Bukefalos 28 år!

Viktig information till dig som är kund hos Agria. Kontakta Agria först om du misstänker att ditt djur mår dåligt.

Hiss eller diss?

  • Jättebra.

    Röster: 6 11,5%
  • Helkonstigt.

    Röster: 29 55,8%
  • Bra för nya djurägare.

    Röster: 6 11,5%
  • Bra för alla djurägare.

    Röster: 4 7,7%
  • Omyndigförklarande.

    Röster: 8 15,4%
  • Det här kommer få mig att säga upp/flytta mina djurs försäkringar.

    Röster: 7 13,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    52
  • Omröstning stängd .

TinyWiny

Trådstartare
Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet onödiga veterinärbesök och därmed sänka kostnaderna och i förlängningen slippa höja premierna ännu mer men alltså va?! Jag kan inte låta bli att känna mig lite lätt omyndigförklarad.
Om de hade skickat det till nya kunder eller gett det som erbjudande att prata med djurvårdare vid osäkerhet eller i fall där försäkringar har utnyttjats i onödan hade jag förstått men jag som aldrig har överanvänt några försäkringar, har haft vuxenansvar för djur i över 30 år, tycker att det är märkligt att jag ska diskutera mitt djurs behov av vård med någon som varken känner mig eller djuret. Snacka om att djurvårdaren hamnar i en väldigt svår sits. Hur ska hen veta om det är hysterikan eller den som söker vård först när djuret borde fått vård för flera veckor sedan som hen pratar med? Hen har ju enbart det personen säger att gå på. Självklart kan man ibland behöva bolla med någon kunnig och då är ju tjänsten toppen men att fråga om lov innan man söker vård djuret behöver? Självklart sätter försäkringsbolag precis vilka regler de vill precis som alla andra företag men tycka kan man göra ändå.
Så vad tycker du? Hiss eller diss?
 
Aldrig att jag skulle göra det. Jag känner mitt djur och ser om det mår dåligt eller inte. Dessutom, vem har tid och lust att ringa Agria och behöva dra hela historien om det är akut? Finns där medarbetare som är duktiga nog att bedöma över telefon även på jourtid? Hamnar man i telefonkö? Vad händer om du ringer, de säger nej det är ingen fara och de gjort en felbedömning? Får man skadestånd då? Vad händer om de säger nej, jag säger jo och åker till veterinären ändå? Betalar de inte ut försäkringen då?

Skulle fått mig säga upp min försäkring direkt.

Tur nog bor jag i ett land där man fortfarande kan ta sitt djur till veterinären utan att bli utfattig och behovet av en försäkring inte finns, så jag bestämmer själv!
 
Har inte fått något mail från Agria trots att ena ponnyn är försäkrad där, men utifrån den rubriken du anger så tycker jag det verkar helkonstigt. Det är väl veterinär man kontaktar i första hand som då i sin tur får avgöra om ett besök är nödvändigt?
Agrias handläggare är med största sannolikhet inte utbildade veterinärer.
 
Svarar helkonstigt då jag inte tror det är sant. Ingår det i försäkringen så ingår det och ingår det inte så är det väl bara att öppna plånboken/ dra kortet. Visst kan vara bra om en har dålig koll på vad som ingår och inte innan besök.
 
Men tanke på hur min egen försäkring kommer att påverkas ifall folk springer till veterinären i tid och otid (och det har väl både försäkringsbolag och veterinär i media vittnat om att det ökat vill jag minnas?) så ser jag det som en positiv grej.
Agria verkar ju dessutom tydliga med att man vid akut sjukdom eller skada ska söka veterinär direkt utan att passera via dom.
Sen räknar jag mer att personalen som svarar i telefon har utbildning och är van triagering, det får väl både djur- och humanvården jobba med dagligen; att skilja ut det som är akut på riktigt från "hysterikan" som det kallas i trådstarten. Det gör ju även den som svarar i djursjukhuset växel hela tiden. Kanske har för hög tilltro till professionella men då får det vara så tills motsatsen bevisats åtminstone.

Ser liksom ingen anledning att ta det personligt när det skickas ut opersonliga massmail 😅
 
INTE SANT, klipp från deras hemsida. Tjänsten erbjuds men inget krav, läs längst ner.
Screenshot_20240501_103431_Chrome.jpg
 
Förstår inte hur nån kunnat tolka det som att man måste fråga Agria om man får åka till veterinären? Står ju inte nånstans? Det dom vill åt är att folk åker in med ett lätt åkomma och typ Anicura vill ta en massa onödiga prover som inte behövs vilket är ganska vanligt med Anicura och Evidensia
 
Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet onödiga veterinärbesök och därmed sänka kostnaderna och i förlängningen slippa höja premierna ännu mer men alltså va?! Jag kan inte låta bli att känna mig lite lätt omyndigförklarad.
Om de hade skickat det till nya kunder eller gett det som erbjudande att prata med djurvårdare vid osäkerhet eller i fall där försäkringar har utnyttjats i onödan hade jag förstått men jag som aldrig har överanvänt några försäkringar, har haft vuxenansvar för djur i över 30 år, tycker att det är märkligt att jag ska diskutera mitt djurs behov av vård med någon som varken känner mig eller djuret. Snacka om att djurvårdaren hamnar i en väldigt svår sits. Hur ska hen veta om det är hysterikan eller den som söker vård först när djuret borde fått vård för flera veckor sedan som hen pratar med? Hen har ju enbart det personen säger att gå på. Självklart kan man ibland behöva bolla med någon kunnig och då är ju tjänsten toppen men att fråga om lov innan man söker vård djuret behöver? Självklart sätter försäkringsbolag precis vilka regler de vill precis som alla andra företag men tycka kan man göra ändå.
Så vad tycker du? Hiss eller diss?
Det är väl bra? Kunna ringa och prata lite med någon huruvida man bör hantera problemet innan man springer till veterinären. Både för djuren och ägarns skull tänker jag..

Sen får man ju som vanligt inte glömma sin magkänsla, säger dom att det förmodligen är lugnt att man kan avvakta men magkänslan säger att det förmodligen inte går ändå, då är det bara att åka in.

Tolkar det inte iallafall som att man måste fråga om lov för att åka till veterinären.
 
Pratade med en försäkringsförmedlare från Folksam nyligen och de verkar ha samma sak - tyckte dock han var luddig om det var ett erbjudande eller krav.
Rabatt på självrisken fick man iaf om man använde den tjänsten.
 
Har både häst och katt i Agria men inte fått mailet.
Så, utan att ha läst hela innehållet tänker jag spontant att en rådgivningslinje kan vara bra att ha, men ersätter inte vård. Utan ett typ 1177 dit man kan ringa och få lite bollning.
 
Förstår inte hur nån kunnat tolka det som att man måste fråga Agria om man får åka till veterinären? Står ju inte nånstans? Det dom vill åt är att folk åker in med ett lätt åkomma och typ Anicura vill ta en massa onödiga prover som inte behövs vilket är ganska vanligt med Anicura och Evidensia
Vilka onödiga prover syftar du på?
 
Har agria men inte fått nått sånt mejl, hade jag fått det hade jag bara tänkt att det är ett vanligt reklammejl likt som många andra företag skickar ut😊
 
Vilka onödiga prover syftar du på?
Sist ville dom ta blodprov och undersöka katten när jag ville vaccinera för att jag sa att det kanske varit kattsnuva på katthemmet trots att jag sa att min katt va frisk 🤷🏻‍♀️ det är väldigt många som har varit med om att dom vill göra mycket mer än vad som är rimligt. Det är något som många artiklar på ämnet om dom ökade kostnaderna för veterinär också tar upp
 
Spännande att vi tolkar det så olika! Jag tolkar "kontakta agria först om du misstänker att ditt djur mår dåligt*" (*står för, är du i behov av akut vård ska du söka vård snarast, inte vänta på att få en bokad tid.) som att man ska kontakta dem först. Längre ner står det "vid behov får du träffa veterinär direkt i agria-appen eller hjälp att boka tid på en utvald klinik". Så många frågor! Utvald av vem? Varför skulle man behöva hjälp med att boka tid på klinik? Vad händer om jag inte kontaktar agria först? Jag kanske glömmer det och bokar tid för vad det nu är? Gäller inte försäkringen då?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp