Bukefalos 28 år!

Vilka är "Våra egna"?

Nej, men om en kille på 20 bast går igenom systemet som ett barn belastar det systemet med 3 till 5 gånger så höga kostnader som om han gått igenom systemet som vuxen.
Jag är inte så säker på att det blir så i slutänden.
Integrationen går oerhört fort för unga vuxna som får den starten.
De kommer snabbt in i samhället och klarar sig själva.
 
Jag är inte så säker på att det blir så i slutänden.
Integrationen går oerhört fort för unga vuxna som får den starten.
De kommer snabbt in i samhället och klarar sig själva.
Jag tvivlar på den ekvationen. Dels av rena kostnadsskäl men även pga de olägenheter detta kan medföra för betydligt yngre barn. Pennalism och misshandel tom våldtäkter sker ju i de uppsamlingsläger där man blandar åldersgrupper huller om buller.
 
Jag är inte så säker på att det blir så i slutänden.
Integrationen går oerhört fort för unga vuxna som får den starten.
De kommer snabbt in i samhället och klarar sig själva.

Hur oerhört snabbt då? Jag vet svaret men det vore roligt att se om du faktiskt bemödar dig med att kolla upp saker innan du presenterar dem som fakta.
 
Jag vet svaret men det vore roligt att se om du faktiskt bemödar dig med att kolla upp saker innan du presenterar dem som fakta.
Kom med svaret du.
Jag är för trött för att tjafsa.
Dags att nanna kudden för min del vid den här tiden på kvällen.
 
Kom med svaret du.
Jag är för trött för att tjafsa.
Dags att nanna kudden för min del vid den här tiden på kvällen.

Den mest relevanta undersökningen är gjord av DN eftersom den bäst fångar unga vuxna som kommer hit som ensamkommande flyktingbarn.

Så gick det för flyktingbarnen (DN): "Resultatet är nedslående. Endast i några få undantagsfall klarar de nu vuxna barnen att försörja sig själva eller att studera vidare. Dessutom dras många med skulder hos Kronofogden... I Sverige som helhet hade år 2010 mer än 83 procent av personer mellan 20 och 24 år en inkomst och nästan hälften tjänade 80 000 kronor om året eller mer. I den här gruppen hade knappt hälften en inkomst och 22 procent tjänade över 80 000."

Det finns även en ny studie om de ensamkommande flyktingbarnen och den svenska arbetsmarknaden. Denna räknar dock med ensamkommande flyktingbarn som kom vid betydligt lägre ålder och därmed gått i svensk skola länge. Materialet fångar m.a.o inte vuxna som säger att de är 16-17 år särskilt bra. Men resultatet kan ändå vara intressant. Vid 27 års ålder är 79% av kvinnorna och 82% av männen med svensk bakgrund sysselsatta, hos de som kom som ensamkommande flyktingbarn är motsvarande siffror 45% för kvinnorna och 65% för männen. Löneinkomsterna är 31,4% lägre för den senare gruppen.
 
Den mest relevanta undersökningen är gjord av DN eftersom den bäst fångar unga vuxna som kommer hit som ensamkommande flyktingbarn.

Så gick det för flyktingbarnen (DN): "Resultatet är nedslående. Endast i några få undantagsfall klarar de nu vuxna barnen att försörja sig själva eller att studera vidare. Dessutom dras många med skulder hos Kronofogden... I Sverige som helhet hade år 2010 mer än 83 procent av personer mellan 20 och 24 år en inkomst och nästan hälften tjänade 80 000 kronor om året eller mer. I den här gruppen hade knappt hälften en inkomst och 22 procent tjänade över 80 000."

Det finns även en ny studie om de ensamkommande flyktingbarnen och den svenska arbetsmarknaden. Denna räknar dock med ensamkommande flyktingbarn som kom vid betydligt lägre ålder och därmed gått i svensk skola länge. Materialet fångar m.a.o inte vuxna som säger att de är 16-17 år särskilt bra. Men resultatet kan ändå vara intressant. Vid 27 års ålder är 79% av kvinnorna och 82% av männen med svensk bakgrund sysselsatta, hos de som kom som ensamkommande flyktingbarn är motsvarande siffror 45% för kvinnorna och 65% för männen. Löneinkomsterna är 31,4% lägre för den senare gruppen.
Ja jo det visste jag, men jag trodde du hade uppgifter om skillnaden mellan att som 20 gå igenom processen som "barn" jämfört med att gå igenom processen som vuxen.

Sedan är det väl tämligen klart att den som kommer hit som 15 åring utan adekvata språkkunskaper eller föregående skolutbildning är från början satt offside vad det gäller att skaffa sig vidare utbildning, göra karriär och få ett bra jobb.
 
God morgon. Ny dag nya tag.
Den mest relevanta undersökningen är gjord av DN eftersom den bäst fångar unga vuxna som kommer hit som ensamkommande flyktingbarn.
Det som jag skulle vilja ha en jämförelse på är hur de ensamkommande överåriga flyktingbarnen klarar sig i samhället jämfört med unga vuxna flyktingar.
Det är ju den relevanta jämförelsen då det är mellan dessa 2 möjligheter som det finns ett val.

Valet att bli infödd Svensk finns ju inte.
 
God morgon. Ny dag nya tag.

Det som jag skulle vilja ha en jämförelse på är hur de ensamkommande överåriga flyktingbarnen klarar sig i samhället jämfört med unga vuxna flyktingar.
Det är ju den relevanta jämförelsen då det är mellan dessa 2 möjligheter som det finns ett val.

Valet att bli infödd Svensk finns ju inte.
Den jämförelsen finns väl redan. Den pekar väl på att ju tidigare en människa får tillgång till utbildning och anpassning till det svenska samhället ju bättre förutsättningar för att integrationen ska lyckas. Rätt så naturligt egentligen.
Men det ändrar inte behovet av att sålla ut överåriga "barn" från den grupp med ensamkommande barn som dels erhåller betydligt mer resurser och bättre möjligheter för PUT. Vi har ett system som ska gälla barn, då ska verktygen finnas för att tillse att endast barn kommer i åtnjutandet av detta system.
 
Men det ändrar inte behovet av att sålla ut överåriga "barn" från den grupp med ensamkommande barn som dels erhåller betydligt mer resurser och bättre möjligheter för PUT.
Jag är inte så säker på det.
Utan tror tvärt om att det kan jämna ut sig i det långa loppet.
 
Jag är inte så säker på det.
Utan tror tvärt om att det kan jämna ut sig i det långa loppet.
1 i rättvisans namn så anser jag att endast de som är berättigade till en förmån ska ha den.
2 Hur ställer du dig då till det faktum att barn nu tvingas tll sämre alternativ på grund av att stora delar av deras system fylls med vuxna?
 
1 i rättvisans namn så anser jag att endast de som är berättigade till en förmån ska ha den.
2 Hur ställer du dig då till det faktum att barn nu tvingas tll sämre alternativ på grund av att stora delar av deras system fylls med vuxna?
1 jag struntar i själva rättvisan. Det finns ändå ingen rättvisa i Världen.
2 då så får vi utöka resurserna. Viktigast är slutresultatet.
 
God morgon. Ny dag nya tag.

Det som jag skulle vilja ha en jämförelse på är hur de ensamkommande överåriga flyktingbarnen klarar sig i samhället jämfört med unga vuxna flyktingar.
Det är ju den relevanta jämförelsen då det är mellan dessa 2 möjligheter som det finns ett val.

Valet att bli infödd Svensk finns ju inte.

Den jämförelsen går inte att göra eftersom människor vi vet är överåriga inte räknas som flyktingbarn. Men möjligheten att studera finns även för vuxna och få ensamkommande flyktingbarn (EF) får möjligheten att bo hos en familj. Jag har svårt att se några uppenbara integrationsmässiga fördelar med att vuxna behandlas som EF.

Nackdelarna är att när andra länder gör ålderskontroller så kommer fler hit. EF har bl.a lättare att få asyl, enklare regler för familjeåterförening, lättare att överklaga asylbeslut, lättare att få stanna av humanitära skäl och de skickas i princip aldrig till första asylland. När vuxna människor har alla möjligheter att ljuga och utnyttja det här med inte runt omkring så skapar det ett mycket större asyltryck på Sverige. I oktober i år kom det ungefär 17 500 EF till Sverige, fler än under hela 90-talet och 00-talet tillsammans.

Hur lyckad integrationen blir hänger ihop med hur många som kommer. Sverige har en väldigt utvecklad integrationspolitik och rankas återkommande som nummer ett av en massa OECD-länder av Migrant Integration Policy Index. Samtidigt så är vi sämst på att integrera (de faktiska resultaten). Det har berott just på att vi har haft en mycket större invandring än övriga länder. Anpassning av produktionsstrukturen tar lång tid. Nu har det under de senaste två månaderna kommit 63 000 flyktingar. Under 00-talet kom det i genomsnitt runt 2 000 flyktingar per månad. Det är liksom en omöjlig uppgift vi har framför oss om vi inte snabbt anpassar en massa regler till EU-nivå.
 
Senast ändrad:
Flyktingkrisen 2015 – det är bara början
Debattören: Vad gör vi när en halv miljon klimatflyktingar står vid vår gräns?

"Problemet är att det inte är en tillfällig kris. Det är övergången till en ny realitet. De kommande tio åren kommer att definiera de kommande hundra.
Om vi hanterar det här rätt kan vi komma att lära av det. Om vi inte gör det kommer vi att gå under.
"
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22094464.ab
 
Flyktingkrisen 2015 – det är bara början
Debattören: Vad gör vi när en halv miljon klimatflyktingar står vid vår gräns?

"Problemet är att det inte är en tillfällig kris. Det är övergången till en ny realitet. De kommande tio åren kommer att definiera de kommande hundra.
Om vi hanterar det här rätt kan vi komma att lära av det. Om vi inte gör det kommer vi att gå under.
"
http://www.aftonbladet.se/debatt/article22094464.ab
Detsamma som är 100 000 stod där.
Beslutet vi måste ta innan är: Ska vi behålla vårt sätt att leva, vår standard och vår välfärd.
Svarar vi ja på det så är svaret vad det gäller massiva migrationsvågor givet.
 
Och om vi svarar nej?
Om svaret hos folkmajoriteten är nej, då kan vi naturligtvis avdela större delen av skatteintäkterna till migrationsverket.
Men jag tror personligen inte att Sveriges pensionärer vill sänka tillgängligheten till vård o omsorg ytterligare, att föräldrar vill försämra skolstandarden ytterligare, att fordonstrafiken får ännu sämre vägar osv osv.

Däremot kan ju det fåtal som vill, personligen borga och stå för kostnaden, då kan ju var och en som önskar , på individuell basis öka andelen migranter utöver det folkviljan är beredda att betala ;)
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 872
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 867
Senast: Grazing
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
21 008
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp