Bukefalos 28 år!

Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Jag kastar in en fråga också.
Copy är ju född fux (mamma skm född brun-pappa skm född??)
Igår såg hon ut så här,att hon ska bli skm är ju ingen tvekan,MEN kommer hon få svart man o svans eller kommer den att bli "vit" och isåfall när?



PS:en del av det vita är snö.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ja, manen blir vit, det blir den på alla avblekbara skimlar tids nog. Taglet bleknar långsammast så manen förblir ofta mörkare längre än resten av kroppen. Det varierar från häst till häst när de blir helt vita men vid runt 15 år är väl normalsnittet.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Ja det vet jag ,men jag har aldrig sett en skimmel med fux man o svans,innan vinterpälsen kom var hon grå med fux man/svans och det ser lite tokigt ut.
Mamma häst är ju helt vit numera men hon var ju skimmel med svart man/svans innan det.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Troligtvis blir den grå först har sett det på en del fuxfödda skimlar. Jag har dock lite lustigt på min 4 åring som föddes becksvart och sedan skimlade rejält tidigt, hennes man och svans bleknade av från kolsvart till röda i solen, manen har sedan växt ut som mörkgrå melerad men svansen är knepig ser klart brun ut stod just och tittade på den igår den andra som fortfarande är mörk har ju kolsvart och vitt i sin svans men denna skulle jag säga är brun och stålgrå i sin svans (iofs är den skitig men inte så skitig ;) fattar inte alls var det bruna skulle komma ifrån eftersom hon aldrig varit brun och inte ens som solblekt haft brun svans utan den var riktigt röd då.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack,det var det jag funderade på.Fast jag tycker hennes färgväxling är jätte skum,från fux till mörkgrå med ljusgrå fläckar och sen tillbaks till fux med stickelhår,ochså på detta klarröd man/svans helt utan annat färginslag.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Är det ngn mer som tror något om min häst :D (bilder finns längre upp i tråden).
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Två frågor:

OM min nu inte skulle bli skimmel, är det kostnadsfritt att "skriva" om i reg/pass?

När gör man det? Hur länge ska man vänta? 1 år, 2 år, 3 år? När börjar de skimmla av så att det inte gör att ta miste?

Nu ser hon ut såhär:
31994431.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Jag har en connemara som skimlat av sig, fick veta att för mig skulle det kosta 400kr att få ett nytt pass.
Det vara bara att skicka in bilder dels på hästen som föl och nyare foton.

Vad det kostar och rutiner beror nog på vilken ras hästen är.

Kram, Maya
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

DSC_0044.jpg


Vår tvååring föddes som fux med bara vitt på bakbenet och bläs. Mamman är gråskimmel och pappan, som man kan tänka sig med de tecknen, är Balougraph. Tror att han kommer bli brunskimmel men tycker att prickarna han har är väldigt intressanta. Som en inverterad lilla gubben. Vad tror ni?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

jag har väldiga funderingar om färgen om någon kan hjälpa mig

mamman. bay roan
mf dkbr/br tigrerad blanket.
mm:red roan
pappan: br
ff:ch
fm:?

är det någon som vågar sig på att spekulera i detta? Jag har ingen aning :S
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Brunskimmel kan han aldrig bli med de föräldrarna, det är ett helt annat anlag. Klart häftig iaf!
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Känner du till mammans födelsefärg och färg på morfar och mormor?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Känner du till mammans födelsefärg och färg på morfar och mormor?

Om ni menar min (känner mig lite förvirrad) så var hans mamma mörkbrun/svart vid födseln vad jag har förstått, likaså mormodern. Hans morfar, Highlight var gråskimmel, de äldsta bilderna jag sett på honom var han grå så jag har antagit att han också föddes svart/ mörkbrun.


Brunskimmel kan han aldrig bli med de föräldrarna, det är ett helt annat anlag. Klart häftig iaf!

Slänger in en bild på storebrodern med (e. Sandakan). Han fyller tre nu och har silver på nosen och i svansen.

DSC_0028.jpg
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Som tidigare nämnts så kan din häst inte bli brunskimmel. Brnskimmel orsakas av ett annat anlag och kallas alltså konstantskimmel. Detta gör att kroppen på hästen får inslag av vita hår, men att huvud, ben, man och svans förblir den färg hästen hade som grundfärg. Hästen kommer heller inte blekas av och såsmåningom bli vit, som en avblekbar skimmel skulle göra. Länkar till en brunskimmel: http://www.sauerfarms.com/photos/rooster-34b.jpg

Din häst är en vanlig skimmel, kallad avblekbar skimmel. Detta innebär att den alltså kommer blekas av allteftersom livet ut. Angående fläckarna kallas dessa Tetrarch Spots (eller chubari spots) och är inte helt ovanliga hos avblekbara skimmlar. Min valack hade en ca 1 dm stor "trekant" på rumpan som ung. Dessa "prickar" kan alltså röra sig från allt från en prick till som hos din tvååring en rejäl massa prickar. Det rör sig om partier av prickar som kommer att förbli ljusa tills dess att resten av hårremmen "hunnit ikapp" och de inte syns längre. Är inte helt hundra på genetiken bakom det, så det överlåter jag till någon annan.
Men som sagt, av utséendet och stammen (såsom jag uppfattade den) att bedömma kommer din bli en avblekbar skimmel, inte en brunskimmel.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Tack så mycket! Det finns så mycket man kan lära sig om hästar!
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Erkänner att jag inte orkat läsa igenom hela den här tråden, så har någon ställt en liknande fråga tidigare så får nån hänvisa mig dit:

Har nyss upptäckt att mitt tvåårssto borde vara sabino. Visste inte ens att det fanns förrän för nån vecka sen om jag ska vara ärlig. Det enda jag fått reda på är det jag läst mig till här.

Så här ser hon ut:
mobilepics091.jpg


mobilepics083.jpg


under magen:
018.jpg




Till min fråga: Har en häst med sabinoanlag större chans att få en avkomma som är skimmel, förutsatt då att pappan är skimmel, än en som inte har några anlag av varken sabino eller skimmel, eller riskerar man att få en skäck då?
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

KL

Jag har en fråga om ett nu ofött föl än så länge.

09 fick jag en liten hingst E:Balougraph som blev flaxfux. Alltså fux med vit/ ljus man och svans.
Fick då svar i denna tråden att både mamman och pappan var tvungen att bära på anlagen för att fölet ska kunna bli det.

Nu är hon dräktig med Warsteiner och jag har hittat en avkomma till honom som också är flaxfux.
Hur stor procent är det att nästa föl också bli flaxfux?

Och finns det ngn chans att jag inte får en fux?

Det jag vet är att mamman har lämnat fux förut och pappan är ju fux EE är också fux.
Kan kolla mer på pappans sida om ni vill. Vet att han har lämnat en skimmel också.

Btw verkar som att Balougraph lämnar lite roliga färger=)
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Är stoet fux ?

I så fall är det helt säkert att fölungen blir fux. Annars är det 50%
Att Warsteiner har lämnat skimmel beror på på att stoet var skimmel, så själva Warsteiner har inget skimmelanlag alls.
 
Sv: Vilken färg får avkomman? En tråd om färggenetik!

Sabinoanlaget påverkas inte av skimmelanlag så svaret är nej. Det är precis lika stor möjlighet som med vilket enfärgat sto som helst.

Du riskerar inte att få en vanlig skäck men däremot stora vita tecken, oftast flikiga, bukfläckar och även fläckar på andra ställen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 660
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
2 006
Senast: orkide
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 247
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 130
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp