Bukefalos 28 år!

Viktbärande häst

zitasmatte

Trådstartare
Hej!

Är intresserad av ett kallblod men hon är inte så hög,endast ca 143 i manken. Kan man anse att hon är viktbärande ändå tanke på att hon är ett kallblod. Hon är dessutom "bara" 3 år och kommer förmodligen att växa nån centimeter till. Vore tacksam för svar snarast!
 
Sv: Viktbärande häst

Hej!

Är intresserad av ett kallblod men hon är inte så hög,endast ca 143 i manken. Kan man anse att hon är viktbärande ändå tanke på att hon är ett kallblod. Hon är dessutom "bara" 3 år och kommer förmodligen att växa nån centimeter till. Vore tacksam för svar snarast!

Vad är det för sorts kallblod? Och hur mycket vikt är det tänkt att hon ska klara?

Det därmed viktbärande är ju så olika beroende på hur man tolkar det. 1 person kanske tycker att en häst är viktbärande om det kan klara 70-80 kilo medans en annan menar på att en häst ska klara 100-120 kilo för att vara viktbärande. Är ju extremt olika, så det känns som att det behövs mer info för att iaf jag ska kunna ha nån åsikt...
 
Sv: Viktbärande häst

Beror på hästens kroppsbyggnad. En lång rygg är ju ömtåligare än en kort, generellt. Hur är hästen byggd, vad är det för ras, är den inriden/belastad ännu?
 
Sv: Viktbärande häst

med viktbärande menas hästens förmåga att bära upp en större och tyngre ryttare på ett balanserat och bra sätt.

eftersom hon är så ung skulle jag absolut inte kalla henne viktbärande, då det krävs muskler och styrka och en bra grundridning.

hästens kroppsbyggnad och rörelsmönster spelar åxå in.

en viktbärande häst är inte per automatik ett kallblod, eftersom det inte är rasknutet på det sättet.
 
Sv: Viktbärande häst

Vad är det för sorts kallblod? Och hur mycket vikt är det tänkt att hon ska klara?

Det därmed viktbärande är ju så olika beroende på hur man tolkar det. 1 person kanske tycker att en häst är viktbärande om det kan klara 70-80 kilo medans en annan menar på att en häst ska klara 100-120 kilo för att vara viktbärande. Är ju extremt olika, så det känns som att det behövs mer info för att iaf jag ska kunna ha nån åsikt...

Sorts kallblod?? Vad menar du? Ingen Nordsvensk. Är tänkt att hon ska klara mellan 80-90 kg så lite blandat folk kan rida henne.
 
Sv: Viktbärande häst

Beror på hästens kroppsbyggnad. En lång rygg är ju ömtåligare än en kort, generellt. Hur är hästen byggd, vad är det för ras, är den inriden/belastad ännu?

Hon är fin i kroppen,varken super tunn eller tjock. Innriden är hon men har ej hunnit få så mycket muskler ännu men de blir ju mer hon får arbeta. Nuvarande ägaren har ej hunnit rida henne så mkt på slutet.
 
Sv: Viktbärande häst

Hon kanske har förutsättningar att bli viktbärande i förhållande till sin mankhöjd, om ryggen inte är för lång och tunn. Men 80-90 kilo är ändå för mycket för en så liten häst, så jag tycker att du ska välja något större.
 
Sv: Viktbärande häst

Generellt sett så är ett kraftigt och fint halvblod mer viktbärande än en nordsvensk. Kallblod är nästan uteslutande avlade för att dra från början, inte för att bära en ryttare, så även om de ser kraftiga ut så innebär det inte per se att de är bra på att balansera upp och bära en tung ryttare. Ridhästarna ser tanigare ut men är framavlade för att ridas, varför de är bättre byggda för att balansera upp sin ryttare.

80-90 kg krävs det dock ingen speciellt viktbärande häst för att bära, det klarar de flesta hästar som har okej kondition och styrka samt givetvis en väl inpassad sadel.
 
Sv: Viktbärande häst

Sorts kallblod?? Vad menar du? Ingen Nordsvensk. Är tänkt att hon ska klara mellan 80-90 kg så lite blandat folk kan rida henne.

Ja, det finns ju fler sorters kallblod än bara nordsvensk, och det skiljer ju ganska mycket i kroppstyp mellan exempelvis en haflinger och en adrenner (för att ta ett tydligt exempel) men båda är kallblodsraser. Dock anser iaf jag att den ena av dem är betydligt mer viktbärande än den andra.

Kort sagt, det är jättesvårt att säga exakt hur viktbärande den häst du tittar på är/kommer bli. Ju mer information du ger, ju lättare är det att iaf försöka sia om det. Sen är det ju enorm skillnad på en otränad, nyss inriden häst och en häst som hunnit muskla på sig ett tag och som vant sig vid vikt på ryggen.
 
Sv: Viktbärande häst

Ja men det är ju en nordsvensk travare då,ej bruks nordsvensk. Har ej nån koll på hur just nå mer än höjden. Har mailat ägaren om hur mkt hon väger iaf en gång. Vad mer bör man ta reda på ?? Jag har ju provridit henne å hon kändes bra att rida på....



Ja, det finns ju fler sorters kallblod än bara nordsvensk, och det skiljer ju ganska mycket i kroppstyp mellan exempelvis en haflinger och en adrenner (för att ta ett tydligt exempel) men båda är kallblodsraser. Dock anser iaf jag att den ena av dem är betydligt mer viktbärande än den andra.

Kort sagt, det är jättesvårt att säga exakt hur viktbärande den häst du tittar på är/kommer bli. Ju mer information du ger, ju lättare är det att iaf försöka sia om det. Sen är det ju enorm skillnad på en otränad, nyss inriden häst och en häst som hunnit muskla på sig ett tag och som vant sig vid vikt på ryggen.
 
Sv: Viktbärande häst

Ja men det är ju en nordsvensk travare då,ej bruks nordsvensk. Har ej nån koll på hur just nå mer än höjden. Har mailat ägaren om hur mkt hon väger iaf en gång. Vad mer bör man ta reda på ?? Jag har ju provridit henne å hon kändes bra att rida på....

Om du ger henne tid att muskla på sig, och inte överrider henne innan hon hunnit göra det så tror jag absolut att hon kan klara att bära 80 kilo. Kolla från marken när nån annan i samma viktklass rider henne, och se hur hon går då. Man ser en hel del från backen som man inte ser från hästryggen...

En 3-åring ska ju överlag inte ridas alltför hårt, och är man dessutom osäker på om hästen klarar ens vikt så ska man nog tänka på det ännu mer. Inte köra alltför långa pass, och inte köra för hårt. Låta henne bygga ordentliga muskler under en lång tid...

En kallblodstravare är ju eg. avlad för att dra, inte bära. Därmed inte sagt att de inte kan ridas, men det kan ta längre tid för dem att bygga just de muskler som krävs för att bära en ryttare på ett bra och välbalanserat sätt.
 
Sv: Viktbärande häst

Jag tycker som sagt att 80 kilo sannolikt är på gränsen för vad som är lämpligt, och 90 kilo helt klart för mycket för en så liten häst. Jag kan också tycka att även om det går med nöd och näppe så varför välja en häst som är så liten att man ligger på marginalen? Det är väl bättre att hästen har överkapacitet och klarar vikten lätt, än att det går med nöd och näppe.

Jag har en bekant som forskar om hästryggar, och enligt henne är det vanligare att man överskattar hur mycket hästar kan bära än tvärtom. En annan bekant har haft ridläger och ridskola med kallblod i närmare 40 år, och där är viktgränsen 75 kilo för kallblod D-ponny. Det tycker jag kan vara värt att tänka på.
 
Sv: Viktbärande häst

Som en veterinär på en travbana en gång sa till mig: det är hastigheten/farten som dödar inte tyngden.
 
Sv: Viktbärande häst

Uppenbart att den veterinären inte var expert på hästryggar eller ridning.
 
Sv: Viktbärande häst

och där är viktgränsen 75 kilo för kallblod D-ponny. Det tycker jag kan vara värt att tänka på.

Det kan också vara värt att tänka på att kavallerihästar på 1600-1700-talet var i c-d ponnystorlek. Hade ungefär samma kroppsbyggnad som grova russ/ lätta nordsvenskar och bar en totalvikt av betydligt mer än 75 kilo.

Dessa hästar var i många fall i full tjänst upp i 20 årsåldern innan de kasserades som "utgamla".

Men det är ju klart på den tiden så kunde ju kavalleristerna rida- troligen bättre än många hobbyryttare idag, dvs hästarna reds troligen i hyfsat bra form. Dessutom arbetades hästarna ett antal timmar varje dag så i jämförelse med moderna hobbyhästar hade de antagligen en JÄRNKONDITION!
 
Sv: Viktbärande häst

Han har jobbat 30 år som vet. mot trav/galopp hästar. Men nej han är ingen expert på ridhästar..;)
 
Sv: Viktbärande häst

Jag har inte läst tillräckligt med källmaterial för att kunna bilda mig en uppfattning om hur väl tränade hästarna på den tiden verkligen var och hur de arbetade när de var ute i fält - om de t ex reds under marscherna eller om de leddes, vilket gör en ganska väsenlig skillnad i sammanhanget. Jag undrar också hur mycket träning de egentligen fick mellan regementsmötena, om den genomsnittlige ryttaren/torparen verkligen hade så mycket tid att lägga på hästträning. Den jag läst som går in djupast på det är Waxberg, har du fler lästips?

I brist på sån information väljer jag att förlita mig till de som forskar på det här och nu, de som har erfarenheter av långvarig ridverksamhet, och vad jag själv har observerat.

Dessutom - kavalleristerna på 1600- och 1700-talet hade säkert inte tackat nej till betydligt större hästar om de hade haft tillgång till det och foderförsörjningen tryggad. Hästar i B-ponnystorlek köpte man bara in när de man helst ville ha - företrädesvis mellanstora/stora D-ponnyer - inte gick att få tag på. Det var ju t ex periodvis tvång på att kastrera ölandshästar för att man bara ville att stora hingstar skulle betäcka så att man fick upp storleken på hästmaterialet för kavalleriets behov.
 
Sv: Viktbärande häst

Många svar och lika många olika synpunkter,kul! Men nu har jag funderat hela dagen och det lutar nog åt att jag struntar i detta hästköp för att vara på den säkra sidan.
 
Sv: Viktbärande häst

I brist på sån information väljer jag att förlita mig till de som forskar på det här och nu, de som har erfarenheter av långvarig ridverksamhet, och vad jag själv har observerat.

Jag förlitar mig till stor del på vad jag själv har observerat jag med inte bara när det gäller mina egna hästar utan andra också.

Tja du jag har haft lätta nordsvensk bruks i en faslig massa år. Den äldste är nu 24 år och vid full vigör . Det enda som är problemet är hans tänder. Han är 146 cm i strumplästen och klarar lätt av en tung ryttare.

Hade han inte gjort det hade han väl varit utsliten vid det här laget.

Hans son är nu 20 år också han vid full vigör och viktbärande. Nu är sonen iofs lite större än den gamle, men han är inte lika tungt byggd som många tänker att en nordsvensk bruks är.

Dessutom har jag varit vuxen ponnyryttare på dels mitt gotlandsruss på 130 cm, och dels min welshponny på 135 cm. De hade knappast levt till 32 år och 10 månader respektive 27 1/2 om de inte varit viktbärande nog för en vuxen ryttare på ca 65-75 kilo, ( Som jag vägde då). Dessa ponnyer hade inga ryggproblem och visade inget obehag vid ridning- tvärtom.

Russet reds regelbundet till ett par år över 20 då han ställdes av och bara reds av småbarn ( pga andra orsaker än rygg och ben), welshponnyn var ridbar tills några veckor innan han avlivades.

Jag alldeles för mig att man inte ville ha för stora hästar då de inte ansågs starka och hållbara enl bla Vaxberg. Ser man ca 100 år längre fram än karolinertiden så tilldelades husartrupperna de allra minsta och lättaste hästarna pga av att dessa ansågs mest uthålliga och snabba på längre distanser. Husarerna användes ju mycket för ridning med rapporter och för spaning. Visserligen var husarerna själva också bland de mindre karlarna- MEN hästarna bar rätt mycket förutom själva ryttaren så adderar man på dessa vikter kommer man upp i vikter som motsvarar en ryttare på ca 80-90 kilo inkl modern sadel.

Det är inte förrän in på slutet på 1800-talet som kavallerihästarna i Sverige blir stora "tunga" halvblod. ( Iofs är inte heller halvbloden dåförtiden lika stora som de moderna). Även om man tittar på foton från början av seklet så ser man väldigt många hästar ( inte bara officershästar) som verkar ha en god portion fullblod och arab i sig. Väldigt lätta djur- med stora gubbar på...

Dvs förmågan att vara viktbärande beror på olika faktorer, en väldigt liten häst kan ibland bära mera än en mycket större och ibland är det tvärt om. Sedan när man diskuterar förmågan att bära vikt hos nordsvensk bruks och kallblodstravare så måste man titta på den enskilde individen. Nordsvensk bruks är fortfarande en lantras- det finns flera olika typer inom rasen och skillnaderna är så stora att de största och tyngsta mycket väl skulle kunna tas för ardennerhästar, medan de minsta och lättaste mer liknar en mellanstor welsh cob. Även hos kallblodstravaren ser man individer som skiljer sig mycket åt i typ.
 
Sv: Viktbärande häst

Vad gäller storleken så var det nog i högre grad foderförsörjningen som var styrande. Tillgången till foder och mat styrde ju krigstågen i betydligt högre grad än man kanske tänker på. Väldigt många fältslag ägde till exempel rum i närheten av platser där trupperna kunde tänkas slå vinterläger, där det fanns foder, mat och husrum. Man kan nästan säga att trupperna åt sig fram genom Europa. Man hade noggrann koll på hur mycket mat varje häst och soldat behövde för att klara sig och gjorde ganska avancerade beräkningar inför t ex fälttåget mot Norge. Man tog till och med fram ett speciellt dubbelbakat väldigt kompakt bröd för att kunna transportera så mycket näring som möjligt i så liten volym som möjligt. Skillnaden mellan vad en häst på 1,60 behöver jämfört med en på 1,40 behöver blir ju ganska avsevärd om man multiplicerar med ett par tusen, det är osannolikt att detta inte togs med i beräkningarna.

Att de små hästarna var "hållbarare" behöver inte på något vis betyda att de var mer viktbärande. Det kan lika väl bero på något så enkelt som att de klarade att få i sig tillräckligt mycket mat för att överleva under förhållanden som emellanåt var totalt vedervärdiga. Att de överlevde på grund av att de inte svalt ihjäl. Under den stora kavallerimönstringen i Lund kasserades ju också en väldigt hög andel av de hästar som visades upp på grund av att de vara skadade eller ansågs vara för små.

(Sorry TS för trådkapningen)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 556
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 008
Senast: linlar1
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 319
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 188
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp