Bukefalos 28 år!

vilka andra djur funkar hästar med?

R

Rally

En häst bör ju ha sällskap, så om man inte har två hästar utan en häst och ett annat djur.. vad funkar bäst då?

Vet ett gotlandsruss som bodde med en gås för ett tiotal år sedan, båda var lika envisa och kunde bitas i tid och otid :p

Funkar det med getter? får? lamor? kossor?
 
Sv: vilka andra djur funkar hästar med?

Våra hästar har gått ihop med kossor, Higland Cattle och det funkade bra!
 
Sv: vilka andra djur funkar hästar med?

Får funkar ofta bra. Många hästar jag har känt har tyckt mycket om får och flera av mina hästar har delat stall med får. Dessutom är får roliga och söta djur:love:!

En häst jag hade blev väldigt god vän med en kanin. Det var en ömsesidig vänskap. Kaninen bodde egentligen i ett eget hörn av stallet, men plötsligt upptäckte vi att han påbörjat ett grävarbete vid min hästs box.

Jag lät kaninrackarn hållas och efter någon månad hade han grävt sig genom betonggolvet och skapat en fin liten kaningång under boxväggen och in i min hästs box. Sedan kunde han fritt förflytta sig in och ut i boxen som det behagade honom och både han och hästen verkade nöjda med arrangemanget.
Det var ganska rörande att se hur hästen värnade om sin lille kamrat, han var alltid så försiktig när kaninen var inne hos honom och de sov ofta tillsammans sida vid sida.

Nu tror jag iofs inte att en kanin är tillräckligt sällskap för en häst, men uppenbarligen kan även så olika djur ha glädje av varandra.
 
Sv: vilka andra djur funkar hästar med?

jag är av den åsikten att hästar ska vara med hästar o kan man inte uppfylla det ska man inte ha ngn häst.
Sen kan såklart hästar gå med tex kor men då inte som ersättning för annan häst.
 
Sv: vilka andra djur funkar hästar med?

e det ingen lag på att hästan måste ha sällskap av samma art? eller förblev det bara ett lagförslag?
 
Sv: vilka andra djur funkar hästar med?

Några kompisar till oss har getter i samma hage som deras häst :P
och de fungerar bra!
 
Sv: vilka andra djur funkar hästar med?

Hade också en häst vars bästa vän var en kanin. Tyvärr slutade det i förskräckelse då hästen blev skrämd och råkade trampa ihjäl det lilla livet. Hästen sörjde förskräckligt och blev inte sig själv igen. Skaffade en ny kanin men det hjälpte inte, hästen ville ha "sin" kanin.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 568
Senast: Fiorano
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 019
Senast: tanten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 590
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 353
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp