Bukefalos 28 år!

Vilka träd kan hästar äta?

F

flummdumm

Jag funderar på att lägga in lite stockar och kvistar i hagen hos min häst då hagen inte är så varrierad. Bad är det för sorts träd som hästar kan äta på utan att bli sjuka?

Skulle vara toppen om jag fick svar:bump:
 
Sv: Vilka träd kan hästar äta?

Asp är toppen..................Ek och hägg är väl giftiga, liksom idegran.
 
Sv: Vilka träd kan hästar äta?

Mina äter asp, ask, sälg och gran (OBS vanlig hederlig svensk gran hämtad i skogen bakom huset)
 
Sv: Vilka träd kan hästar äta?

Som sagt tidigare; gärna Asp, Ask, Gran (Idegran är giftig !!). Man kan prova lite olika eftersom det ibland verkar som det är en smaksak. Har upplevt att de gillar olika. Min gamla Islänning älskade Ask, medans min unga Haflinger älskar Lönn, han har egna " Drive Ins " på ridturerna..:) Har även sett en ung Islänning klättra på otillgängligt stenröse i hagen för att komma åt just Lönn. Det bästa är om man kan studera dom, kolla vad dom väljer själva. Har du ingen skog eller dunge i hagen är det ju inte så lätt, men man kan promenera lite kravlöst o se vad dom vill äta. Ekollon är också giftigt, speciellt i det gröna stadiet. Annars har jag sett att de tar exempelvis Björk o Rönn. Jag brukat samla Hallonkvist o lägga in, även nyponbuskar är ju inte så dumt att ha o pilla i.
 
Sv: Vilka träd kan hästar äta?

Gran är avmaskande

Ask är milt urindrivande å milt laxerande, mot reumatism på människor

Sälg(salix) innehåller salisylsalesyra som man gör magnecyl av

Osv, kolla in på google om olika träd och deras verkan!:laugh:
 
Sv: Vilka träd kan hästar äta?

Sälg(salix) innehåller salisylsalesyra som man gör magnecyl av

Lite OT. Min unghäst skulle verkas och hovslagaren upptäckte att det var hålvägg på ett ställe så hovslagaren fick ta ganska mycket. Under natten frös det på och nyverkad som hon var, var hon ganska öm dagen efter. När morgonhöet var uppätet ser jag att unghästen står länge vid staketet och sträcker sig efter grenar, verkligen anstränger sig för att nå dom (vilken lång hals de kan få då). Så jag gick närmare för att se efter vad det var för träd hon åt på. Och det var sälg. Bara en tillfällighet eller instinkt?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet ni vilka träd/sly/osv man kan slänga in i hagen till hästarna för att ge dem något att gnaga på?:)
Svar
12
· Visningar
1 201
Senast: CaisaCax
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 439
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
757
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
9 619
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp