Bukefalos 28 år!

Vilka är "Våra egna"?

Precis - nån borde stoppa alla långa, blonda som kliver in i England direkt på flygplatsen och informera dem att "här kör vi på vänster sida". Jag menar, om ingen informerar dem, hur ska de kunna veta? De kommer ju hyra första bästa volvo på flygplatsen och ge sig ut i trafiken utan att veta och köra ihjäl varenda engelsman. Outrageous.

ah jaha sorry jag misforstadde helt

Jag som sjalv nyligen flyttade till england, fortfarande svensk medborgare, gor mitt absolut basta for att anpassa mig till hur dom har det har etc. Folk ar valdigt 'approchable'' jamfort med svenskar. Sjalvklart ar vansteregeln en stor sak men aven sma saker ar lita udda for mig men jag gor mitt basta for all lara mig. Aven om det bara ar sma saker.
Och jag respekterar landet jag kommit till.

Nagot som jag kanner att manga invandrare fran andra lander missar, /manga/ inte /alla/.

Det skulle sakert finnas hundratals svenskar som frivilligt skulle sitta och ta emot invandrare och visa, beratta lite om oss etc. Jag vet inte, av vad jag forstar sa kanns det mest som att vi tar emot dom ger dom en lagenhet och sen ar det liksom ''klara dig sjalv''. Men jag ar inte jatte insatt i den fragan.

En annan sak som var pa tapeten nagot ar sedan var ju att invandare med flit kuggar svenska 1 /sprak kurs/ for att de tjanar mer pengar i svenska 1 an i svenska 2. Da maste man ju ta reda pa varfor /dom/ inte vill framat i kursen, fa ett jobb, sja;v forsorja sig osv.

Nu nar jag last ditt inlagg en hundra ganger blir jag mer och mer osaker om det ar sarkasm eller inte :)
 
Hur ska vi/politikerna göra då för att dessa människor ska få förtroende för Sverige igen?
De måste fås att förstå att alla människor är "Våra Egna".
Att Sveriges ekonomi, den som skall betala för alla dessa kalas, mår bäst när omvärlden mår bra.
Så att det är en investering för Sverige och alla andra att ta emot människor i nöd i stället för att dessa skall behöva gå under.
Människor är de viktigaste resurserna som vi har.
 
Nu nar jag last ditt inlagg en hundra ganger blir jag mer och mer osaker om det ar sarkasm eller inte :)
Poängen var att dra en parallell till något som var lättare att förstå. Precis som du så har våra invandrare möjlighet att ta reda på saker och ting själva - förutom det de får info om. De är ofta mycket, mycket angelägna om att snabbt passa in för att kunna bygga sig ett nytt liv här.
 
Jag har overhort ''dom andra'' snacka skit pa bussar, tag whatever, om hur dom ska valdta skiten ur den svenska ''pussyn''
Åhå, så du har hört de svenska killarna på Bygglinjen snacka.
De låter ju oerhört illa, det kan jag hålla med om.
Andra som kan låta riktigt illa är vissa av överklasspojkarna på internatskolan SSHL.
Du kan inte ana vad jag har fått höra från dem när jag har haft dem som passagerare på min buss.
 
Om du (eller jag) håller med krönikören eller inte är väl egentligen ointressant. Mitt inlägg var ett svar på Inte-Ungs ursprungsfråga vilka som avses när folk talar om ”våra egna”. För mig är det solklart att fler och fler människor, både svenskar och invandrare/flyktingar som kommit in i samhället, UPPLEVER att det sk samhällskontraktet inte längre fungerar tillfredsställande. Hur ska vi/politikerna göra då för att dessa människor ska få förtroende för Sverige igen?

Betyder samhällskontraktet att man ska låta bli att hjälpa krigsflyktingar och vägra försörja de som behöver akut hjälp?

Då skriver jag inte på. Mitt samhällskontrakt ser annorlunda ut. Det är typiskt Expressen att betona det egna skyddet som anledning att betala skatt.
Jag kommer med stor sannolikhet genom mitt liv tjäna betydligt mer pengar än genomsnittet. Skatt likaså. De är inte till för mig eller min familj. De är till för att bygga ett samhälle där även de svagaste får bra liv.

Det är mitt samhällskontrakt.

Och staten är inte Stefan Löfven, jag förstår inte vilken poäng hon vill göra av den tokiga felaktigheten.
 
Jag ämnar inte låta något någon hört på bussen
Min upplevelse på bussen är en helt annan.
Och jag kör buss, i alla fall på somrarna.

Om jag ber att någon skall hjälpa en kvinna med barnvagn in på bussen så är det uteslutande utrikes födda män som ställer upp.
Likadant om jag ber om att de små barnen eller någon äldre som har svårt att röra sig skall få sitta i en full buss.
De utrikes födda männen är de som erbjuder sina platser.

Att en blond "Svensk" tonåring skulle resa på sig är i det närmaste uteslutet.
Så min slutsats är att tonåringar är ett riktigt pack.
De är så oerhört Nitton och kan aldrig se bortom sig själva.
Den förmågan infinner sig efter 21.
 
ah jaha sorry jag misforstadde helt

Jag som sjalv nyligen flyttade till england, fortfarande svensk medborgare, gor mitt absolut basta for att anpassa mig till hur dom har det har etc. Folk ar valdigt 'approchable'' jamfort med svenskar. Sjalvklart ar vansteregeln en stor sak men aven sma saker ar lita udda for mig men jag gor mitt basta for all lara mig. Aven om det bara ar sma saker.
Och jag respekterar landet jag kommit till.

Nagot som jag kanner att manga invandrare fran andra lander missar, /manga/ inte /alla/.

Det skulle sakert finnas hundratals svenskar som frivilligt skulle sitta och ta emot invandrare och visa, beratta lite om oss etc. Jag vet inte, av vad jag forstar sa kanns det mest som att vi tar emot dom ger dom en lagenhet och sen ar det liksom ''klara dig sjalv''. Men jag ar inte jatte insatt i den fragan.

En annan sak som var pa tapeten nagot ar sedan var ju att invandare med flit kuggar svenska 1 /sprak kurs/ for att de tjanar mer pengar i svenska 1 an i svenska 2. Da maste man ju ta reda pa varfor /dom/ inte vill framat i kursen, fa ett jobb, sja;v forsorja sig osv.

Nu nar jag last ditt inlagg en hundra ganger blir jag mer och mer osaker om det ar sarkasm eller inte :)

Det finns massor av frivilliga insatser att göra. Som kontaktperson, delta i språkcafe, hjälpa med läxor mm
 
Dock som jag uppfattat det sa ar kvinnor mindre varda for mannen i de landerna vi ofta for flyktiongar fran, det kan man val inte riktigt braka om?
Jo för du har fel.
Det finns de som har en betydligt bättre inställning till kvinnor än de "Svenska" männen.

Vet du t.ex. att en muslimsk man har plikt att hjälpa sin hustru i hushållet?
I våra rastlokaler så märks det ofta genom att dessa män håller rent efter sig (och andra).
 
Min upplevelse på bussen är en helt annan.
Och jag kör buss, i alla fall på somrarna.

Om jag ber att någon skall hjälpa en kvinna med barnvagn in på bussen så är det uteslutande utrikes födda män som ställer upp.
Likadant om jag ber om att de små barnen eller någon äldre som har svårt att röra sig skall få sitta i en full buss.
De utrikes födda männen är de som erbjuder sina platser.

Att en blond "Svensk" tonåring skulle resa på sig är i det närmaste uteslutet.
Så min slutsats är att tonåringar är ett riktigt pack.
De är så oerhört Nitton och kan aldrig se bortom sig själva.
Den förmågan infinner sig efter 21.

Okej, det var ju trevligt.

Jag sade bara min upplevelse, du sager din. Helt ok.

Dock att du anser att jag, spetig tjej, ska saga till en grupp killar att sluta valdta, kanns ju lite... sadar alltsa. Invandare eller ej jag ar skit radd.
 
Men är det verkligen något att sträva efter att behålla?
Tänk om det är Svenskarna som har fel och De Andra som har rätt där?

ursakta du missupfattade mig.

Jag menar inte att skot dig sjalv och skit i andra ar bra och ska efterstavas. Jag bara menar att det kan vara en del av de konfrontationer som sker mellan /oss/ och /dem/ ar att vi ar lite mer inatvanda, och dom kanske tar det som ohygglighet.

Darfor ska vi enligt min mening informera att sahar ar vi och vi menar inget illa nar vi gor detta.

hoppas det klara upp det.
 
Jo för du har fel.
Det finns de som har en betydligt bättre inställning till kvinnor än de "Svenska" männen.

Vet du t.ex. att en muslimsk man har plikt att hjälpa sin hustru i hushållet?
I våra rastlokaler så märks det ofta genom att dessa män håller rent efter sig (och andra).

okej, du och jag har olika uppfattningar, upplevelser. helt ok.
 
Ja hur fungerar vi och vad är dessa viktiga traditioner?
Supa sig full och sätta på frugan på fredagkvällen?

Jag paratr inte om viktiga traditioner. Det jag menar som jag sa i ett annat inlagg ar att vi svebskar fungerar pa ett annat satt, varat samhalle. Inget konstigt.
Nar andra folk kommer hit maste man informera dom varfor vi gor pa ett sadant satt. Inte forcera dom att bli som oss, bara visa att sa gor vi och vi funkar sahar allt for att unvika konflikter som kan uppsta mellan olika kulturer :)
 
Eller sa kan vi ju ta in ''de andra'' och bara vanta hur lange det tar innan de valdtar ''vara tjejer''
Det där var den vidrigaste smörja jag läst på mycket länge!
:turd:

Hoppas det ar ok att jag svarar sa har installet?

Det finns inget "våra tjejer" - människor ska inte äga varandra. Vi ska vara noga med hur vi uttrycker oss.
Trad fragan var ''vilka ar vara och vilka ar de andra''. Darfor anvander jag den termen nar jag pratar om svenskar och invandare. Jag kan andra pa det om det svider i ogonen pa dig?

2) Det är hela familjer som flyr - de allra, allra flesta helt vanliga människor. Det är människor som är offer och är i en extremt utsatt situation. De är sannolikt varken mer eller mindre onda än svenskar. En och annan lär lita av PTS och en och annan lär vara en rövhatt (för att använda Bukes vokabulär). Det är så med människor.
Jag vill borja att saga att jag ar helt for invanring och att hjalpa manniskor som behover det. MEN kommer man hit anser jag att de ska bli larda hur vi /svanskar/ fungerar i samhallet, vara traditioner, nu menar jag inte att vi ska tvinga andra folk som inte vill att folja vara vagar, bara att de ska forsta hur /vi/ fungerar och tanker.
Det finns lika manga rovhattar i andra kulturer som det finns i den svenska, nagot annat har jag aldrig menat pa.
Jag anser att mesta delen av allt som sker mellan /oss/ och /dem/ beror pa att /de/ inte blir informerade nog om hur varat samhalle fungerar nar /de/ kommer in i ett nytt land.


Jag ämnar inte låta något någon hört på bussen eller ens en risk att vi släpper in en och annan rövhatt - ändra min uppfattning om att vi bör bedriva en generös flyktingpolitik och även hjälpa folk på plats. Vi kan inte hjälpa alla - varken här eller någon annanstans - men vi kan inse att alla har samma människovärde och det är lika sorgligt och hemskt när onda saker händer romer, syrier eller kongoleser som när de händer svenskar (om det nu finns någon "de andra" - tänk vilka historier de kan dra om "oss". Vi låter hellre barn drunkna i Medelhavet än sova i tält i Skåne).
Jag menar inte att andra nagons uppfattning, bara att tanke efter. Jag sager endast min asikt da fragan kom upp. Och jag deltar garna i diskutioner sa lange det halls pa en ok niva dvs inga personliga pahopp etc.

Eftersom vi inte kan hjälpa alla - kan alla försöka hjälpa någon. Om t.ex. Stadsmissionen kommer och säger låta oss hjälpa våra egna först, då lovar jag att lyssna (men inte nödvändigtvis att ändra min uppfattning)

Jag tycker skulden ligger mest pa staten som inte informerar folk nog, hur det ska ga till i en annan kultur osv. som jag sagt manga ganger.

Fraga garna igen om nagot ar oklart :)
Det är i princip omöjligt att diskutera med någon vars utgångspunkt är att alla manliga invandrare är presumtiva våldäktsmän som behöver uppfostras.
:banghead::banghead:
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 132
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
29
· Visningar
1 615
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 141
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 281
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avliva aggressiv hund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp