Bukefalos 28 år!

Vi vill skaffa hund

MiniLi

Trådstartare
Min sambo och jag vill skaffa hund. Dock är vi lite osäkra på hur vi ska gå till väga, vad som är mest lämpligt.

Vi är båda väldigt förtjusa i Rhodesian Ridgeback. Har haft ganska mycket kontakt med flera vuxna hundar (hanar) och tycker att de verkar ha ett härlig temperament och de är dessutom väldigt vackra!´

Vi är djurmänniskor båda två. Har haft mycket kontakt med hundar men aldrig uppfostrat en valp från grunden.
Vi bor i hus på landet med stor tomt, sambon jobbar hemma på gården och kan antingen ha hunden med på jobbet eller ta hand om den, gå ut och gå på rasterna.
Jag studerar och är normalt sett ganska mycket hemma.
Tror att vi har bra möjligheter och intresse för att kunna aktivera hunden mycket.

Jag har förstått att det är bra att gå mycket kurser så det tänker vi göra.
Det är väldigt viktigt för oss att lyckas med hunden, vi vill ha en väluppfostrad hund som vi kan ha mycket roligt med under många år.

Det vi nu funderar över är om vi klarar av en valp?
Hur mycket kunskap krävs?
Är det kanske ett bättre alternativ att köpa en vuxen hund?
Och är ridgeback en lämplig första hund?

:)
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Jättebra att ni träffat flera vuxna hundar. Har ni funderat över hur mycket (aktiv) tid ni är villiga att lägga ner på hunden, kollat upp hur mycket de behöver jobba/aktiveras osv?
Man förebygger mycket problem genom att skaffa en hund som inte kräver mer än vad man själv orkar med.

Valp eller inte beror väl även det på hur mycket man vill lägga ner. Unghundar har jobbiga perioder då det kan kännas hopplöst. Även om ni verkar vara hemma mycket så kan man i början inte lämna hunden alls, gå på bio, handla osv. En vuxen är dessutom troligen rumsren redan.
Å andra sidan tycker jag det är väldigt roligt att veta att jag haft min hund från början, jag har uppfostrat honom själv (eller tja, jag och sambon) osv. Det är en avvägning man själv får göra, helt klart.
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Det vi nu funderar över är om vi klarar av en valp?
Hur mycket kunskap krävs?
Är det kanske ett bättre alternativ att köpa en vuxen hund?
Och är ridgeback en lämplig första hund?

Det är mest tålamod som krävs för att klara en valp :D Precis som Jenka säger så har unga hundar perioder då allt känns precis hopplöst... Jag vet att det ska finnas någon bok som heter något i stil med "Från valp till vuxen hund" eller något sådant. Jag vet inte riktigt hur den är, men kan tänka mig att om man bläddrar i en sådan lite så lär man få rätt bra koll på vad det kan innebära att ha en ung hund i huset.

Kunskap behövs sällan speciellt mycket faktiskt, däremot behövs viljan att lära. Alla hundar har sina små egenheter och olika raser har olika behov och mentalitet. Att sätta sig ner och först tänka igenom "Vad kan jag erbjuda hunden för liv?" gärna skriva upp allt och skriv realistiskt, skriv inte "tre timmars aktivering dagligen" om ni inte kan tänka er det även i pissväder osv ;) Skriv sedan ner om ni har några specifika krav på tex storlek, pälsvård eller liknande. Leta sedan upp vilka raser som passar så bra in på alla punkter som möjligt. När ni hittat någon ras som passar, lägg ner tid på att hitta en uppfödare ni trivs med, får bra kontakt med och som har lite samma syn på hundar som ni har. En sådan uppfödare är guld värd, framförallt om man är förstagångsköpare.

Ang valp eller vuxen så håller jag med Jenka även där. Man missar en del om man tar en vuxen, men samtidigt får man då en hund som troligtvis klarar av att vara ensam, som är rumsren och som kanske hunnit lugna sig lite och få en grundläggande lydnad. Det viktigaste är nog att man inte köper en hund som omplaceras för att den är för jobbig om man är minsta osäker på att man kommer klara av det.

När det kommer till just ridgeback har jag inget att säga då jag inte har någon som helst erfarenhet av rasen :p
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Tack båda för era svar!

Ang uppfödare. Jag vet att det finns en uppfödare på ganska nära håll men jag vet inte hur denna personen är.
Min sambo känner ett par som har haft flera hundar av denna ras. Ska kanske slänga iväg ett mail och fråga om de kan rekommendera någon uppfödare.
Men vad ska man fråga om för att veta att det är en seriös uppfödare?

Om vi bestämmer oss för att köpa vuxen hund, vart vänder man sig då?
Är det typ blocket som gäller eller finns det någon form av organisation?
Har sökt lite men hittar mest sådana som tar in övergivna hundar från utlandet..
 
Sv: Vi vill skaffa hund

BRA att ni har fastnat för rasens härliga mentalitet och inte bara fallit för utseendet. Det är alltför många som fastnar för utseendet och inte inser att ridgebacken är en ganska speciell hund. (Själv tyckte jag faktiskt att ridgebackar var fula innan jag skaffade min.:o)
Min uppfödare brukade säga att "de är djävlar de två första åren, sen är de änglar". Nåväl, min tappade visserligen djävulshornen när hon blivit vuxen men någon gloria fick hon aldrig:devil:...
Och ärligt talat var Ilona en väldigt jobbig valp/unghund, har jag några gråa hår så beror de på henne. Men så var hon inte så bra mentalt heller, hon hade sociala rädslor för både människor och hundar. Världens finaste och gosigaste hund men egensinnig som få och lite svår att ha pga sina rädslor.
Tyvärr är det inte helt ovanligt med mentalt dåliga ridgebackar, de har blivit för populära och jag upplevde det som att för 10-15 år sedan (när jag köpte min) hade många uppfödare ganska dålig koll på att man faktiskt måste ta med mentaliteten i beräkningen när man avlar, inte bara utställningsmeriter... (och jag anser inte att utställning är ett bra mått på hur bra mentalitet en hund har).
Nu tycker jag att läget har förbättrats, en hel del gör tex MH med sina och jag upplever det också som att det är fler som jobbar men sina RR, bla viltspår passar dem oftast perfekt.
Vad jag egentligen ville ha sagt med mina haranger är att var noga vid val av uppfödare och föräldrar så att de verkligen är bra mentalt och tillgängliga. En RR behöver absolut inte slänga sig om halsen på främmande människor men den får ALDRIG vara rädd i de sammanhangen.

Något jag upplevde lite jobbigt med min var att hon behövde ganska mycket aktivering, både fysisk och mental, samtidigt som hon inte var så samarbetsvillig. Det tog ett tag innan jag lärde mig att all träning och aktivering mer eller mindre fick ske på hennes villkor...

Dock så måste jag säga att jag tror att just min hund var ganska "svår", hennes bror var tex mycket lätthanterligare även om han var en ligist som valp.
Med stöd från uppfödare och kanske valpkurs mm tror jag säkert att man kan ha en ridgeback som förstahund. De ÄR otroligt charmiga om än ganska speciella. Se till att välja en uppfödare som har rejäl erfarenhet och som dessutom är beredd att backa upp er under jobbiga perioder. Det är guld värt att kunna vända sig till någon som är väl insatt i rasens egenheter för det händer onekligen att "vanliga" instruktörer inte begriper sig på ridgebackar och bara skakar på huvudet:p.
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Om ni är ute efter en vuxen RR så hade jag kontaktat rasföreningen, SRRS.
www.srrs.org
Varför inte annonsera i klubbtidningen? Ta också kontakt med valphänvisarna, även om det främst är valpar de är till för så har de ofta koll på uppfödare som kanske skall omplacera en hund som tex inte duger till avel eller som har gjort sitt som avelshund. Uppfödare får ju också ibland tillbaks tidigare valpar så håll öronen öppna!
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Men vad ska man fråga om för att veta att det är en seriös uppfödare?

Svår fråga..
Men när jag kollar efter uppfödare när det gäller en för mig ny ras så brukar jag kolla efter sådana som hållit på ett tag, inte några som bara haft en valpkull och skriver "fia är en snäll och fin hund så en dag parade jag henne med pluto och de fick si och så många söta valpar". Om man frågar vad de har för hundar, eller vad de gillar med sina hundar, så brukar det framgå rätt tydligt hur de ser på rasen.

Annars brukar man alltid få frågan varför man intresserat sig för rasen (det har jag iaf fått när jag pratat med nytt folk). Om jag då svarar och kommer med små "Tycker du att det stämmer?" eller "hur ser du på det och det" efter att jag sagt något så kan man lätt kolla att man tänker lite lika.

En seriös uppfödare har ett mål med sin avel. De har även kunskap och självdistans nog att kunna se brister hos sina egna hundar och de ska kunna låta bli att tex ta valpar på en tik som de sparat för avel men som visat sig inte bli så bra som de hoppats på.

Vissa raser har speciella avelsprogram för att förbättra hälsan och en seriös uppfödare tycker jag då att ska ha det i åtanke hela tiden när den väljer vilka djur som ska ingå i aveln.

Idag går faktiskt mycket att få fram på internet. Genom att kolla uppfödares hemsidor kan man ofta få fram mycket information, genom att kolla på hunddata och avelsdata kan man få fram info om hundar och rasen och kolla tävlingsresultat och resultat från hälsoundersökningar.
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Det paret som min sambo känner som har ridgeback vet jag har testat sina hundar, har sett protokoll på hemsidan med poäng osv. Där var iallafall mentalitet med i många olika former. Kanske är vettigt att köpa från någon uppfödare som har sådana protokoll att visa upp från valpens föräldrar?

Jag har hört tidigare att rasen kan vara lite svår men än har jag inte blivit avskräckt :p
De vuxna hundarna jag har träffat har varit helt underbara :love:

Vad skiljer mellan hane och tik? Vad är lämpligt för oss?
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Enligt min uppfödare med många års erfarenhet så är tikarna ofta lite skarpare än hanarna och lite mer jaktbenägna. Skall jag gå efter de två RRs jag känt bäst dvs min hund och hennes kullbror så stämmer det men det är ju ingen statistik direkt.
Själv är jag ju mest förtjust i tikar, vet inte varför, men om ni inte är säkra på om ni vill ha hane eller tik så gå efter den individ som verkar passa er bäst. Om ni är nybörjare så kanske ni inte skall ta den allra tuffaste valpen i kullen utan välja en som är mer medel. En erfaren uppfödare kan helt klart hjälpa er och råda er med den biten:).
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Om jag tittar tillbaka i min egen backspegel, så köpte vi alldeles för mycket hund. Innan vi köpte hund lät det inte så farligt, utan bara roligt att aktivera timtals om dagen. Nu, efteråt, när verkligheten kommer ikapp, är det ett helsike att hinna/orka med. Jag ångrar att jag inte köpte en mindre hund som behövde ungefär 100 gånger så lite aktivering för att må bra.

Det är mitt råd om vad man ska tänka på en och tio gånger innan man bestämmer sig för ras.

Usch, nu låter jag väldigt negativ och det menar jag inte att vara :). Jag tror att det mesta går bra om man tänkt efter innan. Kunskap får man på vägen, valpkurs tycker jag är ett väldigt stort plus, en del uppfödare har det som krav också vet jag.

De RR jag träffat har varit vackra, utstrålat självsäkerthet och lugn, och faktiskt har de alla varit väldigt väluppfostrade :)
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Jag håller med. Har inte RR, men köpte som sagt nyligen min första hund och även om jag älskar att träna (lydnad etc) så har jag inte lust, ork och tid varje dag. Jag valde en ras med lite lägre aktiveringsbehov än jag ansåg mig kunna ge och det är jag glad över. Han hade nog klarat mindre också, men det kändes som en bra grej eftersom jag aldrig haft hund förut och då vet man inte helt vad som väntar oavsett hur påläst man är.

Ang. att välja uppfödare så ja, det är svårt att sätta en benämning på hur en bra/seriös uppfödare är. Tycker R_C hade bra poänger i sitt inlägg. Jag planerade att hälsa på flera uppfödare ungefär samtidigt för att känna av läget. Dock var flera sega på att svara så det blev till slut bara en, då hade vi varit där 2 gånger innan besök hos de andra hunnit bli aktuellt. Jag valde uppfödare genom att det var någon jag fick förtroende för, som har liknande syn på hundar som jag har och som svarade snabbt. Det senare anser jag vara viktigt eftersom jag snabbt får bra svar på mina frågor, och jag är en sådan som föredrar att inte ringa utan hellre mailar. Ett plus var också att hon inte bor alltför långt bort. Jag hade inte haft något emot att åka genom halva Sverige för att hämta hunden, men det är ju en fördel om de bor närmre så kan man hälsa på flera gånger.
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Om du har träffat RR som du gillar skulle jag höra med dom om vilken kennel dom kommer i från, vilka linjer dom avlar efter etc. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 408
Senast: Farao
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 431
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 409
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 928

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp