Bukefalos 28 år!

Viktig information till dig som är kund hos Agria. Kontakta Agria först om du misstänker att ditt djur mår dåligt.

Hiss eller diss?

  • Jättebra.

    Röster: 6 11,5%
  • Helkonstigt.

    Röster: 29 55,8%
  • Bra för nya djurägare.

    Röster: 6 11,5%
  • Bra för alla djurägare.

    Röster: 4 7,7%
  • Omyndigförklarande.

    Röster: 8 15,4%
  • Det här kommer få mig att säga upp/flytta mina djurs försäkringar.

    Röster: 7 13,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    52
  • Omröstning stängd .
Spännande att vi tolkar det så olika! Jag tolkar "kontakta agria först om du misstänker att ditt djur mår dåligt*" (*står för, är du i behov av akut vård ska du söka vård snarast, inte vänta på att få en bokad tid.) som att man ska kontakta dem först. Längre ner står det "vid behov får du träffa veterinär direkt i agria-appen eller hjälp att boka tid på en utvald klinik". Så många frågor! Utvald av vem? Varför skulle man behöva hjälp med att boka tid på klinik? Vad händer om jag inte kontaktar agria först? Jag kanske glömmer det och bokar tid för vad det nu är? Gäller inte försäkringen då?
Och jag tänker varför ska man behöva styras till deras utvalda kliniker? Vad händer om man går till en annan veterinär än den som de väljer ut åt en?

Som krass norrlänning så tänker jag att sådant brukar betyda att små, lokala, flexibla enheter som det inte sluts centrala avtal med missgynnas. Mao extra restid, sämre service, allmänt mer krångel och ofta dyrare för mig säger då erfarenheten. Tills de lokala alternativen slagits ut så där inte längre finns något val. (rent allmänt, inte specifikt gällande veterinärer)
 
Och jag tänker varför ska man behöva styras till deras utvalda kliniker? Vad händer om man går till en annan veterinär än den som de väljer ut åt en?

Som krass norrlänning så tänker jag att sådant brukar betyda att små, lokala, flexibla enheter som det inte sluts centrala avtal med missgynnas. Mao extra restid, sämre service, allmänt mer krångel och ofta dyrare för mig säger då erfarenheten. Tills de lokala alternativen slagits ut så där inte längre finns något val. (rent allmänt, inte specifikt gällande veterinärer)
Så funkar det med bilar, du blir skickad till en verkstad försäkringsbolaget har avtal med. Tex att du får åka med din Mercedes till en Volkswagen verkstad.
 
Och jag tänker varför ska man behöva styras till deras utvalda kliniker? Vad händer om man går till en annan veterinär än den som de väljer ut åt en?

Som krass norrlänning så tänker jag att sådant brukar betyda att små, lokala, flexibla enheter som det inte sluts centrala avtal med missgynnas. Mao extra restid, sämre service, allmänt mer krångel och ofta dyrare för mig säger då erfarenheten. Tills de lokala alternativen slagits ut så där inte längre finns något val. (rent allmänt, inte specifikt gällande veterinärer)
Tycker tjänsten verkar bra och skulle definitivt använda den om jag tillexempel var på bortaplan och inte har koll på var olika veterinär finns och som har öppet.
 
Att jag inte skulle kunna få ersättning utan att kontakta Agria först. Skulle vara en så stor grej att ändra det mitt i en avtalsperiod skulle troligen inte fungera rent juridiskt och borde ju fått meddelande på mina sidor hos Agria om det vore sant.
Håller med dig tillika så är det inte inskrivet i försäkringens regler så är det ju inget som är bindande överhuvudtaget.
 
Som 1177 fast för djur? 🤷🏼‍♀️ Hur ska sjuksyrran i andra ändan av telefonen veta om det är hysterikan/hypokondrikern som ringer ang huvudvärk eller om det är en akut hjärnblödning?

Förstår faktiskt inte varför folk blir upprörda över att bli erbjudna en tjänst och ev hjälp att boka en veterinärtid på en klinik? Är ju toppen! Det är inte tvingande.
 
Senast ändrad:
Som 1177 fast för djur? 🤷🏼‍♀️ Hur ska sjuksyrran i andra ändan av telefonen veta om det är hysterikan/hypokondrikern som ringer ang huvudvärk eller en om det är en akut hjärnblödning?

Förstår faktiskt inte varför folk blir upprörda över att bli erbjudna en tjänst och ev hjälp att boka en veterinärtid på en klinik? Är ju toppen! Det är inte tvingande.
Men är det bara en av deras utvalda kliniker de har någon typ av samarbete med eller en random klinik som man är på väg till? Om de t.ex. valt ut djursjukhus A till mig medan jag har dåliga erfarenheter av A och åker hellre då till B där jag har bra erfarenheter och vet att de har möjlighet att ge den vård som krävs? Men gör det att jag då skulle gå miste om någon form av försäkringshjälp för jag väljer ett annat djursjukhus?
 
Som 1177 fast för djur? 🤷🏼‍♀️ Hur ska sjuksyrran i andra ändan av telefonen veta om det är hysterikan/hypokondrikern som ringer ang huvudvärk eller en om det är en akut hjärnblödning?

Förstår faktiskt inte varför folk blir upprörda över att bli erbjudna en tjänst och ev hjälp att boka en veterinärtid på en klinik? Är ju toppen! Det är inte tvingande.
Problemet är väl att informationen inte är skriven på ett sådant sätt att det framgår att det är en frivillig bonustjänst.
Nu står det skrivet som att det är ett handlingsdirektiv som ges, och dessutom förstärkt med ett viktigt-att-veta-anslag i rubrikens tilltal.

Försäkringar är dessutom en typ av tjänst där det som regel kan vara väldigt avgörande som kund att följa instruktioner och villkor i detalj, så därav ännu mer viktigt att vara tydlig med den åtskillnaden i kommunikationen.
 
Problemet är väl att informationen inte är skriven på ett sådant sätt att det framgår att det är en frivillig bonustjänst.
Nu står det skrivet som att det är ett handlingsdirektiv som ges, och dessutom förstärkt med ett viktigt-att-veta-anslag i rubrikens tilltal.

Försäkringar är dessutom en typ av tjänst där det som regel kan vara väldigt avgörande som kund att följa instruktioner och villkor i detalj, så därav ännu mer viktigt att vara tydlig med den åtskillnaden i kommunikationen.

Om det hade varit obligatoriskt så hade de varit tvungna att skriva ut det klartext. Folk övertolkar så in i h-vete.
 
Har inte fått mail.
Upplever det som marknadsföring för ändringen från Agria vårdguide till sjukvårdsrådgivning och inte alls att man måste få tillåtelse.
Står ju inte ens när ändringen gäller ifrån.

Som andra säger tror jag inte de kan göra så mitt i en avtalsperiod, och allra minst behöver det gå ut med brev till postlåda alt kivra för att säkerställa att kunder fått det.

Men ring dem och kolla kanske? Om man måste kolla med dem om vilken klinik man ska välja för tex en ej akut hälta.

Edit: Hittade denna info där jag tycker det framgår lite tydligare att det är okej att kontakta sin vanliga veterinär utan tillstånd.
https://www.agria.se/hast/artiklar/...ia-bromsa-skenande-skadekostnader-for-hastar/
 
Men den tjänsten har ju funnits länge.
Jag har inte så bra koll på hur tjänsten såg ut tidigare, men det har ju skrivits en del om att de marknadsför den här nu så vissa skillnader kanske finns. Eller så har de döpt om tjänsten och marknadsför den nu, trots att det är typ samma. Det handlar väl i grund och botten om att de vill undvika att folk åker till veterinär ”i onödan” men jag tolkar det mer som en tjänst och inte som ett krav eller en plikt som kund hos dom.
 
Jag läser det som ren marknadsföring till deras tjänster.
Inte som något krav eller som något tvingande. Man erbjuder att det finns och vänder sig till sina kunder bara.

Tycker att det är bra att möjligheten finns.
 
Om det hade varit obligatoriskt så hade de varit tvungna att skriva ut det klartext. Folk övertolkar så in i h-vete.
Det är oavsett ett mindre lämpat sätt att informera eftersom det är otydligt. Att det öppnas för tolkning i den utsträckning som det gör ligger på företagets ansvar, inte på kunden.

Det är heller inte en helt bra strategi att som kund utgå ifrån att så länge det inte dyker upp info med vattentäta formuleringar så kan man strunta i infon om man känner för det.

(Jag har själv fått brev med innebörden "vi är nu glad att kunna erbjuda den här typen av hembesök som många uppskattar för det kan ge goda råd om ditt hus funktion och skötsel". Vilket visade sig i verkliheten betyda en förklädd inspektion av fastighetens våtutrymmen som var obligatorisk för full giltighet på försäkringen. Det var tur jag var sunt skeptisk och frågade efter förtydligande.)
 
(Jag har själv fått brev med innebörden "vi är nu glad att kunna erbjuda den här typen av hembesök som många uppskattar för det kan ge goda råd om ditt hus funktion och skötsel". Vilket visade sig i verkliheten betyda en förklädd inspektion av fastighetens våtutrymmen som var obligatorisk för full giltighet på försäkringen. Det var tur jag var sunt skeptisk och frågade efter förtydligande.)
Var det inte med i försäkringsvillkoren om villkoren för full giltighet?
 
Jag fick det. Tolkade skrivningen som att de vill få det att låta som ett krav. Tycker det är bra med rådgivning för de som vill men jag tycker INTE om det där att de vid behov hjälper till att boka tid på klinik. Jag vill boka själv.

Mest reagerar jag på att de formulerar det så det kan framstå som ett krav. Men det finns inget stöd för ett sådant krav i villkor eller annat.
 
Det är oavsett ett mindre lämpat sätt att informera eftersom det är otydligt. Att det öppnas för tolkning i den utsträckning som det gör ligger på företagets ansvar, inte på kunden.

Men herregud, behöver du också en disclaimer när du köper en kopp kaffe att "varning- hett innehåll, kan orsaka brännskada"? som i USA?

Lite får väl anses ligga på konsumentens ansvar och basal jäkla läsförståelse?!
 
Jag fick det. Tolkade skrivningen som att de vill få det att låta som ett krav. Tycker det är bra med rådgivning för de som vill men jag tycker INTE om det där att de vid behov hjälper till att boka tid på klinik. Jag vill boka själv.

Mest reagerar jag på att de formulerar det så det kan framstå som ett krav. Men det finns inget stöd för ett sådant krav i villkor eller annat.

Vid behov som nyckelord här. Inget krav. Jag förstår ärligt talat inte hur nån kan tolka det där mailet som något slags krav, någonstans. Och ja, jag har också fått mailet, och förundras faktiskt över hur lättkränkta och ja faktiskt, lite korkade folk är 🤯
 
Vid behov som nyckelord här. Inget krav. Jag förstår ärligt talat inte hur nån kan tolka det där mailet som något slags krav, någonstans. Och ja, jag har också fått mailet.
Fast det står "kontakta Agria först" förutom om det är akut. Ä Inget om behov mm. Utan behov är att "vid behov får du träffa en veterinär i appen", alltså om Agria när du kontaktat dem bedömer det.
Och om de anser det är behov av klinik hjälper de till att boka.

Så jag vidhåller att det är fult formulerat just för att få folk att ta det som ett krav.

Inget om att du KAN kontakta Agria först osv som skulle ändra hela andemeningen. Och dom flera redan sagt, rubriksättning mm
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp