Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Hur läser man av såna där MH? Ska det vara höga eller låga siffror eller det är olika?

Det beror på vilken ras det är, men rent spontant ska "kv. rädsla" ska vara 1, vilket betyder att hunden inte har några kvarvarande rädslor på just denna punkten.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Hmm... Vad brusar du upp dig för?
Jag menade, precis som Galathea gissade, att det kan vara oerhört jobbigt att slitas mellan två helt olika hundar, dels för hundarna själva, dels för dig själv, visst varierar hundar även inom en och samma ras, men kanske något lättare om man redan innan går lite rakare på det man vill ha och önskar. Det kan bli ett heltidsjobb att först tillgodose den ena hundens behov, sedan den nya hundens.
Men visst, det är du själv som fattar beslutet.:laugh:
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Soft coated wheten terrier?

Fäller inte, rolig att träna med, dock kanske inte en hund att skaffa om man siktar på att tävla höga klasser i lydnaden. Det går väl, men de kan vara ganska envisa.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Tack till er båda för tipsen, jag ska kolla lite närmre på de raserna :)

Är det något du undrar över angående svensk lapphund och lapsk vallhund så finns jag här :D. Alternativet är om du går in på Svenska lapphundklubbens hemsida och läser mer. Där finns också finsk lapphund som har mer färg än den svenske och är lite mildare i psyket etc.

Jag vill dock poängtera att den lapske kräver lite mer än vad du verkar vara villig att ge den. Den river inte huset om den inte aktiveras som en brukshund, men den mår bäst av mycket aktivitet :)
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Jag brusar inte upp mig men jag vill inte känna att jag är fast med bara en typ av hund eftersom jag redan har en. Den jag har kräver inte mycket, hon vill ha några promenader om dagen, oftast blir det en längra i skogen så att hon kan springa lös för det älskar hon, och så blir det lite vardagslydnad och tricks bara.

Men jag vill att nästa hund jag skaffar vill ha lite mer än så :)
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Soft coated wheten terrier?

Fäller inte, rolig att träna med, dock kanske inte en hund att skaffa om man siktar på att tävla höga klasser i lydnaden. Det går väl, men de kan vara ganska envisa.

De var söta ju! Har du en sån?
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Pratade med sambon om detta igen igår. Han sa nu att det kanske itne gör så mycket om hunden fäller en del, att det kändes tråkigt om man valde bort en bra ras bara för att den fäller. Så nu är inte det nåt problem heller :)
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Då kanske Sheltie kan vara något? :)
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Hurdan är en dalmatiner? Sambon tycker de är fina. Jag gillar väl deras utseende jag också men jag har aldrig träffat nån så jag har ingen uppfattning om hur de är mer än vad jag läst på nätet nu.
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Delvis knappis.

Av de raser du radat upp så är nog just Dalmatinern den svåraste av dem att fostra.
Håller med om Staffen, som i Engelsk Staffordshire Bullterrier, fast de är väl inte den mest lättlärda rasen, inte extremt motionskrävande, men en underbar clown med drag av gris;) De jag känner är inget problem med att ha lösa.
Om man menar Staffe som i Amstaff (Amerikan Staffordshire Terrier), så kräver de lite mer motion o arbete än den vanliga Staffen, men de trynar oxå gärna i sängen, de kräver mer träning för att kunna ha lösa, men är mer lättmotiverade till arbete.

Lapphundarna tycker jag oxå du skall titta mer på samt även Lancashire Heelern.
Likaså Border Terriern ur icke jagande linjer.

Vad gäller att ha två hundar med olika motionsbehov så har jag haft det o det var ingen höjdare, en 3 årig BC ur kroppsvallarlinjer, kombinerat med NZ BC, en riktig arbetsnarkoman mao, tillsammans med en 1½ årig Heeler med Patella luxation som bara fick gå koppelpromenader, ingen höjdare direkt!

Lite tankar i natten, hoppas det inte blev för rörigt.

Vad gäller MH, så är det olika profiler som är önskvärda för olika raser, du finner dessa spindeldiagram på genetica.se.

HD är jag lite kluven till, naturligtvis skall avelsdjur ha godkända höfter, men det är lite beroende på hur tunga hundarna är, huruvida de får problem eller inte.
Vet en liten Bergertik på 5 år som tävlar Agility internationellt som har HD E o aldrig uppvisat symtom eller obehag, då kan ED vara lurigare.

mvh
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Tack för ditt utförliga svar.

Jag tycker att detta är jättesvårt, jag vill ju absolut ha en hund som verkligen passar oss. Och om hundens utseende inte tilltalar sambon blir det inget för det är väldigt viktigt för honom (tyvärr).
 
Sv: Vilken ras? (ännu en sån tråd, ja)

Se då till att ta gott om tid på er och skynda inte fram ett beslut. :) Beta igenom de intressanta raserna och skriv upp 1. vad som var bra med rasen 2. vad som var mindre bra med rasen 3. vad som gjorde att rasen uteslöts helt. När du fått ihop en sådan lista blir det otroligt mycket lättare att ge tips och råd om vad som kan tänkas passa er.

Titta på skk.se och de olika rasgrupperna. Läs på hur hundar ur olika rasgrupper rent generellt fungerar (spetsar ha rlätt till skall, vallhundar vill hålla ihop flocken och kan behöva tränas mer på att lämnas ensamma osv).

Kan ni ändå inte komma fram till just den perfekta rasen men vet ungefär vilken individ ni vill ha så kanske en omplaceringshund kan vara aktuellt? T.ex från hundstallet eller hittehund. (Gå in och titta på deras hemsidor.) Då kan ni leta efter den perfekta hunden istället för den perfekta rasen eftersom en lite äldre hund oftast redan visar vem den är.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 287
Hundavel & Ras Funderingar efter en annan tråd… Men! Vi var nästan helt inne på labrador som nästa hund, hade så gärna velat ha med golden på listan...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 465
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Jahopp, här står jag med en hund igen (jaja, tre men de andra två är ju makens..) och Nessie är fyra år så en påläggskalv var ju...
2 3
Svar
54
· Visningar
7 350
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
28 333
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp