Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Apropå budföring så gjorde Betty äntligen en bud på full längd :banana: Känns hoppfullt. Framförgåendet är jag ganska säker på att vi inte kommer ha ett bra till tävlingen men vi tragglar på. Men jag vill inte ha två moment vi inte kan på tävling.

Nu ska vi fortsätta bygga på det, igår la hon sig till med ovanan att skälla ut figuranten :angel: Alltid något. Men nu springer hon ganska säkert på kommandot iallafall.
 
Men om den inte klarar delarna så är den väl inte redo att flyttas upp? :confused:

Nej, såklart. Men det är ju ganska få av hundarna på en genomsnittlig appelltävling som har full pott på alla delarna.

De nya reglerna ger utrymme för att missa något eller några lydnadsmoment eller tom platsläggning som ju också hör till brukset. Det enda moment man absolut inte har råd att missa är budföringen för om man gör det måste man ha 9:a eller mer på spåret. Det betyder att ett moment med koeff 2 plötsligt blir jätteviktigt, och det är bara det jag har reagerat på, och undrar vad det är som gör just det momentet så viktigt.
 
Personligen tycker jag också att en "riktig brukshund" ska ha de egenskaper som gör att budföringen blir ett älsklingsmoment för hunden.

det går att träna sig till.

Absolut går det att träna och visst är det härligt att få springa. Jag bara reagerade på att momentet med de nya reglerna fått en kraftigt ökad betydelse i appellklass och undrade varför det är så.

Själv tycker jag det är ett moment som är svårt att träna på. Eftersom det förutsätter att man har god tillgång på figuranter som är nya för hunden och som ändå vet hur man ska uppträda i momentet.
 
Nej, såklart. Men det är ju ganska få av hundarna på en genomsnittlig appelltävling som har full pott på alla delarna.

De nya reglerna ger utrymme för att missa något eller några lydnadsmoment eller tom platsläggning som ju också hör till brukset. Det enda moment man absolut inte har råd att missa är budföringen för om man gör det måste man ha 9:a eller mer på spåret. Det betyder att ett moment med koeff 2 plötsligt blir jätteviktigt, och det är bara det jag har reagerat på, och undrar vad det är som gör just det momentet så viktigt.
Jag tycker du vänder på det. Det är spåret/söket som är det allra viktigaste, och om man vet med sig att man inte fixar betyg 5 på budföringen så får man se till att ha ett väldigt säkert spår.
Budföringen är ju snarare en hjälp för att få till tillräckligt med poäng om det brister i specialgrenen (där det ändå tillåts en del inom betygen, man behöver inte spåra perfekt för att få 10).

Snittbetyg 7 räcker för uppflytt ur appellen, men självklart måste man höja andra delar rejält om man får nollade moment. Det är väl inte så märkligt?
 
Säsongsdebut för mig och Lyxa i helgen, två elitspår lördag-söndag :). Ingen riktig fullpott men två goa tävlingar :up: !

Lördag: 582,5 certpoäng
  • Fantastisk lydnad (256,5 av 270)
  • Bakspår
  • Alla pinnar
  • 3 föremål i uppletet och dåligt jobb, Lyxa kändes rätt off och trött.
17757623_1302540479836081_2084863786386201108_n.jpg


Söndag 577,5 certpoäng:

Lyxa började dagen med att återigen bevisa att det är levande varelser och inte maskiner vi tävlar med, då hon snart 8 år gammal och med 4 SM i bakfickan och med aldrig under 10 på platsliggning med skott SATT upp när jag kom tillbaka från gömmet på platsen :D ! Vad är det man brukar säga om gamla hundar och att kunna sitta... ;) ?

17632469_1303432403080222_202988562856412160_o.jpg

  • Halvdan lydnad (231,5)
  • Framspår (ett ASSNYGGT analyserande framspår där hon gick åt vänster bakspår, innan rutkanten tvärnitade hon och vände håll förbi mig och spårade ut i framspår höger
  • En pinne bort
  • 4 föremål i uppletet, 8,5 pga tugg och tappat föremål (och ett fantastiskt fint jobb i rutan, jag var SÅ nöjd!)
Jag blev så himla lycklig över hennes fina analys i upptaget och hennes FINA jobb i uppletsrutan :love: ! Så himla skönt att se att jag kunde hjälpa henne under dagen och i själva uppletet till att avsluta två dagars intensivt tävlande med hög pepp, fin ork, bra tempo och supersnyggt näsarbete.

Så kul att tävla med min bästa kompis :love: !

17630072_1303630813060381_4503169030035994746_n.jpg
 
Jag tävlade sök förra helgen och rapport denna helgen. Jag hade inga höga förväntningar då Toka inte känts som vanligt på träningen. Hon är tröttare än vanligt och visar inte samma gnista som tidigare.
Lydnaden förra helgen var ok men inte tipptopp. Söket var också okej men vi missade sista figgen pga tiden rann ut pga att jag skickade för tätt i början. Helt och hållet mitt fel. Uppletandet var bra men missade ett föremål.
Rapporten igår var okej. Tyst och fin men långsammare än vanligt. Uppletandet var nästan identiskt med tre föremål. Fick inte ut henne i vänstra hörnet och där låg sista föremålet. Lydnaden var katastofal. Hon var så trött och ville inte alls. Det känns tungt att inse men den fina lydnaden vi en gång haft är tyvärr borta. Vi kom ändå hem med ett cert (känns nästan pinsamt) och det blir antagligen vårt sista. Jag funderar fortfarande och har inte bestämt något definitivt men just nu lutar det åt att vi lägger ner tävlandet och Toka får bli pensionär och bara ha det bra. Vi är kvalade till SM i år också men känns inte roligt att åka dit och göra en dålig tävling.
Just nu ska hon bara få njuta av livet, gå promenader och vila så får vi ser hur vi gör sen. Inte roligt när ens bästa kompis blir gammal men man får försöka glädjas åt alla framgångar och allt roligt vi har hittat på genom åren.
 
Jag tävlade sök förra helgen och rapport denna helgen. Jag hade inga höga förväntningar då Toka inte känts som vanligt på träningen. Hon är tröttare än vanligt och visar inte samma gnista som tidigare.
Lydnaden förra helgen var ok men inte tipptopp. Söket var också okej men vi missade sista figgen pga tiden rann ut pga att jag skickade för tätt i början. Helt och hållet mitt fel. Uppletandet var bra men missade ett föremål.
Rapporten igår var okej. Tyst och fin men långsammare än vanligt. Uppletandet var nästan identiskt med tre föremål. Fick inte ut henne i vänstra hörnet och där låg sista föremålet. Lydnaden var katastofal. Hon var så trött och ville inte alls. Det känns tungt att inse men den fina lydnaden vi en gång haft är tyvärr borta. Vi kom ändå hem med ett cert (känns nästan pinsamt) och det blir antagligen vårt sista. Jag funderar fortfarande och har inte bestämt något definitivt men just nu lutar det åt att vi lägger ner tävlandet och Toka får bli pensionär och bara ha det bra. Vi är kvalade till SM i år också men känns inte roligt att åka dit och göra en dålig tävling.
Just nu ska hon bara få njuta av livet, gå promenader och vila så får vi ser hur vi gör sen. Inte roligt när ens bästa kompis blir gammal men man får försöka glädjas åt alla framgångar och allt roligt vi har hittat på genom åren.

Åh vad jag känner med dig, inte kul när man känner att ens tävlingskompis börjar tackla av :heart! Hur gammal är hon nu? Det kan inte bara vara att hon är lite ur form pga lågsäsongen under vintern?

Jag bävar för den dagen jag ska börja känna att Lyxa börjar bli gammal :cry:. Men när domarna i helgen sa att hon såg ut som en yster unghund så hoppas jag det dröjer ett par år till, även om hon på pappret fyller veteran i sommar :nailbiting:
 
Åh vad jag känner med dig, inte kul när man känner att ens tävlingskompis börjar tackla av :heart! Hur gammal är hon nu? Det kan inte bara vara att hon är lite ur form pga lågsäsongen under vintern?

Jag bävar för den dagen jag ska börja känna att Lyxa börjar bli gammal :cry:. Men när domarna i helgen sa att hon såg ut som en yster unghund så hoppas jag det dröjer ett par år till, även om hon på pappret fyller veteran i sommar :nailbiting:
Hon är sju nu så egentligen inte så gammal. Hade tänkt satsa detta året också och sen lägga ner men just nu tror jag inte det blir så.
Tror inte hon är ur form. Hon har känts fin hela vintern (gjorde en jättebra lydnadstävling i guldhunden i vintras) utan detta har kommit ganska plötsligt. Det kan ju vara så att hon har ont någonstans (har stukat en tå för ett par veckor sedan) men haltar inget och är pigg och fräsch när hon är ute och springer efter fyrhjulingen.
Det känns som hela tävlingen igår var för min skull. Hon springer rapporten jättefint för att hon vet att det är det jag vill att hon ska göra men det fanns inga krafter kvar alls till lydnaden. Vill inte pressa henne heller utan känner hon inte för det längre så ska hon får slippa. :(
 
Hon är sju nu så egentligen inte så gammal. Hade tänkt satsa detta året också och sen lägga ner men just nu tror jag inte det blir så.
Tror inte hon är ur form. Hon har känts fin hela vintern (gjorde en jättebra lydnadstävling i guldhunden i vintras) utan detta har kommit ganska plötsligt. Det kan ju vara så att hon har ont någonstans (har stukat en tå för ett par veckor sedan) men haltar inget och är pigg och fräsch när hon är ute och springer efter fyrhjulingen.
Det känns som hela tävlingen igår var för min skull. Hon springer rapporten jättefint för att hon vet att det är det jag vill att hon ska göra men det fanns inga krafter kvar alls till lydnaden. Vill inte pressa henne heller utan känner hon inte för det längre så ska hon får slippa. :(

Förstår dig precis, en vill ju verkligen inte vara nån som pressar sin hund bara för att man själv vill tävla. Det är ju våra kompisar det handlar om och bägge två i teamet ska ju tycka att det är skoj :heart.

Jag bara spånar lite runt att det kommit så där plötsligt. Börjar ju fundera direkt på typ ont/fästingsjukdom (de kan ju komma smygandes med alla möjliga symptom)/mask (typ lungmask ger ju ofta väldigt trötta hundar har jag fattat det som, men utan att man behöver se några andra yttre symptom)? Kanske en uppkollning bara för att försäkra dig om att det inte är någon inombords som ligger och spökar?

Skönt att hon är pigg i vanliga fall iaf! Och som du säger, ni har ju gjort massa fint ihop tävlingsmässigt att glädjas över!
 
Förstår dig precis, en vill ju verkligen inte vara nån som pressar sin hund bara för att man själv vill tävla. Det är ju våra kompisar det handlar om och bägge två i teamet ska ju tycka att det är skoj :heart.

Jag bara spånar lite runt att det kommit så där plötsligt. Börjar ju fundera direkt på typ ont/fästingsjukdom (de kan ju komma smygandes med alla möjliga symptom)/mask (typ lungmask ger ju ofta väldigt trötta hundar har jag fattat det som, men utan att man behöver se några andra yttre symptom)? Kanske en uppkollning bara för att försäkra dig om att det inte är någon inombords som ligger och spökar?

Skönt att hon är pigg i vanliga fall iaf! Och som du säger, ni har ju gjort massa fint ihop tävlingsmässigt att glädjas över!
Jo tanken på fästingsjukdom har slagit mig också så jag ska boka in ett veterinärbesök bara för att kolla men min magkänsla säger mig att hon är frisk men gammal.
Just nu känns det tungt att inte ha någon hund alls att köra men man får vara tacksam för allt skoj vi gjort och att hon fortfarande finns kvar hos mig. ❤
 
Hon är sju nu så egentligen inte så gammal. Hade tänkt satsa detta året också och sen lägga ner men just nu tror jag inte det blir så.
Tror inte hon är ur form. Hon har känts fin hela vintern (gjorde en jättebra lydnadstävling i guldhunden i vintras) utan detta har kommit ganska plötsligt. Det kan ju vara så att hon har ont någonstans (har stukat en tå för ett par veckor sedan) men haltar inget och är pigg och fräsch när hon är ute och springer efter fyrhjulingen.
Det känns som hela tävlingen igår var för min skull. Hon springer rapporten jättefint för att hon vet att det är det jag vill att hon ska göra men det fanns inga krafter kvar alls till lydnaden. Vill inte pressa henne heller utan känner hon inte för det längre så ska hon får slippa. :(
Sju känns alldeles för tidigt för att börja tackla av. Visst kan de bli smartare och hushålla mer med energin när de blir äldre (och drabbas av viljestyrd dövhet) men att kroppen skulle börja säga stopp känns inte normalt. Hon borde kunna köras fullt ut ett par år till. Kelpien är ju en långlivad ras om de får vara friska och hon har ju bara nått halva sin förväntade livslängd.

Jag hoppas att ni hittar vad som felas och att det går att behandla :heart
 
Vi hade ytterligare en dubbeltävling i helgen jag och Lyxa. tyvärr ingen fullträff någon av dagarna, nu var det för ovanlighetens skull LYDNADEN som ställde till det :D ! På söndagen hade vi framspår, en pinne bort, 9-9,5 på upplet.... och lyckades schabbla bort 2 koeff 4 moment (framåtsändande och inkallning), vilket typ ALDRIG händer :D :p ! Lite bittert, men är så himla glad för de toppenfina uppleten hon nu gjort tre tävlingar i rad :love:

17800266_10154623569047582_3409966963245601700_n.jpg

17800114_10154623569052582_4084095633769133203_n.jpg


Nu har vi ett elitspår till på lördag, sen får man se om man kommer med något mer alls i år med de nya prioriteringsreglerna. SM hänger lite löst (ligger på 26 plats av 30), men det är ju bara att gilla läget och satsa på 2018 om vi inte lyckas slå till mer i år.

Roligt annars är att jag och Pu kommit med på högrespår, så nästa söndag ska vi debutera i den klassen :) ! Vi skulle även kört högreskyddet nu på fredag, men vi har inte fått till så mycket skyddsträning som vi kunnat behöva det sista, så jag valde att stryka mig. Ingen mening med att hetsa fram en start bara för att :) .

Igår körde vi ett supergött lydnadspass och ett pass med korgöverfall som kändes riktigt bra, saker och ting faller på plats :up: !

17903666_10154630172352582_2051251337895812836_n.jpg
 
Testade att kedja oss igenom momenten till appellklassen. Gick LÅNGT över förväntan och alla moment fanns. Med tanke på hur lite vi tränat framförgåendet och buden så kändes det väldigt mäktigt när hon satte en snygg bud och ett ok framförgående. Just framförgåendet behöver vi slipa på då det nu innehåller dk och hon är lite osäker på det men hon gjorde det utan morot framåt vilket vi aldrig testat innan. Känns hoppfullt inför debuten om 3 veckor.
 
Idag, lite lagom med två träningsveckor innan start bytte jag kommando på framförgåendet :D Hon började snurra när jag ska fram innan hon gick ut i position. Lite för likt snurra. Glider på r i både. Så fick bli "gå" istället och funkade bra det med :p

Skällde i buden gjorde hon också :cry: Glömde säga till figgen att det är godis och en klapp som gäller för uppenbart måste man gulla med den lilla hunden när hon kommer och då ser hon en chans att få mer godis för figgen verkar ju rolig :meh: Jäkla hund. Undra när hon ska lära sig att man inte får godis när man skäller?
 
I söndags gjorde vi vår 5:e elitspårstävling på 3 helger :D ! Trots bakspår (#hatabakspår) så samlade vi på oss 591 poäng, vårt 17:e spårcert och putsade våra SM-poäng lite grann.

17952678_1319626408127488_5410791812483187709_n.jpg


Nu avvaktar vi lite med anmälningar till fler elitspår, för nu ska Lyxa fokusera på sin agilitykarriär i ett par månader :) !

Pu ska tävla högrespår på söndag, och känslan är MYCKET god just nu! Igår var vi iväg på en nätt 8 timmar träningsdag med våra härliga träningskompisar och körde spår, sök, skydd och lydnad, med "sockerdrickefeeling" genom allt :love: !

18010059_1320508354705960_4948801169390429571_n.jpg

18033395_1320569454699850_6165211189404667087_n.jpg

17991940_1320824381341024_7249885624042634381_n.jpg
 
Jaha, Toka har varit hos veterinären och hon är fullt frisk. Hon har vilat helt från all lydnad och bruksträning sedan förra tävlingen men hon har fått ganska mycket fysträning.
Ikväll körde vi först ett uppletande och sedan lydnad. Hon kändes jättepigg och fräsch så vi kör väl på ett tag till. Men tänker träna väldigt sparsamt och istället satsa på fysiken så hon orkar en hel tävlingsdag.
 
Jaha, Toka har varit hos veterinären och hon är fullt frisk. Hon har vilat helt från all lydnad och bruksträning sedan förra tävlingen men hon har fått ganska mycket fysträning.
Ikväll körde vi först ett uppletande och sedan lydnad. Hon kändes jättepigg och fräsch så vi kör väl på ett tag till. Men tänker träna väldigt sparsamt och istället satsa på fysiken så hon orkar en hel tävlingsdag.

Skönt att höra att hon är frisk :)!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp