Bukefalos 28 år!

Vilken insekt??

Nafayette

Trådstartare
Vi har problem..stora problem med insekter.
Det är INTE bromsar utan mycket större.
Dom ser ut som jättegetingar, lite brandgula till färgen och bits rejält.

Hästarna är mest drabbade i bakänden.
Uppepå svansroten, juver och mellan bakbenen.
Enstaka fall kan dom finnas uppåt manen men inte på bringan eller halsen där övriga bromsar sitter

Hästarna blir helt tokiga av dom.
Vad är det för insekter vi drabbats av??
Kollat på nätet men hittar inte..

AM
 
Sv: Vilken insekt??

Det är såna vi kallar broms häromkring iaf.... Dom små svartgråa som biter är klägg/blinningar. :confused:
 
Sv: Vilken insekt??

Vi kallar dem kort och gott för jetplan. ;)

En stallkompis smällde en sådan där bamsing med handen, riktigt mosade den. Jag höll på att kräkas.
 
Sv: Vilken insekt??

I värmland kallade vi dom för Hästbroms, just för att de var så himla stora, men det är väl en typ av broms. De små grå kallar vi vanliga broms. Otäcka är de iallafall och hugger som attan! :devil:
 
Sv: Vilken insekt??

Jag upplever att det finns 3 olika slags bromsar .

De grå avlånga *Blinningar*

Jetplanen de svarta/gula/trekantiga

Samt de STORA *hästbromsarna* Är som jättegeting/Humla

Och jag har alla 3 hemma hos mig:devil:
 
Sv: Vilken insekt??

Ehhh läste 45 arter bromsar Skulle inte läst inlägget vilket jag gjorde efter jag skrev mitt förra inlägg .

7 släkten Urk hjälp och jag som trodde jag hade alla redan hemma hos mig ...
 
Sv: Vilken insekt??

Fast de grå avlånga är inte blinningar (men det där vad man kallar dem tycks skilja sig stort beroende på var i landet man är. Men det är det som är bromsar egentligen, och de trekantiga som brukar kallas broms är blinningar, se min bild).

Jag kallar slarvigt alltihop för bromsjävlar jag iofs, så slipper man missförstånd. (Mamma t ex är lärd att de grå avlånga heter blilnningar, jag är lärd broms. Och kollar man i böcker etc har ju jag rätt. Men som sagt, det tycks vara väldigt lokalt/dialektalt vad som kallas vad. Utrotas borde hela rubbet iaf.. *morr*)
 
Sv: Vilken insekt??

Vi har sånna hemma också, de sätter sig högt uppe på korset, där de inte når att slå bort dem vare sig med hakan eller svansen... När hästarna hör dem komma(låter som en helikopter nästan:crazy: ) så sätter de iväg i ful sprutt...eller kommer klampande till oss för att få hjälp.

Har hört att de heter renbroms, men jag vet inte. Vi har en liknande sort som är mindre med med samma färger också. Sen har vi en liten färgrann fluga som också bits jättehårt. Och så de vanliga gråa bromsarna, myggen och knotten då.... Hemska sommar!
 
Sv: Vilken insekt??

Men visst kan det väl va bromsar? Det finns ju olika sorter. Ibland när jag säger att det är bromsar så säger någon kompis att det inte är broms utan en Blinning. Men vad jag förstår så ÄR Blinning en sorts broms.
 
Sv: Vilken insekt??

Sånna har vi fått massor av i sommar också, dom är gigantiska! Dessutom biter dom så jäkla hårt, så jag förstår att hästarna får panik av dom, jag vart själv biten av en och hela mitt ben svullnade upp :eek:
 
Sv: Vilken insekt??

Alexandra_W skrev:
Är det inte blinningar (regnbroms) du menar då? Trekantiga reaplan, låter ganska rejält och bits förjävligt. Gamla skröner säger att sådana kunde skräma hästar och boskap i sken bara av ljudet, och fan vet om det inte är sant.

De här tänker jag på: http://www.entomologi.se/cgi-bin/enter.cgi?iljwhat=3005

Jag tror den TS menar är MKT större än dom där, faktiskt. Vi har båda sorterna och dom är inte goa direkt :crazy:
 
Sv: Vilken insekt??

Hästbroms brukar vi kalla de gråa avlånga jäklarna, blinningar kallar jag dom som alexandra_w visade bild på.
 
Sv: Vilken insekt??

Jag tror det är en bålgeting.. dom är jätte stora..presis som getingar fast störe.
 
Sv: Vilken insekt??

Vi kallar de stora randiga som sätter sig på rumpan för - helikoptrar.
Förr såg man EN PER sommar, sen en/dag o nu hur många som helst.

De färggranna 3-kantiga gör tydligen ondast på hästarna.
Sen har vi de avlånga, platta grå :devil: -arna som biter oss.
Sen de vanliga lite större, runda hästbromsarna.

här skulle man behöva bekämpa dessa med flyg.
 
Sv: Vilken insekt??

Det måste vara broms du menar.
De små grå, som oftast kallas blinningar, heter gråpågar här i Skåne.:D De är jäkliga, för när de biter tar de med sig ett helt köttstycke på kuppen:devil:

Immer
 
Sv: Vilken insekt??

axel skrev:
Vi kallar de stora randiga som sätter sig på rumpan för - helikoptrar.
Förr såg man EN PER sommar, sen en/dag o nu hur många som helst.

De färggranna 3-kantiga gör tydligen ondast på hästarna.
Sen har vi de avlånga, platta grå :devil: -arna som biter oss.
Sen de vanliga lite större, runda hästbromsarna.

här skulle man behöva bekämpa dessa med flyg.

Du måtte bo i nätheten av mig eller något, för exakt så benämner vi dem med.

Helikoptrar, den största jag sett i år var nog 5 cm lång och rejält fet.
Och blinningar, de trekantiga Alexandra visade på bild, är första året jag har sett här hemma.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 574
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst har förmodligen fått ett ormbett. Bettet sitter vid armbågen, och man ser relativt tydligt de 2 tänderna. Det är rejält...
Svar
4
· Visningar
2 977
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp