Bukefalos 28 år!

Vilka får rida i lag?

break_a_leg

Trådstartare
Hur gör ni på er klubb?

Tas lagdeltagarna ut efter tävlingsresultat, av någon tränare eller har ni ett så litet antal ryttare att "alla får vara med"?

Vem är lagledare? Är det okej att ha en förälder som lagledare?
 
Sv: Vilka får rida i lag?

break_a_leg skrev:
Hur gör ni på er klubb?

Tas lagdeltagarna ut efter tävlingsresultat, av någon tränare eller har ni ett så litet antal ryttare att "alla får vara med"?

Vem är lagledare? Är det okej att ha en förälder som lagledare?


Vet inte hur det är exakt nu men det har tidigare varit att det är tex 6 st som är "utvalda" till tex elitserien och aven i Div I av dessa valdes det ut efter dagsformen i förklassen vilka som fick rida och inte.

Personligen tycker jag INTE att en förälder ska vara lagledare, står det mellan två ryttare att få vara med varav den ena är lagledarens barn och lagledare väljer sin unge så blir det skitsnack oavsett hur det går, råkar dessutom ungen vara sämst den omgången så blir det etter värre, jag har kanske lite dålig erfarenheter då vår klubb haft förälder som lagledare så har föräldren inte haft den goda smaken att inte favoritisera sina egna ungar... "Jag bestämma, min unge vara med!!!!" liksom.. :crazy:

Numera tror jag det funkar bättre eftersom det är en tränare som är med som inte ens har egna barn, iom att han tränar de allra flesta av ponnyungarna (mer eller mindre regelbundet) så blir det inte så att han bara väljer ut sina egna elever.

I div II och Div III så har det inte det har varit några problem, där har alla som vill fått vara med för fler har de inte varit som velat vara med, utan ibland har det fått tjatas på folk att ställa upp för att det ska bli något lag, i dessa fall har det funkat med förälder som lagledare.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Det här med att rida förklassen och ta ut är ju en variant, men i vissa delar av landet så är det ju så många lag i varje serie (i dressyr) att det inte finns utrymme för många fler än de som ska rida i lagen...(Iaf i div II)
 
Sv: Vilka får rida i lag?

break_a_leg skrev:
Det här med att rida förklassen och ta ut är ju en variant, men i vissa delar av landet så är det ju så många lag i varje serie (i dressyr) att det inte finns utrymme för många fler än de som ska rida i lagen...(Iaf i div II)

hos oss har det nog inte varit så stort ptoblem inom dressyren, där har nog de flesta fått vara med för så många har de inte varit som har velat det än att de har fått plats i två lag som vi ibland har haft bland ponnierna.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

break_a_leg skrev:
Hur gör ni på er klubb?

Tas lagdeltagarna ut efter tävlingsresultat, av någon tränare eller har ni ett så litet antal ryttare att "alla får vara med"?

Vem är lagledare? Är det okej att ha en förälder som lagledare?

i hoppningen var vi så få att alla som kunde fick ställa upp och rida. (vi har tre lag i olika divisioner)

i dressyren var det endast tre som ville och kunde rida omg 1, till omg 2 var vi tre som red förklass och 1 given i laget.

som lagledare till hopplagen har vi 1 som red i hopp div 2.
i dressyren en ryttare/tränare på klubben som dock ej red i allsvenskan i år

jag tycker inte att det är okej att ha nåns förälder som lagledare, blir inte kul om det står mellan barnet och någon annan.
föräldrar brukar ha svårt att vara objekrtiva då.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

I min klubb så får man anmäla intresse har jag för mig.

Föräldrar är inget bra att ha som lagledare. Jag vet själv att om inte jag skulle bli utvald av mamma/pappa så skulle jag bli sur (jepp jag är så osportslig :smirk: )
 
Sv: Vilka får rida i lag?

vi fick åxå anmäla intresse kommer jag på nu!
men de va ändå i princip klart vilka som skulle rida, det hade lagledarna klurat på heeela vintern :D
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Vid Div 2 =Man anmäler sitt intresse, sedan tar lagledarna ut lagryttare + en reserv till varje lag....

Tidigare hade vi så att de kvalde genom att rida förklassen, de bästa för dagen red lag... Fungerade inte så bra för de små ryttarna som oftast rider div 2 ...att först vara konkurenter i förklassen, och sedan hitta lagandan till lagklassen... :crazy:

Vid div1 + elit brukar det ge sig, vi har inte jättemånga ekipage på den nivån...
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Personligen så tycker jag att alla som ridit på en viss nivå ska få chansen att vara med. D v s de får anmäla intresse och sedan vara med på teambuilding (om man nu gör det genom gemensamma träningar, föreläsningar, en gemensam kväll med middag eller hur man nu vill) och sedan tas laget ut av tränare eller lagledare efter dagsformen vid varje tillfälle. Om alla intresserade får vara med från början, så känns det inte så tråkigt att inte få rida för laget, utan då känns det mera som att man tänker på att laget ska bli bra och att man som lagmedlem är med på en kant och bestämmer trots att man själv inte kommer med just den gången.

Det är ju ändå klubbens (medlemmarnas) pengar som går åt till lagavgiften och då tycker jag att det minsta man kan begära är att alla medlemmar åtminstone får en chans att anmäla intresse.
Det värsta jag vet är små "privata klubbar" där lagledaren sedan länge bestämt vilka som ska vara med och knappt ens utlyser att klubben ska ha ett lag med.

På div II och III ska det inte vara fråga om värsta toppningen utan det ska handla om ganska oerfarna ekipage som har nytta av att få tävlingsrutin och att ha ett lag bakom sig som peppar vare sig det går bra eller dåligt.
Tycker det är rätt patetiskt med klubbar som skickar jätteöverkvalificerade ekipage och är så måna om att vinna varje gång... Det är ju inte blodigt allvar med lagtävlingar på låg nivå.

I vår klubb tycker jag att lagtävlandet fungerar bäst inom körningen. Visserligen kan det hända att ekipage får tävla individuellt om det är jättemånga som vill vara med i laget, men är vi många som anmäler vi två lag istället och i princip alla som vill, får vara med. Det har alltid känts att man varit välkommen, och lagledaren har hållt i gratis träningar inför maraton och gett tips inför de andra delmomenten.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Geshira skrev:
Personligen så tycker jag att alla som ridit på en viss nivå ska få chansen att vara med. D v s de får anmäla intresse och sedan vara med på teambuilding (om man nu gör det genom gemensamma träningar, föreläsningar, en gemensam kväll med middag eller hur man nu vill) och sedan tas laget ut av tränare eller lagledare efter dagsformen vid varje tillfälle. Om alla intresserade får vara med från början, så känns det inte så tråkigt att inte få rida för laget, utan då känns det mera som att man tänker på att laget ska bli bra och att man som lagmedlem är med på en kant och bestämmer trots att man själv inte kommer med just den gången.

Jag kan inte annat än hålla med dig! Men frågan är, hur många klubbar funderar ens i dessa banor?
 
Sv: Vilka får rida i lag?

break_a_leg skrev:
Hur gör ni på er klubb?

Tas lagdeltagarna ut efter tävlingsresultat, av någon tränare eller har ni ett så litet antal ryttare att "alla får vara med"?

Vem är lagledare? Är det okej att ha en förälder som lagledare?


De senaste åren jag har ridit lag har vi varit så några att alla har fått rida lag.

Annars så är det i en bestämd förklass som resultatet räknas. De fyra bästa får helt enkelt rida laget, om de inte blir samma kategori och det där på ponny, då får man ta bort den "sämsta" från den kategoorin och lägga in nästa bästa som inte har den kategorin.

När man har så här klara regler om vad som gäller i laget så spelar det ingen större roll vem som är lagledare tycker jag.
Ska man ta ut lag mer på föregående resultat och så tycker jag att tränaren skulle vara lämplig. Tränaren brukar ofta vara lagledare hos oss, vilket jag trivs suveränt med! :)
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Jag är lagledare för vårat div I lag i dressyr och div II.

I vår klubb får alla som vill vara med men endast 3 får ju rida i laget. Det har aldrig varit något problem men uttagningen men så är vår klubb inte så stor.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Alla som vill och är tillräckligt kvalificerade får följa med sen tas laget ut efter "dagsformen" alltså hur det går i förklassen. Är det tveksamheter brukar rutinen avgöra.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

tja i min klubb får de som vill vara med i ponnylaget vara med.. de är 3st så...

fast på storhästsidan så får bara de i "gänget" vara med.. trots att de andra som vill vara med (inkl. mig) får inte vara med, även om vi fått bättre resultat än dem.. som XX får inte vara med fastän hon fått över 68% i LB och 63% LA3 och de som är med får ca 59% i LB1 och anlednbingen är att de inte "gillar henne" fastän hon e skitsnäll, muckar inte med ngn osv... fast nu -är det grannklubben som snuvat henne och 3ryttare till.. och den klubben kommer nog i toppen igen...

vet inte så mycket mer än att de inte vill ha mig med/även fast jag mejlar och frågar om min pålle kan vara med (63% i LB1 i första tävlingen någonsin, deltagit i hälsinglandscupen(?) ) så inget svar...
de kan inte äns mejla tillbaka och säga att de inte är intresserade trots att jag skrivit det i mejlen..

märks det att jag inte gillar min klubb? :smirk:
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Vårat DIV 1 lag tar vi ut efter förklassen, men det blir inte alla som får vara med. Men vi har den principen att man är fortfarande med i lagat, även fast man inte får rida. Vi har en förälder som lagledare, men det gör inget för hennes barn rider C-ponny och vi har bara en C-ponny så hon är given i vilket fall som helst. Men om hon hade ridit D-ponny hade lagledaren aldrig ställt upp, för det hade hon inte velat.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

tja de andra klubbarna har sina lag klara, och vill inte få mer skit på mig att tävla på en annan, eftersom jag bor extremt nära klubben och rider där varje dag så blir det åxå en extrakostnad (på ca 800) att tävla för en annan klubb... :mad:
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Vi har nog inget lag på våran ridskola, men på uppvisningar och sånt så är det ungar till dom som är med i styrelsen. Dom kan inte rida särskilt bra, men föräldrarna är ju som sagt med i styrelsen.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

Rir for en stor klubb med mange aktive dressurryttere. De som er interessert i å være med på et lag, må levere skjema med resultater for å være aktuelle. Klubbstyret plukker ut de beste.
I hoppning og feltritt, er det ikke like mange å velge blandt, så der er rytterene og trenerene med på å velge ut. Alle er klar over at klubben er interessert i å "toppe" laget.
Som regel er det en av de sportsansvarlige i styret som stiller som lagleder.
 
Sv: Vilka får rida i lag?

I den klubb jag rider för så brukar de ibland ha 2 lag för ponny, där har jag ingen aning om hur det gör.

På hästsidan har det inte funnits några lag på länge vad jag förstår..det var tal om ett div 3 alt ett div 2 lag i dressyr med de som tränar för dressyrtränaren som kommer till stallet en gång/månad. Jag var med på det mötet när det hela diskuterades och då var det en väldigt varm stämning om att alla fick vara med utan tanke på tidigare resultat och att man i så fall troligen skulle alltinera...så om det ex var 6 ryttare som ville vara med så fick olika ryttare vara med på olika tävlingar för att alla skulle få tävla och sen skulle resten vara då reserver.

Vet dock inte hur det blev med planerna sen...om det är något/några lag på gång.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var till veterinären med en av hundarna i tisdags för att fixa tänderna, veterinären kollade på honom för ett par veckor sedan och...
2
Svar
32
· Visningar
3 016
Senast: MiniLi
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: zarmino
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 670
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 679
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp