Bukefalos 28 år!

Viktbärande fullblod? Max kg?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Att den är fullblod i sig har ju inget att göra med vad den kan bära bekvämt ?
Löp är en sport och utifrån det hästen ska utföra bör ryttaren vara superlätt .
Ridhäst är ett annat arbete. Men fortfarande hur viktbärande hästen är beror på den själv i byggnad /balans och ryttarens balans och kunskap .
Går därmed inte att besvara ngn fråga utifrån TS fråga bara rakt av .
1/6 del av hästens vikt brukar vara en rimlig generell måttstock för Max vikt ngn häst bör bära . Och då absolut maxgräns för belastning på ryggen öht.

OK, så fullblod i sig behöver inte vara svagare än ett halvblod om de är likvärdiga i kondition och muskulatur? Har inte de lång rygg jämfört med ett halvblod?
 
Blir inte klok på det här! En arab har kortare rygg än andra raser och bör då vara en mer viktbärande ras. Samtidigt så är grövre hästar, kallblod, mer viktbärande. Inte ett dugg lik araber med sina pinniga små ben! (Obs, skämt! Dock har det ju tunna ben jmf med kallblod!)

Hur är det då med halvblod jämfört med fullblod? Kan de klara samma ryttare (duktig ryttare) om hästarna är likvärdiga i kondition och muskulatur?
 
Ett halvblod kan vara kort eller lång i ryggen, ha dåliga ben eller sneda benställningar, vara nätt eller åt det grovare hållet osv. Det är helt omöjligt att svara på om du inte har något mer att beskriva hästarna på mer än "fullblod" och "halvblod"...

Men som ett exempel är att varmblod oftast är långa i ryggen eftersom det är så man vill ha det i travet, men det gynnar inte ridbarheten i hästen. Samma sak med frieserhästar, trots att de är kraftiga så är de sällan viktbärande pga deras rygg.
 
Ett halvblod kan vara kort eller lång i ryggen, ha dåliga ben eller sneda benställningar, vara nätt eller åt det grovare hållet osv. Det är helt omöjligt att svara på om du inte har något mer att beskriva hästarna på mer än "fullblod" och "halvblod"...

Men som ett exempel är att varmblod oftast är långa i ryggen eftersom det är så man vill ha det i travet, men det gynnar inte ridbarheten i hästen. Samma sak med frieserhästar, trots att de är kraftiga så är de sällan

Hästen är normal i rygg och kropp, som ett normalt fullblod... inga konstigheter med ben eller kroppen i övrigt (enligt veterinär) och hel och frisk. Aldrig varit skadad. Vad tycker du den borde klara att bära? Kan den ta 100 kg (inkl kläder och utrustning)? Jag tycker det låter mycket, men det kanske funkar när ryttaren är stor men i balans osv?
 
@Plantan Jag är 1,71 och väger ca 85 kg. Med sadel så blir totalvikten strax över 90 kg d v s inte så speciellt långt ifrån 100 kg. Min häst, ett halvblod med nästan 50% fullblod i, är 163 cm och väger 540 kg. Hon bär mig utan några som helst problem och då har hon ändå en ryggdiagnos (som fanns där långt innan hon kom till mig).

Det ser ut så här:




Så om den hästen du pratar om är frisk och någorlunda korrekt ihopskruvad så bör den inte ha något problem att bära 100 välbalanserade kilon ett par gånger i veckan.
 
@Plantan Jag är 1,71 och väger ca 85 kg. Med sadel så blir totalvikten strax över 90 kg d v s inte så speciellt långt ifrån 100 kg. Min häst, ett halvblod med nästan 50% fullblod i, är 163 cm och väger 540 kg. Hon bär mig utan några som helst problem och då har hon ändå en ryggdiagnos (som fanns där långt innan hon kom till mig).

Det ser ut så här:




Så om den hästen du pratar om är frisk och någorlunda korrekt ihopskruvad så bör den inte ha något problem att bära 100 välbalanserade kilon ett par gånger i veckan.

Å va fina ni är! Va kul att hon är ok trots ryggen, vilken tur, va synd annars på så fin häst! Tack snälla du, äntligen ett vettigt svar! Då provar vi lite stillsamt ett tag och får se hur det går! Hästen kommer säkert att klara det fint! Tusen tack! :love:
 
Om du läser alla svar du fått i tråden så ser du att det inte finns något lexikon på exakta typ av häst, exakta kilon, vikt osv . Du har fått väldigt många relevanta svar i din tråd . "Äntligen ett vettigt svar " känns märkligt i sammanhanget .
Du tycker mycket du, förstod att du skulle reagera på det! :D
 
Du tycker mycket du, förstod att du skulle reagera på det! :D

Ja verkligen undrar jag och reagerar . Du har fått väldigt många vettiga svar som sagt utifrån din fråga och undringar . Utifrån att så många svarat klokt undrar jag över kommentaren "äntligen ett vettigt svar" . ? Hur tänker du då ? Utifrån alla de många som svarat dig med tänkvärda insikter utifrån din fråga och att du inte själv alls vet hur du ska bedöma ?
 
Vad skulle du max sätta upp på ett fullblod?
:)
Inte helt omusklad valack, 10 år, 165 cm hög, normalt byggd för rasen med bra hovar. Hästen har gått ca1 timmes uterittt per dag i alla gångarter under hösten samt i hage 8-10 h per dygn? (Det är ju ingen träning precis i hagen men han har ju inte stått i box hela dagarna) Han är alltså inte i tävlingsform, men i "promenadhäst-form".
;)
Personen som vill rida är en van ryttare, och tar en lugn utreritt, ca 1 timme, mest skritt, ett par, tre travpass på ca 5-10 minuter och en galopp eller två, några hundra meter vardera. Hästen har gått med ryttare ca 65-70 kg till vardags. Skulle du våga sätta upp en erfaren ryttare på ca 95 kg? Skulle du ens våga låta personen rida 5 minuter i skritt? Ramlar hästen ihop? :nailbiting: Om personen är nybörjare, vad tycker du den max kan bära?
Hur skulle du råda och vad grundar du ditt råd på?

Ett normalt fullblod som inte enbart tränats för lopp klarar enkelt en van ryttare på 100 kg för ett 4 timmars blandat pass (typ turridning eller pup till pub ridning på Irland eller Scotland). Alla dessa trådar med längd/vikt/storlek på häst är i största del baserade på synsande av personer som aldrig lärt sig rasernas ursprungliga uppgifter och inte fakta om rasernas egenheter.
 
Mackan, jag tror hon var den första som svarade från hjärtat om hon tyckte det var OK med den ryttaren på den hästen! Och det tyckte hon, utan en massa om och men! Jag var tveksam, men har under resans gång fått kött på benen som du väl sett i tråden när jag svarat i den? Har fått m a s s o r av bra svar i tråden. Jättemånga här som är väldigt kunniga och på ett väldigt trevligt sätt förklarat och hänvisat till information. Och det är jag jätteglad för! Tack alla snälla som svarat i min tråd! ❤ ❤
 
Senast ändrad:
Mitt svar var troligen inte vettigare än någon annans. Ibland underlättar det dock att se hur det faktiskt ser ut så jag bjuder på det. ;)
 
Tråden är låst, då det finns en tråd under ridning som HETER just

Längd- och vikttråd.

Med vänlig hälsning

moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 850
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 667
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
8 646
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp