Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

En av mina har precis fått en kull på 3 supersöta små bäbisar! Kom på självaste Midsommarafton!

Min andra hona beräknas få inom en vecka eller så. Väntar med spänning!
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Idag har Tia gått 40 dygn och nu börjar det kännas att hon fått en liten kulmage :) Jag har känt ett foster men fortfarande inga fosterrörelser, men det är ju fortfarande lite tidigt.

Tia som bebis: :love:
tia3.jpg




***
Nu är även våran andra hona Nelly på besök hos en stilig kille, så om allt går som det ska så blir det ytterligare en kull här hemma runt den 27/8 :bump:

Här är det andra kärleksparet:

juni08_1.jpg
heart.gif
21531826.jpg

S*Ja Ba da Ba Do's Kornell (SBI n).............................FIN*Zhamanen Jimi Hendrix (SBI c)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Min cornish-hona Ika väntar smått. Hon har gått 48 dagar och beräknad nedkomst är i v 31.
Mkt spännande att följa utvecklingen!
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Idag har Tia gått 40 dygn och nu börjar det kännas att hon fått en liten kulmage :) Jag har känt ett foster men fortfarande inga fosterrörelser, men det är ju fortfarande lite tidigt.

Tia som bebis: :love:
tia3.jpg




***
Nu är även våran andra hona Nelly på besök hos en stilig kille, så om allt går som det ska så blir det ytterligare en kull här hemma runt den 27/8 :bump:

Här är det andra kärleksparet:

juni08_1.jpg
heart.gif
21531826.jpg

S*Ja Ba da Ba Do's Kornell (SBI n).............................FIN*Zhamanen Jimi Hendrix (SBI c)

Hur går det för din Tia Nussikan?61 dygn idag är det va?:)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Japp, igår va det 61 dygn, så idag är det 62 dygn och hon är rund som en boll och det sparkar för fullt :love: Jag har gissat på att det är tre stycken där inne. Birman har en genomsnittlig dräktighet på 67 dygn så jag räknar med att hon får bebisar i helgen, men hennes mamma fick på dag 62 så man vet aldrig :) Jag hoppas bara att allt går bra och att hon klarar det på egen hand, sen får det komma när det vill, men visst börjar man tröttna på att vänta nu ;)



Min andra hona visar inga tecken på dräktighet och hon har gått 22 dygn idag så det borde synas nu, samt att jag misstänker att hon är på gång och ska börja löpa. Så för hennes del blir det väl en sväng till till Herr Jimi.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som väntar kattungar!!

***Nu är dom här!***

Igår föddes två små knyten, en hane på 118 gram och en hona på 84 gram. Både mamma och barn mår bara bra.

Låt mig presentera:

S*Eikefjord's Centenario & S*Eikefjord's Herencia
nyfodda.jpg

Tillsammans med mamma S*Eikefjord's Tequila Rose

Vi har tema-namn på våra kullar, hämtade från systembolaget, deras mamma (tillsammans med hennes syskon) är döpta efter likörer, och eftersom hon heter Tequila Rose så döpte vi denna kullen efter Tequila-sorter :)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Stort grattis Nussikan och Tia!!:):love:
Helt underbart, åh blir så avundsjuk!!:)

Vill ha fler bilder allt eftersom dom växer!!
Mina små är snart 9 veckor gamla och nu är alla tingade så det är skönt.:)
Har köpt en ny hona också, för att förhoppningsvis i framtiden avla renrasigt!!
Vi hämtar henne i slutet av Augusti :love:
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja en vit liten Perserhona är det:love:,söt som socker:)
Hon är absolut inte extrem i utseendet(inte näsan precis mellan ögonen),hon var väldigt framåt när vi var där och verkade som en stark och frisk liten krabat.

En bild på underverket

22163583.jpg

22163585.jpg
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jätte fin! :love: Jag tycker den "klassiska" persern är finast. Perser används ju mycket även i birma-aveln, min nya avelshane är kontrollavlad och är 25% perser, han är också söt som socker :love:

siri_080701_2.jpg
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jättefin!!:love:Det var mer än jag visste, att man använder perser i birma aveln:)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Jo från början så parade man in perser och siames för att få in nya färger, och nu parar man in perser för att få bättre typ på birmorna då dom mer och mer börjar likna ragdolls, med dåliga pannor, lång näsa och stora öron. Man får ju inte avla in perser "fritt", utan det sker ju under kontrollerade former, med sk kontrollavel. Min hane måste alltså avelsgodkännas när han fyllt 10 månader för att få användas i avel sen.

På hans mamma, som är 50% perser, så syns det väldigt tydligt att det är mycket perser i. Hon är även registrerad XLH (birmahybrid) och inte SBI som annars är EMS-koden för birma.
mamma.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vi som väntar kattungar!!

OT: Reggas de enbart som XLH alltså? I devon-stamtavlor (SVERAK) skrivs det ut XSH/DRX, EUR/DRX, BRI/DRX osv. lite beroende på vilken ras man parat in. Gör stambokföraren olika för olika raser då?
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Antagligen, hon är bara reggad som XLH (hon är ju reggad i Danmark), och hade uppfödaren reggat min hane som XLH också så hade jag fått använda honom utan att avelsgodkänna honom innan enligt sverak, mycket märkliga regler som man inte fattar hälften av...
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Kan det ha att göra med att det är "godkända" raser att para ut med? Birman får man ju egentligen inte para ut med några andra raser.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Mysko... ja, ja, huvudsaken är ju att det inte krånglar till saker och ting men ibland undrar man ju varför de gör som de gör.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja verkligen, ibland känns det som om dom kommer på regler bara för att ställa till det, så det blir fel hur gärna man än vill göra rätt, men det kanske bara är jag som är ovanligt trögfattad :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 591
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 521
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Hej En av våra grannar fick igår en kull med kattungar som är raserna perser/norsk skogkatt/bondkatt och det blev 4 stycken små...
Svar
3
· Visningar
887
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 004
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp