Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Ni kanske skall börja med att funder ut vad ni VERKLIGEN vill gör med hunden och jobbar er vidare därifrån?

För det är ju en viss skillnad mellan en grandanois och en mops!

Hur mycket tid kommer ni - ärligt - lägga på hunden/dag?
Vilka är hundens viktigaste egenskaper för er?
Hur intresserade är ni av pälsvård? Det är stor skillnad på hur mycket tid som krävs för pälsvården av en pudel kontra en mops!
Osv.

Sambon vill ha en schäfer, ni har en papillon sedan tidigare(?) och ni pendlar mellan raser med extremt olika mentalitet och exteriör.

Så jag föreslår att ni sätter en ner i lugn och ro och specificerar era krav och önskemål på ras lite mer!

/Swat
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Visst pendlar vi mellan olika raser men jag ställer ju frågor till ER om dessa raser.

Ja, vi har en papillon sedan tidigare. Hur ska det påverka vad vi väljer för ras nu menar du?

Vi kommer:
Promenera med hunden nån timme om dagen. Den kommer få springa mycket i skogen.
Träna lydnad.
Eventuellt prova på agility.
Kanske ställa ut.

Jag kan tänka mig några timmars pälsvård i veckan men sambon är inte intresserad av detta.

/JuniNatt
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

För mej blir det bara extremt svårt att hitta den röda tråden som ger en bild av vad en presumtiv hundägare passar med för hund när det pendlar mellan så väldigt olika raser som GD, mops och schäfer! :)

Ni har en liten papillon - är ni nöjda med den hundens storlek, aktivitetsnivå, mentalitet osv?
Vill ni ha något liknande?
Vill ni ha en mjuk, människoälskande hund?
Eller en lite "tuffare" hund med lite attityd? (Ex. JR-terrier)

För ni gillar inte labbens utseende och har valt bort "allt för stora" raser...och pudeln gillar inte din sambo...

Hur var det med staffen?
En robust, aktiv sällskapshund som hänger med på allt, men även gärna trynar i soffan?

Eller någon av de mer robusta terrier-raserna? Typ en west highland white? En borderterrier ur icke-jaktavlade linjer?

Eller en sheltie?

Eftersom du nämnt så hemskt olika raser så förstår inte jag vilken "typ" av hund ni söker... Det är betydligt enklare att råda om man får veta ex. vi vill ha en mellanstor, aktiv hund, som kräver lite pälsvård, gillar människor och inte har jätte mycket jaktlust. ;)

/Swat
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Jag nämnde här för något inlägg sedan att vi vill ha en mellanstor hund (alltså inte en GD eller en mops) och jag har skrivit vad vi vill göra med hunden. Jag kan ta det igen:

Vi vill ha en hund i mellanstorlek, typ som en labrador - kanske lite mindre eller lite större men däromkring.

Sambons krav:
-Inte fälla för mycket
-Stabilt psyke, pålitlig.
-Inte en pudel
-Ingen spaniel.
-Ingen vinthund.

Mina krav:
-Lättlärd.
-Inte för mycket pälsjobb, max nån timme i veckan.
-Inte för vaktig.
-Familjekär.
-Inte mycket jaktlust för vi vill kunna ha den lös i skogen.

Det vi har tänkt göra med hunden är: promenera nån timme om dagen, springa mycket i skogen, träna lydnad, kanske ställa ut och eventuellt prova på agility.

Så, har du nåt förslag nu? Vill du veta mer får du helt enkelt fråga.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Vad tror du om de raser jag nyss skrev:

Hur var det med staffen?
En robust, aktiv sällskapshund som hänger med på allt, men även gärna trynar i soffan?

Eller någon av de mer robusta terrier-raserna? Typ en west highland white? En borderterrier ur icke-jaktavlade linjer?

Eller en sheltie?

/Swat
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Schnauzer?
Lapsk vallhund?
Svensk lapphund?
Lancashire heeler?
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

På tal om ingenting. Vad betyder ED grad 1

Och vad innebär:
1a.Kontakt hälsning: 3
1b.Kontakt samarb.: 3
1c.Kontakt hantering: 3
2a.Lek 1 leklust: 1
2b.Lek 1 gripande: 1
2c.Lek 1 grip/dragk: 1
3a 1.Förföljande: 1
3a 2.Förföljande: 1
3b 1.Gripande: 1
3b 2.Gripande: 1
4.Aktivitet: 2
5a.Avst.lek intresse: 2
5b.Avst.lek hot/aggr: 1
5c.Avst.lek nyfiken: 1
5d.Avst.lek leklust: 1
5e.Avst.lek samarb.: 1
6a.Överr. rädsla: 4
6b.Överr. hot/agg: 1
6c.Överr. nyfikenhet: 1
6d.Överr. kv. rädsla: 5
6e.Överr. kv. intr.: 4
7a.Ljud rädsla: 3
7b.Ljud nyfikenhet: 2
7c.Ljud kv. rädsla: 1
7d.Ljud kv. intresse
8a.Spöken hot/agg
8b.Spöken kontroll
8c.Spöken rädsla
8d.Spöken nyfikenhet
8e.Spöken kontakt
9a.Lek 2 leklust
9b.Lek 2 gripande
10.Skott

Är det något där man bör reagera över? Vad betyder de olika siffrorna?

Hd grad C är inte bra va?

Ber om ursäkt för dumma frågor men jag vet inte mycket om sånt här.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Tack till er båda för tipsen, jag ska kolla lite närmre på de raserna :)

Staffen känner jag mig tveksam till, jag vet inte riktigt varför..
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Problemet är att han säger att han träffat pudlar innan och inte gillar dem alls. Men det är bara utseendet han inte gillar.

Jag har blivit erbjuden av en kompis kompis att låna hennes pudelhane i en vecka. Jag föreslog detta för sambon men han sa tvärt NEJ. Jag vill ju att han ska se det underbara med rasen men han kan inte se igenom det han tycker är så fult utseendemässigt.

http://www.silverpudel.com/080726orreviken.html

Visa honom silverpudeln!
Skitsnyggt.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Sök på "MH-test" så kommer det upp mycket nyttigt som kan vara till hjälp när du vill tyda talen. Nej, HD C är inget att ha. Det ska vara A eller B, dvs UA, ED ska vara 0. Föll några siffror bort i slutet eller fanns det inga?
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Staffe? Nej, det är en arbetsnarkoman i både kropp och själ! En timmes promenad om dagen räcker inte, dessutom ska den inte gärna hållas okopplad, det varierar mkt från linjer till linjer, men inget man kan ställa in sig på. Lätt lärd, absolut! Vänlig? Absolut! Men egen vilja har den och jag tror att det kan bli lite för mycket om man är van vid papilon.

Rottis FÄLLER rätt mkt, så det kan du tala om för sambon :angel:

Vad tror du om Dalmatiner? Där gäller det dock att kolla vad man köper då jag har träffat många dallar med otroligt stora rädslor :eek: Fast alla raser har sina brister som man bör uppmärksamma och undvika. Sen är dallar ofta ganska känsliga med foder osv, kanske lite väl mkt sjukdommar och jobb där med? Annars är det en följsam och ganska lätt ras om man hittar en bra kombination.

Har ni kvar den andra hunden? Isåfall ska man ju hitta en ras som är på samma våglängd som den ni har nu, dvs kräver lika mkt aktivering osv.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Sambons krav:
-Inte fälla för mycket
-Stabilt psyke, pålitlig.
-Inte en pudel
-Ingen spaniel.
-Ingen vinthund.

Mina krav:
-Lättlärd.
-Inte för mycket pälsjobb, max nån timme i veckan.
-Inte för vaktig.
-Familjekär.
-Inte mycket jaktlust för vi vill kunna ha den lös i skogen.

Det vi har tänkt göra med hunden är: promenera nån timme om dagen, springa mycket i skogen, träna lydnad, kanske ställa ut och eventuellt prova på agility.

Mina förslag:

berner sennen (funkar om man "bara" vill prova på agility, inte optimalt om man vill tävla seriöst. samma gäller för landseeren)
landseer
finsk lapphund
schnauzer (behöver trimmas men det kan lejas bort till någon annan)
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Har ni kvar den andra hunden? Isåfall ska man ju hitta en ras som är på samma våglängd som den ni har nu, dvs kräver lika mkt aktivering osv.

Varför ska jag göra det? Jag kan väl åka och träna med den nya hunden även om det inte är nåt för den gamla. Det verkar jättedumt ju, att alla hundar man har ska ha samma behov av aktivering.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Hast-hund skriver ju faktiskt "lika mycket" aktivering, inte lika lite. Så det var nog bara menat som ett tips. Av erfarenhet kan jag säga att det faktiskt är ganska jobbigt med hundar som kräver olika saker. Det tar mycket mer tid på det viset. Men ja, folk här försöker ju bara hjälpa dig liksom. Hur du själv väljer att göra är ju ditt beslut. :)

Någon timmes promenad, spring i skog och en gång i veckan på klubben är ju inte särskilt mycket aktivitet heller, så det är ju bra om ni får hjälp att hitta en ras som det räcker för. På så sätt blir det ju mycket bättre för både er och hunden. Då kanske det är bra med en ras som kräver ungefär som en papillon för att må bra. :)

Lycka till iallafall. Det är sannerligen en djungel det där, och jag är såå glad att jag har hittat "min" ras. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

MHt ser verkligen inte bra ut, och särskilt inte om det är avbrutet.
Varken HD C eller ED grad 1 är bra.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

MHt ser verkligen inte bra ut, och särskilt inte om det är avbrutet.
Varken HD C eller ED grad 1 är bra.

Okej, tack för hjälpen :) Det var inte en hund allt det där utan lite hopplock från olika hundar som jag undrade lite över.

Hur läser man av såna där MH? Ska det vara höga eller låga siffror eller det är olika?
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Det beror på rasen.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 292
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 468
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 350
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 337
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp