Bukefalos 28 år!

Vilka är "Våra egna"?

Inte_Ung

Trådstartare
Det är ett himla tjat om att vi skall ta hand om våra egna först innan vi kan ta hand om andra.
Vilka är dessa "Våra egna"?
Och vilka är "De andra"?

Är det familjen?
Släkten?
Grannarna?
Kollegorna?
Folk med samma hudfärg?
Folk med samma religion?
Folk med pass i samma land?

Jag vet i alla fall att mina"Mina egna" är alla snälla och ärliga människor på denna Jord som vill att allt skall bli bättre för alla.
De bor litet överallt i världen och gör vad de kan för att göra Planeten vi lever på till en bättre plats.

Och mina "De andra" är alla giriga, egoistiska och elaka människor som bara tänker på sig själva.
 
Det stör mig när man i den politiska debatten pratar om att ställa grupper mot varandra.
Dvs jag tror inte att tex grupper som brukar kallas svaga skulle få det himla mkt bättre om Sverige inte tog emot några invandrare. De blir bara ett argument att användas mot invandring.
 
Det är ett himla tjat om att vi skall ta hand om våra egna först innan vi kan ta hand om andra.
Vilka är dessa "Våra egna"?
Och vilka är "De andra"?

Är det familjen?
Släkten?
Grannarna?
Kollegorna?
Folk med samma hudfärg?
Folk med samma religion?
Folk med pass i samma land?

Jag vet i alla fall att mina"Mina egna" är alla snälla och ärliga människor på denna Jord som vill att allt skall bli bättre för alla.
De bor litet överallt i världen och gör vad de kan för att göra Planeten vi lever på till en bättre plats.

Och mina "De andra" är alla giriga, egoistiska och elaka människor som bara tänker på sig själva.
 
Det beror på vad man pratar om. Ær det om invandring och man sæger att vi ska ta hand om våra egna så ræknas nog knappt någon som kom till Sverige efter ca 1990. Man ska ha bott hær o betalat skatt længe... Och ær det i familjesamanhang "ta hand om sina egna" så kan det vara bara kærnfamiljen, men också mor o farførældrar och ibland syskon.
 
Det stör mig när man i den politiska debatten pratar om att ställa grupper mot varandra.
Dvs jag tror inte att tex grupper som brukar kallas svaga skulle få det himla mkt bättre om Sverige inte tog emot några invandrare. De blir bara ett argument att användas mot invandring.


Jag tror nog att du har rætt. Før øverskott i en kassa innebær inte alltid att det fylls på i en annan. Ett exempel ær att Sverige har enorma kostnader før mediciner, framførallt till ældre. Om medicin och friskvård betalades ur samma kassa så skulle man vara mycket mer motiverad att erbjuda pensionærerna friskvård (och skjuts till dessa aktiviteter).
 
Det är ett himla tjat om att vi skall ta hand om våra egna först innan vi kan ta hand om andra.
Vilka är dessa "Våra egna"?
Och vilka är "De andra"?

Är det familjen?
Släkten?
Grannarna?
Kollegorna?
Folk med samma hudfärg?
Folk med samma religion?
Folk med pass i samma land?

Jag vet i alla fall att mina"Mina egna" är alla snälla och ärliga människor på denna Jord som vill att allt skall bli bättre för alla.
De bor litet överallt i världen och gör vad de kan för att göra Planeten vi lever på till en bättre plats.

Och mina "De andra" är alla giriga, egoistiska och elaka människor som bara tänker på sig själva.

Jag är fullblodsrasist och tycker därför att begreppet framförallt omfattar den egna mänskliga rasen. Dvs samtliga människor på vår planet.
 
Det beror på vad man pratar om. Ær det om invandring och man sæger att vi ska ta hand om våra egna så ræknas nog knappt någon som kom till Sverige efter ca 1990. Man ska ha bott hær o betalat skatt længe... Och ær det i familjesamanhang "ta hand om sina egna" så kan det vara bara kærnfamiljen, men också mor o farførældrar och ibland syskon.

Jag som är född och uppvuxen i Sverige räknas därmed inte då.

Jag har väl som mest om man räknar med jobb under gymnasietiden och diverse ströjobb betalat skatt i Sverige med motsvarigheten av kanske 1.5 år totalt (om man räknar heltidsjobb då).

Det är ju tur att andra länder har tagit hand om mig rätt bra sedan jag blev vuxen.
 
Jag som är född och uppvuxen i Sverige räknas därmed inte då.

Jag har väl som mest om man räknar med jobb under gymnasietiden och diverse ströjobb betalat skatt i Sverige med motsvarigheten av kanske 1.5 år totalt (om man räknar heltidsjobb då).

Det är ju tur att andra länder har tagit hand om mig rätt bra sedan jag blev vuxen.

Ja, de flesta är nog rätt hårda! 2-a generationens invandrar som dig räknas nog som svenskar om dom snackar utan brytning och smälter in i samhällslivet. Men då jag skrev före 1990 så tänkte jag på arbetskraftsinvandringen till industrin, främst från Finland. Dom kunde ju göra rätt för sig ända från första början och dom hade inte några "konstiga" seder o bruk.
 
Jag delar inte in i grupper. Vi är alla människor, och vi har även ansvaret att ta hand om den jord vi har och alla de andra miljontals varelser/organismer som finns med tanke på hur mycket vi förstör (och med tanke på hur intelligenta människan är och att vi medvetet kan förändra). Jag förstår helt ärligt inte hur man kan lägga energi på så små saker som vem som har vilken hudfärg, vem som lever på soc eller inte osv.

Mvh hon som är trött på allt och ser "the bigger picture".

(:arghh::cry::meh:)
 
Ja, de flesta är nog rätt hårda! 2-a generationens invandrar som dig räknas nog som svenskar om dom snackar utan brytning och smälter in i samhällslivet. Men då jag skrev före 1990 så tänkte jag på arbetskraftsinvandringen till industrin, främst från Finland. Dom kunde ju göra rätt för sig ända från första början och dom hade inte några "konstiga" seder o bruk.

Fast i sånt fall är jag bara hälften andra generationens då enbart Mormor och Farmor är/var Finska (och Farmors familj var egentligen Svenska någon generation innan henne).
 
Det jag tror att en del inte kan inse är att även de som har det sämre ställt i Sverige är så oerhört privilegierade ur ett globalt perspektiv.

Jag tycker att det är så oerhört osolidariskt och fegt av nuvarande regering att ta pengar från de allra mest utsatta människorna (pengar som skulle gått till det internationella biståndet) för att täcka hål i budgeten.
 
Jag undrar också vilka det är som skall hjälpa dessa egna?

Det verkar inte vara de som tjatar utan de pekar på "Någon Annan".

Frivilligengagemanget hos de som tjatar är nog ganska litet och det lilla verkar användas till att bränna ner bostäder för flyktingar, sparka koppen från tiggare, snacka skit om utrikes födda och trolla runt på nätet för att driva opinion.
 
Det är ett himla tjat om att vi skall ta hand om våra egna först innan vi kan ta hand om andra.
Vilka är dessa "Våra egna"?
Och vilka är "De andra"?

*klipp klipp*

Jag vet i alla fall att mina"Mina egna" är alla snälla och ärliga människor på denna Jord som vill att allt skall bli bättre för alla.
De bor litet överallt i världen och gör vad de kan för att göra Planeten vi lever på till en bättre plats.

Och mina "De andra" är alla giriga, egoistiska och elaka människor som bara tänker på sig själva.

De flesta jag sett som resonerar att vi skall ta hand om vår egna först är de som är arbetslösa, går på socialen och väntar sig att jobb kommer ges till dem. De faller rätt in på din nedersta kategori i mina ögon.

Sen finns det undantag.
 
De flesta jag sett som resonerar att vi skall ta hand om vår egna först är de som är arbetslösa, går på socialen och väntar sig att jobb kommer ges till dem. De faller rätt in på din nedersta kategori i mina ögon.

Sen finns det undantag.

De jag träffar på som anser att vi ska "se till våra egna" först har kanske inte så hög utbildning men tjänar bra med pengar och lever ett väldigt gott liv med flertalet resor varje år, flera bilar, flera boenden osv.

Jag förstår inte deras problem faktiskt..
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 862
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 865
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 933
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp