Vilka fel gör ni, ur Cesar Millans lära?

purity_666

Trådstartare
Jag börjar med att säga att jag inte är en anhängare av Cesar och hans metoder, men jag tittar på programmen på Youtube ibland för underhållningsvärdet. Sen tänker jag på hur han skulle bedöma mig och min relation till hundar och kommer fram till rätt mycket. Det mesta är saker jag ändå uppskattar i relationen till mina hundar, sen faktiskt några saker som är vettiga. Men ja, här är de fel vi gör:

Jag har för hög energi. Mina hundar får möta mig helt överlyckliga i hallen och jag hälsar glatt tillbaka. Mina hundar får studsa och hoppa på mig. Jag taggar dom glatt när vi ska göra något. Jag har hög energi vid beröm. Vi alla tre är för glada helt enkelt. I vissa fall/situationer kan jag dock tänka att han har rätt i att hålla en lugnare profil, som hoppa i och ur bilen eller se till att hundarna är lugna när jag går hemifrån. Att inte vara nervös vid hundmöten.
Jag låter mina hundar gå framför mig. Min ena drar i kopplet, vilket ska tränas bort, men i övrigt får de gärna gå framför. Jag använder sele eller halvstryp, som då sitter långt ner på halsen.
Jag ger kärlek i fel situation. Jag ger kärlek när hundarna är uppspelta och när de är oroliga.
Mina hundar får ta väldigt mycket egna initiativ. De behöver inte vänta på mina kommandon.
Min osäkra hund korrigerar jag inte bland folk, jag korrigerar folket runt honom. Det är folket runt honom som ska hjälpa honom lyckas och se till att bett undviks. Möten sker på hans villkor och jag sätter honom inte i situationer som han inte klarar eller som jag inte kan kontrollera.
Jag kan inte heller ha min ena hund lös, litar inte på att han inte sticker.
Mina hundar får morra och knorra åt varandra. Inte bråka, men morra om någon trampar på den andra t.ex.

Ja det är några jag kommer på såhär direkt. Vad skulle Cesar förfäras över hos er och er hund?
 
Vem bryr sig? Han är inte något jag ställer mitt hundhavande i relation till. Jag ser heller inte något underhållsvärde i det han gör.
Tanken var mer en rolig grej. Men alla har ju inte samma uppfattning om vad som är en rolig grej så du behöver helt enkelt inte delta.
 
Vem bryr sig? Han är inte något jag ställer mitt hundhavande i relation till. Jag ser heller inte något underhållsvärde i det han gör.

Exakt. Han är en TV-profil ("underhållning"? :wtf: :yuck:), varför ställa honom som något slags domare i ens liv? Han och Homer Simpson, typ...

Tanken var mer en rolig grej. Men alla har ju inte samma uppfattning om vad som är en rolig grej så du behöver helt enkelt inte delta.

Nej, man behöver inte delta. Men man behöver heller inte acceptera att CM obemött framställs som en rolig grej, när underhållningen består i djurplågeri. Jag tycker trådens själva existens är deprimerande, och det är värt att säga ifrån: han har gjort och fortsätter göra oändligt mycket skada i hundars (och hundägares) liv. Han är inte rolig, hans program är inte underhållande.
 
Du får ursäkta min korta ton, men precis som @Monstermom så ser jag inte det roliga. Bara att se hans namn gör mig smått illamående och tanken på att någon sitter och tittar på när han misshandlar hundar är avskyvärd.
Men lägg ditt illamående på ett riktigt djurplågeri ala tjurfäktning eller kamphundar istället för någon du inte håller med i uppfostran om hundar.
Otrevligt att förstöra en tråd bara för att du inte tycker om ämnet.
 
Men lägg ditt illamående på ett riktigt djurplågeri ala tjurfäktning eller kamphundar istället för någon du inte håller med i uppfostran om hundar.
Otrevligt att förstöra en tråd bara för att du inte tycker om ämnet.
Och jag håller inte med hans uppfostran/metoder. Tycker bara det var lite roligt att tänka på alla "fel" jag gör enligt honom. Jag är fullt nöjd med att inte använda hans metoder.
 
Och jag håller inte med hans uppfostran/metoder. Tycker bara det var lite roligt att tänka på alla "fel" jag gör enligt honom. Jag är fullt nöjd med att inte använda hans metoder.
Självfallet, jag läste trådstart ;)

Sjukt irriterande när någon ska förstöra en tråd bara för att just den personen inte gillar ämnet, liksom strunta i att svara då:confused:
 
Jag uppmuntrar mina hundar till att ta egna initiativ i alla tänkbara situationer i livet. Jag försöker se till att de alltid lyckas med allt de ska göra så att jag kan belöna det de gör bra. Jag låter mina hundar sova var de vill, i alla möbler hur som helst när de vill.

De går framför mig på promenader och hälsar före mig på de vänner vi möter. De får utan tvekan morra om de känner att det är lämpligt. De behöver inte umgås med varken barn, hundar eller vuxna som de inte är intresserade av.

Det finns säkert väldigt mycket mer. Jag har inte riktig koll på vad CM pysslar med nu eftersom jag likt andra mår dåligt av att tänka på hans hundhantering och därför undviker allt som har med honom att göra.
 
Han gör ju (precis som alla andra hundägare jag mött) fel ibland och rätt ibland (enligt mig). Jag har inte hund (och kommer aldrig skaffa heller men är uppvuxen med väluppfostrade hundar som tävlades i bl.a. bruks)

Vissa saker håller jag med honom om:
-T.ex. så hälsar jag bara på lugna hundar. Jag är inte otrevlig eller puttar på uppskruvade hundar utan jag bara ignorerar (tittar inte på den, pratar inte med, ger den ingen uppmärksamhet alls) den medan den är uppskruvad och när den lugnat sig får den min uppmärksamhet (lugn uppmärksamhet). Jag är inte rädd (uppvuxen med hundar) utan helt enkelt ointresserad av uppskruvade hundar och anser att hundar är intelligenta djur som snabbt lär sig vilka människor som de får något utav att hoppa på och vilka det inte är lönt att hoppa på. Jag vill hamna i kategorin "hon som man går till när man är lugn och vill mysa" och inte i kategorin "hon man hoppar på så fort man ser henne".

Sen tycker jag att han gör en del fel också:
-T.ex. anser jag inte att min kontroll på hunden beror på var hunden går i förhållande till mig. Framför, bakom, bredvid. Min kontroll över hunden beror på hur bra kontakt jag har med den och vilken lydnad jag lyckats jobba fram med hunden. Däremot ska hunden reagera och komma till mig när jag kallar oavsett vilken position hunden har i förhållande till mig.

Användandet av stackel som man sett i några avsnitt är vedervärdigt!!
 
Självfallet, jag läste trådstart ;)

Sjukt irriterande när någon ska förstöra en tråd bara för att just den personen inte gillar ämnet, liksom strunta i att svara då:confused:
Fast du bestämmer ju inte vad som förstör en tråd? Med tanke på hur kontroversiell CM är så vore det väl helt otroligt att en tråd som tar upp hans metoder också får inlägg som är kritiska mot honom. Det vore lite som om någon startade en tråd om Martin Timell och krävde att bara få diskutera hans snickerikunskaper.
 
Men lägg ditt illamående på ett riktigt djurplågeri ala tjurfäktning eller kamphundar istället för någon du inte håller med i uppfostran om hundar.
Otrevligt att förstöra en tråd bara för att du inte tycker om ämnet.

Att hänga hundar så att de nästan stryps till döds är djurplågeri, oavsett vad man tycker om uppfostran. Att släppa in hundar till grisar/får/kor för att roa hunden är djurplågeri oavsett vad man tycker är berikande för hunden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 415
Övr. Hund Jag vet att valpar bits, men hur vanligt är det att de hugger och framförallt, vad kan man göra åt det? Valpen ifråga är ca 7 månader...
2
Svar
20
· Visningar
4 565
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
3 816
Senast: Dopy
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 491
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp