Bukefalos 28 år!

Vilka ringar fäster ni i på gången?

Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag fäster i de nedre, fäste i de övre en period när jag stod i ett stall med kortare linor. Men en dag så kom en häst in springandes så min som stod på gången reste sig och vände 180 grader. Så hon trasslade in sig helt, linan hamnade under käken osv. Detta upplever jag inte skulle kunna hända när jag fäst i de lägre ringarna.

Dessutom så när man hade fäst henne i de övre så tittade hon hemskt gärna omkring, även bakåt, linorna var aldrig där det skulle så man var tvungen att ha en helt annan uppsikt :)
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag har hört att det finns hästar som lyckats fastna i hakarna med ögonlock och liknande när folk knäppt i de övre ringarna.


Själv knäpper jag alltid i de låga ringarna.

Och vi hade en märr som skaffade sig en dubbelt så lång mungipa på ena sidan då hon fastnade med haken i munnen så olycksrisken är nog hugget som stucket. Mycket beror ju på typ av hakar. Det är viktigare än var man sätter linorna.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Orsaken till att man ska fästa i de övre ringarna är att hästen blir mer fri i sin rörelse av huvudet. Den kan se åt sidorna mycket bättre och många unga hästar tycker det är mycket trevligare att sitta fast på det sättet än i ringarna längre ner eftersom de då inte känner sig så fast. Min unghingst var så när han var ung (1-2). Han ville gärna kunna vrida på huvudet, fick han sitta fast i de övre ringarna så kände han sig inte lika fast och stod still.
Det är en stor fördel, såvida du inte har en häst som gärna snurrar i stallgången, det är lättare för dom att snurra runt om de står uppbunden i de övre ringarna men å andra sidan har jag upplevt att om de står fast i de övre ringarna och sen snurrar så är det mindre risk att de fastnar med huvudet i uppbindningsrepen.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag har sett två olyckor med hästar som varit fastsatta i sk karbinhakar.
Denna typ av hakar är inte lämpliga för hästar, då är pistolhake bättre!

Första hästen var en häst som stod uppbunden i boxen med en karbinhake på grimskaftet, den slet upp ett djupt jack i hakan, troligast för att den kliade sig.

Den andra hästen var en unghäst som hoppade över bommen i transporten med framdelen och rev upp ett långt jack på frambenet som gick ända in på skelettet... Var riktigt läskigt att se! :eek:

Sen beror det ju på åt vilket håll vi sätter haken när vi knäpper på, ligger "öppningen" innåt mot hästens huvud så är det ju större risk att ögonlocken kan fastna.

Jag har hört att det finns hästar som lyckats fastna i hakarna med ögonlock och liknande när folk knäppt i de övre ringarna.


Själv knäpper jag alltid i de låga ringarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Menar du att hästar som kastar sig uppskattar det för att de får möjlighet att kasta sig mer, eller för att de kastar sig mindre om de får friheten?


Att fästa i de övre ger som sagt mer rörelse vilket hästar som kan kasta sig uppskattar.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Att de kastar sig mindre om de upplever mer 'frihet'/rörelse, att de sitter 'mindre fast' uppfattade jag det som?

Och håller delvis med om. Det finns de som kastar sig oavsett, i enstaka fall för de är klaustrofobiska och NÄR de inser de sitter fast kastar sig, även om de upplever de sitter fast först när de rört sig X steg och då inser 'jag sitter fast', eller de som lärt sig att saker släpper om man kastar sig så man behöver inte sitta fast om man inte vill.

Men en del kastar sig om de upplever de sitter 'fast-fast', men inte om de upplever de sitter fast men ändå kan röra sig lite. Dvs de kan 'fly(tta) undan' några steg åt alla håll om något otäckt dyker upp.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag sätter oftast fast i ringarna nere vid mulen, tycker de får för stort rörelseutrymme när man sätter fast dom i de övre ringarna.
Jag vill att hästen ska sitta fast där jag ställer den helt enkelt.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag använder de nedre, men på ponnyn fäster jag i de övre för att längden passar bättre då helt enkelt.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag har alltid fäst i de nedre ringarna, har inte ens reflekterat över att man kan göra på annat vis. Men nu måste jag testa, kanske mina hästar uppskattar om jag gör på annat vis? Värt att pröva iaf :)
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Fäster oftast i nedre ringarna, kan inte förklara varför mer än att det är en vana.

ska jag ha grimman under huvudlaget av någon anledning så flyttar jag linorna till de över ringarna för det blir enklast att få på huvudlaget då, och då får linorna sitta kvar på det viset tills det är dags att ge sig iväg.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag sätter i de övre ringarna. Mina ponnyer är små och har lättare att hålla huvudet i naturlig höjd då.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

gjort olikapå olika hästar å vart man står uppbunden nånstans. nuvarande hästen ställs ofta på gången med grimskaftet man tar in henne mes då ena uppbindningsringen är utan grimskaft. så då blir de automatiskt att jag sätter i ringen UNDER hakan. men är vi nån annanstans så sätter ja ofta i deövre riungarna.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag sätter i nedre utom på ettåringen som fortfarande har grimman under huvudlaget då blir det dom övre.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Sätter aldrig fast min häst. Varför skulle jag behöva göra det?
Han står alltid lös, och skulle han fundera på att flytta en hov, då säger jag till honom att stå stilla. :crazy:

* Jenny *
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Gör du så för din eller hästens skull?

Min häst är parkeringsbar och vet att han inte får gå iväg hur som helst vilket såklart är praktiskt i vissa situationer. Men ska han stå på gången en längre stund för att jag tex ska greja med honom eller mocka ser jag ingen anledning till att inte sätta fast honom, tycker det blir enklare för oss båda. Vill han flytta en hov för att det blir mer bekvämt får han så gärna göra det!
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

För bådas skull:o
Han står gärna still i min närhet, och jag skulle aldrig knyta fast honom om det inte va ett läge där de behövdes.
De är en träningssak, och han skos också lös, eller om veterinären kommer.
Jag kan lämna honom och gå och pinka då han är sadlad innan vi ska ut, utan att han blir upprörd, men jag skyndar mej förstås tillbaka.

* Jenny*
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Är medryttare på fyra hästar. En av dom binder jag fasst i en grind rakt fram. En annan kan stå helt lös på gången men brukar ha han fasst i ett grimskaft. En annan har jag i två grimskaft på vardera sida, han står inte still och äter ur de andras höpåsar.. Den sista håller jag i med ett grimskaft bara ^^ :)
Men har dom helst så "fria" som möjligt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 068
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 290
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 995
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 658
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp