Vi som väntar kattungar!!

Sv: Vi som väntar kattungar!!

Vår katt fick ungar igen igår natt! :D Men vi (lr pappa) tog bort dem!:( Det gör han varje gång, har försökt säga åt honom att vi ska kastrera våra katter, men han hör inte på!:crazy:
Hon (Katten) ligger brevid mig i sängen nu och har mardrömmar!:cry:
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja en vit liten Perserhona är det:love:,söt som socker:)
Hon är absolut inte extrem i utseendet(inte näsan precis mellan ögonen),hon var väldigt framåt när vi var där och verkade som en stark och frisk liten krabat.

En bild på underverket

22163583.jpg

22163585.jpg

En sån liten sockervaddskatt! Supergullig!
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja det ska bli så underbart att få hem henne:love:
Blir kär varje gång jag ser henne, sedan ska vi förhoppningsvis ha en till hona...:angel:
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

:DJadu Nussikan det hade ju vart nåt:Men jag tycker inte clourpoint perser är lika fina som vanliga...:angel:

Kan själv ingenting om det där men håller på att lära mig.
Vi köpte ju en hona som var tänkt att ha i avel, jättevacker och dyr var hon, men inte hjälpte det när hon dog i FIP:cry:

Tanten vi köpte av ville inte ta på sig ngt ansvar och hon är ändå en uppfödare som säljer internationellt och känd i både uppfödar och avelssammanhang.
Dolda fel försäkringen hon hade skulle väl hjälpt till där men nej...

Det var därför planerna med uppfödning av renrasiga perser las på hyllan, jag orkade inte med att ta dusten med henne och några penghar till en ny perserhona blev där inte över efter djursjukhus vistelsen....:(
Men nu ska vi försöka igen, och ja jag vet att jag måste kastrera min huskatthona när det blir tid för att gå med i kattklubb.
Nästa projekt vi har är att bygga en rastgård till kisarna:idea:

Bild på förra honan, som endast blev 7 månader.
22313344.jpg
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Hur lång tid tar det ca från det man slutar med P-piller innan honan börjar löpa?
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Vi har "precis" (dom är redan nästan 7 veckor, tiden går så fort!) fått två små bebisar :love:

25621DC50C00BA1C.jpg

2561DD220C00BA1B.jpg


Vi skulle fått en kull till i slutet av augusti, men hon fick tyvärr missfall. Så nu går vi och väntar på att hon ska börja löpa igen så vi kan göra ett nytt försök. Vi hoppas på nya små bebisar innan året är slut :)
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Guuud så fina dom är:love:Längtar så tills jag kan börja med min avel:)

Hon är så go Lilla Ofelia(nya kisen)så himla sällskaplig och framåt.
Redan andra dagen hemma.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

:DJadu Nussikan det hade ju vart nåt:Men jag tycker inte clourpoint perser är lika fina som vanliga...:angel:

Kan själv ingenting om det där men håller på att lära mig.
Vi köpte ju en hona som var tänkt att ha i avel, jättevacker och dyr var hon, men inte hjälpte det när hon dog i FIP:cry:

Tanten vi köpte av ville inte ta på sig ngt ansvar och hon är ändå en uppfödare som säljer internationellt och känd i både uppfödar och avelssammanhang.
Dolda fel försäkringen hon hade skulle väl hjälpt till där men nej...

Det var därför planerna med uppfödning av renrasiga perser las på hyllan, jag orkade inte med att ta dusten med henne och några penghar till en ny perserhona blev där inte över efter djursjukhus vistelsen....:(
Men nu ska vi försöka igen, och ja jag vet att jag måste kastrera min huskatthona när det blir tid för att gå med i kattklubb.
Nästa projekt vi har är att bygga en rastgård till kisarna:idea:

Bild på förra honan, som endast blev 7 månader.
22313344.jpg

Hm, men har uppfödaren Dolda fel försäkring så borde du väl få nån typ av ersättning? Eller är det "bara" livvärdet du tänker på? Lite osäker på hur det funkar men vet att jag skulle fått ersatt för veterinärvården jag lade ut om min Taisons uppfödare hade haft Dolda fel-försäkring. Lite osäker som sagt på hur det är med livvärdet dock. Som tur väl är står det klart och tydligt i mitt köpekontrakt att hon ska ersätta mig med en ny kattunge om något händer.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Vad har uppfödaren med det att göra? Sålt är sålt. Var person har väl rätt att göra vad man vill med sin egendom (under förutsättning att man inte behandlar dem illa förstås).

Det är sjukt vad detta är upptrissat i kattsammanhang; jag kan inte alls finna detsamma inom hästar, hundar eller egentligen någonstans. Därmot avskyr även jag (mer än något!) överskottet på katter och katter som föds upp i helt okontrollerade former, men jag kan även tänka mig folk som föder upp huskatter på ett seriöst sätt. Jag tänker (:eek:) para min maine coon med en skogiskorsning så fort han är könsmogen (kill me).

/snurpe

I de flesta fall när man köper raskatt står det på kontraktet i vilket syfte katten får "användas". Jag har två ragdolls och i bägge kontrakten står det klart och tydligt att katten ska vara just sällskapskatt. Ska katten få användas till avel eller utställning (men speciellt avel) brukar detta vara angivet. Så nej, var och en har inte alls alltid rätt att göra vad de vill med sin egendom (om man nu inte vill vara olaglig och bryta ett skrivet kontrakt förstås).
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ariel är inne på sin andra löpdag nu, men än har vi inte sett hanen para:confused:
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Hm, men har uppfödaren Dolda fel försäkring så borde du väl få nån typ av ersättning? Eller är det "bara" livvärdet du tänker på? Lite osäker på hur det funkar men vet att jag skulle fått ersatt för veterinärvården jag lade ut om min Taisons uppfödare hade haft Dolda fel-försäkring. Lite osäker som sagt på hur det är med livvärdet dock. Som tur väl är står det klart och tydligt i mitt köpekontrakt att hon ska ersätta mig med en ny kattunge om något händer.

Ersättning är inte alltid självklar. För det första måste man reda ut om det är Köplagen eller Konsumentköplagen som gäller. Om uppfödaren har en Dolda fel-försäkring eller inte är totalt irrelevant! Den försäkringen säger bara om uppfödaren har rätt till ersättning av försäkringsbolaget, inte om uppfödaren är ersättningsskyldig till köparen.

Eftersom fettso köper katter för framtida avel är det mest sannolikt att det är Köplagen som gäller och gäller det avtal man har skrivit. Bryter man direkt mot Köplagen kan skadestånd såklart också krävas, men Köplagen ger inte alls samma skydd som Konsumentköplagen så därför är det viktigt att avtala om alla tänkbara situationer redan i förväg.

FIP är sedan en jäkligt lurig sjukdom. I princip inga kattungar har sjukdomen när de lämnar uppfödaren. De kan bära med sig viruset som muterar till FIP-virus men det är svårt att visa hos vem katten har infekterats av viruset. När Konsumentköplagen gäller är det inom de första 6 månaderna efter köpet upp till uppfödaren att bevisa att felet inte fanns hos kattungen innan leverans, men efter dessa 6 månader ligger bevisbördan hos köparen. Och som sagt, det är antagligen Köplagen som gäller i fettsos fall och då ligger bevsbördan i princip på köparen.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ariel är inne på sin andra löpdag nu, men än har vi inte sett hanen para:confused:
Ursäkta att jag undrar, men finns det något speciell anledning till varför du vill ta kullar så tätt? Visst är det väl bara drygt 4 månader sedan Ariel fick sin förra kull?
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Det stämmer.
Hon ska steriliseras nästa år är det tänkt.
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Och varför fortsätta med blandis avel när du vill (?) föda upp rasrent?
Du köpte ju en avelshona inte sant?
 
Sv: Vi som väntar kattungar!!

Ja vi har köpt en hona som vi tänkt ha i avel, men det dröjer ju ett år iaf.;)

Hade inga problem att sälja dom andra små missarna och vill gärna ha en kull till nu.:)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 591
Senast: Speedway
·
Övr. Katt Vad väger era katter? Skriv ålder och vad det är för ras.:):bump: S*Pärlemors Blue Marly, Perser, 3 år 3,7kg Ariel, Huskatt...
Svar
10
· Visningar
3 521
Senast: pajaztar
·
Övr. Katt Hej En av våra grannar fick igår en kull med kattungar som är raserna perser/norsk skogkatt/bondkatt och det blev 4 stycken små...
Svar
3
· Visningar
887
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 004
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Jaktgolden eller jaktlabrador?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp