Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

C

chokladmonster =)

Tja! :)

Ska köppa ny pålle till sommaren...
Jag har tittat å ridit en d-ponny som har gåt SM,DM,Elitalsvenskan...
Han var helt underbar :love:
Men han e 17 år...!
Han kostar ca:55.000
I sin ungdom hoppa han LA.
Till frågan...
E han för gamal?
Vilken ålder tycker just du att en tävlings ponny bästa ålder är...?

Tacksam för alla svar...
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Hur länge har du tänkt rida/tävla ponnyn? Vad har du för mål med den? Har du tänkt tävla i tio år och sattsar på höga klasser låter det lite gammalt faktiskt. Men ska du mest "nöjesrida" och hästen är helt frisk är det nog inga problem. Jag rider en 23-åring som mår helt prima, ingen tävlingshäst men det var han inte vid 17 heller. vet inte vilken bästa ålder är. Men skulle jag köpa häst skulle jag köpa en som var 6-8 år kanske.
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Jag är 13 nu så jag tänkte tävla tills ja e 18... :)
Mest dressyr tror jag... nån hopptävling...
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Då kanske det är lite gammalt. Vilken nivå i dressyren siktar du mot då? Bror ju så mycket på hästen. Kolla med nuvarande ägaren om den tror hästen kommer palla 5 års tävlande till. Fast man säljer väl nog inte en skogsmullehäst för 55000...
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

MINST LA... :devil:
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Minst L:a... kanske fei...
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Hade det varit jag hade jag försökt hitta e yngre.
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Det kan vara jättebra att ha en äldre ponny som läromästare. Tänk bara på att du troligen kommer att vara hans sista ryttare. Dvs, du kommer inte att kunna sälja honom vidare och få ut några stora pengar för honom. Du måste tänka på att om några år står du med en ponny som ska pensioneras och som ändå behöver tillsyn. Ska du nöja dig med honom då eller har du möjlighet att ha två ponnysar då?
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Mm...
Min morsa e också häst intresserad så hon kanske kan ta homom då..
De verkligen jätte svårt... :cry:
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Snuffsan skrev:
Det kan vara jättebra att ha en äldre ponny som läromästare. Tänk bara på att du troligen kommer att vara hans sista ryttare. Dvs, du kommer inte att kunna sälja honom vidare och få ut några stora pengar för honom. Du måste tänka på att om några år står du med en ponny som ska pensioneras och som ändå behöver tillsyn. Ska du nöja dig med honom då eller har du möjlighet att ha två ponnysar då?

Precis, det är något att tänka på.
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Jag tycker att det verkar som en rätt bra idé trots allt...
Du kommer kanske inte att kunna hopptävla med den så många år men som dressyrhäst borde den ju hålla tills du är 18 om du har lite tur.

Tycker att den var ganska billig, även fast den var så pass gammal. Se till att den inte har några dolda fel- Lycka till med ditt beslut! :)
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Snuffsan skrev:
Det kan vara jättebra att ha en äldre ponny som läromästare. Tänk bara på att du troligen kommer att vara hans sista ryttare. Dvs, du kommer inte att kunna sälja honom vidare och få ut några stora pengar för honom. Du måste tänka på att om några år står du med en ponny som ska pensioneras och som ändå behöver tillsyn. Ska du nöja dig med honom då eller har du möjlighet att ha två ponnysar då?

Ja, annars blir man en som jag - samlar på ponnyer som jag inte ens kan rida på :angel: Fast läromästare tycker jag att man ska ha som första ponny/häst, att utbilda själv ska man vänta med tills man är kapabel nog.
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Han är väl en bra första ponny, men frågan är om han håller tills du är 18, om fem år är han ändå 22. Visst det finns de som tävlar i den ålder och som går alldeles utmärkt. Om jag vore dig skulle jag ändå försöka hitta en lite yngre häst, någon i 7-12 års åldern.
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Jag tycker att det låter som en bra idé.
Eftersom du är så pass ung så är det ju inte ngn bra idé att köpa en ponny som du själv behöver utbilda/utbilda vidare.
Tror nog att du kan få ut ngt bra av den hästen, förutsatt att du tänker på att den blir äldre och äldre så du anpassar foder o allt eftersom hästen blir äldre.
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Eftersom du ska tävla dressyr så tror jag garanterat att den klarar att gå LA tills du fyller 18. Så länge man håller igång en gammal häst och inte låter den bli stel så är oftast åldern inget större problem.
Köper du en yngre häst kan du likaväl få problem med den....

Det är bra att köpa en läromästare som kan ta dig upp i klasserna och ge dig rutinen. Lycka till med ditt ponnyköp!
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Jag tycker kanske att hästen är lite gammal. En häst mellan 7 och 9 tycker jag är det bästa
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Så i sommras letade jag en storhäst och ville då inte ha en häst äldre än 12år... men sedan hittade jag en 16årig tant och bättre läromästare kan man nog inte hitta... men tanken är att jag bara ska tävla henne i högst 3år till och sedan ha henne till avel, henne fick jag betala 47 000:- och hon är tävlad 140 hopp MSV dressyr

En ponny på 17år kan säkert tävla LA utan problem och blir garanterat en bra läromästare för dig! Men en yngre ponny kring 7-12 år kan också vara en bra lärmomästare omen då kostar det MYCKET mer också...

Om jag skulle vara 13år och köpa en ponny skulle jag satsa på en något äldre ponny, man kan få ut så mycket av en äldre häst... vet en ponny som är 25 och tävlar LA hoppning, tävlade MSV vid 23 år... men nackdelen är att ponnyn kanske inte går att tävla 5år och man måste nog vara lite försiktigare vi långa tävlinghelger så man sparar lite på de krafter som finns kvar...

Nackdelen är att man kanske får ställa in sig på att man inte kan rida ponnyn tills man är 18år, men det är ingen nackdel att rida rida som junior på storhäst heller i något år...

DEt roligaste när man skaffar en egen ponny är att hitta en riktig rosettplockare som vet vad den ska göra utan att strula och bråka, en ruttinerad ponny som kan lära dig hur det är att fara iväg på tävlingar...
 
Sv: Vilken ålder e bäst på en tävlings ponny?

Min foderponny är 17 år jätte pigg o fräsh gammal tävlingsponny så han vet vad han ska göra på tävingar så köp den där ponnyn om du vill ha den
 

Liknande trådar

F
Hästmänniskan Nu kanske det blir helt fel forum för detta, ber om ursäkt isåfall. Känner att jag behöver skriva av mig lite bara.. Från alldeles...
Svar
0
· Visningar
973
Senast: Fiachi
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 603
Senast: zoowie
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 723
Senast: Lotus
·
I
Träning Vad gör man med en ponny (b-ponny sto på 117cm) som får ryck å tror hon kan göra precis som hon vill...??? :confused: Det är min...
Svar
1
· Visningar
939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp