Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

JuniNatt

Trådstartare
Ja :D
Jag och sambon flyttar till hus om ca 1 månad och vi har bestämt oss för att när vi har flyttat vill vi skaffa en hund till. Jag har sedan innan en papillontik men nu känner vi att vi vill ha en större hund.

Sambon har varit inne på Rottweiler (mest för att han gillar deras utseende) men jag är inte säker på att det är rätt ras för oss och det är nog inte sambon heller efter att jag förklarat hur mycket de kräver.

De aktiviteter vi tänkt ägna oss åt är mest promenader och så skulle vi vilja gå på bruksklubben nån gång i veckan men vad vi tänkt göra där vet vi inte än. Valpkurs ska vi absolut gå och sen kanske nån grundlydnad eller liknande, jag vet inte vad de har för utbud riktigt.

För sambon är nog utseendet viktigt men vi vill ha en hund som passar till sätt och mentalitet också.

Sambons krav:
-Inte fälla för mycket
-Stabilt psyke, pålitlig.
-Inte för liten.
-Inte en pudel
-Ingen spaniel.
-Ingen vinthund.

Mina krav:
-Lättlärd
-Inte för mycket pälsjobb
-Inte för vaktig
-Familjekär

Så har ni några bra tips till oss? :)
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Passar de in i vår beskrivning? Är det amstaff eller det är inte samma ras?
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Nej, detta är "staffe".

De är tuffa, tillgivna hundar som passar som medelaktiva sporthundar. Ofta väldigt trevligt och glandlynt temprament.
Kolla in på http://ssbtk.net/ och läs om dem!
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Aha, då är jag med :) Det var ju lite skillnad även utseendemässigt mellan dem och amstaff. Ska läsa lite om dem om visa för sambon och se vad han tycker.

Tack för ditt förslag!
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

En labbe av DP-typ - dvs en "sport-labbe" :) som fortfarande ser ut som en labbe, men som är sportig och aktiv och förig!

Stämmer perfekt med era önskemål! :D
(Utom möjligtvis fällningen som sker massivt två gånger/år)

/Swat
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Vad för aktiveteter skulle passa en labrador?
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Vad tror ni om Grand Danois? Hurdana är de till sättet och vad för typ av aktivering skulle passa en sån? Vi gillar dem utseendemässigt men har inte alls mycket personlig erfaranhet av dem.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Varken jag eller sambon tilltalas av labradorens utseende tyvärr. Visstär hundens övriga egenskaper viktigast men vi vill ändå ha en hund som vi tycker ser fin ut :) Jag känner mig lite utseendefixerad när jag skriver det men så är det.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Australisk terrier.

Aktiv hund som gillar att vara med, fäller väldigt lite då du trimmar den. Kanske mindre än vad ni tänkt er?
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Ja, den är nog mindre än vad vi tänkt oss, men tack för tipset :)
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Tänkte också på Staffe. Moster har en hane som är helt underbar. Barnkär till tusen, gudasnäll och helt underbar. Tillochmed jag skulle kunna tänka mig en egen efter att ha träffat honom :P Lättlärd, tuff, klarar mycket aktivitet med samtidigt en riktig soffpotatis. Kräver inte extremt mycket och är samtidigt riktigt snygg!
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Nu har vi kommit in lite på en helt annan ras: MOPS :p

Vad vet ni om den? Min kompis mamma har en och den är jättehärlig men det är den enda mopsen jag träffat så jag vet inte hur de brukar vara.

Vi var ju först inne på en större ras men vi kom fram till att det blir nog för dyrt nu när jag pluggar. Tänk hur mycket det kostar i månaden med kvalitetesfoder till en Grand Danois!
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Vi behöver verkligen hjälp!

Vi har nu flyttat till huset och vi börjar bli mer och mer sugna på att skaffa den där hunden vi pratat om. MEN vi kommer verkligen inte överens om ras..

Jag är inne på pudel men det gillar sambon verkligen inte, han tycker att de är fula...

han är nog med inne på schäfer men jag vet inte om vi kan erbjuda en schäfer det den behöver för att må bra i form av träning och sådär.

Vi behöver förslag på en mellanstor hund. Den ska passa till dagliga promenader och träning nån gång i veckan i form av lydnad eller agility kanske.

Snälla hjälp oss!
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Staffen varkade ju vara ett ett utmärkt förslag!
Min spontana reaktion är att det blir lite osmidigt för er att ha en GD och en papillon tillsammans. Sen vet jag inte hur mycket ni ha kollat på mops, de är ju väldigt charmiga men jag tycker de är osunda.
Mvh
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Jag har ju en ras i samma "viktklass" som GD och han kostar oss mellan 1000-1500 i månaden om vi inte köper något extra eller går någon kurs.
Sen kan jag tänka mig att det är väldigt dyrt att försäkra en GD.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Staffen varkade ju vara ett ett utmärkt förslag!
Min spontana reaktion är att det blir lite osmidigt för er att ha en GD och en papillon tillsammans. Sen vet jag inte hur mycket ni ha kollat på mops, de är ju väldigt charmiga men jag tycker de är osunda.
Mvh

Ja, någon GD blir det nog inte. Dels för att det blir för dyrt att ha en sådan med tanke på hur mycket de äter :p Jag pluggar ju så vi har ju inte överflöd med pengar :)
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Tja, låt honom träffa en pudel om det nu är det du vill ha. Det är faktiskt riktigt häftiga hundar under all pälsen, och det går ju att ha olika frisyrer på dom som inte är lika gulliga, om det är det som han motsätter sig?
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Problemet är att han säger att han träffat pudlar innan och inte gillar dem alls. Men det är bara utseendet han inte gillar.

Jag har blivit erbjuden av en kompis kompis att låna hennes pudelhane i en vecka. Jag föreslog detta för sambon men han sa tvärt NEJ. Jag vill ju att han ska se det underbara med rasen men han kan inte se igenom det han tycker är så fult utseendemässigt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 288
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 466
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 350
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 337
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp