Bukefalos 28 år!

Vikttråden 2014:2

Gjorde misstaget att äta kebabtallrik utan pommes eller ris, borde ju vara ganska ok LCHF
BIG BIG BIG FAIL
Var så grymt :devil: sugen på något sött ett par timmar senare så jag klättra på väggarna. NO MORE KEBAB FOR ME :down:
Så för att komma på banan blir det fasta idag med Bulletproof-kaffe till lunch.
Ska göra nytt test med L-Glycin till natten också, funderar på blanda det i ketobollsmet.
Gick inte ha det i teet i alla fall... det var ju sött och jag hatar sött te :wtf:
 
Får jag också vara med?
Vägde in 26/3 på 132,2 kg
idag 20/8 122,2 kg
i slutet på juni var jag dock nere på 121,4 kg.

Men, hur får jag motivationen att fortsätta? Jag kör 5:2 och fastedagarna går okej, mycket vilja så håller jag mig inom ramen, men de andra 5 dagarna är katastrofala. Och tränade vet jag inte när jag gjorde senast. Hur/var ska jag hitta motivationen till att 1 sluta med allt jävla godis, sötsaker, skräpmat och dylikt samt 2 börja motionera 5-7 dagar i veckan (vi pratar alltså typ 1 timme promenad, simma någon timme eller liknande enklare motion).

Just nu vill jag mest bara sova när jag inte jobbar. :(


Välkommen!
Jag började mkt sakta med motionen. Jag fick sakta men säkert bli glad över det jag orkade, och inte fortsätta med katastroftänket "om jag inte lyckas helt och hållet så kan jag lika gärna strunta i det". Jag började oftast ta en promenad 5-10 min, som ofta istället slutade med 30-60 min. Är det ett alternativ? Jag brukar piggna till så fort jag börjar.

Samma gäller maten. Det du kan avstå - jättebra! Och planering är guld. Skräpmat är mindre lockande om du har mat planerad/färdig. Samma med godis - planera att ta 1 bit, men ta inte en påse (tex).

Nu låter det jätte lätt, jag vet. Och detta kanske inte funkar alls för dig, och du kanske redan hunnit testa det. Men min egna inställning har tagit 7 månader att utforma, och jag har också fortfarande bakslag. Det viktigaste är att man fortsätter - direkt - och inte alltid "imorgon".
 
@cewe Det är märkligt med kebab.... Jag har ätit kebab typ 3 ggr på 1 år, och alla tre gångerna så triggar det sötsuget något enormt. Är det fet mat som triggar det månntro?
 
Gjorde misstaget att äta kebabtallrik utan pommes eller ris, borde ju vara ganska ok LCHF
BIG BIG BIG FAIL
Var så grymt :devil: sugen på något sött ett par timmar senare så jag klättra på väggarna. NO MORE KEBAB FOR ME :down:
Så för att komma på banan blir det fasta idag med Bulletproof-kaffe till lunch.
Ska göra nytt test med L-Glycin till natten också, funderar på blanda det i ketobollsmet.
Gick inte ha det i teet i alla fall... det var ju sött och jag hatar sött te :wtf:
Vad menar du med Bulletproofkaffe? och vad L-Glycin? och ketobollsmet?

Jag är mycket piggare idag och det enda kolhydrater jag åt igår är vad som finns i en morot (coleslaw) och så det som finns i mejeriprodukter. Det blev iof lite mycket mejeriprodukter men ändå, kör ju inte LCHF. Så pigg som jag känner mig idag kan jag lika gärna fortsätta så här. Jag blev sugen igår på lite allt möjligt, stillade det genom att ta ett par skivor skinka plus ett par skivor ost och rulla ihop. Gott godis :) Kalorimässigt tror jag nog ändå jag hamnade på plus igår men tänkte att det kanske inte är hela världen, bara man hamnar på rätt spår.

Frukost idag, filmjölk och linfrö och solrosfrö o kaffe.
 
@SweetPanther jag tror det döljer sig kolhydrater och socker någonstans i kebaben.
@sassiball Bulletproof-kaffe är ekologiskt smör (helst från gräsbetande djur) och MCT-olja (utvinns från kokosolja) och kaffe. Mixas i blender tills det ser ut som en Kaffelatte
MCT-olja är rikt på kaprylsyra vilket ökar fettförbränningen och ketosen , bland annat
L-glycin är en aminosyra som sägs minska kortisolet (stresshormonet) i kroppen och vara muskelbevarande
Ketobollar är smör, riven kokos och cacao-pulver
 
Välkommen!
Jag började mkt sakta med motionen. Jag fick sakta men säkert bli glad över det jag orkade, och inte fortsätta med katastroftänket "om jag inte lyckas helt och hållet så kan jag lika gärna strunta i det". Jag började oftast ta en promenad 5-10 min, som ofta istället slutade med 30-60 min. Är det ett alternativ? Jag brukar piggna till så fort jag börjar.

Samma gäller maten. Det du kan avstå - jättebra! Och planering är guld. Skräpmat är mindre lockande om du har mat planerad/färdig. Samma med godis - planera att ta 1 bit, men ta inte en påse (tex).

Nu låter det jätte lätt, jag vet. Och detta kanske inte funkar alls för dig, och du kanske redan hunnit testa det. Men min egna inställning har tagit 7 månader att utforma, och jag har också fortfarande bakslag. Det viktigaste är att man fortsätter - direkt - och inte alltid "imorgon".

Jag har FaR (fysisk aktivitet på recept) och har försökt komma igång sedan i våras med motionen, idag skällde sköterskan på mig (nå inte skällde som i skrek men visade klart missnöje och "läxade upp mig" (som om jag inte redan vet allt det där...)). Mitt problem är inte att jag inte orkar när jag väl kommer ut, jag har bara noll lust att göra det. Jag måste tvinga mig ut, när jag väl är ute och motionerar så är det oftast skönt och jag känner mig bra. Men tröskeln för att ta sig iväg är oftast skyhög. Jag tänkte börja gå på morgonen innan jobbet 2 dagar varje vecka och ta med badkläder 2 dagar så jag kan simma efter, är det rimlig mängd att börja med? (mitt recept säger promenad 4 ggr och simning 3 ggr/vecka). Jag får väl tvinga mig helt enkelt och se om jag får in rutinen. Mitt "ombytliga" jobbschema ställer nog till det lite ibland också dock. Jag lagar oftast mat så det räcker hela veckan, men ändå är jag iväg och köper dålig mat. Jag funderar på att lämna kort/kontanter hemma alla dagar utom de då jag planerar att handla eller tanka. Då kan jag inte köpa mat på vägen hem från jobbet helt enkelt. Helst hade jag velat att någon annan handlade åt mig så jag slapp den frestelsen, men det går inte.
 
Jag har FaR (fysisk aktivitet på recept) och har försökt komma igång sedan i våras med motionen, idag skällde sköterskan på mig (nå inte skällde som i skrek men visade klart missnöje och "läxade upp mig" (som om jag inte redan vet allt det där...)). Mitt problem är inte att jag inte orkar när jag väl kommer ut, jag har bara noll lust att göra det. Jag måste tvinga mig ut, när jag väl är ute och motionerar så är det oftast skönt och jag känner mig bra. Men tröskeln för att ta sig iväg är oftast skyhög. Jag tänkte börja gå på morgonen innan jobbet 2 dagar varje vecka och ta med badkläder 2 dagar så jag kan simma efter, är det rimlig mängd att börja med? (mitt recept säger promenad 4 ggr och simning 3 ggr/vecka). Jag får väl tvinga mig helt enkelt och se om jag får in rutinen. Mitt "ombytliga" jobbschema ställer nog till det lite ibland också dock. Jag lagar oftast mat så det räcker hela veckan, men ändå är jag iväg och köper dålig mat. Jag funderar på att lämna kort/kontanter hemma alla dagar utom de då jag planerar att handla eller tanka. Då kan jag inte köpa mat på vägen hem från jobbet helt enkelt. Helst hade jag velat att någon annan handlade åt mig så jag slapp den frestelsen, men det går inte.
Märker du att du blir mer sötsugen efter viss typ av mat? Min erfarenhet säger mig att när jag verkligen är sugen på något, alltså helt galet sugen, då är det lika bra att äta just det annars äter jag bara massa annat istället (typ 10 ostmackor istället för den där chokladkakan)
En sak som brukar förhindra sötsug hos mig är en skål med keso, banan och linfrö plus solrosfrön. Visserligen mycket snabba kolhydrater i banan men jag brukar bli ganska nöjd då. Om jag inte redan är jättesugen på godis eller så.
 
Får jag också vara med?
Vägde in 26/3 på 132,2 kg
idag 20/8 122,2 kg
i slutet på juni var jag dock nere på 121,4 kg.

Men, hur får jag motivationen att fortsätta? Jag kör 5:2 och fastedagarna går okej, mycket vilja så håller jag mig inom ramen, men de andra 5 dagarna är katastrofala. Och tränade vet jag inte när jag gjorde senast. Hur/var ska jag hitta motivationen till att 1 sluta med allt jävla godis, sötsaker, skräpmat och dylikt samt 2 börja motionera 5-7 dagar i veckan (vi pratar alltså typ 1 timme promenad, simma någon timme eller liknande enklare motion).

Just nu vill jag mest bara sova när jag inte jobbar. :(

Ang motion (jag är lika svårstartad), ha som mål att komma ut, att öva dig på att komma ut öht, inte en timmas tvång utan.... Varför inte 5 min till en början? Hips vips blir det längre och längre promenader. Bättre att komma ut och gå ett varv runt kvarteret än att inte komma ut alls. Att gå från noll till en timma om dagen flera ggr/veckan är iaf, för mig otroligt svårt. Som med det mesta i livet behöver jag öva. Sen så har jag jobbat mkt på att bryta inställningen till motion, hela livet har motion varit bantning, tvång. Om jag istället försöker hitta njutning i motionen, se det som tex frisk luft, vacker natur utan krav på prestation så går det lättare. När promenad blir något jag vill ist för ett måste så går det mkt lättare. "Det finns inga måsten" och det är skönt.

Det här kan också göra stor skillnad: jag vill gå ut och gå för att förbättra min hälsa. Ist för: jag vill gå ut och gå för att gå ner i vikt//minska min ohälsa. Den första meningen känns lättare och mer positiv enl mig, den andra känns tyngre. Ist för att jobba mot något, jobba för något :)

Mental träning har varit viktigast för mig, för att lyckas.
 
Det många gör fel är att de går ut stenhårt "all in", ska sluta med typ allt, börja träna varje dag, äta mindre, sluta med socker, sluta med what ever osv osv och det funkar inte.

Börja istället med att träna 1-2 dagar/vecka och trappa upp allt eftersom orken kommer.
Ät mindre av "det goda" och trappa ner på en sak i taget.

Lägg upp små uppnåeliga mål. Det tar tid att helt förändra sin livsstil och för de allra flesta som går "all in" så slutar det med att de ger upp, för de orkar inte med en sån totalomställning och faller då tillbaka i det gamla trygga när det blir motigt.
 
Sockret måste jag sluta med, min diabetes blir inte direkt bättre av de enorma mängderna med sötsaker jag äter. där är det nolltolerans som måste vara målet. För jag vill gärna leva några år till iaf (jag har typ 2 diabetes med en ganska låg dos tabletter så den är inte "svår"). Det är mer att när jag inte "får" äta sötsaker så blir det så obehagligt i kroppen, det "kryper" i den och jag blir rastlös samtidigt som jag blir orkeslös.

Motionen får jag väl ha som mål 2 gånger i veckan, till att börja med iaf. all motion som blir av är ju bra. Dock skulle jag vilja gå ner ca 10-15 kilo samt få upp flåset tills vi åker till Österrike i slutet på Januari, i år kunde jag bara åka 2 dagar innan jag överansträngde knät och fick sitta på hotellet resten av veckan.
 
Dålig matdag för mig, men ska iaf träna nu. Ska bli riktigt gött, även om jag inte är så pepp.
Imorgon kör jag fastedag igen. Tredje veckans sista dag. Det går rätt bra även om det inte direkt händer något på vågen :p
 
Diabetesdiagnosen är för mig en sporre och viktnedgång och motion kan ju göra att jag slipper medicinera och jag vill gärna kunna se ett tag till. Min morfar fick typ 1 diabetes 1950 och fick ta sprutor. Han var synskadad när jag föddes och synen förvärrades hela tiden. Jag tänkte bromsa sjukdomsförloppet lite med viktnedgången.

Det gör att jag kör helt LCHF och motionerar ca en timme tre ggr i veckan.
 
Hoppas du får bukt med diagnosen @Petronilla Har du kört LCHF länge? Hur äter du på en dag?

Jag har för tredje dagen skippat kolhydraterna och känner mig pigg nu, igår var jag dödstrött. Men just nu känns det ok, inget vidare sug och ingen hunger, har inte ätit på flera timmar. Hade väl egentligen tänkt mig GI rivstart och sen vanlig GI mat, men får se hur det känns.
 
Jag äter kvarg med hallon, ett ägg till frukost.
Kött, /kyckling, /köttfärs, /fisk ovangjord grönsaker till lunch
Likadant till middag.
Tar till nötter, ölkorv eller ost om jag blir sugen, men oftast är jag mätt och orkar "träna". Än så länge är det raska promenader i kuperad terräng så att jag blir svettig och får igång flåset.
 
Inatt vaknade jag av att hjärtat bultade och benen darrade, mådde skitdåligt. Illamående också. Jag blev rädd och undrade vad i hela friden jag utsätter min kropp för, bara för att gå ner några kg. Åt sakta sakta en skiva bröd och gick o la mig igen, fortfarande alldeles darrig i hela kroppen.

Nej, det blir ingen mer diet här för min del, ska helt enkelt försöka göra lite förändringar i taget, som Gnist sa, det är nog den rätta vägen.
Imorse åt jag två wasaknäcke med ost på och lite vindruvor till det. Egenodlade vindruvor så ekologiska ;)
 
Ingen viktnedgång denna vecka och keton-nivån var låg, har ju experimenterat lite denna vecka och går tillbaka till tidigare koncept.

Däremot blev jag så glad när jag var och provade ut nya ridbyxor igår.
Min storlek fanns inte, så jag tänkte va f-n ro hit med storleken mindre då.
OCH JAG FICK PÅ MIG DOM :bump::banana::bump::banana:

Ok de satt liiiite tight, men va 17 jag ska ju gå ner ganska mycket till så dom ska ju bli för stora ändå till slut.

Nu ser jag verkligen fram emot ridlektion på tisdag i nya snygga ridbyxor och helskodda dessutom
 
Jag har anmält mig och connemarorna till tömkörning för Anders Eriksson en gång i månaden med start i september.

Så nu blir det motion på schemat också, så jag inte behöver skämmas ihjäl. Och orkar köra hem efter ;)
 
Idag ställde jag mig på vågen för första gången efter semestern... jag vet inte om jag ska skratta eller gråta - upp o,5 kg :crazy:. Jag tycker att jag har levt ett sunt leverne under sommaren, men det har ju inte blivit någon motion alls, förutom bada och simma...

Så nu blir det nya tag (igen). Ska strax snöra på mig promenadskorna och ta en tur i skogen... :up:. Det är tydligen motionen det hänger på... :angel:.
 
Nu är det nog dags för mig att haka på här igen! Måste ju göra ett försök att bli av med dom där sista kilona.

Förra vändan hade jag som mål att gå ner från ca 72kg (vägde det precis efter jag fått barn) till 65kg. Dit har jag ju inte kommit kan jag krasst konstatera utan nu startar jag på 66,3kg och får väl ha 65 kg som första delmål. Sen vill jag ner till 63kg iaf helst 60 men jag tar myrsteg så slipper jag bli så besviken.
Just nu måste jag som så många andra bli av med mitt sockerberoende. Har nu varje dag ätit chokladbollar eller glass och så kan jag ju inte ha det. På helgen okej men inte varje dag!
Min plan är att äta mindre portioner och motionera lite mer. I dagsläget har jag åkt på världens förkylning (helt livsfarligt att skola in barn på dagis!) så nu blir det ingen direkt motion men annars så ska den dagliga motionen vara att gå ner till stallet och ridningen. Alltid är det något!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 398
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
12 244
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 909
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 492
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp