Bukefalos 28 år!

Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Hej, på vilket sätt skiljer de i temperament?

De är lite olika helt enkelt, enklast är väl att du träffar några och ser vad du tycker? Självklart är det stora individuella skillnader också.

Nordsvensken är ju mer avlad för att vara en arbetshäst som ska köras, och är väl kanske ofta mer lämpad för hårt arbete framför vagn än fjordingar. Fjordingar är kanske lite mer egensinniga, och bekväma, köper man en som är lite mer sportstammad så kan de ibland hoppa bra också, det gör sällan nordsvenskar. Jag upplever nordsvenskar som lite mjukare i temperamentet än fjordingar - fördelen med en hård häst är ju att den tål rätt mycket utan att ta skada, men å andra sidan har den ju en del att sätta emot när den inte vill också. Det beror på vad man trivs med själv vad som är bäst.
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Hej, på vilket sätt skiljer de i temperament?

Både fjordingar och nordsvenskar tycker jag båda kan ha det klassiska kallblodstemperamentet: lugna i psyket, kan ibland vara lite sega och lata, MEN kan vara väldigt envisa och starka. Så att om man får en pigg och het fjording eller nordsvensk i kombination med detta kan man få det lite kämpigt :p

Ett kallblods stabila psyke betyder i den meningen att de tenderar att inte vara så hoppiga och skraja av sig, och att de tål en ordentlig tillsägning utan att skita på sig. Men självsäkerheten och oräddheten kan ju slå över till att de tycker att de som vet bäst och ska styra skeppet också.

Men som alltid: gå efter individ och inte ras. Personligen tycker jag både fjordingar och nordsvenskar är underbara och mångsidiga :love: Jag föredrar en stabil häst som kan bli envis, de kan man vara mer rak med och säga åt en gång för alla, snarare än en känslig hoppetossa som man måste lirka med. Men det är ju olika för alla :)
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Och jag tycker de är ganska lika på många sätt, förutom att Nordsvensken är hetare helt enkelt. Inte så att de alltid ligger på typ men de har en jädra arbetsvilja och de ger aldrig upp, något som man inte stillar bättre än med hårt fysiskt arbete. Fjordingarna verkar lättare att få nöjda och glada med lättare/enklare arbete, vilket jag har upptäckt på senare tid passar mig bättre.

Nsv-herren jag hade förut var SNÄLL, snällare häst får man leta efter och jag tvivlar på att det ens finns för jag har inte träffat någon, men samtidigt var han känslig och när det hände mycket omkring blev han ganska ordentligt busig.
Kallblod i allmänhet är helt enkelt ruskigt smarta så det kräver ändå sin människa även om de är snälla, annars går det oftast över styr och de tar över på sitt sätt.

Det har helt enkelt varit mer turbo i nordsvenskarna jag haft/träffat än i fjordingarna jag råkat på, även om de varit snälla så har de haft en räv bakom varje öra.
Kan också bero på att fjordingar är mindre och lite nättare rent allmänt att jag upplever att det inte händer så mycket även när det händer? Vet inte då jag inte har jättemånga fjordingar att jämföra med.
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Vill bara lägga in en passus då många dissar Islandshästar. De är viktbärande i förhållande till storlek, är roliga, bekväma och trygga att rida och går alldeles utmärkt att köra med. Sök på Nils Andersson som tävlar i parkörning med sina Islandshästar.;)

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

KL

Det här med att en c-ponny skulle vara alldeles för liten för er tycker jag inte ni ska ta för sanning rakt av.
Det finns många c-ponnyer, oftast av kallblodstyp (haflinger, fjording, islandshäst, tinker etc.) som absolut inte skulle ha några problem med varken dig eller din man. Även andra ponnyer kan klara det bra, men om ni vill ha en lite robustare ras är det kanske åt det hållet ni ska kika.
Personligen hade jag nog i första hand kikat på islandshäst eller tinker, då jag upplever dem som "mjukast" i temperamentet, men jag är egentligen inte en kallblodsmänniska så det kan ju vara därför :p
Finns såklart massor av mysiga haflingrar, fjordingar, små kallblodstravare etc. också :)
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Min nordis behöver ridas/köras/tränas 5(-6) dagar i veckan för att inte bli tittig och pigg.. Han är 5,5 år. Han kan inte gå på "halvfart" utan behöver få jobba ur sig rätt ordentligt iaf ett par pass i veckan (hårdare ridpass på en timme med klättring tex), och så har nog merparten av de nsv jag haft kontakt med varit (=som du skriver, "hästar som behöver jobbas").
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

tinker/IC, fjording kanske? Eller kanske new forest?
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Det finns väldigt stor variation på pigghet/lathet etc hos fjordingar tycker jag, så checka av att den hästen du köper passar in i vad du tänkt dig (en del "sportfjordingar" är pigga och mer alerta).
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Vill bara lägga in en passus då många dissar Islandshästar. De är viktbärande i förhållande till storlek, är roliga, bekväma och trygga att rida och går alldeles utmärkt att köra med. Sök på Nils Andersson som tävlar i parkörning med sina Islandshästar.;)

Rolle
Islandsfullblod på lösdrift

Haha, gud vad jag känner mig dum! Hade aldrig tänkt tanken att man kan köra med islandshästar (precis som med vilken annan häst som helst). Är väl inte så ofta det händer, förvisso, så det är inte det första man tänker på. Så islandshäst skulle ju kunna vara perfekt för TS, med reservation för att det är "mycket häst" rent generellt.
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Tror att min isisdam skulle vara bra för er :) hon älskar att dra vagn och annat, lättriden, trygg så räkna inte bort islänningarna som alternativ. Har träffat på många trevliga islänningar som är inkörda och som gillar det. Islänningarna är ju väldigt olika, min dotters häst skulle definitivt inte passa som skogsmulle och körhäst. Men min skulle trivas och kan ni också lägga in lite barnridning då och då så skulle hennes lycka vara gjord, så varierat att det knappt kan bli bättre
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Du har fått bra förslag.
Haflinger är ju också fina och jag tror att de kan passa dina önskemål (har ingen egen erfarenhet av haflinger men får gärna ha-begär när jag ser dem på annons).

Själv är jag väldigt förtjust i fjordingar, som jag har fem stycken av, och kbl-travare som dock känns lite mindre psykiskt stabila och mer "eldiga".
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Tusen tack för alla svar!!! Inte för att jag blivit så mycket klokare, för det verkar som att både haflinger,fjording, nordis, islänning eller någon grövre d-ponny skulle funka för oss! Men jag förstår mer och mer att det inte handlar mest om ras utan om individ, så det bästa är väl att åka runt och kika på olika hästar som är intressanta. :)
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Det finns gott om turridningsmöjligheter med Islandshäst i vårt rike. Det brukar vara ett bra sätt att känna efter på ;)
Islandshästen

Rolle, som sadlade om för 11 år sedan :D
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Vilken hästras passar? Liten viktbärande.

Fördelen med bruksnordis tycker jag är att de ofta är färdiginkörda på skogsverktygen (säger man ens så? skogsgrejerna?) om man köper dom när de är minst 3-4 år gamla. Dessutom så är dom avlade just för att dra tungt, och även om kallblodstravare och alla andra kan bli jättebra körhästar, så har dom ju inte alltid fysiken för att ta spjärn och dra hem det stora vedlasset. Och det finns mycket stöd gällande körningen att få inom föreningen. De flesta är ganska små, trygga, lugna, älskar att arbeta men blir inte knäppa om de får ta det lugnt emellanåt. De har såklart ändå "kallblodsskalle" (kan bli tvärsöver som man säger häruppe) men inte lika mycket som ex tinker. De flesta har ganska markbundna gångarter med små steg = riktigt bekväma att rida på.

Finns ju också såna som min foderhäst som är stora, nättare, känsliga och har en trav som svingar en ur sadeln, men dom är ovanligare inom rasen och räknas inte som rastypiska :).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Marje
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 681
Hästmänniskan Hej forumet! Ny på sidan och kommer förhoppningsvis ha riktigt kul här inne. Jag har bestämt mig för att börja planera för att köpa...
Svar
14
· Visningar
3 106
Senast: Gloria95
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Egentligen hade jag inte tänkt att jag skulle skriva något om veckans ridlektioner... Min ridskola har redan börjat sin termin, men rent...
Svar
0
· Visningar
444
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp