Vilka raser?

Z

Zeroo

Vilka raser är det man tävlar galopp i? (Av dom stora hästarna, ej ponny).
 
Sv: Vilka raser?

För den allmänna informationens skull får jag fylla på med

Paint-horses (USA)
Appaloosa (USA)
Angloaraber (Frankrike, Italien och i viss mån UK)

Sedan dyker det väl då och då upp lite fbl-korsningar i hinderloppen på de brittiska öarna.
 
Sv: Vilka raser?

plus Achal-Teké, den himmelska hästen som finns i Turkmenistan och där man och rider galopplöp med den
plus några till, i vissa ostasiatiska och afrikanska länder används lokala raser
 
Sv: Vilka raser?

Jag var på löp i Bankok och där hade dom fullblod varannan tävlingsdag och lokala "ponnies" varannan tävlingsdag.

Träffade en trevlig amerikanska som tränade fullblod och tillbringade en hel dag i hennes luftkondionerade lägenhet och tittade på videos av Secretariat istället för att flänga runt och titta på tempel...
 
Sv: Vilka raser?

Jag var på löp i Bankok och där hade dom fullblod varannan tävlingsdag och lokala "ponnies" varannan tävlingsdag.

Det här med "ponies" har jag också hört om. Bl a i Egypten. Verkar vara en samlingsterm för "icke fullblod".
Med tanke på vilka länder det verkar röra sig om (ex brittiska kolonier) så kanske man kan tänka sig att det rörde sig om polohästar som fick extraknäcka?
Känns lite som "I figure my boy on my pony could outrun your boy on your pony. Whaddya say old chap. Saturday morning over a mile? Bottle of gin for the winner?"

I Syrien och Libanon har man löp för "arab horses" och "WAHO arabians".
Hästar med muntlig respektive skriftlig stam...kan man säga ungefär.


Sedan får vi inte glömma vår Nigerianske vän på forumet. Med de lokala hästarna där.
 
Sv: Vilka raser?

*kl*
Ni får inte glömma shire och ardenner.:angel:
SampfordsBettina03.jpg
[/IMG]
 
Sv: Vilka raser?

Det är dessutom skitroligt. Marken skakar när 7 ton häst kommer dundrande.:D
 
Sv: Vilka raser?

HEHE jag måste sätta in mina bilder på ardennergaloppen oxå!!!! Dom jag var o såg på sprang typ bara 400 meter.
Bild kommer!!!
 
Sv: Vilka raser?

Vi får inte glömma de nigerska berberhästarna heller!

99+Rahama+II.jpg
 
Sv: Vilka raser?

Här kommer en bild till från ett kval lopp för bara shire. Glöm ryttarens min....:angel:
SampfordsBettina13.jpg
[/IMG]
 
Sv: Vilka raser?

kl

Fast de som ni lagt in på tävlar man väl inte seriöst på? Jag menar, ardennerloppen är väl inte lika utbredda som fullblodslöpen och inget man satsar på om man vill bli en framgångsrik jockey?
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tråden postades av sig själv, så texten är lite knas… :o Men ja. Vi pratar ju mycket om hälsoläget bland olika raser. Man kan ju basera...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 228
Senast: Bulldoozer
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 962
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Hur stor del av en ras (i procent) "ska" ha en viss sjukdom/defekt för att det ska räknas som rasbundet?
2 3
Svar
45
· Visningar
2 022
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp