Bukefalos 28 år!

Vilken insekt??

Sv: Vilken insekt??

Usch ja, dom där "helikoptrarna" har vi här hemma oxå! Förekommer bara riktigt varma och soliga dagar, mestadels dyker de upp vid lunchtid och försvinner framåt kvällen... (undra var de hålls annars). De sätter sig alltid på korset på hästarna, någon enstaka gång (vid ridning) har de förökt sig på mankam eller insidan av låren. De är läbbigt stora, som sagts runt 5 cm, och nästan mjliga att slå ihjäl. Trampar man på en så blir det väldigt geggigt! De bryr sig inte om insektsspray eller vitlök... Är det någon som har ett tips på hur man kan bli av med bestarna???
Vi tar in våra hästar de dagar som "helikoptrarna" är i farten, en dag missade jag det... :o men min man räddade pållarna då, de hade sprungit så de var blöta av svett och när han skulle ta in den första kom n:o två i full galopp och hoppade över honom och grinden och flydde i panik in i stallet!!!
 
Sv: Vilken insekt??

Vi kallar de stora för broms (hästbroms), de grå avlånga för blinning och de trekantiga för nötfluga.
 
Sv: Vilken insekt??

De flesta hästägare verkar uppleva att det blir fler och fler bromsar mm.

Diskuterade insektstrycket med en lantbrukare och hans åsikt var att bromsarna har kommit "en masse" sedan man slutat spruta med DDT och annat i jordbruket. Stämmer det tror ni?

Hur kommer det då att se ut om några år???
 
Sv: Vilken insekt??

Det är ju hur länge sen som helst sedan det blev förbjudet att avnända DDT så det ror jag inte på ett dugg. Inte tycker jag heller att de blivit fler utan att det går i cykler som allt annat. Jag upplerver det som att det är mer broms de år det är väldigt varmt och torrt.
 
Sv: Vilken insekt??

Ja, dom där :devil: skapen har jag sett i åratal!! Vi kallar dom för reaplan!! Dom brummar ju fram.....

Min sambo läste nån artikel i tidningen om just såna... reaplan...

Tydligen så sliter dom inte av armen på en (som jag alltid har varit rädd för :( ) men däremot så fungerar dom som myggans snabel som suger blod. Men dom här sakerna har tusentals myggsnablar (troligtvis större och vassare än myggan) som dom borrar in i huden och sen vispar runt för att suga blod med!!

Hm.. vampyrbromsar.. typ.. Vedervärdiga saker med andra ord!!!
 
Sv: Vilken insekt??

Centaur skrev:
Det är såna vi kallar broms häromkring iaf.... Dom små svartgråa som biter är klägg/blinningar. :confused:

precis så är det, de stora är broms o e små är blinningar, vi har massa blinningar men nästan inga bromsar.
 
Sv: Vilken insekt??

Petar upp den här lite..
Hur har bromsåret varit för er i år?

I norrland har vi haft rätt kallt och regnigt.. Har inte sett mycket bromsar, däremot var det vedervärdigt många under ca en vecka i juli när det kom lite värme i några dagar.. Har ännu inte sett någon sån monsterbroms här uppe som tur är.. :)

Är det INGEN som lyckats ta kål på en och kan fota ett sånt monster med en linjal eller något annat bredvid så man kan få en uppfattning om storleken? Hade varit intressant att se.. :D

/ Fredrik
 
Sv: Vilken insekt??

Så det ÄR inte getingar då :S EW! Jag har sett såna där jättesaker vid ängarna här. Hur äckliga som helst!

/Hon som hatar insekter
 
Sv: Vilken insekt??

Så det ÄR inte getingar då :S EW! Jag har sett såna där jättesaker vid ängarna här. Hur äckliga som helst!

/Hon som hatar insekter

Getingar anfaller inte djur och boskap, annat än om dom blir uppretade kanske.. Den bålgeting jag hade ihjäl förra sommaren bodde i en porslinskruka på gården, och jag låg och solade i flera dagar med huvudet bara 30cm från krukan.. Getingen flög ut och in ur sitt bo hela tiden utan att bry sig om mig, eller jag om den. Det var först när min flickväns småbröder började "leka" med getingen som jag tog ihjäl den så dom inte skulle gå och bli stuckna..

Nåt sånt där >5cm monster har jag som tur är inte sett, eller hört om att dom ska finnas i norrland, ännu.. :) Fast fästingar och andra kryp börjar ju dyka upp här så jag får väl ladda hagelbössan snart om dom där reaplanen dyker upp hehe...

/ Fredrik
 
Sv: Vilken insekt??

Jag tycker det har varit ovanligt lite bromsar o blinningar denna sommar (tack o lov). Men å andra sidan har det varit ovanligt mycket mygg och knott. Vi brukar sällan ha besvär med knott här, men i år har de varit grymma. Och myggen härjar fortfarande :mad:
 
Sv: Vilken insekt??

*kl*

Vilken tur att jag hittade den här (gamla) tråden :D När jag flyttade ner hit till Västra Götaland begrep jag först inte vad en blinning var, funderade på om det var något som bara fanns här :p Har alltid kallat allt för broms, så väl blindbroms som fäbroms och allt däremellan. J*vliga är de hur som helst.
 
Sv: Vilken insekt??

Min mamma fick den stora äran att bli biten av en sån där stor sak på foten. Blev en stoooor bula efter bettet.

Fullblodet står som fastfrusen när dessa kommer. Man ser hur hon lyssnar. Hon lägger huvudet på sne och öronen fälls rakt ut sen sticker hon. Ser lustigt ut men det gör nog ont så jag förstår henne.

Jag vägrar slå ihjäl dessa. Hatar insekter men brukar ge mig själv mod om jag ser en på hästarna eller hundarna. Dobermantiken blir helt hysterisk när dessa är i närheten av henne. Hon studsar utanför ytterdörren för att komma in, stackarn.
 
Sv: Vilken insekt??

Å vi har ett jävelskap med dessa i år . På ena hästen satt 7 st I EN KLUNGA. Vete 17 vad dom gjorde, hon har eksemtäcke på sig som tur är . Lösdriften är välbesökt i år i allafall !

Hej från Hambo
 
Sv: Vilken insekt??

Jag vet vad du menar. Jag träffade på ett par sådana idag för första gången.
Vanliga bromsj**klar har jag sett mängder av i mitt 55-åriga liv men det här var det värsta jag sett.

Fäbroms kom jag fram till ett det är. De kan bli 2,5cm.

Euuuw så stor den var, både lång och tjock och min stackars häst var alldeles vild för den försökte sätta sig på henne hela tiden.
Jag sprayade insektsmedel på den och klämde ihjäl den med en plastflaska.

Googla fram bilder på fäbroms så får du se om det var den.
 
Sv: Vilken insekt??

kl

Där jag kommer ifrån kallas de trekantiga barma/barmor och en del har grönaktiga vingar. De stora kallas broms helt enkelt - blev biten av en sån en gång men stod och vattnade blommor så jag spolade bort den med slangen :devil: och det rann blod från bettet.
 
Sv: Vilken insekt??

kl

vilken typ av flygfä är det som ger bulor hos hästarna? min har en bula som är typ 2-3 cm på alla ledder och den lägger sig lite men det gå väldigt långsamt. en annan häst har också en såndär stor bula.

är det dom där bombplanen det eller? för jag har aldrig sett några nämligen.

ibland får dom ju småbulor av blinningarna men dom lägger sig också rätt fort.
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 574
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Min häst har förmodligen fått ett ormbett. Bettet sitter vid armbågen, och man ser relativt tydligt de 2 tänderna. Det är rejält...
Svar
4
· Visningar
2 977
Senast: Kellie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp