Bukefalos 28 år!

Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Okej, tack för ditt svar. Då kan det bli en spännande teckning på avkomman mao :)

Stoet är e. Fetcher N- Argentinus så var sabinoanlaget kommer ifrån vet jag eg inte, men mamma har bläs o Fetcher har ju bläs o vit strumpa.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Titta på min avatar, fölet är undan mitt sto e Ceylon som är minimal sabino, men alla hennes tre avkommor har fått större teckning än vad hon har. Avataren är efter en hingst som inte var sabino, hon har också bukfläck och randig svans, och även stickelhår. Alla fölen har fått nya tecken på huvudet efter att de fötts, stoet får stickelhår på sommaren och även vitt mellan ballar och kota på ben som är svarta.

Det roliga med sabino är att de ändrar utseende;)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Aha, har inte tänkt på det innan, men mitt stos svans är ju faktiskt väldigt mycket vitt i. Har liksom tänkt att det är fölsvans och att den växer bort, men nu är hon ju två år i sommar o fortf väldigt mycket vitt så antar att den kommer vara så ett tag till :) ? Dessutom tycker jag att det vita under magen blivit mer framträdande nu gentemot när hon var yngre. I passet står det nämligen att hon bara har en bukfläck
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

KL
Vad har hänt om hästen blir stickelhårig, rent gentiskt? Kan en häst bli stickelhårig oavsett färg på föräldrarna? Hur då? Varför?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Oj glömde skriva vilken färg mamman har..
Mamman är brun... Så då är det 50% chans att det blir en fux
Och 50% procent att det blir en flax fux isf eller??

Kan jag få ngt annat än brun och fux??

Vet tyvärr inga färger på mammans sida...=(
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Fast jag är inte säker på att en fux har flaxanlag bara för att manen är ljus.

Teoretiskt kan väl ungen bli svart också ! Men det beror på hur anleget för svarta färgens utbredning finns
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ok jag har ingen aning.
Det var bara det svaret jag fick tidigare i tråden när jag la upp bild på honom ochfrågade hur det kom sig att manen och svansen bara blir ljusare och ljusare..
Fick då svaret att han var flaxfux och att både mamman och pappan måste bära på anlaget för att fölet skulle kunna få det.
Och eftersom att warsteiner har lämnat en likadan som min antog jag bara att han också borde bära på anlaget.
Men som sagt jag har noll koll på färger och den gentiken. Det vetandet lämnar jag till er duktiga i tråden=)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

KL

jag har en undran jag har en liten hingst som är ett år nu..
Hans mamma är ljusbrun med svart man och svans. Mer vet jag tyvärr inte..
Hans pappa är Balougraph som är fux med mkt vita tecken och vad ja kan se fins det bara bruna och fuxar i hans stam hittade en skimmel i sjunde led tror jag.. Iaf fölet föddes fux som väntat..
MEN nu när han fällde vinterpällsen så har han massa vita hår på rumpan och i virveln på magen.. Och manen som växer ut nu är jätteljus!!:love:
hur kan det komma sig?? Slänger in ett kort med...
30713_394900918726_741848726_4184967_6515823_n.jpg

Fick då detta svaret:Från Quickstar

Han ser ut att vara flax-fux. Dvs samma som haflingers.

Det är precis som fux, recissivt (stava kan jag inte idag...) och måste nedärvas från både mor och far för att synas.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

*kl*

Är det möjligt att en mörkfux och en brunskimmel kan få en isabell??
Fuxanlagat fattar jag ju vart det kommer ifrån, men gulanlaget? Har alltid tänkt att den ena parten måste ha det ena och den andra det andra anlaget. Fux är recessivt, men är gulanlaget det med, eller hur kom det annars med? Brunskimlen är ju knappast för gul :p

Tror att fuxen hade ljusa pigmentfläckar, är detta gulanlaget och fuxanlaget kommer från brunskimlen?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Om skimmeln är född brun är det inte möjligt, däremot om den är född gulbrun.

Mörkfuxen vara gul men att färgen blivit fel uppfattat. Det har hänt förr.

Gulanlaget är synligt, d v s en gul häst måste ha en förälder som är gul. Det kan dock vara svårt att se ibland. Vi hade på 60-talet en halvblodshingst som såg mörkbrun ut men fick isabellföl så man förstod att han var gulbrun. Hans mamma står i stamboken som mörkfux men var gul och hans morfarsfar var gulbrun. Han i sin tur hade en pappa som var skimmel men född gul.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Hej,
jag kommer eventuellt ta föl på mitt sto i vår om allt går som det ska..
Mitt sto är en Rödskimmel.. Blir det en skimmel om jag avlar med hingst som är det? (Bravour)
Och vilka färger kan det komma ur om jag avlar henne med en brun hingst? (Contant Q)
Hoppas på svar :)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Alltså rödskimmel som fuxfärgat huvud, röd man och svans och grå kropp ? Eller skimmel född fux ? Stor skillnad.

Hon har minst 50% på att fölet bli vanligt avblekbart skimmel (med B som pappa alltså)
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

kl

Högst hypotetisk men har grubblat på det länge...

Exempel:
Fjording x Brunhäst = med största sannolikhet en black häst
Fjording x Fuxhäst = samma sak som ovan..

Och om de två hästarna hade fått en avkomma ihop hade det ju blivit 75% black 25% inte black
Men vad jag funderar på är vad för sorts färg den icke blacka 75%iga fjordingsavkomman skulle få för typ av färg, nyans eller så?
För en brunblack fjording är ju väldigt mycket ljusare än en brunblack quarter. Har fjordingarna en egen blekgen som inte är cream?
För hade det varit cream hade väl typ alla fjordingar varit homozygota creamar mer eller mindre och då varit typ cremellos/perlinos/smokey cream.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Angående nyansen på färgen. Fjordhästar har ingen unik blekgen. De har helt vanliga blackgener, skillnaden är att de allra flesta fjordhästar är homozygota för black. De har två blackgener och bleks därefter. Det syns inte bara på de vanliga ljusbrunblacka utan även på rödblacka och musblacka fjordingar, att de har en mer blekt nyans än andra raser som bara är heterozygota för blackgenen.

Så, en icke-black 75% fjordhäst är inte ljusare än någon annan icke-black häst. Du kan ofta se på fjordkorsningar att de är mörkare blackfärgade, för att de bara har en blackgen helt enkelt.

Gulgenen finns också hos fjordhästen, men det hör inte till vanligheten. :)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ah, det är nog den enda kombon jag inte tänkt på hittills :angel:

Men en fjord som inte blir black (har ju förekommit) blir ju ändå väldigt blek i färgen...
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Jaa, plockar du bort blackgenen så är fjordhästarna sannolikt ljusbruna eller ljusröda. Men "ljussvarta" hästar har jag inte hört talas om, och de musblacka fjordhästarna är även de ljusa i nyansen.

Så jag tror att dubbla blackgener bleker mer. Men jag saknar underlag för det påståendet, så upplys mig gärna med fakta om någon sitter med det! :D
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Om skimmeln är född brun är det inte möjligt, däremot om den är född gulbrun.

Mörkfuxen vara gul men att färgen blivit fel uppfattat. Det har hänt förr.

Gulanlaget är synligt, d v s en gul häst måste ha en förälder som är gul. Det kan dock vara svårt att se ibland. Vi hade på 60-talet en halvblodshingst som såg mörkbrun ut men fick isabellföl så man förstod att han var gulbrun. Hans mamma står i stamboken som mörkfux men var gul och hans morfarsfar var gulbrun. Han i sin tur hade en pappa som var skimmel men född gul.

Skimmeln är inte född gulbrun, det kan jag inte i min vildaste fantasi tänka mig. Däremot tror jag nog att det är fuxen som man "sett fel på". Det händer ju titt som tätt t.ex att fel färg skrivs in i passen.

Hingsten, det vill säga skimmeln har inte lämnat någon att avkomma med gul färg. Alla är i princip bruna, skimlar av något slag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Kan man få "vanlig" skäck också när man betäcker med bukskäckhingst?


Om man betäcker en fux med en silversvart, har man ändå chans på silver så eller tar det röda bort silverfärgen?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Silver anlag syns inte på en fux, så ja fuxfärgen "tar bort" silverfärgen..... MEN generna finns ju där så om fuxen i sin tur betäcks med en brun, så kan du få en silverbrun.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Du kan inte få en vanlig skäck om inte en av de inblandade hästarna är vanlig skäck. En häst kan bära båda anlagen (buk + vanlig) och det händer att skäckteckningen är så minimal att man kan missa den men anlaget måste finnas för att nedärvas.

Och ja silver syns inte på röd grundfärg precis som Embla beskriver.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 547
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 898
Senast: orkide
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 146
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 047
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp