Bukefalos 28 år!

Viktproblem

C

Chiqitita

Hej!
Behöver lite tips från er kattfolk här på buke!
Jag har två katter som är innekatter. Vi bor i en 1a på ca 40kvm. Ena katten jag har är lite slö av sig börjar bli lite väl överviktig. Tidigare vara han bara lite rund om magen men nu börjar han få valkar och han ser gravid ut! Han är alltså fet..
Problemet är nu att jag har en till katt som är totala motsattsen. Han har sprutt i bena och är väldigt aktiv. Han är nästan mer åt det taniga hållet. Katterna äter fri tillgång till foder (eukanuba). Jag börjar alltså inse att jag måste få ned vikten på den ena katten. Enklast hade ju såklart vara att portionera maten eftersom han gärna går och småäter, men nu vill jag inte det eftersom den andra katten behöver få äta så ofta han vill, + att jag jobbar så olika tider så det skulle vara omöjligt att få in en fungerande rutin på det.

Jag försöker motionera och få igång den tjocka katten så gott det går, jag tycker också han rör sig rätt mycket då den andra katten drar igång honom. Men han är ändå lite av en soffpotatis.

Vad kan jag göra?
  • Han måste ned i vikt.
  • Jag motionerar honom så gott det går, finns det inget superförbränningsprogam för katter? ;)
  • Enda "lösningen" jag kommit på är att portionera maten, men det är i stort sett omöjligt..

Lägger in en extra fråga i samma tråd.
En av katterna bajsar utanför lådan. Han gör av sig annars i lådan så det är inga problem. Jag har letat och läst om andra som har liknande problem, men inget jag prövat med har funkat riktigt.
Senaste jag prövade var att köpa en till stor låda. Men det gör både lilla och stora A i båda lådorna.
Ska nu pröva med en tredje låda, som inte står i badrummet och se vad han säger om det.
Båda katterna är kastrerad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktproblem

Om jag vore du skulle jag portionerat upp det ändå. Jag jobbar skift och väldigt varierande tider men det funkar för mig ändå. Jag hade köpt kattungemat till katten med mer energi och kanske svårt att gå upp och innekattsmat till den som är tjock. Det är vad jag har gjort iaf.
 
Sv: Viktproblem

Det alla tjocka katter har gemensamt, är att de får torrfoder. Så fort jag ser en rejält tjock katt, så påpekar jag alltid att torrfoder är skadligt, och ägaren blir alltid förvånad hur jag kunde veta att katten får torrfoder. Burkmat är bättre. Och helst BARF, dvs rått kött är det bästa om man ska banta katten. Har du provat burkmat ett tag? Då slipper du motionera katten eller nåt sånt, det är bara att byta kost.

Att katten bajsar utanför lådan verkar märkligt. Om jag inte har rent i lådan så bajsar de utanför. Testa att rensa lådan efter varje besök? Ha minst två lådor, det bör räcka om du håller rent i lådan. Har du bra sand som klimpar sig? Typ, Pussi?
 
Sv: Viktproblem

Får se om jag får i dem burkmat. De äter nästan bara torrfoder. Iof lär han ju gå ned i vikt men.. Jag har hört att torrfoder kan vara bättre? fast jag kanske har fått det hela om bakfoten. Men det kan vara värt att prova med burkmat igen. Ska kolla om jag hittar BARF, vet du vad det ligger i för pris ungefär?

Jag gör rent så ofta jag kan, minst 2 ggr om dagen. Vissa fall bara 1 men oftast minst 2 ggr om dagen. Bra sand har jag, han blev bättre då jag bytte sand. Körde tidigare med pussi men nu bytte jag till ett parfymerat kattsand som är lite dyrare. Kommer inte på namnet men du har säkert hört talas om det. Finns i flera olika sorter, bland annat med lavendel doft. Han har blivit bättre sedan jag bytte sand. Jag misstänker att han är mycket hygienisk av sig när det gäller lådan. Ska pröva med ännu en låda, då borde 1 låda nästan alltid vara någorlunda ren.


RubinNovak: Det kan vara så att jag vissa dagar åker kring 5.00 på morgonen och inte kommer hem förns sent på kvällen kring 22-23. Det känns inte riktigt som att det är så hälsosamt för katterna att gå utan mat så länge?
 
Sv: Viktproblem

Jag tror du är på rätt väg genom att skaffa en låda till och gärna då på ett annat ställe.

Vad gäller maten så tror jag oxå på blötmat. Det funkar att ha den stående framme hela dan om det inte är alltför varmt.
 
Sv: Viktproblem

Får se om jag får i dem burkmat. De äter nästan bara torrfoder. Iof lär han ju gå ned i vikt men.. Jag har hört att torrfoder kan vara bättre? fast jag kanske har fått det hela om bakfoten. Men det kan vara värt att prova med burkmat igen. Ska kolla om jag hittar BARF, vet du vad det ligger i för pris ungefär?
Nja, torrfoder är mycket sämre för katter. Det är rentav skadligt. Rent spontant så borde en ren köttätare må bäst av att äta rå kött? Och, i värsta fall, kokt kött (dvs burkmat). Torrfoder (som innehåller spannmål) ska ju undvikas helt om du inte vill att dina katter ska få problem. Detta gäller ju även människor, vi ska undvika spannmål, dvs bröd, pasta, potatis, etc - du kanske har hört talas om GI, Atkins, Montignac, D'Adamo, Stenålderskost, etc? Min katt fick urinsten pga torrfoder, och när jag bytte foder så blev han helt botad. Jag har skrivit mycket om denna händelse och hur jag botade Frasse på min blogg. Där finns mera läsning om BARF, om du vill fördjupa dig.
http://marianova.com/users/kebabbert/blog/korrekt-kost-till-husdjur-urinsten-barf-torrfoder
Så jag tycker du ska prova burkmat. T.ex. Mjau, som sägs vara ganska bra. Det bästa är dock BARF, dvs rått kött. Du kan köpa det, men min Frasse tyckte det var äckligt. Om du köper, så heter det "Jipotimas" eller "Klass". Det bästa är att göra själv. Jag skriver mera om detta på min blogg.

Jag gör rent så ofta jag kan, minst 2 ggr om dagen. Vissa fall bara 1 men oftast minst 2 ggr om dagen. Bra sand har jag, han blev bättre då jag bytte sand. Körde tidigare med pussi men nu bytte jag till ett parfymerat kattsand som är lite dyrare. Kommer inte på namnet men du har säkert hört talas om det. Finns i flera olika sorter, bland annat med lavendel doft. Han har blivit bättre sedan jag bytte sand. Jag misstänker att han är mycket hygienisk av sig när det gäller lådan. Ska pröva med ännu en låda, då borde 1 låda nästan alltid vara någorlunda ren.
Katter har väldigt känsligt luktsinne. Jag skulle definitvit undvika parfymerad sand. Det vi tycker luktar gott, det tycker katter luktar starkt och äckligt kanske.

RubinNovak: Det kan vara så att jag vissa dagar åker kring 5.00 på morgonen och inte kommer hem förns sent på kvällen kring 22-23. Det känns inte riktigt som att det är så hälsosamt för katterna att gå utan mat så länge?
Oj. Ja, då kanske man ska lägga upp burkmat och endast lite torrfoder. KAtterna kommer börja äta upp torrfodret och senare på dagen, så äter de burkmaten. Kanske. Det kan vara svårt att få katter att äta burkmat och BARF, man måste lura dem. Jag har hört att man sprayar doftämnen på torrfoder, så katterna blir "beroende" av den skiten.
 
Sv: Viktproblem

Jag tror inte torrfodret innehåller spannmål. Blev lite osäker på om det var eukanuba. Ett vet. godkänt torrfoder är det iallafall. Jag betalar 500 kr för 10 kg så jag tycker att fodret borde vara ok. Jag tror jag försöker få mig själv att behålla torrfodret eftersom det är mer bekvämt. Jag slipper ha kattmatsburkar fulla kylen och torrfodret håller sig längre i matskålen. Men jag tror jag ska prova med mjau om ingen säger att mitt nuvarande foder är superbra ;). Tror inte det finns att få tag på BARF här där jag bor. Problemet är nu att få den tjocka katten att gå ned i vikt och den magrare katten att gärna lägga på sig lite.

Ang. kattsanden kommer jag nog fortsätta köra på den jag har nu. Katterna värkar gilla den sanden bättre en ex. pussi. Jag prövar först med en till låda!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktproblem

RubinNovak: Det kan vara så att jag vissa dagar åker kring 5.00 på morgonen och inte kommer hem förns sent på kvällen kring 22-23. Det känns inte riktigt som att det är så hälsosamt för katterna att gå utan mat så länge?

Oj :eek: Har du både hundar och katter ensamma den tiden då, eller hur gör du?
Jag ställer fram fri tillgång till mina om jag vet att tiderna inte kommer passa in. Om jag tex ska iväg vid 19 men katterna brukar få vid 21 så ställer jag helt enkelt fram mat som räcker en stund innan jag åker :) Man får liksom hitta det som är bäst för ens katt.
 
Sv: Viktproblem

Jag har två katter. Ingen hund :) De är ensamma under den tiden. Det har funkat bra på den fronten hittills. Skulle inte gjort så om de hade varit ensamma.

Jag vill gärna ha rutin, men katterna kanske inte bryr sig om rutinerna som ex. hästar, hundar gör?
 
Sv: Viktproblem

Jag har en plan?! Om jag köper ett "bantar" foder till den tjockare katten som båda katterna får äta av. Sen tvångsmatar jag den smalare katten med riktigt fett smör!

Näe, men om jag nu skulle börja portionera. Hur ska jag då gå tillväga? Varför kan inte bara mina katter vara lika i hullet hade allt varit mycket lättare!
 
Sv: Viktproblem

Fast vid närmare eftertanke kanske inte min tidigare ironiska plan vara så dum ändå? Finns det inte typ kost tillskott eller typ fett tabletter som jag kan ge den magrare katten?
Kanske inte, men det skulle vara en relativt enkel lösning om det fungerade. Dock känns det kanske inte känns så nyttigt.

Fy vad jag babblar..
 
Sv: Viktproblem

Jag har två katter. Ingen hund :) De är ensamma under den tiden. Det har funkat bra på den fronten hittills. Skulle inte gjort så om de hade varit ensamma.

Jag vill gärna ha rutin, men katterna kanske inte bryr sig om rutinerna som ex. hästar, hundar gör?

Förlåt, jag blandade helt ihop denna med en annan tråd :o Haha känner att huvudet inte hänger med idag, förlåt! Jag var medveten om att det var katter det gällde, glömde det bara när jag svarade :angel:

Ja katter klarar sig, framför allt när dom är 2. Hoppas inte mitt inlägg lät som kritik av något slag!
 
Sv: Viktproblem

Om jag inte missminner mig (men mitt huvud är ju som sagt inte med idag) så gör inte fettet lika mkt nytta om dom ska upp i vikt som proteinet (tillsammans med lagom mkt energi?). Men någon som har mer koll får gärna rätta mig om jag har fel!

Jag står nog fast vid mitt tidigare förslag, kattungemat och innekattsmat, portionerat om det går. Jag har haft samma problem som du, fast med både hästar, hundar och katter :o Vilken tur man har :d
 
Sv: Viktproblem

Ge dem fritt på blötmat.

Sedan tillskottsfodrar du den tunnare katten med kattungemat.

Även om de matvägrar i början så brukar det gå över.

Mina katter äter inte alla varianterna av blötmat, utan bara vissa smaker.

Idag köpte jag Bozita då det var rabatt på djuraffären närmast, 2 förpackningar för 15kr.
 
Sv: Viktproblem

All torrfoder innehåller spannmål, ris, vete, etc. Det bästa är rent kött. Antingen kokt (dvs burkmat) eller rått. Även mycket burkmat innehåller spannmål. Läs på innehållsförteckningen så ser du.

Kattungemat som torrfoder är bra för viktuppgång. All torrfoder kan ge ordentlig viktuppgång.
 
Sv: Viktproblem

Hm har jag skrivit att torrfoder inte innehåller spannmål?

Eller kan det tänkas vara så att det inte var mig du svarade?
 
Sv: Viktproblem

  • Jag motionerar honom så gott det går, finns det inget superförbränningsprogam för katter? ;)
  • Enda "lösningen" jag kommit på är att portionera maten, men det är i stort sett omöjligt..

1) Jo, lågkolhydratfoder är effektiva för att banta katter. Bäst är då burkmat utan spannmål men sedan finns även torrfoder i lågkolhydratform tex. Hill's m/d, Purina d/m och Orijen.

2) Bygg en utfodringslåda dvs. en låda med en ingång den taniga katten kan ta sig in igenom men inte den tjocka. Då kan den taniga katten ha fri tillgång på mat om det behövs men tjockisen kommer inte åt maten. Vips så går det att portionera ut maten till katten som behöver ha det så utan att den andra tar stryk av det.
 
Sv: Viktproblem

Hm har jag skrivit att torrfoder inte innehåller spannmål?

Eller kan det tänkas vara så att det inte var mig du svarade?
Chiqita skrev att torrfoder inte innehåller spannmål, men det stämmer inte. Torrfoder innehåller spannmål. Och köttet i torrfodret är av mycket dålig kvalitet, gammalt kött. Sen värms det upp i hundra grader eller mer, så alla näringsämnen försvunnit. Nej, torrfoder ska man hålla sig borta ifrån, om man inte vill att katten ska få vikt och hälsoproblem.


Sol skriver att låg kolhydratfoder är bra bantarmat, och det stämmer om man pratar om spannmål. Ta bort alla spannmål. Varför tror du annars GI och Atkins, etc funkar så bra på människor? Detsamma för katter. Rått kött är det bästa för köttätare.
 
Sv: Viktproblem

Det behöver faktiskt inte alls finnas spannmål i torrfoder. Finns i alla fall en sort, Orijen, som innehåller potatis i stället precis som Chiqitita skriver. Det är bättre att prata om kolhydrater i stället för spannmål.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 024
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 491
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 347
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 289
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp