Bukefalos 28 år!

Viktig information till dig som är kund hos Agria. Kontakta Agria först om du misstänker att ditt djur mår dåligt.

Hiss eller diss?

  • Jättebra.

    Röster: 6 11,5%
  • Helkonstigt.

    Röster: 29 55,8%
  • Bra för nya djurägare.

    Röster: 6 11,5%
  • Bra för alla djurägare.

    Röster: 4 7,7%
  • Omyndigförklarande.

    Röster: 8 15,4%
  • Det här kommer få mig att säga upp/flytta mina djurs försäkringar.

    Röster: 7 13,5%

  • Antal omröstningsdeltagare
    52
  • Omröstning stängd .
Tänker att det är i stil med first-vet som de flesta bolag haft i sina försäkringar väldigt länge. Detta är bara Agrias egna tjänst.
 
Exakt. Hade en kund som ringde för ett tag sedan, hade hittat en knöl på sitt djur. Bokade in en tid dagen efter, för det var närmsta lediga tid hos oss. Djurägaren ringde sedan upp, valde istället att åka in AKUT till djursjukhus för en knölkoll. Som visade sig vara, trumvirvel…………. Struphuvudet! Bara för försäkringsbolaget att ersätta och höja våra försäkringspremier 💸
Känner igen det där. Djurägaren som ringer och måste prata med "sin" veterinär för det är AKUT!!!!
Efter lite fiskande kom det fram att det var en rabiesvaccination som höll på att gå ut. Där har vi lite olika syn på vad som är akut.
 
När man sitter i telefon så lär man sig vilka frågor man ska ställa för att skilja hysterikan från coola Kalle. Sen kan man absolut göra en felbedömning, men oftast blir det rätt. Så jag tänker att de djursjukskötare (djurvårdare får inte ge råd) som sitter i Agrias tjänst vet vad de gör.
 
När man sitter i telefon så lär man sig vilka frågor man ska ställa för att skilja hysterikan från coola Kalle. Sen kan man absolut göra en felbedömning, men oftast blir det rätt. Så jag tänker att de djursjukskötare (djurvårdare får inte ge råd) som sitter i Agrias tjänst vet vad de gör.

De få gånger jag ringt till 1177 tycker jag inte att jag fått nåt annat råd än "Om du är orolig, åk till akuten." Oavsett vad jag ringt för. Jag ringer aldrig dit längre. Finns ingen mening alls. Vill jag ha ett snabbt råd ringer jag Kry istället och tar ett videosamtal med en läkare.
 
När man sitter i telefon så lär man sig vilka frågor man ska ställa för att skilja hysterikan från coola Kalle. Sen kan man absolut göra en felbedömning, men oftast blir det rätt. Så jag tänker att de djursjukskötare (djurvårdare får inte ge råd) som sitter i Agrias tjänst vet vad de gör.
Fast det står ju leg djusjukskötare eller djurvårdare på Agrias hemsida. Jag hade inte velat ha råd av en djurvårdare för deras kunskap är generellt alldeles för dålig.

Sist jag ringde veterinären så föreslog receptionisten att vi skulle åka in akut för milda förkylningssymptom när de inte hade veterinärtid samma vecka. Och då rann det bara lite ur ena näsborren.
 
@Oknytt har du en dålig dag? Hoppas du mår bättre nu när du har fått spy lite galla på oss du anser är så korkade.

Det kan ju vara bra att veta att det i övriga fall när försäkringsbolag skickar ut liknande är det inte valfritt. Åker du till annan än hänvisad verkstad med din bil efter en krock riskerar du att inte få någon ersättning. Samma gäller villaförsäkring, det är inte valfritt vilken besiktningsman du tar ut efter vattenläckan och inte heller vilken firma du anlitar för renovering av skadan.
 
@Oknytt har du en dålig dag? Hoppas du mår bättre nu när du har fått spy lite galla på oss du anser är så korkade.

Det kan ju vara bra att veta att det i övriga fall när försäkringsbolag skickar ut liknande är det inte valfritt. Åker du till annan än hänvisad verkstad med din bil efter en krock riskerar du att inte få någon ersättning. Samma gäller villaförsäkring, det är inte valfritt vilken besiktningsman du tar ut efter vattenläckan och inte heller vilken firma du anlitar för renovering av skadan.

För att det ska vara giltigt måste det väl finnas i försäkringens villkor? Vad som står bara i ett e-mail kan omöjligt vara giltigt.
 
@Oknytt har du en dålig dag? Hoppas du mår bättre nu när du har fått spy lite galla på oss du anser är så korkade.

Det kan ju vara bra att veta att det i övriga fall när försäkringsbolag skickar ut liknande är det inte valfritt. Åker du till annan än hänvisad verkstad med din bil efter en krock riskerar du att inte få någon ersättning. Samma gäller villaförsäkring, det är inte valfritt vilken besiktningsman du tar ut efter vattenläckan och inte heller vilken firma du anlitar för renovering av skadan.
Fast sålänge de inte uppdaterar föraäkringsvillkoren så är det valfritt.
 
@Oknytt har du en dålig dag? Hoppas du mår bättre nu när du har fått spy lite galla på oss du anser är så korkade.

Det kan ju vara bra att veta att det i övriga fall när försäkringsbolag skickar ut liknande är det inte valfritt. Åker du till annan än hänvisad verkstad med din bil efter en krock riskerar du att inte få någon ersättning. Samma gäller villaförsäkring, det är inte valfritt vilken besiktningsman du tar ut efter vattenläckan och inte heller vilken firma du anlitar för renovering av skadan.
Bilförsäkringar har denna eller liknade text i sina försäkringsvillkor
"Kasta eller avlägsna inte saker som skadats innan du talat med oss.
Du ska heller inte sätta igång
med reparation innan vi har givit klartecken."

Den texten har inte någon djurförsäkring i sina försäkringsvillkor jag har haft i allafall.
Skulle vara så mycket bättre om folk läste sina försäkringsvillkor.
 
Jag jobbar inom humanmedicin och förstår precis vad du menar. Folk har generellt extremt dålig koll på vad som är akut, urakut och vad som kan vänta. Tycker verkligen vi ska applådera Agrias initiativ, inte misstänkliggöra dem.
Rent tekniskt så är väl inte det konstigt, gemeneman är varken läkare eller veterinär tänker jag. Och ordet akut kan ju betyda så många saker. Tex med hund kan det handla om att de måste vaccineras idag - för annars kan den inte vara med på tävlingen, utställningen eller vad det nu kan vara om 1,5 vecka. Akut i avseendet att det måste göras nu annars måste ägaren ställa in. Men givetvis inte akut i avseendet livshotande. Det finns rätt många människor som har svårt att skilja på olika typer av akut. Och de kan givetvis inte veta hur fullt upp det är just exakt då heller.

Jag förstår att det trots detta kan bli störande för personalen, både på veterinärklinik såväl som på en akutmottagning för människor. Det ena förtar inte det andra.
 
Jag förstår faktiskt inte problemet.. man måste inte ringa.
Men det kan hjälpa vissa, som 1177 och kanske ev spara på några kronor. När jag var i kontakt med dem för lite rådgivning så kunde de också kolla vilka djursjukhus som hade möjlighet att ta emot oss akut, då kollade de alla som fanns runt mig, inte ngt särskilt som de ’ville’ skicka mig till.
 
Jag tycker inget av svarsalternativen stämmer för min del.
Tjänsten har de haft ett tag nu, och jag har använt mig av den ett gäng gånger för att rådfråga. Sist efter att katten fått i sig choklad (eftersom matte var korkad). Då fick jag superbra hjälp att bedöma kring mängden, och kattens beteende om det (som det kändes för mig) var dags att kasta sig iväg till veterinär- eller om jag kunde avvakta med stenkoll.

Jag avvaktade med stenkoll och det gick superbra. Annars hade jag åkt in akut i panik. Nu kunde jag förfölja katten hemma i någon timme med panik och ganska fort lugna mig när jag insåg att katten mådde bra.
 
Jag tycker inget av svarsalternativen stämmer för min del.
Tjänsten har de haft ett tag nu, och jag har använt mig av den ett gäng gånger för att rådfråga. Sist efter att katten fått i sig choklad (eftersom matte var korkad). Då fick jag superbra hjälp att bedöma kring mängden, och kattens beteende om det (som det kändes för mig) var dags att kasta sig iväg till veterinär- eller om jag kunde avvakta med stenkoll.

Jag avvaktade med stenkoll och det gick superbra. Annars hade jag åkt in akut i panik. Nu kunde jag förfölja katten hemma i någon timme med panik och ganska fort lugna mig när jag insåg att katten mådde bra.
Jag har en kompis som också använder tjänsten regelbundet. Hon är ganska orolig av sig kring sår osv, även hon är väldigt nöjd med de råd hon fått 😊
 
Det med recept på avmaskning och fästingmedel är en av sakerna man kan använda tjänsten till står det uttryckligen. Vet inte hur de ser på z-itch dock (det är för inte licens längre, "bara" receptbelagt)
Inte som gratistjänst utan det kostar någon hundralapp. Dvs ingen större nytta man har av att vara kund eftersom det blir ungefär samma receptavgift som hos andra veterinärer.
 
Jag har använt tjänsten och deras veterinär flera gånger. Två gånger har det sparat mig besök och två gånger har det resulterat i akut inläggning på Blå Stjärnan. Vid de två akuta besöken behövde jag bara ringa på klockan på Blå Stjärnan och personalen visste redan då allt och jag behövde bara skriva under med mitt namn. Supersmidigt då Agria skickat remiss till Blå Stjärnan så allt var färdigt och klart när jag kom. Personalen på Blå Stjärnan visste också redan att jag var på väg och att hur pass akut det var. Supersmidigt!
 
Har också använt tjäbsten nyligen nör den fortfarande hette agria vårdguide. Gällde en böld på halsen.
Besparade mig ett veterinärbesök.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp