Bukefalos 28 år!

Viktig information till dig som är kund hos Agria. Kontakta Agria först om du misstänker att ditt djur mår dåligt.

Hiss eller diss?

  • Jättebra.

    Röster: 6 11,5%
  • Helkonstigt.

    Röster: 29 55,8%
  • Bra för nya djurägare.

    Röster: 6 11,5%
  • Bra för alla djurägare.

    Röster: 4 7,7%
  • Omyndigförklarande.

    Röster: 8 15,4%
  • Det här kommer få mig att säga upp/flytta mina djurs försäkringar.

    Röster: 7 13,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    52
  • Omröstning stängd .
Men herregud, behöver du också en disclaimer när du köper en kopp kaffe att "varning- hett innehåll, kan orsaka brännskada"? som i USA?

Lite får väl anse ligga på konsumentens ansvar och basal jäkla läsförståelse?!
Fast det här handlar inte om läsförståelse, utan om vaghet/otydlighet i formuleringar. Det är inte språkligt eller kommunikationsmässigt sett jämförbara storheter.

Och dessutom en totalt väsensskild frågeställning från hur ansvarsfördelning är formulerat i skadeståndslagstiftningen. Fattar inte varför du ens kopplar ihop de sakerna med varandra.
 
Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet onödiga veterinärbesök och därmed sänka kostnaderna och i förlängningen slippa höja premierna ännu mer men alltså va?! Jag kan inte låta bli att känna mig lite lätt omyndigförklarad.
Om de hade skickat det till nya kunder eller gett det som erbjudande att prata med djurvårdare vid osäkerhet eller i fall där försäkringar har utnyttjats i onödan hade jag förstått men jag som aldrig har överanvänt några försäkringar, har haft vuxenansvar för djur i över 30 år, tycker att det är märkligt att jag ska diskutera mitt djurs behov av vård med någon som varken känner mig eller djuret. Snacka om att djurvårdaren hamnar i en väldigt svår sits. Hur ska hen veta om det är hysterikan eller den som söker vård först när djuret borde fått vård för flera veckor sedan som hen pratar med? Hen har ju enbart det personen säger att gå på. Självklart kan man ibland behöva bolla med någon kunnig och då är ju tjänsten toppen men att fråga om lov innan man söker vård djuret behöver? Självklart sätter försäkringsbolag precis vilka regler de vill precis som alla andra företag men tycka kan man göra ändå.
Så vad tycker du? Hiss eller diss?
Något sådant mejl har jag inte fått 🤔. Skulle vilja byta bolag ändå men det blir reservationer på för många grejer så jag törs inte. Och händer något har jag inte ekonomi som klarar det utan försäkring.
 
Fast det här handlar inte om läsförståelse, utan om vaghet/otydlighet i formuleringar. Det är inte språkligt eller kommunikationsmässigt sett jämförbara storheter.

Och dessutom en totalt väsensskild frågeställning från hur ansvarsfördelning är formulerat i skadeståndslagstiftningen. Fattar inte varför du ens kopplar ihop de sakerna med varandra.

Fast jo, det gör det i allra högsta grad. Hade det gällt att det var obligatoriskt att kontakta Agria först om man nyttjade någon av deras försäkringar innan man kontaktade en veterinärklinik (vilket för övrigt är en helt absurd tanke) hade de gått ut med den infon i god tid och dessutom formulerat det annorlunda. Folk är verkligen korkade.
 
Fast jo, det gör det i allra högsta grad. Hade det gällt att det var obligatoriskt att kontakta Agria först om man nyttjade någon av deras försäkringar innan man kontaktade en veterinärklinik (vilket för övrigt är en helt absurd tanke) hade de gått ut med den infon i god tid och dessutom formulerat det annorlunda. Folk är verkligen korkade.
Jag skulle vilja säga att Agria medvetet formulerat sig otydligt i förhoppning att så många som möjligt ska vara "korkade" som du benämner det och tro det är ett krav.

Det är ingen slump eller misstag hur de formulerar sig
 
Jag skulle vilja säga att Agria medvetet formulerat sig otydligt i förhoppning att så många som möjligt ska vara "korkade" som du benämner det och tro det är ett krav.

Det är ingen slump eller misstag hur de formulerar sig
Tvivlar verkligen på det!

Kolla på hur 1177 formulerar sina tjänster.
 
Fast jo, det gör det i allra högsta grad. Hade det gällt att det var obligatoriskt att kontakta Agria först om man nyttjade någon av deras försäkringar innan man kontaktade en veterinärklinik (vilket för övrigt är en helt absurd tanke) hade de gått ut med den infon i god tid och dessutom formulerat det annorlunda. Folk är verkligen korkade.
Varför är det en absurd tanke? Det finns väl andra försäkringar där kravet är kontakt med t.ex. skadereglerare eller annan representant för bedömning innan man går vidare i situationer som inte är akuta. Så totalt ologiskt att införa något sådant som ett led i hantering av ökande veterinärkostnader vore det väl inte.
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja säga att Agria medvetet formulerat sig otydligt i förhoppning att så många som möjligt ska vara "korkade" som du benämner det och tro det är ett krav.

Det är ingen slump eller misstag hur de formulerar sig
Det framstår också som mycket oklart om det är en självständig rent veterinärt rådgivande tjänst, eller om det är en integrerad del av försäkringsbolagets handläggning och dokumentation av det (eventuellt) blivande försäkringsärendet.
Det hade i alla fall jag velat ha klart för mig när jag pratar med rådgivningsfunktion av det slaget.

Inte heller det är nog enbart en slup att de är påtagligt vaga med i infon.
 
Sist ville dom ta blodprov och undersöka katten när jag ville vaccinera för att jag sa att det kanske varit kattsnuva på katthemmet trots att jag sa att min katt va frisk 🤷🏻‍♀️ det är väldigt många som har varit med om att dom vill göra mycket mer än vad som är rimligt. Det är något som många artiklar på ämnet om dom ökade kostnaderna för veterinär också tar upp
Nu jobbar jag inom veterinärvården så jag vet att det inte är ovanligt att folk kommer in med en katt för en ”vaccination och en liten hälsokoll”, där katten är totalt utmärglad. Vi hade en sådan patient senast igår. Vissa djurägare är totalt blinda. Hade en kund en gång som ville vänta en vecka med veterinärbesöket då hon inte tyckte symtomen var så farliga. Jag lyckades få henne att komma samma dag. In kom en bokstavligt talat döende hund. Sånt här händer titt som tätt så det är riktigt tråkigt att läsa att vi skulle pracka på djurägare provtagningar, när det lika gärna kan vara djurägaransvaret som brister.
 
Varför är det en absurd tanke? Det finns väl andra försäkringar där kravet är kontakt med t.ex. skadereglerare eller annan representant för bedömning innan man går vidare i situationer som inte är akuta. Så totalt ologiskt att införa något sådant som ett led i hantering av ökande veterinärkostnader vore det väl inte.
Precis så är det ju med tex bilar. Så att ha samma sätt för icke akuta saker för djur är inte långsökt
 
Nu jobbar jag inom veterinärvården så jag vet att det inte är ovanligt att folk kommer in med en katt för en ”vaccination och en liten hälsokoll”, där katten är totalt utmärglad. Vi hade en sådan patient senast igår. Vissa djurägare är totalt blinda. Hade en kund en gång som ville vänta en vecka med veterinärbesöket då hon inte tyckte symtomen var så farliga. Jag lyckades få henne att komma samma dag. In kom en bokstavligt talat döende hund. Sånt här händer titt som tätt så det är riktigt tråkigt att läsa att vi skulle pracka på djurägare provtagningar, när det lika gärna kan vara djurägaransvaret som brister.

Nej jag tycker inte alls att veterinärvården gör det, jag, och många andra upplever att Anicura och Evidensia gör det. Jag älskar min veterinär och litar på deras omdöme till 100%

Att folk går för sent med sina djur till veterinär är jag medveten om
 
Nu jobbar jag inom veterinärvården så jag vet att det inte är ovanligt att folk kommer in med en katt för en ”vaccination och en liten hälsokoll”, där katten är totalt utmärglad. Vi hade en sådan patient senast igår. Vissa djurägare är totalt blinda. Hade en kund en gång som ville vänta en vecka med veterinärbesöket då hon inte tyckte symtomen var så farliga. Jag lyckades få henne att komma samma dag. In kom en bokstavligt talat döende hund. Sånt här händer titt som tätt så det är riktigt tråkigt att läsa att vi skulle pracka på djurägare provtagningar, när det lika gärna kan vara djurägaransvaret som brister.

Jag jobbar inom humanmedicin och förstår precis vad du menar. Folk har generellt extremt dålig koll på vad som är akut, urakut och vad som kan vänta. Tycker verkligen vi ska applådera Agrias initiativ, inte misstänkliggöra dem.
 
Jag får tillägga för jag inser att det inte stod i mitt inlägg att jag bara pratade med Evidensia på telefon och när dom sa att jag måste ta flera tester före vaccination valde jag att åka till min vanliga veterinär och dom ansåg precis som jag sa att katten va frisk. Anledningen till att jag ringde Evidensia först den gången va för att min vanliga va stängd den veckan.
 
Jag jobbar inom humanmedicin och förstår precis vad du menar. Folk har generellt extremt dålig koll på vad som är akut, urakut och vad som kan vänta. Tycker verkligen vi ska applådera Agrias initiativ, inte misstänkliggöra dem.
Exakt. Hade en kund som ringde för ett tag sedan, hade hittat en knöl på sitt djur. Bokade in en tid dagen efter, för det var närmsta lediga tid hos oss. Djurägaren ringde sedan upp, valde istället att åka in AKUT till djursjukhus för en knölkoll. Som visade sig vara, trumvirvel…………. Struphuvudet! Bara för försäkringsbolaget att ersätta och höja våra försäkringspremier 💸
 
Nej jag tycker inte alls att veterinärvården gör det, jag, och många andra upplever att Anicura och Evidensia gör det. Jag älskar min veterinär och litar på deras omdöme till 100%

Att folk går för sent med sina djur till veterinär är jag medveten om
Och evidensia vägrade odla min katts öronklet eller sätta in någon behandling. Samt vägrade röntga vid misstänkt akut diskbråck. Men bokade in en massa besök där det hela tiden nästa besök skulle presenteras en plan..

10 000 kr, 3 v och 5 besök senare när katten dessutom inte var bättre bytte jag klinik. Som odlade, satte in antibiotika, röntgade och konstaterade diskbråck och L7S1. Ett återbesök mest bara för att kolla öronen. Katten mådde fint inom 1 v efter det besöket. Som kostade 6500 kr...

Så det finns nog alla varianter hos alla veterinärer.

Edit. Jag kontaktade Agria ang hur evidensia gjorde men de hade inga synpunkter varken då, eller sen när jag bytt klinik och resultatet av det.
 
Jag skulle vilja säga att Agria medvetet formulerat sig otydligt i förhoppning att så många som möjligt ska vara "korkade" som du benämner det och tro det är ett krav.

Det är ingen slump eller misstag hur de formulerar sig
Det tror inte jag heller riktigt,
Att det inte är en slump.

Det är ett sätt att marknadsföra sin tjänst hårt på ett på gränsen formulerat sätt. Det kan bära eller brista liksom beroende på hur man läser det.
Mest ser det slarvigt ut i mina ögon, det kunde vara mycket mer välformulerat.
 
Ser inte problemet. Osäkra djurägare kan det väl vara jättebra för att få någon att bolla med huruvida man tex kan vänta till nästa morgon eller inte.
Akuta ärenden rekommenderar de ju att man söker direkt för.
 
Skulle tycka det var jättebra om det var en veterinärkontakt som gick att använda för att få recept på avmaskninsmedel eller switch (vad det nu heter sen det blev licenspreparat) och liknande tjänster idag som det går ett par hundralappar årligen på. Var mitt djur så sjukt att jag skulle riskera komma upp i självrisken på försäkringen och försäkringsbolaget skulle bli inblandat så skulle jag redan sitta i bilen på väg till kliniken eller ha ett veterinärbesök inbokat... inte ringa Agria.
 
Skulle tycka det var jättebra om det var en veterinärkontakt som gick att använda för att få recept på avmaskninsmedel eller switch (vad det nu heter sen det blev licenspreparat) och liknande tjänster idag som det går ett par hundralappar årligen på. Var mitt djur så sjukt att jag skulle riskera komma upp i självrisken på försäkringen och försäkringsbolaget skulle bli inblandat så skulle jag redan sitta i bilen på väg till kliniken eller ha ett veterinärbesök inbokat... inte ringa Agria.
Det med recept på avmaskning och fästingmedel är en av sakerna man kan använda tjänsten till står det uttryckligen. Vet inte hur de ser på z-itch dock (det är för inte licens längre, "bara" receptbelagt)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp