Bukefalos 28 år!

Vilka ringar fäster ni i på gången?

Fibusen

Trådstartare
Jag fäster alltid i "ringarna" nere vid mulen på grimman,men sett fler och fler som sätter i ringarna ovanför,dvs där man spänner käkremmen,likaså sambon ska envisas med att alltid sätta fast i översta ringarna,trots att jag alltid visat med att sätta i nedre ringarna,då jag alltid gjort det.

Vad gör det för skillnad? Vilket sätt anser ni är bäst,och varför?
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Gör lite olika beroende på häst. Mitt russ gillar tex inte att sitta fast i mulen även om hon accepterar det, så då står hon bättre när jag fäster grimman vid käkringarna. Sen så tycker jag att de bli lite mer "fria" när de sitter fast i övre ringarna men egentligen spelar det nog ingen större roll.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag har också alltid fäst vid mulen, vet dock en häst som var ung och ganska ohanterad som dom fäste vid ringarna i nacken vet inte varför men någon funktion måste det väl ha?
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Hm. Jag fäster i de övre ringarna, varför vet jag inte, men det ser kanske lite bekvämare ut :P Vore intressant att veta om det har nån betydelse, eller om det bara är en smaksak.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Vet heller inte skillnaden, men har alltid fäst vid nosremmen. En teori kan ju vara att hästen upplever det som lugnare och stabilare att ha linorna vid nackremmen iom att linorna inte svänger och gungar och håller på så fort hästen rör lite på huvudet, alt att de gungande rörelserna från linorna är mer påtagliga och störande för hästen om linorna sitter nere vid näsan än om de sitter uppe vid nacken, att det då blir annat tryck och rörelse i grimman.

En annan gissning kan vara att hästen kanske inte är lika benägen att bita i och leka med linorna om de sitter uppe vid nacken, samt att det inte skramlar så fasligt om hästen slår med huvudet.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag knäpper fast i de nedre ringarna, har inte tänkt tanken på att sätta dom i de översta;)
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Nedre ringarna på D-ponnyn, övre ringarna på shettisen. Tror anledningen är ganska självklar - welshen får för stort 'spelrum' med repen i övre ringarna, och shettisen får för lite spelrum med repen i nedre ringarna.

Kan inte se någon större skillnad rent generellt säkerhetsmässigt eller så dock, men kanske finns nån? Lite på samma sätt som många travstall (och kanske andra med, mest sett det i travstall dock) sätter 'tight' uppbindning, dvs repen är sträckta mellan grimma och väggring, medan andra har 'slack' på linan mellan väggring och grimma. Min welsh var stensäker att binda upp med ETT grimskaft förr, men blev orolig när han stod med två linor i stallgången. Sen när jag var hos kiron (travstall) så frågade han 'är han van att vara uppbunden?'. Javisst sa jag och innan jag visste ordet av stod han i 'stallgångsuppbindning' men TIGHT sådan, rep spänd mellan sidoring på grimma och väggring. Nema problemas. Så jag började göra så hemma, utan problem, och sen bara släppte jag ut linorna lite eftersom och nu står han med 'slacka' linor, helt normalt (eller ja normalt för mig). Så, kan ju helt enkelt vara att man är van att göra si och/eller anser det har lugnast/bäst inverkan.

Inget som fungerar är ju eg 'fel'.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Om linorna är lite väl korta eller om man ställer upp en liten häst kan man sätta i de övre så att linorna inte "håller upp" huvudet på hästen. Samt att de kommer lite högre upp och inte stör lika mkt om man fäster i de övre och människor och hästar ska gå förbi den uppbundna hästen på gången under linorna.

Även om man vill ha grimman under huvudlaget/tränset eller tränar tränsning med unghäst kanske man vill att hästen sitter fast i grimman utan att linorna sitter nere vid nosen och är ivägen.

Annars ser jag inga anledningar att fästa i de övre ringarna. Mest en smaksak :)

Innan min kontakt med travet hade jag inte träffat på att folk satte fast hästarna i övre ringen på grimman.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

jag fäster olika beroende på grimma och häst, min shettis knäpps i övre ringarna då hon är en mästare att trampa på grimskaftet när hon får hö i gången, hästar som biter i grimskaften knäpps på dom övre, grimmor med grova platta ringar ned till knäpps på dom övre så det är lätt att få loss hästen.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Det där har jag också lagt märke till. Travfolk fäster mer ofta i käkringarna, ridfolk fäster i hakringen.

Jag anpassar mig, fäster under hakan när jag är själv hemma, fäster i sidorna när hovis (som hör hemma i travvärlden) kommer och fixar. ;)
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Man skulle lära alla att man knäpper i dom övre ringarna för då hade man kanske sluppit dom osmarta människorna som knäpper fast i bettringarna för att dom inte begriper bättre?!
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

När man fäster i de övre ringarna så kan hästen röra huvudet lite mer.
När man fäster i de nedre är hästen mer fast.

Där jag håller till är repen så korta så jag fäster i de övre ringarna så att hästen kan röra huvudet mer.
I vanliga fall knäpper jag i de nedre..av ren vanesak tror jag.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Att fästa i de övre ger som sagt mer rörelse vilket hästar som kan kasta sig uppskattar.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag stod i ett travstall med min första häst där stallägaren (travgubbe) alltid sa åt mig att sätta fast hästen i de övre ringarna, efter det har jag alltid gjort det ;)
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

jag har hört från en travtjej att det hade å göra med att om man hade dom i nedre ringarna så om det hände nå så hästen rycker till/ stegrar eller liknande så kan den lyckas bryta nosryggen! sen beror ju det på hur grimman sitter men det var så hon förklarade iaf varför (oftast) travfolket satt fast i dom övre!

jag sätter oftast i dom nedre av bara farten för det var så jag lärde mig!:P
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag fäster i de övre ringarna sen min häst har lärt sig att ta sig loss om man spänner fast nere vid mulen. :angel:
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag har hört att det finns hästar som lyckats fastna i hakarna med ögonlock och liknande när folk knäppt i de övre ringarna.


Själv knäpper jag alltid i de låga ringarna.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag knäpper alltid i de övre ringarna då jag vill tt mina hästar ska känna sig lite friare, de står ofta och hänger med huvudet lågt när jag borsta dom osv, sen står de alltid stilla och jag ser ingen anledning att spänna dom "hårt" (alltså i de nedre).

Vi travfolk sätter fast hästarna i de övre ringarna pga av att vi drar på huvudlagen utanpå grimmorna när vi ska köra, och vi spänner inte upp nosremmen (den sitter väldigt löst) då vi tar på huvudlaget, skulle vi sätta i de nedre ringarna blir det bökigare att ta på huvudlaget osv ..
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Jag fäster alltid i "ringarna" nere vid mulen på grimman,men sett fler och fler som sätter i ringarna ovanför,dvs där man spänner käkremmen,likaså sambon ska envisas med att alltid sätta fast i översta ringarna,trots att jag alltid visat med att sätta i nedre ringarna,då jag alltid gjort det.

Vad gör det för skillnad? Vilket sätt anser ni är bäst,och varför?


Det beror ju på hur stor hästen är. En liten ponny sätter jag fast vid vid ganascherna för att den ska kunna hålla huvudet i bekväm höjd. En stor häst sätter jag fast i nosgrimman av samma orsak.

Tror inte man behöver göra det så komplicerat för sig. Välj den variant som blir bekvämast för hästen.
 
Sv: Vilka ringar fäster ni i på gången?

Har alltid fäst i de nedre, gammal vana. Men när jag tänker på de så borde jag testa de övre på min pålle. Hon gillar nämligen att äta på grimskaften.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 197
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 655
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 868
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp