Vi som tränar/tävlar bruks

Status
Stängd för vidare inlägg.
Årsmöte på klubben i tisdags, och Lyxa fick ännu en fin tavla som ska hänga på väggen i klubbstugan :love:

16904617_1270588619697934_2233236830116899438_o.jpg


Gud vad jag och den här hunden gjort mycket häftigt och skoj tillsammans :love: !
 
Nu fick jag leta efter tråden :)
Våren är snart här och därmed drar snart brukssäsongen igång!

Jag har haft noll motivation till annat än sökträning under hela hösten och vintern. Har haft jättedåligt samvete för min "soffhund" som är alldeles för anpassningsbar för hans eget bästa ;)
Hur går det för er andra? Några tävlingar inbokade?

Å, en till här. Vi har inte gjort ett smack på hela vintern och jag har velat hit och dit hur jag ska tänka den här säsongen. Inte känt mig så pepp att sätta igång. Men efter många om och men bestämde jag mig för att vänta med tävlingslydnaden och för att få tummen i ögat anmälde jag tiken till ett nytt försök i appellklass spår på hemmaklubbens tävling.

Hanen ska få göra sin debut i lägre klass i vår också men jag har inte anmält mig till någon tävling än. Jag antar att trycket på lägre klass spår kommer öka ännu mer när appellydnaden blev lite lättare, så man kanske måste anmäla till allt som rör sig för att ha en chans att komma med. Den tävling som känns mest intressant är lite väl tidigt på säsongen, anmälningstiden går ut i helgen så då behöver jag lägga på ett kol.
 
Vi tävlade appellsök idag för första gången, men dagen var slut ganska snabbt för vår del..
Jag har aldrig tävlat sök innan och var verkligen toknervös. Blä! Ibland undrar jag varför jag gör det här. Kräkfärdig och svimfärdig flera gånger om på morgonen :nailbiting:

Startade iaf jättefint på första skicket. Elvis sökte av rejält och markerade figgen i slutet på rutan. Bra påvis och lydig hund när figge kom fram och transporten in. Ut på nästa sida och här började det spåra.. Jag såg inte riktigt om han var hela vägen ut i hörnet men han kom tillbaka utan rulle. Tog dock rullen snabbt och släppte den igen precis när han kom till stigen. Jag skickade ut igen på samma ställe för att dels säkerställa att hörnet kom med och också för att jag undrade varför han hade grejat med rullen.. Nu var han definitivt i hörnet men kom igen utan rulle. Fortsatte framåt på stigen och det blev tydligt att Elvis blivit osäker. Gjorde lite konstiga saker och så var tiden slut. Fick veta att figgen varit i första hörnet, som jag misstänkte.

Har funderat en del och tror att han blev osäker dels för att jag var väldigt nervös och nog betedde mig konstigt. Sen fick han ju ingen belöning hos första figgen, och jag var lite mer stel än jag hade tänkt mig så han fick inte så mkt feedback alls. Hade tänkt strunta i ev avdrag och berömma rejält verbalt och med lite klappar hos figgen, men jag var inte riktigt med i matchen..

Fick betyg 6 av båda domarna. Struntade i resten och åkte hem och grät istället :o;)
Har klankat ner på mig själv en del för att jag inte gav honom mer bekräftelse när han var så duktig på första figgen, samtidigt som jag faktiskt inte kunde veta exakt hur mkt beröm han hade behövt. Var ju första gången.
Vi har tränat tävlingsmässigt utan att det gett mer än lite frustration..

Jag önskar verkligen att jag var en bättre förare på tävling.. Är alltid såhär för mig att jag måste hålla på flera gånger i klasserna innan jag får till det. Oavsett hund och gren egentligen. Önskar att jag kunde få till det när det väl räknas, men jag behöver helt enkelt mer tävlingserfarenhet. Drar mig ofta för att tävla eftersom jag har så dåliga nerver, men behöver nog egentligen komma ut mer bara!
Har sett ut några nya söktävlingar,. Funderade först över om vi skulle köra spår istället, men tror det är bra för oss att öva på söktävling!

Bryter ihop och kommer igen :up::D
 
Var på samma sökappell som @MiniLi
Söket gick hyfsat, hon var lite seg i starten så vi landade på 8,5p från båda domarna. Allt annat såg kanonfint ut, och det är jag supernöjd med med tanke på att vi inte kunnat träna mer än typ 2 pass sök i år :love:

Lydnaden såg väl inte så rolig ut efter att ha väntat i flera timmar till eftermiddagen på den för hon var helt slut, men fick iaf 10 på budföringen och platsen (där en hund reste sig och sprang till föraren) och 9,5p på hoppet som är ett av hennes sämre moment. Nolllade framförgåendet och läggandet under gång :o

Slutade iaf med Uppflytt :banana:Första American akitan att lyckas med bedriften dessutom :D
 
Var på samma sökappell som @MiniLi
Söket gick hyfsat, hon var lite seg i starten så vi landade på 8,5p från båda domarna. Allt annat såg kanonfint ut, och det är jag supernöjd med med tanke på att vi inte kunnat träna mer än typ 2 pass sök i år :love:

Lydnaden såg väl inte så rolig ut efter att ha väntat i flera timmar till eftermiddagen på den för hon var helt slut, men fick iaf 10 på budföringen och platsen (där en hund reste sig och sprang till föraren) och 9,5p på hoppet som är ett av hennes sämre moment. Nolllade framförgåendet och läggandet under gång :o

Slutade iaf med Uppflytt :banana:Första American akitan att lyckas med bedriften dessutom :D
Grattis!!
 
Bra inställning. Det är en svårt sport du håller på med så inte är det något misslyckande att behöva några försök på sig innan man får till det?
Nej verkligen inte! Man har ju alla dessa logiska tankar men ändå kan det kännas piss ibland när det inte går som man hade hoppats :)
 
Och vår högredebut blir framflyttad igen.. :(
Andra gången den blir inställd för oss..

10min efter att jag kommit fram till kompisen som står för sovplats inatt ringde tl och ställde in pga snö. Kom lite snöblandat regn när jag körde ner men här låg inget i byn där samlingen skulle varit imorrn.. Surt men vi får mer tid att umgås imorrn, vilket så klart är bra! :up:
 
Försök 2 på elitspår för Rio igår och den här gången kom vi faktiskt runt spåret. Och ett spår till tydligen. Hade spårat 2,5 km när vi kom i mål och hade blandat skogs- och hyvlade pinnar med oss hem. Inte särskilt många av varje dock. Men jag tänkte att jag stannar tills de kastar ut mig och med mycket möda fick vi ihop till ett godkänt resultat. Nu har vi tränat mycket på att klara oss undan nollan med nöd och näppe :p. Nästa gång ska vi försöka genomföra momenten lite mer som det står i regelboken!
 
Och vår högredebut blir framflyttad igen.. :(
Andra gången den blir inställd för oss..

10min efter att jag kommit fram till kompisen som står för sovplats inatt ringde tl och ställde in pga snö. Kom lite snöblandat regn när jag körde ner men här låg inget i byn där samlingen skulle varit imorrn.. Surt men vi får mer tid att umgås imorrn, vilket så klart är bra! :up:
Vilken otur! :( Hoppas på tredje gången gillt!
 
Vi tävlade appellsök idag för första gången, men dagen var slut ganska snabbt för vår del..
Jag har aldrig tävlat sök innan och var verkligen toknervös. Blä! Ibland undrar jag varför jag gör det här. Kräkfärdig och svimfärdig flera gånger om på morgonen :nailbiting:

Startade iaf jättefint på första skicket. Elvis sökte av rejält och markerade figgen i slutet på rutan. Bra påvis och lydig hund när figge kom fram och transporten in. Ut på nästa sida och här började det spåra.. Jag såg inte riktigt om han var hela vägen ut i hörnet men han kom tillbaka utan rulle. Tog dock rullen snabbt och släppte den igen precis när han kom till stigen. Jag skickade ut igen på samma ställe för att dels säkerställa att hörnet kom med och också för att jag undrade varför han hade grejat med rullen.. Nu var han definitivt i hörnet men kom igen utan rulle. Fortsatte framåt på stigen och det blev tydligt att Elvis blivit osäker. Gjorde lite konstiga saker och så var tiden slut. Fick veta att figgen varit i första hörnet, som jag misstänkte.

Har funderat en del och tror att han blev osäker dels för att jag var väldigt nervös och nog betedde mig konstigt. Sen fick han ju ingen belöning hos första figgen, och jag var lite mer stel än jag hade tänkt mig så han fick inte så mkt feedback alls. Hade tänkt strunta i ev avdrag och berömma rejält verbalt och med lite klappar hos figgen, men jag var inte riktigt med i matchen..

Fick betyg 6 av båda domarna. Struntade i resten och åkte hem och grät istället :o;)
Har klankat ner på mig själv en del för att jag inte gav honom mer bekräftelse när han var så duktig på första figgen, samtidigt som jag faktiskt inte kunde veta exakt hur mkt beröm han hade behövt. Var ju första gången.
Vi har tränat tävlingsmässigt utan att det gett mer än lite frustration..

Jag önskar verkligen att jag var en bättre förare på tävling.. Är alltid såhär för mig att jag måste hålla på flera gånger i klasserna innan jag får till det. Oavsett hund och gren egentligen. Önskar att jag kunde få till det när det väl räknas, men jag behöver helt enkelt mer tävlingserfarenhet. Drar mig ofta för att tävla eftersom jag har så dåliga nerver, men behöver nog egentligen komma ut mer bara!
Har sett ut några nya söktävlingar,. Funderade först över om vi skulle köra spår istället, men tror det är bra för oss att öva på söktävling!

Bryter ihop och kommer igen :up::D
Efter all självkritik har det framkommit från en av figuranterna att min hund krockade med ett staket under söktävlingen, och det var då han började bete sig märkligt. Stackarn kom väl av sig helt när han susat i full fart in i staketet :crazy:
Först var jag vansinnig på arrangören som lagt rutan så illa (vem fan lägger en appellruta precis brevid ett jävla staket??) men sen sa någon att staketet var 70-80 meter ut.. Liten höll gott tempo lite väl djupt tydligen :D

Nya tag! :up:
 
Framförgåendet, hjälp mig att tänka.
Jag började med att lägga ut leksak att gå emot, inga problem utan går fram på kommandot. Sen la jag leksak + kon, fortfarande inga problem att gå fram på kommando. Nu går vi mot bara kona där belöningen då ska komma från mig när jag ger henne stoppkommando och jag kommer fram. Men där tappade hon drivet framåt efter ett par gånger. Vore det vettigt att backa bandet och lägga leksak vid konan men istället för att låta henne ta leksaken som ligger där ge belöning när jag kommer fram? Som en kombination av näst sista och sista steget som jag kört med innan? Eller ska jag göra på nått helt annat sätt?
 
Framförgåendet, hjälp mig att tänka.
Jag började med att lägga ut leksak att gå emot, inga problem utan går fram på kommandot. Sen la jag leksak + kon, fortfarande inga problem att gå fram på kommando. Nu går vi mot bara kona där belöningen då ska komma från mig när jag ger henne stoppkommando och jag kommer fram. Men där tappade hon drivet framåt efter ett par gånger. Vore det vettigt att backa bandet och lägga leksak vid konan men istället för att låta henne ta leksaken som ligger där ge belöning när jag kommer fram? Som en kombination av näst sista och sista steget som jag kört med innan? Eller ska jag göra på nått helt annat sätt?
Jag är precis på att börja träna bort leksaken.
Jag kastar den helt enkelt över huvudet på henne. Tittar hon bakåt innan jag sagt fri-ordet "ja!" så får hon inget. Fokus framåt i lugn trav, och då kan leksaken ramla ner framför henne när som helst. :D

Ingen aning om det är rätt, men det funkar för oss!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp