Bukefalos 28 år!

vilken dag?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

semlis777

vilken dag efter mensen är det störst chans att bli gravid?? jag har fått två missfall nu tyvärr........
 
Sv: vilken dag?

Tråkigt med missfallet!

Det är egentligen den kommande mensen man ska räkna ifrån (mensen är ju ett resultat av ägglossningen och att ägget inte blivit befruktat). Standard räknar man med att man har ägglossning ca 14 dagar innan mensen börjar. Eftersom spermierna håller sig ett tag kan man ha sex innan ägglossningen och ändå bli gravid. Om man inte känner när man har ägglossning kan man antingen göra tester eller om man har en normal cykel på ca 28 dagar så kan man ha sex dag 11, 13, 15, 17, 19 räknat fom första dagen på senaste mensen. Då träffar man förmodligen ägglossningen.
 
Sv: vilken dag?

Men hur räknas cyklerna? *noll koll* är det från ena mensens första dag och fram till nästa mens första dag? eller är det från ena mensens sistadag och andra mensens första dag?
Nån som förstår vad jag surrar om? :confused:
 
Sv: vilken dag?

Menstruationscykeln räknas från första sk "blödningsdagen" fram till nästa mens.
 
Sv: vilken dag?

Beklagar missfallen till att börja med :(


Kopierar från nätet:
"Du är fertil i sammanlagt nio dagar, sju dagar innan ägglossning, under ägglossningsdagen och dagen efter ägglossning. Ägglossningen sker alltid 10-16 dagar före väntad menstruation. Om du därför har en menstruationscykel på 35 dagar bör du ha ägglossning på dag 21."

Man kan väl köpa ägglossningsstickor för att få veta när man har ägglossning om jag inte minns fel?
Sen kan man räkna ut det genom att ta tempen på sig själv...

Du mäter den temperatur din kropp har på morgonen när du vaknar efter en normal natts sömn.
Hos de som har "normal" ägglossning, ökar kroppstemperaturen 0,5-1 grad Celsius omedelbart efter ägglossningen.
Temperaturen är annars stabil, under resten av menstruationscykeln och sjunker ngt strax innan mens.
Så, om du för dagbok över din temperatur (viktigt att ta på morgoen) kan du räkna ut när du förväntas ha ägglossning. Du ska ju då även kunna se när du faktiskt har ägglossning.

Har inte själv provat att mäta kroppstemp. så jag vet inte hur bra det fungerar..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Visste inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd. Men den landade här tillslut. Födde barn i oktober -23. Mensen kom tillbaka efter...
Svar
2
· Visningar
267
Senast: annersia
·
Kropp & Själ Efter att ha slutat med preventivmedel som satte mensen på paus är det dags nu igen att hålla koll på mensen. Vad använder ni för appar...
2
Svar
25
· Visningar
1 084
Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 248
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn Det var Hanna Hellquist som skrivit flera krönikor om hur hon kämpar med ofrivillig barnlöshet, IVF, infrysta ägg och missfall, senaste...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
10 221
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp