Bukefalos 28 år!

Min tant är 162cm. Hannoveranarsto utav den lite grövre modellen. 16år. Klinikvägd och landade på exakt 600kg.

skarmavbild_2015-04-06_kl_190155_5522c867e087c33361fbc772.png
Men åh vad fina!!
 
De är orimligt! Då ljuger ditt måttband eller så är han jätte kort bröstomfång. Vad har du för mängnd på gjorden?
Kolla hästen som är vägd på våg här ovan, Esswes häst nr 2. Det är viss skillnad på modellerna.
Jag skulle tippa på att din väger närmare runt 575-600 beroende på hull o muskelmassa.

Här är min omusklade 6 åring i våras ca 163-164 o hon väger runt 480 kg på bilden.




Nu är hon betydligt rundare i kroppen, överlinjen o dessutom lite bukig då de går på bete sedan 2 månader o på bilden har hon just vilat 10 dagar. Bilden är nytagen o jag tippar på runt 530-550kg. Då är hon inte alls fet och det är nog hennes idealvikt i framtiden, men med muskler istället för buk.


Menar inte något illa @Dressyrtjejen_97 men nånstans är det något fel med hur du räknar vikten på din häst.. Jättebra tråd dehär då man kan se o jämföra med sina egna! Speciellt de som är vägda på våg är väldigt intressanta.

Ingen fara, vet att du inte menar illa! :)

Har mätt hans omfång. På bilden ovan, när han var som bredast, var det 191 cm. Har inte mätt nu, men skulle tippa på 175-180 cm. Som bredast hade han en 125 cm sadelgjord knäppt på näst sista vs. 3e sista hålet, nu har han en 120 cm dito knäppt på näst högst upp vs. näst högst upp. Kan försöka komma ihåg att fota honom imorgon! :)
 
Ingen fara, vet att du inte menar illa! :)

Har mätt hans omfång. På bilden ovan, när han var som bredast, var det 191 cm. Har inte mätt nu, men skulle tippa på 175-180 cm. Som bredast hade han en 125 cm sadelgjord knäppt på näst sista vs. 3e sista hålet, nu har han en 120 cm dito knäppt på näst högst upp vs. näst högst upp. Kan försöka komma ihåg att fota honom imorgon! :)

Fast om måttbandet visat nästan två meter borde väl vikten rimligtvis vara just kring 600kg?
 
Fast om måttbandet visat nästan två meter borde väl vikten rimligtvis vara just kring 600kg?

Jo, tyckte jag nästan också, men tydligen inte :confused: Visade då (ensamt och i kombination med andra formler) ca. 520 kg. Så, med tanke på hur han ser ut idag bör han alltså, om man nu ska tro den här smörjan, ligga på kanske 425 kg eller så. Men tycker spontant att det låter lågt också, när jag ser på honom och så. 570 vs. 480 kg eller så känns rimligare egentligen.
 
Hej!

Min gamla grova connemara på 160 cm vägde som mest 620 kg, då var hon gravt överviktig. Tyvärr fick vi aldrig ner henne hela vägen till matchvikten 500 kg, tror vi tog bort henne när hon vägde ca 520 och då var hon fortfarande ganska tjock med mycket fläsk på. Så vikt kan variera rätt ordentligt.

Självklart vägd på våg och inte måttad med diverse halvfungerande måttband och formler.:-)

/L
Är du säker på den vikten?? Det låter väldigt lite? Eller är den vägd på våg?
Vi vägde en d-ponny på 145, modell "lagom", en New Forrest. Vägde 450 på klinik. Ett annat halvblod, också lagom i modeller, inte tung o inte smäcker, ca 162 vägde 550kg på klinik.
Så en grov storhäst på över 160 i normalt hull borde rimligen väga över 550kg.
 
@Ketrawzc @em-pirre
Mätte idag igen...Han ska enligt div. formler tydligen väga 410 kg :angel: :cautious:
Well. Jag tror inte riktigt på det, om vi säger så...
Haft lite problem med minnet på min mobil, så har inte kunnat fota så mycket, men en bild iaf (om än dålig!)
Spontant hade jag väl lagt på 100 kg på ovanstående...:grin:

11659328_709404652516203_4754614401893752394_n.jpg
 
Är du säker på den vikten?? Det låter väldigt lite? Eller är den vägd på våg?
Vi vägde en d-ponny på 145, modell "lagom", en New Forrest. Vägde 450 på klinik. Ett annat halvblod, också lagom i modeller, inte tung o inte smäcker, ca 162 vägde 550kg på klinik.
Så en grov storhäst på över 160 i normalt hull borde rimligen väga över 550kg.

Instämmer att det låter rimligt.

Mitt normalbyggda halvblodssto på 1,63cm vägde 543 kg vid senaste vägningen. Då var hon i god kondition och lagom hull.

 
Hej!

När jag läste häst testade vi både måttband och två eller tre formler på skolhästarna. När vi fått fram olika vikt på samma häst med varje metod vägde vi dom på våg och fick ytterligare en vikt. Jag litar inte på varken måttband eller formler, det kunde skilja +- 100 kg :-(.

/Lavinia, har en våg att leka med ca 2 km bort :-)
 
Är du säker på den vikten?? Det låter väldigt lite? Eller är den vägd på våg?
Vi vägde en d-ponny på 145, modell "lagom", en New Forrest. Vägde 450 på klinik. Ett annat halvblod, också lagom i modeller, inte tung o inte smäcker, ca 162 vägde 550kg på klinik.
Så en grov storhäst på över 160 i normalt hull borde rimligen väga över 550kg.
Håller med. En häst på 162 är knappast grov om den väger 400kg. 400kg vägde min visserligen maffiga (welsh cob) men nåväl D-ponny på 145 i normalhull.,
 
De är svårt att uppskatta vikter. Och ja, 400kg är väldigt lite för en "grov" storhäst på 162.
400kg är för mig en normal d-ponny i lagom hull.

Hade ett grövre halvblod, några cm högre men hög manke, 167-168cm som vägde 670kg på våg.

Visst kan vikterna variera även om de är liknande modell o storlek, men inom rimliga gränser. Veterinärer som kommer ut i stallet och medicinerar efter vikt går gärna efter enbart ögat. Hittills har deras ögonmått stämt relativt väl överens med mina vägda hästars faktiska vikt. Jag tror knappast att en veterinär gissar på 400kg på ett grovt halvblod på 162cm.

@Lavinia intressant med er koll av måttband. Jag trodde det skulle skilja mer faktiskt.
 
Hej!

Jag tycker +/-100 kg är ganska mycket jag :-).

Och uppskatta vikt är helt hopplöst svårt. Jag trodde min arabsessa borde väga 450 till sina 155 cm, men det verkar som om 430 är mer korrekt. För att göra det lite roligare behöver hon energi som en 750 kg häst, men kan inte gå på fri tillgång då hon aldrig slutar äta :-).

Senaste vet. trodde inte ett dugg på mig när jag sa vad min sessa vägde så de drogade henne för nån typ av ponny och fick såklart spruta henne igen (hon hatar dessutom sprutor...) och igen...

/L
De är svårt att uppskatta vikter. Och ja, 400kg är väldigt lite för en "grov" storhäst på 162.
400kg är för mig en normal d-ponny i lagom hull.

Hade ett grövre halvblod, några cm högre men hög manke, 167-168cm som vägde 670kg på våg.

Visst kan vikterna variera även om de är liknande modell o storlek, men inom rimliga gränser. Veterinärer som kommer ut i stallet och medicinerar efter vikt går gärna efter enbart ögat. Hittills har deras ögonmått stämt relativt väl överens med mina vägda hästars faktiska vikt. Jag tror knappast att en veterinär gissar på 400kg på ett grovt halvblod på 162cm.

@Lavinia intressant med er koll av måttband. Jag trodde det skulle skilja mer faktiskt.
 
Ja 100kg är mycket. Men att uppskatta vikten till 450 o hästen väger 430 är helt godkänt tycker jag! Som du säger just med foder kvittar ju ibland vikten i förhållande till behoven.. Jag har samma problem.
De svåra kommer väl vid just veterinärbesök där 100kg kan spela roll.
 
@Ketrawzc @em-pirre
Mätte idag igen...Han ska enligt div. formler tydligen väga 410 kg :angel: :cautious:
Well. Jag tror inte riktigt på det, om vi säger så...
Haft lite problem med minnet på min mobil, så har inte kunnat fota så mycket, men en bild iaf (om än dålig!)
Spontant hade jag väl lagt på 100 kg på ovanstående...:grin:

11659328_709404652516203_4754614401893752394_n.jpg

Jag tror du tänker helt rätt om du lägger på de där 100kg ;)

Min pålle jag köpte som 2,5åring var muskelfattig och hade synliga revben när han vägdes inför operation. Han vägde 480kg och var 147cm hög. Nättare korsning Irish cob och fjording. Som sagt var han även för tunn vid de tillfället :)
 
När jag läste häst testade vi både måttband och två eller tre formler på skolhästarna. När vi fått fram olika vikt på samma häst med varje metod vägde vi dom på våg och fick ytterligare en vikt. Jag litar inte på varken måttband eller formler, det kunde skilja +- 100 kg :-(.
Jag har ungefär samma erfarenhet, testade med ett fullblod som enligt diverse olika formler vägde 550-650kg, men enligt vågen vägde 450kg vid det tillfället.
 
:DEnligt måttband väger min 400 dock var de då viterpäls på då.
Men kan tippa på 350-400.. Hon har en hel del musker och de väger ju mer än fett så hon har nog ett BMI som är för högt enligt tabeller.
Men jag går inte efter sånt utan går på ögat...De gör jag även på mig själv...enligt BMI är jag kraftigt överviktig och bör söka läkare:D
Men är kroppsbyggar och ha en del muskler. som väger och ska söka läkarvård trots en fett% på 8% enligt BMI tabellen haha

Det är en islandshäst på ca 134 cm när hon var ridhäst var hon smäcker i kroppen.. nu om körhäst har hon bräddat sig och är numera er lik en quarter i kroppen:)
 
Mitt nätta fullblod på 160 väger 430 kg, precis som när hon kom från banan supermusklad. Vägd på våg då och nu för en månad sen senast.
Skulle dock gärna få upp henne till 450 under sommaren och sen till hösten bygga mer ridhästmuskler. Nu äter vi och skrittar en månad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 543
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
707
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Jag har borstat och borstat i snart 14 år. Provat massor av olika borstar och kammar och det enda som hjälper helt är att borsta först...
2
Svar
23
· Visningar
1 002
Senast: Lillefrun
·
Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp