Bukefalos 28 år!

Vi vill skaffa hund

MiniLi

Trådstartare
Min sambo och jag vill skaffa hund. Dock är vi lite osäkra på hur vi ska gå till väga, vad som är mest lämpligt.

Vi är båda väldigt förtjusa i Rhodesian Ridgeback. Har haft ganska mycket kontakt med flera vuxna hundar (hanar) och tycker att de verkar ha ett härlig temperament och de är dessutom väldigt vackra!´

Vi är djurmänniskor båda två. Har haft mycket kontakt med hundar men aldrig uppfostrat en valp från grunden.
Vi bor i hus på landet med stor tomt, sambon jobbar hemma på gården och kan antingen ha hunden med på jobbet eller ta hand om den, gå ut och gå på rasterna.
Jag studerar och är normalt sett ganska mycket hemma.
Tror att vi har bra möjligheter och intresse för att kunna aktivera hunden mycket.

Jag har förstått att det är bra att gå mycket kurser så det tänker vi göra.
Det är väldigt viktigt för oss att lyckas med hunden, vi vill ha en väluppfostrad hund som vi kan ha mycket roligt med under många år.

Det vi nu funderar över är om vi klarar av en valp?
Hur mycket kunskap krävs?
Är det kanske ett bättre alternativ att köpa en vuxen hund?
Och är ridgeback en lämplig första hund?

:)
 
Sv: Vi vill skaffa hund

Jättebra att ni träffat flera vuxna hundar. Har ni funderat över hur mycket (aktiv) tid ni är villiga att lägga ner på hunden, kollat upp hur mycket de behöver jobba/aktiveras osv?
Man förebygger mycket problem genom att skaffa en hund som inte kräver mer än vad man själv orkar med.

Valp eller inte beror väl även det på hur mycket man vill lägga ner. Unghundar har jobbiga perioder då det kan kännas hopplöst. Även om ni verkar vara hemma mycket så kan man i början inte lämna hunden alls, gå på bio, handla osv. En vuxen är dessutom troligen rumsren redan.
Å andra sidan tycker jag det är väldigt roligt att veta att jag haft min hund från början, jag har uppfostrat honom själv (eller tja, jag och sambon) osv. Det är en avvägning man själv får göra, helt klart.
 
Sv: Vi vill skaffa hund