Bukefalos 28 år!

Vilken ras kan passa mina föräldrar?

Valerianovna

Trådstartare
Mina föräldrar går lite i tankarna att skaffa hund. De är relativa nybörjare men har haft hund i familjen som barn/tonåringar, bor en gård på landet där man är utomhus mycket och vill ha en hund av sällskapstyp som framförallt är hälsosam och sund, inte är för stor eller har avancerade pälsbehov. Det är för närvarande inga barnbarn med i bilden, de är två som vill vara med och aktivera hunden, men det finns inte tankar om agility eller jakt.

Vilka hundraser kan det vara värt att de kollar närmare på? De kommer vilja hitta en seriös uppfödare också, men det får bli nästa steg.
 
Mina föräldrar går lite i tankarna att skaffa hund. De är relativa nybörjare men har haft hund i familjen som barn/tonåringar, bor en gård på landet där man är utomhus mycket och vill ha en hund av sällskapstyp som framförallt är hälsosam och sund, inte är för stor eller har avancerade pälsbehov. Det är för närvarande inga barnbarn med i bilden, de är två som vill vara med och aktivera hunden, men det finns inte tankar om agility eller jakt.

Vilka hundraser kan det vara värt att de kollar närmare på? De kommer vilja hitta en seriös uppfödare också, men det får bli nästa steg.
Låter ju som en klockren beskrivning av en Papillon!

Social, gladlynt, intelligent, atletisk, lättlärd, enkel, frisk och sund kompis som kan och gärna vill hänga med på allt.

Jag borstar mina 1-2 ggr/månaden typ. Och trots lång, vit päls så blir de inte så smutsiga. Pälsen är så glatt att det mesta rasar av.
 
Låter ju som en klockren beskrivning av en Papillon!

Social, gladlynt, intelligent, atletisk, lättlärd, enkel, frisk och sund kompis som kan och gärna vill hänga med på allt.

Jag borstar mina 1-2 ggr/månaden typ. Och trots lång, vit päls så blir de inte så smutsiga. Pälsen är så glatt att det mesta rasar av.
I normalfallet är pälsen en dröm. Både på papillon och phalène.
Tyvärr finns det linjer med pälsmonster. Jag har en sån. Tjock lång päls som tovar sig lätt. Jag klipper bort kakor med tovor med jämna mellanrum. Smuts ramlar av däremot. :)

Så kolla föräldrarna för den absoluta majoriteten har bra päls!! Men undantag finns som sagt.

Och det är underbara hundar utan några större sjukdomar. De kan få patellaupphakning och en ögonsjukdom som heter PRA. Men avelsdjuren kollas.
 
Mina föräldrar går lite i tankarna att skaffa hund. De är relativa nybörjare men har haft hund i familjen som barn/tonåringar, bor en gård på landet där man är utomhus mycket och vill ha en hund av sällskapstyp som framförallt är hälsosam och sund, inte är för stor eller har avancerade pälsbehov. Det är för närvarande inga barnbarn med i bilden, de är två som vill vara med och aktivera hunden, men det finns inte tankar om agility eller jakt.

Vilka hundraser kan det vara värt att de kollar närmare på? De kommer vilja hitta en seriös uppfödare också, men det får bli nästa steg.
Vi hade under liknande omständigheter en cairnterrier. Det är visserligen en trimras, men man lämnar in den på trimning 1-2 gånger per år och däremellan är det inte mycket jobb med pälsen. Glad, energisk hund som är med på allt - vardaglig aktivering och promenader räcker oftast bra, men vill man mer är den med på det också. Även andra mindre terrierraser kan nog vara aktuella, t.ex. norwich och norfolk.
 
Mittelspitz eller någon annan typ av sällskapsspets tycker jag kan passa också. Bland små terriers vill jag lägga till yorkshire, de är himla trevliga generellt tycker jag, och väldigt lätta att klippa själv.
 
Mina grannars Dansk-Svenska jagar rådjur och har i princip aldrig gått att ha lös. Enkel och trevlig hund annars, och har varit väldigt frisk hela livet
 
Kan man släppa det kravet på icke pälsras finns mängder trevliga små hundar i grupp 9.
Bichoner,shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel är några exempel på perfekta små sällskapshundar :)
 
Låter ju som en klockren beskrivning av en Papillon!

Social, gladlynt, intelligent, atletisk, lättlärd, enkel, frisk och sund kompis som kan och gärna vill hänga med på allt.

Jag borstar mina 1-2 ggr/månaden typ. Och trots lång, vit päls så blir de inte så smutsiga. Pälsen är så glatt att det mesta rasar av.

Det låter ju trevligt och vid en snabb googling känns det inte helt tokigt! Hur är det med deras päls, finns det en typ som inte blir lika långhårig eller är det yngre djur jag får upp när jag googlar? Jag tror inte de är så sugna på raser med päls som går hela vägen ned till marken eller som behöver klippas ofta för att inte släpa i backen.
 
Vi hade under liknande omständigheter en cairnterrier. Det är visserligen en trimras, men man lämnar in den på trimning 1-2 gånger per år och däremellan är det inte mycket jobb med pälsen. Glad, energisk hund som är med på allt - vardaglig aktivering och promenader räcker oftast bra, men vill man mer är den med på det också. Även andra mindre terrierraser kan nog vara aktuella, t.ex. norwich och norfolk.

Jag vidarebefordrar till dem så får de avgöra hur de känner inför det :) Förklara gärna för en stackars kattmänniska, hur kommer det sig att pälsen behöver trimmas när den är så kort?
 
Det låter ju trevligt och vid en snabb googling känns det inte helt tokigt! Hur är det med deras päls, finns det en typ som inte blir lika långhårig eller är det yngre djur jag får upp när jag googlar? Jag tror inte de är så sugna på raser med päls som går hela vägen ned till marken eller som behöver klippas ofta för att inte släpa i backen.
Normalt får de inte sådan päls. De får ca 7 cm päls på kroppen och lite längre ”byxor” och på svansen.
Googlar du Papillon så får du se hur de ser ut. Det är inte bara unghundar etc som kommer upp.

Så här har mina 7 pappisar sett ut vad gäller längd på päls:
B6E091BF-776D-42F7-880F-147092452F55.jpeg
 
Tibetansk spaniel, Bichon havanese och Löwchen är milda, enkla, glada och relativt friska raser. Ingen hysterisk pälsvård. Löwchen kan klippas ner då och då.
Jag skickar vidare men blir det inte en hel del pälsvård på i alla fall Bichon Havanese och Löwchen? Tänker om de springer genom ett par snår och en lerpöl dagligen :nailbiting:
Hur är det med tibetansk spaniel, finns det någon skola/inriktning där som inte avlar kortare nosar och underbett? Har haft en vän som hade en jättetrevlig tibetansk spaniel nu när jag tänker efter, det kanske vore något, men jag vet att mamma nog inte är intresserad av en kortnosig hund.
 
Jag skickar vidare men blir det inte en hel del pälsvård på i alla fall Bichon Havanese och Löwchen? Tänker om de springer genom ett par snår och en lerpöl dagligen :nailbiting:

Det går att klippa ner dem själv för en enklare vardagsfrisyr. Men jag förstår om den typen av underhåll inte lockar, har av den anledningen själv valt bort flera raser som annars skulle kunna passa.
 
Mittelspitz eller någon annan typ av sällskapsspets tycker jag kan passa också. Bland små terriers vill jag lägga till yorkshire, de är himla trevliga generellt tycker jag, och väldigt lätta att klippa själv.
Mittelspitz är spanad på redan men de har funderat lite på just hur lätt till skall man menar från SSK med sin rasbeskrivning?
Yorshire är spanad på men hälsodeklarationen var lite väl lång för deras nerver var första intrycket...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 651
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 605
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp