Bukefalos 28 år!

Viktbärande häst

Sv: Viktbärande häst

Många svar och lika många olika synpunkter,kul! Men nu har jag funderat hela dagen och det lutar nog åt att jag struntar i detta hästköp för att vara på den säkra sidan.

Vad säger ägaren?
Ska den ridas regelbundet av en tyngre ryttare eller bara ibland? Kan ju vara bra att ha med i beräkningen.
Tycker att du ska gå efter hur det känns när du rider och inte bara efter vad folk här tycker.
Jag har en kallblodstravare på 1.55 och tycker inte att hon verkar må dåligt med mej på ryggen, och jag är inte en smalis :)

32467022.jpg
 
Sv: Viktbärande häst

Håller med dig om att det här med att bära vikt påverkas av vanan av vikten. Dock är ju hästen TS skriver om bara 143cm hög - 12cm lägre än din häst. En vän har en kallblodstravare på 150-160cm, väger nog en del själv och har dessutom 14-16kg westernsadel. :)
 
Sv: Viktbärande häst

Jo den låter lite liten :) Jag har ju iofs haft en D-ponny, New Forest, på 1.43 men tror den rasen kanske är mer stabbig än en mindre kallblodstravare.
 
Sv: Viktbärande häst

Om en häst är viktbärande eller inte sitter inte antal centimetrar på höjden..

Det är modellen/typen av häst som är avgörande... Desssutom får man ta hänsyn till hur hästen är byggd. En kortryggad rejäl häst är generellt mer viktbärande än en långryggad rejäl häst.

Vidare är det stor skillnad på hur mycket en kraftig typ av häst kan bära kontra en smäcker sportvariant av häst... Båda kan ha samma mankhöjd.

Sen tillkommer hur hästen är tränad, En väl tränad häst, som är väl förberedd för sin arbetsuppgift har oftast inga probelm med vikterna hos normalryttare, även om de ligger i de övre viktklasserna.

Jag kan ta ett exempel... Min hovslagare har en ardennerdam.. Hon är riktigt rejäl. De flesta människor skulle nog tycka att det är en ok häst att använda till de riktigt tunga ryttarna ... hon är dock bara 148 cm i mankhöjd...
Hon är trots det precis lika kraftig och stark som en vanlig ardenner... Det är bara det att hon inte nådde upp över ponnymåttet på höjden. Det som fattas henne på höjden... innebär inte att hon inte orkar lika mycket som en ardenner som växt över ponnymåttet.

Man kan heller inte säga att en viss ras är viktbärande... Speciellt inte inom kallblodsraserna. (Förutom ardenner möjligen)... Det är stor spridning typerna av häst inom de olika raserna.. (Ja jag generaliserar lite)

Ta Kallblodtravarna som exempel. Precis som redan nämnt i tråden... så spänner typen på dem från väldigt nätta eleganta individer till rejäla brukshäst liknande individer ... Mankhöjden på de olika individerna är också väldigt varierande. Allt från individer som klassas som ponny på höjden.. till individer en bra bit över 160 cm.

Men ta en smäcker tunn modell av kallblodtravare på 160 cm och jämför med en kraftig rejäl typ av samma ras på 150 cm.... Då säger jag att den på 150 cm i mankhöjd är mer viktbärande än den på 160... (Vi utgår från att de är lika gamla och har fått samma typ av träning)

Att ridskolor, turridningsföretag och liknande har en viktgräns för ryttarna behöver inte betyda att hästarna inte klarar att bära ryttare över den gränsen. Det handlar om att spara hästarna från att slitas felaktigt när de kånkar omkring på tunga ryttare som inte rider så där värst bra... Många sådana tunga ryttare... ja då spelar det ingen roll vilken typ av häst du har eller hur viktbärande den är...

Är man själv en ryttare som ligger i de övre viktklasserna... jag då ställer det lite större krav på mig som ryttare att jag väjer en hästtyp som passar mig. Och att jag kan rida hästen korrekt... och balansera mig själv som ryttare... Det skall inte hästen göra åt mig... det är mitt jobb...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 459
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
993
Senast: linlar1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
31
· Visningar
3 836
Senast: Valle
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 170
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp