Bukefalos 28 år!

Viktbärande fullblod? Max kg?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Plantan

Trådstartare
Vad skulle du max sätta upp på ett fullblod?
:)
Inte helt omusklad valack, 10 år, 165 cm hög, normalt byggd för rasen med bra hovar. Hästen har gått ca1 timmes uterittt per dag i alla gångarter under hösten samt i hage 8-10 h per dygn? (Det är ju ingen träning precis i hagen men han har ju inte stått i box hela dagarna) Han är alltså inte i tävlingsform, men i "promenadhäst-form".
;)
Personen som vill rida är en van ryttare, och tar en lugn utreritt, ca 1 timme, mest skritt, ett par, tre travpass på ca 5-10 minuter och en galopp eller två, några hundra meter vardera. Hästen har gått med ryttare ca 65-70 kg till vardags. Skulle du våga sätta upp en erfaren ryttare på ca 95 kg? Skulle du ens våga låta personen rida 5 minuter i skritt? Ramlar hästen ihop? :nailbiting: Om personen är nybörjare, vad tycker du den max kan bära?
Hur skulle du råda och vad grundar du ditt råd på?
 
Att den är fullblod i sig har ju inget att göra med vad den kan bära bekvämt ?
Löp är en sport och utifrån det hästen ska utföra bör ryttaren vara superlätt .
Ridhäst är ett annat arbete. Men fortfarande hur viktbärande hästen är beror på den själv i byggnad /balans och ryttarens balans och kunskap .
Går därmed inte att besvara ngn fråga utifrån TS fråga bara rakt av .
1/6 del av hästens vikt brukar vara en rimlig generell måttstock för Max vikt ngn häst bör bära . Och då absolut maxgräns för belastning på ryggen öht.
 
Senast ändrad:
Att den är fullblod i sig har ju inget att göra med vad den kan bära bekvämt ?
Löp är en sport och utifrån det hästen ska utföra bör ryttaren vara superlätt .
Ridhäst är ett annat arbete. Men fortfarande hur viktbärande hästen är beror på den själv i byggnad /balans och ryttarens balans och kunskap .
Går därmed inte att besvara ngn fråga utifrån TS fråga bara rakt av .
1/6 del av hästens vikt brukar vara en rimlig generell måttstock för Max vikt ngn häst bör bära .
Så om det är en häst som väger 600 kg, så är 100 kg ok? Det låter ju rimligt kanske.
Militärer som ridit stora halvblod i hundra år i krig med massa utrustning var ju säkert uppe i hundra kilo...
 
Så om det är en häst som väger 600 kg, så är 100 kg ok? Det låter ju rimligt kanske.
Militärer som ridit stora halvblod i hundra år i krig med massa utrustning var ju säkert uppe i hundra kilo...
Jag säger återigen det jag skrivit : det går inte att säga att det är ok bara för att det finns en beräknad teknisk maxgräns.
100 kg är väldigt mycket . Hur hästarna tekniskt sett "orkar med" är ju inte grejen i diskussionen eller TS fråga .
Hästarna i krig skulle orka på ett annat sätt tex . De var heller inga fullblod eller nätta hästar , och ffa frågade ingen sig hur de bäst skulle må fysiskt etc . Endera pallade de eller inte .

Finns F.ö en nålad längd/vikttråd på forumet .
 
20% av hästens vikt brukar vara rekommenderat. 25% som absolut maxgräns.
Juste, då med ryttare + utrustning. Glömde säga det.

Alltså det här är vad jag har läst i x-antal artiklar, böcker osv men sen får man gå utefter individ. Personligen har jag inte så mycket koll på vad sadlar och utrustning väger, men ja.
 
Tänkte väl mer att fullblod är tunnare än halvblod och kanske inte tog så mycket i kg. Undrar vad ett fullblod på 165 väger? 550? Klart att det är individuellt, vad hästen klarar. Därför jag skriver vilken form häst och ryttare är i ungefär.

Men hur ska jag veta/se var gränsen går då? Om hästen inte svettats ihjäl eller flåsar eller verkar ha fått ont i ryggen? Ont/varma fötter/ben? Vill inte gå framåt?
Jag vill ju kunna säga om det verkar ok att prova en liten stund, men tänk om (värsta fall) hästen segnar ner? O_o

Ska läsa artikeln Noak rekommenderade. Tack för tipset!
 
Men hur ska jag veta/se var gränsen går då? Om hästen inte svettats ihjäl eller flåsar eller verkar ha fått ont i ryggen? Ont/varma fötter/ben? Vill inte gå framåt?

Har det gått så långt att hästen visar dessa symtom så är det i mitt tycke för sent, då har den ju tagit skada redan. Om du är osäker på om du kan bedöma hur bekväm hästen är med ryttarens vikt så avstå att göra den bedömningen, för hästens skull. En häst som bär en för tung ryttare kan sänka ryggen, bli springig, vara ovillig att röra sig, obalanserad osv. De visar på olika sätt och det gäller för den ansvarige att kunna se vad beteendet beror på.
 
Tänkte väl mer att fullblod är tunnare än halvblod och kanske inte tog så mycket i kg. Undrar vad ett fullblod på 165 väger? 550? Klart att det är individuellt, vad hästen klarar. Därför jag skriver vilken form häst och ryttare är i ungefär.

Men hur ska jag veta/se var gränsen går då? Om hästen inte svettats ihjäl eller flåsar eller verkar ha fått ont i ryggen? Ont/varma fötter/ben? Vill inte gå framåt?
Jag vill ju kunna säga om det verkar ok att prova en liten stund, men tänk om (värsta fall) hästen segnar ner? O_o

Ska läsa artikeln Noak rekommenderade. Tack för tipset!
Alltså självklart kommer den inte segna ner ?!
Däremot måste du ju kunna avgöra om hästen under den vikt den utsätts för, kan röra sig naturligt , obehindrat och balanserat . Vissa hästar är viktbärande andra är det inte, det är individuellt och beroende som sagt till stor del på hästens modell och ryttarens impakt bortsett från exakt vikt i kilon samt arbetet man begär utav hästen.
 
En häst som får en för tung ryttare på sig breddar ofta bakbenen precis när ryttaren har suttit upp. Om du är osäker så skulle jag avstå. Som jämförelse sätter jag inte upp en ryttare som väger över 80 kg på min islandskorsning på 150 cm. Väger ryttaren närmare 80 kg så ska hen vara van och välbalanserad i sin ridning. För en ovan/obalanserad ryttare är maxgränsen 60 kg. Hästen väger ca 400 kg, har kort rygg, starka ben och är viktbärande på alla sätt men jag anser inte att hon ska behöva bära tyngre än så. Hon visar tydligt att hon inte är bekväm med det.

Jag tycker det blir lite fel att tala om procent på hästens vikt eftersom många inte förstår att en överviktig häst inte alls klarar en lika hög procent av sin vikt som en normalviktig häst gör. Jag tycker också att det är viktigt att se hur hästen ser ut exteriört. En häst med lång rygg är mindre viktbärande än en häst som har kort rygg även om hästarna väger lika mycket. En välmusklad häst kan också bära mer än en omusklad häst.
 
Har det gått så långt att hästen visar dessa symtom så är det i mitt tycke för sent, då har den ju tagit skada redan. Om du är osäker på om du kan bedöma hur bekväm hästen är med ryttarens vikt så avstå att göra den bedömningen, för hästens skull. En häst som bär en för tung ryttare kan sänka ryggen, bli springig, vara ovillig att röra sig, obalanserad osv. De visar på olika sätt och det gäller för den ansvarige att kunna se vad beteendet beror på.

Ja, precis! Men jag tycker det är försent om hästen gör allt detta, ser allmänt olycklig ut, inte vill gå osv. :( Dessutom blir det så pinsamt att säga åt ryttaren att kliva av. :o Därför undrar jag vad DU max skulle sätta upp på hästen? (Du = Den som läser detta och är kunnig om viktbärande hästar). Så det inte redan ligger på gränsen, om man säger. Varken häst eller ryttare ska bli obekväma tycker jag. Hur bedömer du om en häst är viktbärande redan innan du sätter upp en tung ryttare? Hur gör folk? Sätter upp den ena tjockisen (;)) efter den andre tills kraken börjar svanka och linka? :wtf: Hu va hemskt! Och nej, jag ska inte avgöra om vad nån häst ska bära, men jag vill veta vad som ni tycker är rimligt för den ryttaren och hästen jag beskriver innan tjockisen ska upp. :p
 
Alltså självklart kommer den inte segna ner ?!
Däremot måste du ju kunna avgöra om hästen under den vikt den utsätts för, kan röra sig naturligt , obehindrat och balanserat . Vissa hästar är viktbärande andra är det inte, det är individuellt och beroende som sagt till stor del på hästens modell och ryttarens impakt bortsett från exakt vikt i kilon samt arbetet man begär utav hästen.

Jo då. Jag vet en. Häst med tjockis på. La sig ner. Med tjockisen på. Ingen skröna! Rätt tydligt att se på hästen att det blev för mycket. Ytterst pinsamt för tjockisen. :laugh:
 
Jo då. Jag vet en. Häst med tjockis på. La sig ner. Med tjockisen på. Ingen skröna! Rätt tydligt att se på hästen att det blev för mycket. Ytterst pinsamt för tjockisen. :laugh:
Fast vilken märklig kommentar ? Ngn som väger 80 eller 95 kilo är ju inte ekvivalent med tjockis .... De flesta män som är väldigt långa och vältränade muskulärt och inte på ngt sätt tjocka väger uppåt nittio kilo , som exempel.
Lustig kommentar i sammanhanget !
 
Jag tycker max 20% av hästens vikt med sadel och påklädd ryttare på en normal viktig häst.

Tycker det är intressant att det ofta nämns att hästar med kort rygg är mer viktbärande men inte ett ord om problemet att hitta en sadel som passar en häst och ryttare
 
Jag tycker max 20% av hästens vikt med sadel och påklädd ryttare på en normal viktig häst.

Tycker det är intressant att det ofta nämns att hästar med kort rygg är mer viktbärande men inte ett ord om problemet att hitta en sadel som passar en häst och ryttare

Bra inlägg! Men om man nu har en sadel och en häst och en större, duktig ryttare som varken behöver vara omusklad eller fet, men kanske väger 30 kg mer än den normala ryttaren, ska man då avråda från att rida den hästen? En lugn uteritt på en timme ungefär? Hur gör man på ridskolor, har de garderat sig med sadlar som kan ta maxvikten? Kavalleriet hade/har sina manskapssadlar, fruktansvärt obekväma för ryttaren men passar i princip alla hästar och stora ryttare utan negativ påverkan för hästens rygg. Om den nu är rätt musklad, byggd, har en balanserad ryttare osv...
 
Bra inlägg! Men om man nu har en sadel och en häst och en större, duktig ryttare som varken behöver vara omusklad eller fet, men kanske väger 30 kg mer än den normala ryttaren, ska man då avråda från att rida den hästen? En lugn uteritt på en timme ungefär? Hur gör man på ridskolor, har de garderat sig med sadlar som kan ta maxvikten? Kavalleriet hade/har sina manskapssadlar, fruktansvärt obekväma för ryttaren men passar i princip alla hästar och stora ryttare utan negativ påverkan för hästens rygg. Om den nu är rätt musklad, byggd, har en balanserad ryttare osv...
Jag själv är inte det minsta överviktig själv med har bra med muskler men min rumpa kommer ändå inte ner i ponny sadlar, har själv ågren för hästen som kommer ridas in till våren, vad gör jag om jag inte hittar en sadel som passar mig och hästen:nailbiting:.

När min syster red min andra häst förr hade vi var sin sadel till samma häst
 
Jag tycker max 20% av hästens vikt med sadel och påklädd ryttare på en normal viktig häst.

Tycker det är intressant att det ofta nämns att hästar med kort rygg är mer viktbärande men inte ett ord om problemet att hitta en sadel som passar en häst och ryttare

Visst kan det vara svårt att hitta sadel till en kort rygg men jag ser inte riktigt hur det hör ihop med viktdiskussionen? En kort rygg är mer viktbärande än en lång. Så är det ju bara.
 
Fast vilken märklig kommentar ? Ngn som väger 80 eller 95 kilo är ju inte ekvivalent med tjockis .... De flesta män som är väldigt långa och vältränade muskulärt och inte på ngt sätt tjocka väger uppåt nittio kilo , som exempel.
Lustig kommentar i sammanhanget !

Det här var dessvärre en synnerligen överviktig man som blivit garanterad att hästen (islänning) skulle klara hans vikt utan problem. De sa att hästen kunde ta 130 kg. Detta var ett stall som hade turridningar med alla sorters ryttare. Han hade aldrig suttit på en häst förr och de visste de om. Som svar på din fråga och kommentar, här fanns inga ridmuskler (som inte är att jämföra med andra muskler när det även gäller ryttarens balans, sits mm) inga direkta muskler öht faktiskt, så i det här fallet tycker jag att han är en tjockis! Sagt på ett snällt vis då jag känner honom sen många år! :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 646
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp