Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja vi har köpt en hona som vi tänkt ha i avel, men det dröjer ju ett år iaf.;)

Hade inga problem att sälja dom andra små missarna och vill gärna ha en kull till nu.:)
Ok. Bara du är medveten om att det klassas som väldigt tätt mellan kullarna att bara låta honan vila i en månad från det att den gamla kullen har flyttat till att hon är dräktig igen. Det sliter en hel del på kroppen på henne, så ett råd i all välmening är att du verkligen försäkrar dig om att hon är i hull och kondition för en dräktighet så snart igen.

Nu är du ju inte med i SVERAK, men deras regel på max 3 kullar på en 24-månadersperiod är ändå en bra riktlinje att ha i åtanke. Om hon tar sig nu kommer du ju att få två kullar inom ca en 6-månadersperiod.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ersättning är inte alltid självklar. För det första måste man reda ut om det är Köplagen eller Konsumentköplagen som gäller. Om uppfödaren har en Dolda fel-försäkring eller inte är totalt irrelevant! Den försäkringen säger bara om uppfödaren har rätt till ersättning av försäkringsbolaget, inte om uppfödaren är ersättningsskyldig till köparen.

Eftersom fettso köper katter för framtida avel är det mest sannolikt att det är Köplagen som gäller och gäller det avtal man har skrivit. Bryter man direkt mot Köplagen kan skadestånd såklart också krävas, men Köplagen ger inte alls samma skydd som Konsumentköplagen så därför är det viktigt att avtala om alla tänkbara situationer redan i förväg.

FIP är sedan en jäkligt lurig sjukdom. I princip inga kattungar har sjukdomen när de lämnar uppfödaren. De kan bära med sig viruset som muterar till FIP-virus men det är svårt att visa hos vem katten har infekterats av viruset. När Konsumentköplagen gäller är det inom de första 6 månaderna efter köpet upp till uppfödaren att bevisa att felet inte fanns hos kattungen innan leverans, men efter dessa 6 månader ligger bevisbördan hos köparen. Och som sagt, det är antagligen Köplagen som gäller i fettsos fall och då ligger bevsbördan i princip på köparen.


Ingenting verkar vara självklart när det handlar om FIP :crazy: Men enligt Agria hade jag sluppit betala 11000 kr till djursjukhuset för vård fram till diagnos OM Taison hade haft Dolda fel-försäkring. Om jag har fattat dem rätt hade då enbart uppfödaren (lite osäker på det) fått betala självrisken. Hur det är med livvärdet låter jag vara osagt däremot för det har jag sämre koll på. Agria har dock ändrat i sina villkor fr.o.m. 1 april detta året och numera ersätts både veterinärvård och livvärde när katter försäkrade i bolaget drabbas av FIP.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ingenting verkar vara självklart när det handlar om FIP :crazy: Men enligt Agria hade jag sluppit betala 11000 kr till djursjukhuset för vård fram till diagnos OM Taison hade haft Dolda fel-försäkring. Om jag har fattat dem rätt hade då enbart uppfödaren (lite osäker på det) fått betala självrisken. Hur det är med livvärdet låter jag vara osagt däremot för det har jag sämre koll på. Agria har dock ändrat i sina villkor fr.o.m. 1 april detta året och numera ersätts både veterinärvård och livvärde när katter försäkrade i bolaget drabbas av FIP.

Nej, ingenting är självklart med FIP (eller med försäkringsbolag). Det finns två "dolda fel" att tänka på och det är försäkringsbolagens definition och sedan den juridiska definitionen. Ofta sammanfaller de eller så är den juridiska definitionen generösare gentemot köparen (i de fall Konsumentköplagen gäller).

Ett försäkringsbolag kan alltså säga att något inte är ett dolt fel (enligt deras definition), men Allmänna reklamationsnämnden kan göra (och gör ofta) en annan bedömning. Det är alltid de juridiska bedömningen som uppfödaren ska följa. Nu är ARNs bedömning bara en rekommendation, men det brukar inte löna sig att som uppfödare gå emot ARN.

I ditt fall är det möjligt att du rent juridiskt har rätt till ersättning från uppfödare, oavhängigt vad försäkringsbolaget sagt men det är inte självklart.

Däremot vet jag att ARN haft minst två fall gällande FIP uppe för bedömning och om du är intresserad av hur de bedömt är det bara att kontakta dem så skickar de informationen till dig.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jag har själv lämnat in en överklagan till ARN, men har vänt mig gentemot försäkringsbolaget, inte mot uppfödaren. Kanske borde gjort tvärtom? Uppfödaren är hur som helst "skyldig" mig en ny kattunge eftersom det står i vårt köpekontrakt. Föredrar dock hellre att hon säljer kattungen och ger pengarna till mig eftersom jag redan har skaffat en ny katt efter Taison (tyckte så synd om Snickers som helt klart kände sig ensam). För hennes del blir det ju exakt samma men misstänker ändå att hon kommer motsätta sig det.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Du kan ju alltid fråga hur uppfödaren ställer sig till att ersätta med pengar istället för en katt. Det är ju alltid bäst om man kan lösa sådana här tråkiga situationer utan att blanda in ARN eller jurister, det brukDe flesta uppfödare brukar vilja
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ariel löpte nog inte riktigt,.
Hon slutade iaf efter 2 dagar och han var aldrig på henne.

Nu strosar dom runt här som vanligt:D
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

skulle du inte kastrera henne i början av tråden?
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Barbie bor hos min svärmor nu, det var nog den katten du förväxlade henne med.:)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

*Arg på svärmor*:mad:

För er som minns så hade jag och min man en jätterädd katthona(Barbie), helsyster med Ariel som vi har nu.
Vi lämnade henne till min svärmor som jobbar på Malmö Djursjukhus för avlivning.
Istället tog hon hem katten och nu har hon och min mans bror henne:crazy:

Jag sa att visst fine behåll henne men sterilisera henne isåfall.
Det lovade hon men det rann ut i sanden:confused:

Vi var nere nu i helgen som var och då visar det sig att Barbie fårr 6 kattungar, dom verkar friska och krya(4 veckor nu enligt dom).
Men Barbie ser ut som ett benrangel, hon får vanlig kattmat(inget med extra fett i)och kattungarna får Mjölkersättning men bara liite för hon vägrar att det ska ta slut så fort(svärmor) för då blir det för dyrt....:mad:

Dessutom har dom tänkt behålla alla kattungar, varav tre är honor och tre hanar(jag kollade för dom påstod att alla var honor utom en).
Blir ju jättebra sen när alla blir könsmogna,*suckar*hon är inte riktigt klok.

Kattungarna är jättesöta precis som alla andra bebisar,en grå-vit,två svart-vita och tre trefärgade.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Och hon ska jobba som djursjukvårdare på ett djursjukhus? det låter inte som om det riktigt går ihop...
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jag har inte uppdaterat här på länge :) Jag väntade ju kattungar och nu i helgen var dom redan 14 veckor och har åkt till sina nya familjer! Här är dom små liven iaf:


S*Eikefjord's Herencia
24393057.jpg

24393056.jpg

24393055.jpg



S*Eikefjord's Centenario
24393054.jpg

24393053.jpg

24393052.jpg
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 591
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 521
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Hej En av våra grannar fick igår en kull med kattungar som är raserna perser/norsk skogkatt/bondkatt och det blev 4 stycken små...
Svar
3
· Visningar
887
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 003
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp