Vilka fel gör ni, ur Cesar Millans lära?

Minns när jag gick kurser som barn på nittotalet, då var instruktörerna alltid karlar med cm attityd. Minns att de flesta hundar blev tvingade att lyda även här i sverige förr. Minns särskilt att i kursinbjudan som kom på posten stod att kedjestryp medtages inga andra halsband var godkända på kurs.
 
Min morfar hade dobermans och schäfrar ,tjänstehundar. De tränades med riktigt i dagens läge, hemska metoder. Minns att de hade stakel också och jag hade en favoritschäfer som jag alltid vände halsbandet åt andra hållet varje gång jag fick gå ut med henne :) detta var bara för 25 år sedan och hundarna bodde utomhus i ett oisolerat stall om jag minns rätt , sov i halm som skulle värma dom.
 
Jag gör nog många "fel" inte bara enligt Milan utan allmänt när det kommer till uppfostran.

Ruben får hoppa på mig, jag hejar vilt på honom, vi dansar när jag kommer hem och det är full cirkus.
Han bestämmer väldigt mycket hemma, sitter på köksbordet och har bra lydnad på mig när det gäller att plocka upp leksaker som han "råkar" tappa på golvet när han ligger i sängen.
Lyfter upp honom trots att han har en pall att hoppa upp på. Inkallningen fungerar väldigt bra när jag ropar godis eller kyckling.
Han får morra åt mig och vi leker på ett sätt som inkluderar en hel del bitande i händer.
 
När upplevde ni att dagens metoder tog över,?jag hade ett uppehåll från hund i ungefär sju år runt millenieskiftet. När jag skaffade hund 2004 igen var det köttbullelydnadsvågen.
 
Minns när jag gick kurser som barn på nittotalet, då var instruktörerna alltid karlar med cm attityd. Minns att de flesta hundar blev tvingade att lyda även här i sverige förr. Minns särskilt att i kursinbjudan som kom på posten stod att kedjestryp medtages inga andra halsband var godkända på kurs.
För typ 15 år sen fick en bekant sin inbjudan till valpkurs. De fick också enbart använda stryphalsband... på valpkurs. Hon valde att inte gå där
 
Skägget lämnar rummet i hukad kroppshållning när han hör hundarna i CMs program :(
Nu ser jag inte eländet själv. Såg en del när det var "nytt" i Sverige och redan då gav han en dålig smak i munnen. Detta är ju måååånga år sen nu. Sen dess har enstaka avsnitt, oftast bara en del av dem råkat bli på tvn. Jag mår skit av att se det och tydligen mår min hund skit av att höra det, så jag byter numera kanal
 
När upplevde ni att dagens metoder tog över,?jag hade ett uppehåll från hund i ungefär sju år runt millenieskiftet. När jag skaffade hund 2004 igen var det köttbullelydnadsvågen.
Min förra hund var född 2003, och jag minns att jag tyckte att stämningen på brukshundsklubben var rätt trist.... Såpass att jag inte har återvänt till en brukshundsklubb sedan dess.
 
För typ 15 år sen fick en bekant sin inbjudan till valpkurs. De fick också enbart använda stryphalsband... på valpkurs. Hon valde att inte gå där

När jag kom hem till sverige med terriern var jag inte välkommen med sele på valpkurs. Skulle vara hel eller halvstryp. Det var tolv år sedan och jag gick två gånger.
Glad att det gått framåt!

Efter det har jag varit medlem i och haft fantastisk hjälp av den lokala brukshundklubben!
 
Mja. Jag är inte jätteintresserad av bruksgrenar egentligen, och numera finns det ju så många andra trevliga vardagslydnadskurser som man kan gå i stället.

Fast BK är ju allt annat också. ^^ Enda bruksgrenen vi provat på är spår, blodspår, om det ens räknas. Resten var rallylydnad och agility. Vi hade också en WPgrupp och ringträning.
Hålls inte de flesta vardagslydnadskurser under BK?
Jag visste knappt att det fanns kurser i annan regim. ^^ Inte så vanligt i lilla nordliga norrland i alla fall.
 
Fast BK är ju allt annat också. ^^ Enda bruksgrenen vi provat på är spår, blodspår, om det ens räknas. Resten var rallylydnad och agility. Vi hade också en WPgrupp och ringträning.
Hålls inte de flesta vardagslydnadskurser under BK?
Jag visste knappt att det fanns kurser i annan regim. ^^ Inte så vanligt i lilla nordliga norrland i alla fall.
Ingen aning om var de flesta vardagslydnadskurser hålls, men här finns i alla fall alternativ till brukshundsklubben.
 
Jag skulle säga att någon "dagens metod" som tagit över inte finns, det förekommer fortfarande gott om kurser där just stryp är ett krav och metoderna är helt förkastliga. Däremot är nog variationen större, det finns många alternativ av alla sorter (med varierande kompetens inom sin inriktning också) och hundägare kan välja var de vill lägga sin tid och sina pengar.

Brukshundklubben är inte heller någon enad bastion av bakåtsträvande kedjerasslare, jag är själv bk-aktiv och mjukare mestränare får man leta efter faktiskt. Medan det finns de på andra ställen som lever kvar i mörkret (enligt mitt sätt att se det), och det finns även andra på min egen klubb som inte väljer metoder jag tycker är helt ok alla gånger. Det varierar, och någon av den våldsammaste träningen ser man ofta hos privata alternativ.
 
Ja tänker att mitt mål med hundarnas attityd är typ tvärtom som CMs.

Jag vill ha glada, engagerade hundar som vågar göra fel, vill göra rätt för att det är kul och där man respekterar deras känslor och integritet.

Och felbeteenden behandlas också typ tvärtom. Där jag vill gå till roten till anledningen och inte korrigera bort symptomet.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 415
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 569
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 816
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 492
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp