Bukefalos 28 år!

Vilken häst passar mig??

LyckaAmigo

Trådstartare
Heej!
Jag vet att det finns många liknaden trådar
Men jag är 183 och väger 85(sommarlov):o
Det jag undrar är vilka hästraser hade du tyckt att jag ska rida/passa ihop med??:)

Hälsningar en djur älskare :D
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Beror ju helt på vad du vill ha hästen till!
Och sen är ju inte alla tex. fullblod likadana, utan det du behöver tänka på är ju vad du är ute efter för träning, temperament osv. sen på den vägen börja leta dig fram! :)

Lycka till!
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Jag hade tänkt mig att vara ute i naturen, lite dressyr och ta något skutt då och då :D
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Ja det kanske kan vara något :D men tycker att oftast att valackarna inte gör en fluga för när(utan bara går). Medan stona är inte snälla alls :o (fördomar som man har)
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Ta och kolla runt på annonser och leta efter hästar som har de egenskaper du är ute efter, stirra dig inte blind på en viss ras då det är stora individuella skillnader. Skriv en lista på vad som är viktigt för dig och gå efter den när du letar. Hör med din ridlärare eller någon annan hästkunnig ifall de vet någon häst som är till salu som skulle passa dig. Om inte kan de ju alltid ge lite tips på vad du bör tänka på. Det är otroligt svårt att säga vad för typ av häst som skulle passa dig efter att bara ha fått vet längd vikt och att du vill ha en allroundhäst så det är bra att ta hjälp av någon som vet hur mycket du kan.
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Tittar redan vad som finns där ute. Men det finns så många hästar och oftast så går alla stor hästarna elit hoppning eller dressyr. Det finns inte många som är något i mitten. Utan det är precis som man får välja antingen hopp eller dressyr :eek:
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Men sök på allround leta runt på annonserna och se om någon har allt på din list:laugh::laugh: Gjorde ungfär samma o såg min dröm ponny:)
Lycka till
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Vad ska du ha den till?
Vilka mål har du med ridning osv?

Första jag tänkte på var en clydesdale, en stor jättehärlig ras som är väldigt personlig. Men ska du tex hoppa så kanske det inte är en passande ras då de är väldigt tunga, kan tänka mig att det skulle slita lite för mycket på hästens framben att hoppa.
Hade en valack förut:):love:

Annars ett stort halvblod kanske, rätt riden bär de flesta upp långa ryttare.
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Jag hade tänkt mig att vara ute i naturen, lite dressyr och ta något skutt då och då :D

En större travare? Vad sägs om en fransk travare? Finns gått om dem och du kan få dem billigt och de duger absolut om du inte är intresserad av träning och tävling på högre nivå.
Jag vet en hel del travare som är över 165 cm.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken häst passar mig??

Tack för alla svar. Jag har tittat rätt så mycket på travare :D Men de flesta är rätt så små...
Nu blev jag nyfiken på clydesdale får kollla upp de litta. Jag menar inte hoppa på bana utan hoppa en stock i skogen typ(inte jätte glad för hoppning). Får sätta mig och göra plus och minus :D
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Jag tycker inte heller att du ska stirra dig blind på någon ras utan se till individens egenskaper. Långa skogsturer och lite dressyrträning passar alla raser för men sedan är det individen som styr.

Du bör tänka på din längd och leta efter en häst som bär upp dig väl. Det finns massor av raser som passar; halvblod, fullblod, kallblodsraser och korsningar. Jag tycker själv att en korsning med t.ex. connemara eller new forest eller kanske welsh cob med t.ex. fullblod eller halvblod kunde passa. Vet själv connemarakorsningar som är uppåt 165 cm och ganska rejält byggda men proportionerliga och väl anpassade för arbete. Bra temperament och duger fint till lätt klass dressyr och hoppning.

Leta efter en häst med de egenskaper du söker och av de du finner får du sedan sålla bort de som är för små/för stora/eller ngt annat.

Lycka till!
 
Sv: Vilken häst passar mig??

I och med att du är så pass lång så har du säkert långa ben och då tycker jag att du ska satsa på en lite större häst.
Jag är själv lika lång som du och jag tycker att mitt sto jag hade förut som var 173 cm i mankhöjd var lagom.
Då tar hästen inte "slut" i halsen när man sitter på.

Ofta när man rider på lite större hästar så kan man få problem att nå om hästen om man är för kort. Det är sällan ett problem för oss långisar, snarare att hästen får en lite för hög tyngdpunkt och kan kännas vinglig.

Så kolla runt bland hästar med lite högre mankhöjd minst 1.70.
 
Sv: Vilken häst passar mig??

Jag hade också tänkt häst på 170+ men det finns inte jätte många. Utan de har gått jätte högt i hoppning som dressyr. Inte många som bara är allround på 170+.
Men letar för fullt efter en som kan passa mig :D
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
16
· Visningar
1 890
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 623
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 288
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
814
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp