Bukefalos 28 år!

vilka barfotaboots ÄR bäst?

Gullan86

Trådstartare
försökt söka runt lite men hittar inget riktigt bra svar.

Ni som testat lite olika boots för barfota hästar vilka gillade ni bäst?

-Enklast att sätta på?
-satt kvar bäst?
-Slits minst
-Gick att brodda funkade det bra på halka?
-Måste man raspa själv mellan verkningarna?
-Påverkade det hästens gång negativt? Tex gångarts hästar?
-Klarade sig hästarna barfota mot halka och hård lera i hagen?

Gärna en utvärdering lite gämförelse över de boots ni testat o vilken hovform hästen har, hur ofta de verkas,ras på hästen och även vilket arbete ni utför med dem?

Tack på förhand!
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Vill också veta! Vill dessutom gärna höra om dom finns i små storlekar då jag funderar på det till min shettis :)
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Ligger tråden fel kanske? Flytta gärna i så fall:-) någon måste ju haft barfota boots.

Jag hade det iaf till min mini shettis hingst han var 83cm hög och hade minsta str av easy boot bare
Men han fick ha sula i och bare går inte att spänna utan var väldigt svåra att få på n så fort han travade trampade han av sig dem:-S

Har testat på min islandshäst easy boot Epic och på honom funkade det bra i skritt tölt o trav men när vi skulle galoppera flög en av:-S.

Svåra att få på de med:-S.

Vill gärna veta om någon hittat några som oé är riktigt nöjda med eller så får man helt enkelt inse att antingen barfota helt eller att sko är helt enkelt bäst.
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Det beror ju helt på vad som fungerar på din häst. Mina cavallo sport boots motsvarar allt du skriver. Men jag rekommenderade dom till en kompis var på det inte fungerade alls på hennes häst (dom snurrade runt eller ramlade av och gav skav på hennes häst).

Jag har haft dessa boots i 3 säsonger nu och min häst har aldrig tappat en enda eller fått skav. När han är nyverkad så har jag en extra sula i bootsen som jag tar bort efter 3-4 veckor när hoven växt lite. Man kan ju raspa också om man vill det men jag sköter det med sulan istället.

Det påverkar inte hästen mer än dom första 3-4 stegen då han tycker det är konstigt med dom på. Däremot påverkar det smidigheten kanske? Alltså om man ska rida ett dressyrpass med sidvärtesrörelser tex.
Dom är rätt stora på hovarna och ser/känns kanske lite klumpiga ut. Men vid uteritt är det lugnt och jag rider sidövningar med dom också men ja, det borde påverka tycker jag. Men jag är inte på den nivån att jag kan avgöra det :)


-Enklast att sätta på?
-satt kvar bäst?
-Slits minst
-Gick att brodda funkade det bra på halka?
-Måste man raspa själv mellan verkningarna?
-Påverkade det hästens gång negativt? Tex gångarts hästar?
-Klarade sig hästarna barfota mot halka och hård lera i hagen?


Nu kommer min häst få skor med helsulor runt om fr o m nästa skoning då han haft problem en längre tid. Det beror inte på bootsen utan snarare bristen på användande av boots eller skor som gjort hans symptom. Det är för långt för att förklara här men jag är en person som är FÖR användande av boots så länge hästen klarar det.

Min häst har inte klarat att gå barfota i hagen, därför får han på järnskor nu.
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Jag har testat en del olika boots - Old Macks, Easy boot trail, Cavallo Simple och Cavallo Sport. En kompis som provat det mesta fastnade för Renegade Viper. Av de jag haft (använder mest på en skogstur emellanåt + någon gång i hagen) gillar jag Cavallobootsen bäst. Det jag använt mest är Sport till D-ponnyn.

Som Sebaz säger beror det ju på häst + vad man själv vill ha vilket som är bäst. Macken är slitstarka men klunsiga och lite knöliga att sätta på. Easy bootsen är troligen de som går sönder lättast men å andra sidan smidiga att använda.

Ett tips är väl att köpa något begagna och testa. Jag kan skicka en länk om någon är intresserad av en säljsaijt för begagnade boots.
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Jag har testat Easyboot Edge, Epic och backcountry samt renegade. Vilka boots som passar bäst beror helt och hållet på hästen. Till islänningen har jag renegades då hon sparkade av sig sina Epics i galoppen. På henne passar de bra och sitter kvar överallt. Till varmblodet hade jag Epics på tre ben då hon sparkade av wirar på renegades på löpande band (hon smider när hon går). Ena bakbenet twistar hon med och vred alla boots snett så där satte jag en back country och den satt som ett smäck. Edge klev hon ur.

Jag brukar rekommendera att man köper ett par easyboot epic till att börja med då de brukar finnas begagnade. Sedan märker man om man trivs med att ha hästen barfota eller inte. Många verkar ge upp ganska snart och då kan det vara bra att inte ha slängt ut flera tusen på boots i onödan. Vill man fortsätta barfota och vill ha ett par smidigare boots så gillar jag både back country och renegades. Renegades är nog enklast att sätta på då de inte kräver någon kraft alls, men just nu är nog back country min favorit då de inte har några wirar som kan gå sönder. Men jag rider mycket i väldigt varierad terräng och behöver boots som sitter kvar i alla lägen. Rider man mest på grusvägar och torra skogsstigar så tror jag att Easyboot Glove är bra också.

Angående slitaget så beror det på hur hästen rör sig. Jag köper små dubb som jag skruvar i för att förlänga hållbarheten på sulan. Alla jag har tagit upp går bra att brodda själv. Antigen köper man en färdig broddsatts eller så går man på budgetalternativet och köper inslagsmuttrar och travbrodd. Fungerar super och hästen har lika bra fäste som med skor.

Raspa mellan verkningarna bör man göra. Köp en bra rasp och be hovslagaren visa. Vill man sedan fördjupa sig så är Pete Rameys dvd-serie väldigt bra. Dyr men klart värt det.
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Jag har använt EB epic, glove och trail.

Epicen är knöliga att ta på och av och har vridit sig i början på dom 2 hästarna jag använt dom på. Båda hästarna har ganska stora steg. Men efter ett tag gör dom inte så längre (har hästarna anpassat steget?). Hållbarheten är kanonbra på sulan, gaitern är något sämre. Vajern har en förmåga att gå av ibland. Kan vara svårare att få på om hoven behöver verkas.

Glove är mitt första val om jag ska prova på en ny häst! Dom är lätta att ta på och av, låg vikt, lika bra sula som epicen men än har ingen gaiter blivit dålig. Ett stort plus att dom är en av dom billigaste på marknaden. Sitter som slimmade om hoven och stör hästen minimalt. Kräver oftare verkning av hoven och en låg trakt- ingen problem för min del. Inget har gått sönder på dom någon gång heller.

Trail upplever jag som lite klumpiga för hästen. Lätta att ta på och av, inte så känsliga om hoven ändrar storlek/form (har haft samma par på hästar med olika stora hovar). Inte särskilt lång livslängd... Går inte att byta ut någon del på dom om dom skulle gå sönder.

Skulle vilja prova renegade då många säger att dom är bäst, men jag tycker priset är lite väl bra på dom.

Har halvblod och en korsning, använder bara bootsen vid uteritt- aldrig på bana då mina hästar inte behöver dom då.

Hoppas du blev lite klokare :)
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Har använt Easyboots, Cavallo simple och sport samt Old Macs II i flera säsonger nu. Sommartid när det är hårt i backen, vintertid med dubb man borrar i.

Easyboots upplever jag är riktigt besvärliga att få på, och är det inte absolut rätt så sitter de inte kvar.

Old Macs II har en hel del remmar och spännen vilket inte alltid gör dem så smidiga att få på och av utan att ta av sig vantarna :crazy: vilket inte är en höjdare vintertid...

Cavallo Sport har varit de som passat mina hästar bäst vad gäller hovform, de har även visat sig vara slittåliga i sula och material, och väldigt enkla att få på om man har rätt storlek, dessutom sitter de kvar där de ska. Man klarar påsättning av dessa även med tjocka vantar, och smådubben håller för galopp på de flesta underlag, (med förbehåll att jag undviker att dra på i galoppen på blankis, då hästarna riskerar att halka med bak då greppet blir lite snålt i påskjutsfasen av steget).

Man får prova sig fram till vad som funkar för dig och hästen helt enkelt.
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Jag har testat Equine fusion och easyboots epic. Ska även testa easyboots glove nu till sommaren hade jag tänkt.

EF är väldigt lätta att ta av/på, sitter kvar även om hovformen inte är optimal. Min häst fick dock skav av dessa. De verkar inte vara så bra hållbarhet på sulan om man tränar mkt. (Jag tränar distans) så de slits väldigt snabbt. Sen går de inte att brodda är för mjuk sula.

Easyboots epic använder jag för tillfället. Sulan är mkt hållbar, sitter bra, lite bökiga att ta på/av. Går att brodda. En jättebra boots att börja med.
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Jag har nu köpt ett par cavallo simple och ett par easy boot 'original' heter de så för dessa är utan gaiter.

Vad är skillnaden mellan Epic och de utan gaiter?

Du som testat simple boot varför var sport modellen bättre?

Tycker du att hästen verkar kunna röra sig som vanligt i alla gångartdp eller känns de klumpiga? Ramlar av lätt?
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Min häst är vinter skodd med sulor och brodd just nu tänkte testa nästa gång hovis kommer och prova bootsen vilka som passar bäst och om de passar.
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Puttar upp lite!!

Ingen som testat gångarts hästar med cavallo boots har de svårare för tölten?
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Mina Cavallo boots har blivit HÅRT prövade denna skit vinter. Har haft både simple och sportbootsen. Simple har hållt sig lite mjukare och formligare, men sport bootsen har liten aning lättare spänne på.
Är MKT nöjd måste jag säga, de håller sig hela och sitter bra på. Min häst har haft dem både i hagen och vid (ute)ridning.
De är broddade med "best grip 1200" -jätte bra grepp!
Har EasyCare gaiter som förebyggande mot skav då jag använder mina boots mkt. - har inte fått skav.
Jag underhållsfilar på min hästs hovar ca 1ggr/v - blir de för långa passar bootsen sämre (ger tryck på ballarna).

Har även testat Easyboot glove (bra, men kräver perfekt passform)
Easyboot backcounty (kardborrespännet är för kort och når ej runt hoven bra)
Equine Fusion (skruvade sig - ej bra alls)
OldMacs (äldre modell, väldigt klumpiga och knepiga att sätta på, men satt bra)
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Jag började med Old Mac för 10 år sedan. De fungerade bra på hovarna som var nyss avskodda. Med tiden då hovformen blev bättre passade de inte lika bra längre. De höll i ca 2 år sen gick en rem av men den gick att laga. pga den sämre passformen slutade jag använda dem. De åkte dock i princip aldrig av eller gav skav.

Sedan köpte jag Easyboot Epic och de har hållit sedan dess, dock med 4 års paus då jag inte hade någon häst. Så de är mycket hållbara, småhål i gaitern är allt men inget som påverkar funktionen. Jag har inte använt dem jättemycket men i perioder då de av olika anledningar blir ömma. Sedan använder jag dem till blöt-läggning av hovarna inför verkning.
De är dock krångliga att sätta på tycker jag i synnerhet på vintern då de blir stela och kalla. De är väldigt förlåtande i passformen tycker jag och fungerar trots att hoven inte har perfekt form, så har de aldrig trampat av sig dem.
Däremot gillar inte jag när bootsen känns för stor, men den åker inte av. Min häst ligger precis mellan storlek 2 och 3 bak. Jag kan få på 2 men sen är den väldigt svår att få av och 3:an verkar vara lite för stor.

Jag har även provat Cavallo Simple boots och den gillade jag. Enkel att sätta på kanske lite klumpig i modellen. Tyvärr lyckas min häst kallblodstravare sparka in sten i bootsen bak och blir då riktigt halt av det. Det blir en stor glipa upptill där det kommer in. Har inte hittat någon lösning på det tyvärr.

Jag har mest använt bootsen på uteritter men nu behöver jag dem även vid dressyr på bana.
Jag har använt bootsen till kallblodstravare och PRE. De har klarat sig bra barfota i hagen, men haft boots ibland vid ridning. Har nu enbart kallblodstravare och han sliter höger bak så han måste ha boots nästan jämt vid ridning.
Jag underhålls verkar ungefär var 2-3:e vecka och har hovvårdare var 6:e vecka.

Jag har aldrig tidigare behövt brodda några boots, men då vi behöver boots oftare nu följer jag tråden med anledning av det.
Vet inte om riktiga brodd eller Best Grip motsv är bäst?
Nu funderar jag på att köpa Renegade till bakhovarna de verkar sitta tight på hoven. Fram är jag nog tvungen att välja någon easyboots då han har väldigt smala långa hovar, vilket gör utbudet mindre. Gått på travet i 8 år!!

/Malin
 
Senast ändrad:
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Till er med gaiter till cavallo eller sån tillhörande skydds neopren grej vilken str ska man välja? Tydligen är de väldigt små i str?! Jag har str 1på bootsen islandshäst b-ponny med inte jätte grova ben men mkt päls på vintern???
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Är det väldigt små str då alltså?
Blir nämligen tveksam om jag ska ha s eller m till min islandshäst?
Men är de för stora blir det väl klumpigt med?
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Gällande strl på skyddsgrejen, jag har en Fellponny på ca 133 cm och strl 1 på boots. Köpte strl S men dom går inte runt, så jag hade tagit M om jag var du :)
 
Sv: vilka barfotaboots ÄR bäst?

Du som testat simple boot varför var sport modellen bättre?

Tycker du att hästen verkar kunna röra sig som vanligt i alla gångartdp eller känns de klumpiga? Ramlar av lätt?
Simple passar rundare hovar. Sport passar något mer avlånga hovar då de är 0,5 cm smalare på bredden, rekommenderas ofta till bakhovarna.

Jag gillar sport av ren lathet. De har reflexer. De har knäppe och inte kardborr-remmar som tenderar att bli sladdriga. De är mer nylon än läder (jag orkar inte putsa). Tunnare sula ger något smidigare boot i gångarterna.

Jag använder dem i alla gångarter, ute som inne. Har man rätt size, med gaiter och ev sula, så sitter de där de ska. Har bara tappat bootsen ett fåtal gånger då de sugit fast i djup lera :eek:
 

Liknande trådar

Utrustning Någon som har erfarenhet av att använda barfotaboots och kanske har provat lite olika märken? Vilka är bäst/smidigast/mest prisvärda...
2
Svar
31
· Visningar
2 606
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 560
Senast: Askur2017
·
Utrustning Jag har en häst med, enligt hovslagaren, dålig hovtillväxt. Hon går barfota numera pga att hon inte rids. Förra året hade hon en period...
Svar
15
· Visningar
1 261
Senast: Gilette
·
Hästvård Förstår att ingen kan svara mig på vad som är rätt eller fel, men söker lite stöd... Min häst är tre år. Jag köpte honom i slutet av...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 543
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp