Bukefalos 28 år!

Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Blomskan

Trådstartare
Kommer inte riktig ihåg vilka kostnader jag bör räkna med..
Själva köpesumman då givetvis.
Sedan har jag tänkt på eventuell röntgen.
Vill också göra en tandkoll när pålle kommer hem.
Vad mer bör jag tänka på?
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Vad får du med hästen? Har du haft häst innan? I så fall, hade den samma storlek på träns, täcken mm?
När jag köpte häst fick jag lägga ut ca 25.000 på prylar då jag endast fick en grimma och det var min första häst.
Sadel, träns, täcken, schabrak ja allt man behöver för att hålla en häst.
Detta har du kanske tänkt på, men för mig kom det som en chock. Priset alltså. Ändå handlade jag det mesta på gekås i Ullared, en del på hööks. Inga märkesgrejer.
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Vad får du med hästen? Har du haft häst innan? I så fall, hade den samma storlek på träns, täcken mm?
När jag köpte häst fick jag lägga ut ca 25.000 på prylar då jag endast fick en grimma och det var min första häst.
Sadel, träns, täcken, schabrak ja allt man behöver för att hålla en häst.
Detta har du kanske tänkt på, men för mig kom det som en chock. Priset alltså. Ändå handlade jag det mesta på gekås i Ullared, en del på hööks. Inga märkesgrejer.

Jag har redan en häst så små pryttlar finns det gott om.
Har bugeterat med 10,000 för sadel.
Kanske kan jag använda samma sadel till båda hästarna om jag har tur.
Sen ska min andra kanske lånas ut och då blir jag iaf tvungen att skaffa en dressyrsadel till den nya.
Täcken kan funka. Har 155 på pålle idag, finns risk att nya hästen drar 165.
Eftersom jag har täcken i överflöd och tom har ouppackade vintertäcken så hoppas jag att han kan ha 155..
Annars blir det Ullared.. :love:
Kan ju då sälja några av de ouppackade och kanske gå jämt upp.

Givetvis så måste han ju få något eget träns men det är inte akut.
Har tom dubbla uppsättningar transportskydd så det löser sig när man ska åka med båda.
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Jag köpte en till häst i helgen som var.

Jag har bara gjort en besiktning som gick på 2400kr.
Men kommer att vaccinera hästen mot botulism också eftersom hon inte har det sen innan.
Så grundvaccinering och sen en ny spruta med det andra vad det nu heter kommer väl gå på ca 2000kr.

Annars har iaf inte jag haft några oförutsedda kostnader.

Bara en hel del utrustning eftersom prinsessan är mitt emellan storlekarna som jag haft till mina gamla hästar...
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Ägarbytet kostar några hundra.

Ev kostnad för sadelutprovningen om du behöver hjälp med det.

Passkostnad och grundvaccination om detta inte är fixat av säljaren (oväntad utgift för mig då jag förutsatte att det var fixat och inte frågade rakt ut).

Veterinärbesiktning antar jag att du tänkt på iom att du nämner röntgen. Kanske vill du ha den kollad av ET också?
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Försäkringen brukar man väl ska betala ganska omgående också?
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Ägarbytet kostar några hundra.

Ev kostnad för sadelutprovningen om du behöver hjälp med det.

Passkostnad och grundvaccination om detta inte är fixat av säljaren (oväntad utgift för mig då jag förutsatte att det var fixat och inte frågade rakt ut).

Veterinärbesiktning antar jag att du tänkt på iom att du nämner röntgen. Kanske vill du ha den kollad av ET också?

Bra saker att tänka på.
Komme rlåta min veterinär göra en gårdsbesiktning när hästen kommer hem.
Alltså utöver röntgen.
Hängslen och livrem... ;)
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Nu vet jag ju inte hur gott om pengar du har. Men helt ärligt att undersöka tänder och göra gårdsbesiktning när hästen kommer är helt bortkastade pengar om du och säljaren bägge är privatpersoner. För även om det hittas fel då så kommer du inte att kunna "klaga" utan i värsta fall kan du se fram mot en massa dyrt krångel.
Gör alla undersökningar du vill ha gjort innan hästen kommer hem. Om du ändå ska röntga hästen gör själva besiktningen vid samma tillfälle samma med tänderna. Blir troligen både bättre och billigare.

En annan kostnad jag inte sett någon ta upp är transporten hem till dig. Beroende på avståndet kan det ju bli ett antal tusen.
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Jag håller med Masse här. Hade aldrig tagit hem en häst som inte var besiktigad. Problem får man ändå, utan att de finns redan vid köpet.

Och hästen bör vara försäkrad innan den stiger på transporten alt. kliver ur transporten beroende på när ert kontrakt säger att risken övergår till köparen.
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Anledningen till att jag ville göra en extra besiktning + en tandkoll är att jag vill att min ordinarie tandläkare och veterinär ska kolla men det kanske är onödigt.
Får fundera på det..
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Jag håller med Masse här. Hade aldrig tagit hem en häst som inte var besiktigad. Problem får man ändå, utan att de finns redan vid köpet.

Och hästen bör vara försäkrad innan den stiger på transporten alt. kliver ur transporten beroende på när ert kontrakt säger att risken övergår till köparen.

Fast jag hade nog tänkt göra en klinikbesiktning innan jag tar hem hästen och sedan även en koll hos min veterinär.
Fast det kanske är onödigt och blir mer att kasta pengarna i sjön.
 
Sv: Vilka kostnader bör jag räkna med i hästköpet?

Vad kostar klinikbesiktning resp gårdsbesiktinimg,och vad är skillnaden på dom?
En bra grej är att behålla hästens försäkring så det inte blir krångel ifall hästen skulle visa sig halt etc....då har du iaf inte tecknat en ny och är enklare att få kostnader reglerade. annars är det nog inga kostnader som är glömda,de flesta är nog uppräknade
 

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon...
2
Svar
29
· Visningar
1 815
Senast: Blyger
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 112
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
33
· Visningar
3 329
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 711
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp