vildkaniner

sillysinta

Trådstartare
Får man fånga vildkaniner (alltså inte vilda vildkaniner utan sådana som släppts ut eller stammar från sådana som har släppts ut) och göra dem till husdjur?

Om inte, får man äta upp dem?

Vi har en hel del häromkring och jag tycker så synd om dem jag ser varje år. Och varje vinter blir de några färre och på våren än fler och sedan skjuts de av men kommer alltid tillbaka.
 
Sv: vildkaniner

Svår fråga, generellt är ju vilda djur vilda och får inte tas omhand. Utsläppta tamkaniner borde väl vara lite samma som att ta in en övergiven katt?

Angående jakt; som vanligt behöver man vapenlicens/jaktlicens och markägarens tillstånd. Annars är det nog inga problem..
 
Sv: vildkaniner

Ja det ar ju det jag tycker. De hor ju inte till faunan och bor inte ha samma "skydd". Ska spana runt.

Jojo, licens forstar jag ju. Och agarens tillstand. Vad galler burar da?
 
Sv: vildkaniner

Osäker på vad reglerna säger men resonerar som andra i tråden.

Dock tror jag inte det blir speciellt bra tamdjur av dem eller att de mår speciellt bra i bur.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
2 488
Senast: Santoxen
·
Fritid Ja, som rubriken säger... Jag är inte jägare, och är den där stadsbon som på sin höjd varit ute på svampplockning som barn (:p). Så...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 532
Senast: skogaliten
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
267
Senast: sweep
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 626
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp