Bukefalos 28 år!

Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Trollfia

Trådstartare
Jag och min man vill ha två hästar till vår gård, vi vill ha dem till att rida i skogen (jag har rätt mycket erfarenhet medan min man är nybörjare), dra lite timmer etc., promenera, dra vagn ibland, mysa och pyssla med. Vi söker två hästar av lite mindre format men som ändå är starka nog att bära en vuxen (jag vägen runt 63, min man runt 68) och dra vagn/timmer. De ska vara lugna och lätthanterliga. Jag har funderat på fjording, islänning, små kallblod, men finns det fler raser som skulle kunna passa oss? Ser på en del hästannonser att hästar som connemara mfl. är viktbärande trots liten storlek, men vad innebär det egentligen?
Tacksam för svar! :-)
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Det finns ju en del Tinkers/Irish Cobs som är korta i rocken men kraftiga och starka. De är normalt lugna individer som passar bra för enklare skogsarbete, körning osv.
Islänning skulle jag stryka direkt om man inte hittar någon som är inkörd och har dragit lite i skogen och passar bra till det. Finns inte så många tror jag.
Kallblodstravare kan lätt ha behov av mer träning och stimulans än pyssel i skogen, då passar bruksnordisar bättre, finns nog såna också som inte är så stora.
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Ett tips är att inte bry sig så mycket om rasen. Ska man inte avla är individen och personkemin viktigare.
Så länge hästarna passar med just Er och för det ni vill göra är ju rasen inte så viktig tänker jag.
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Ett tips är att inte bry sig så mycket om rasen. Ska man inte avla är individen och personkemin viktigare.
Så länge hästarna passar med just Er och för det ni vill göra är ju rasen inte så viktig tänker jag.

Jag håller med dig helt och hållet, men när man börjar kika på hästar så är det ju bra att ha nån aning om vad man ska kolla efter... :-)
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

nu väger ju ingen av er särskilt mycket så det funkar med i princip vilken häst som helst :)
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Jag hade nog valt Irish cob, mycket härliga individer som är stabila och trygga i psyket. Liten nordsvensk går också att få tag på säkerligen, de skulle också fungera bra. Men frågan är varför ni letar efter viktbärande häst? Ingen av er väger speciellt mycket så en vanlig smäcker häst skulle funka fint :)
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Kallblod, typ små Tinker, Fjording, liten Nsv (snälla, dock mkt häst).
Islandshästar kan ju även de köras, verkar dock ovanligt med inkörda sådana till salu :)

När jag ska köpa häst väljer jag inte alls utifrån ras, färg etc, de hästar jag fastnar för som ridhästar tenderar dock oftast vara kallblod eller korsningar av dessa ;) Har en förlärlek för Nordsvenskar, men som sagt duktigt med häst att jobba med.
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Kallblodstravare kan lätt ha behov av mer träning och stimulans än pyssel i skogen, då passar bruksnordisar bättre, finns nog såna också som inte är så stora.

Vet inte om jag håller med här :) De bruksnordisar jag har haft att göra med har varit riktiga, ja just det, arbetshästar, som hittar på hyss om de inte får stimulans :D. De kanske inte kräver att få springa lika mycket och fort som en kallblodstravare, men arbetshuvudet och arbetsbehovet rent fysiskt finns där. Dra timmer är ju utmärkt för en bruksnordis, men då får det väl vara ganska mycket timmer för att de ska bli nöjda.

Till TS: 63 och 68 finns det ju massor med mindre hästar som klarar av, inga problem där inte! Connemara som ni var inne på klarar definitivt de vikterna, och de är ju trevliga vagnshästar också. Welsh cob kan ni ju också titta efter när ni både vill köra och rida, men de kan vara lite tuffa/känsliga har jag hört .

Fjording låter också som en bra kandidat! Men sen som sagt, ni behöver absolut inte leta efter uteslutande kallblod/grova hästar, det finns småhästraser och ponnyraser ni kan titta på också.
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Hej och tack för alla svar! :-)
Anledningen till att vi letar efter viktbärande hästar är just för att vi vill ha rätt små hästar (ponnystorlek) men som ändå orkar bära oss vuxna. Och därför har jag varit inne på små men kraftiga hästraser för jag tänker att små och smäckra är vi för tunga för. Men som sagt, jag har ingen koll på hur mycket en häst orkar bära. Om man tänker sig en stor C-ponny eller liten D-ponny som är smäcker och inte viktbärande, hur mycket kan den bära? Eller kan och kan, snarare hur mycket mår den bra av att bära? Jag tycker att en ponny på runt 140 cm är perfekt i storlek nämligen :-)
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Nordsvensk brukshäst, finns i alla möjliga storlekar och är framtagna för ungefär det området du beskriver-

Kallblodstravare är lite mer eldiga i temperament oftare men skulle kanske vara ett alternativ.

Hur långa är ni, varför ponnymått?
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Nordsvensk brukshäst, finns i alla möjliga storlekar och är framtagna för ungefär det området du beskriver-

Kallblodstravare är lite mer eldiga i temperament oftare men skulle kanske vara ett alternativ.

Hur långa är ni, varför ponnymått?

Jag är 1,67 och väger ca 63, min man är 1,73 och väger ca 68. Vi vill ha ponny för att det är så mycket trevligare och mysigare med mindre hästar. :-) Jag har alltid föredragit mindre hästar framför stor häst, svårt att förklara men så är det!
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Oki på så vis, men då är ju d-ponny absolut det minsta tror jag för er del.
C-ponny känns alldeles för litet om man börjar komma över 1.60/1.65 känns det nästan som och egentligen tycker jag att en person på 1.70 ser ganska felplacerad ut på en ponny.

Jag är 1.64 och skulle känna mig totalt vilse på en ponny men det är ju en liten smaksak det där och såvida man kan rida hästen balanserat och inte stör den pga sin kroppslängd så borde dem inte ta någon större skada, men jag hade nog hellre föredragit en liten stor häst i stället om jag var er, kanske en på kring 150-155cm.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

på fjordisar tror jag inte att någon av er skulle se för stora ut, förutom om de är en bit under 140...
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

En c-ponny är alldeles för liten. Maxad D som är grov är de minsta jag kan tänka mig till er (ffa din man som är över 170).
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

De förslag du fått är bra men jag vill även lägga till haflinger. De flesta är små och starka. Jag har haft min haflinger i 5 år och pendlat mellan 60 och 75 kg och även när jag vägde 75 brydde han sig inte. Han är endast 144 cm över marken :) De, precis som nordsvensk (som någon annan nämnde) är mycket häst i ett litet fodral, men de allra flesta är helt fantastiska när man fått över dom på sin sida :love:
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

En fjording är rätt bred, man ser inte stor ut på en sån om man är 1,70, såvida den inte är i miniformat.

TS: Fjording eller en liten nordsvensk, skulle jag säga. De är rätt olika i temperamentet, så träffa några och se vilket som passar er bäst kanske?
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

En fjording är rätt bred, man ser inte stor ut på en sån om man är 1,70, såvida den inte är i miniformat.

TS: Fjording eller en liten nordsvensk, skulle jag säga. De är rätt olika i temperamentet, så träffa några och se vilket som passar er bäst kanske?

Hej, på vilket sätt skiljer de i temperament?
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

tja fjording och welsh cob. Httar ni en fin trevlig fjording på 138 så köp.. ni är ju småfolk.. ;-)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Marje
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 746
Hästmänniskan Hej forumet! Ny på sidan och kommer förhoppningsvis ha riktigt kul här inne. Jag har bestämt mig för att börja planera för att köpa...
Svar
14
· Visningar
3 107
Senast: Gloria95
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp