Bukefalos 28 år!

Vilken ras kan passa mina föräldrar?

Oj, där håller jag verkligen inte med. Jag hoppas att jag missförstår dig nu, eller ska det enligt dig helst bara vara LC- och raceentusiaster som får ha annat än dessa så kallade sönderavlade exemplar? Så länge man kan tillgodose hundens behov av att få springa på ett eller annat sätt så förstår jag inte vad problemet är?

Men jag vet inte, jag tycker ju att hundfolk ofta utser sig till grindvakter. Trist attityd, att om man inte är helt säker på att man vill satsa på en specifik sport innan hundköpet så ska man nöja sig med en urvattnad och underförstått lite sämre version av den ras man är intresserad av. Jag borde inte ta det personligt, men det gör jag ändå.
Va, nej? Var har jag skrivit det?

Det var tal om att vilja ha en icke rastypisk Whippet. Det är ju ts föräldrar som ska ha hund? De ville ha nåt som inte jagar
 
@Valerianovna: Nu är ju jag kattmänniska men om jag skulle få för mig att skaffa hund skulle det bli en papillon/phalene. Jag har träffat rätt många genom kompisar (inkl @tantens Torsten) och de är fantastiskt käcka hundar. Dvs en ras som jag som hundnybörjare och ej bruksmänniska inte skulle tveka att skaffa. Många av de jag träffat har tillhört hästmänniskor och de hänger glatt med i stallet och på utställningar.
 
Det är ju ts föräldrar som ska ha hund? De ville ha nåt som inte jagar

Med reservation för att jag missat något som kom senare i tråden... så tolkade jag inte trådstarten alls, utan bara att de inte tänkt jaga med hunden. Iom att vinthundarnas jakttyp inte är laglig så räknar i alla fall inte jag in dem i samma klass som andra jakthundar. Jaktlust finns i många hundar oavsett ras, och om övriga egenskaper är rätt så kanske det är något de är villiga att hantera.

Jag har inget minne av att du uttryckligen skrivit något som helst om hur passande jag skulle vara som hem till just en whippet, bara ett gäng åsikter om vad de ska avlas för och att det är mer eller mindre skräp att många väljer dem som sällskapshund. Att då samtidigt klicka like på inlägg där jag säger att jag funderar på rasen blir lite dubbelmoral. Det blir konflikt i mitt huvud att i ena sekunden få påhejning och sedan se i någon annan tråd att näe, egentligen bör man inte ha en sån här hund om man inte gör si och så.

Ursäkta @Valerianovna för OT, det är fritt fram att flagga för utbrytning av det här sidospåret om du vill.
 
Med reservation för att jag missat något som kom senare i tråden... så tolkade jag inte trådstarten alls, utan bara att de inte tänkt jaga med hunden. Iom att vinthundarnas jakttyp inte är laglig så räknar i alla fall inte jag in dem i samma klass som andra jakthundar. Jaktlust finns i många hundar oavsett ras, och om övriga egenskaper är rätt så kanske det är något de är villiga att hantera.

Jag har inget minne av att du uttryckligen skrivit något som helst om hur passande jag skulle vara som hem till just en whippet, bara ett gäng åsikter om vad de ska avlas för och att det är mer eller mindre skräp att många väljer dem som sällskapshund. Att då samtidigt klicka like på inlägg där jag säger att jag funderar på rasen blir lite dubbelmoral. Det blir konflikt i mitt huvud att i ena sekunden få påhejning och sedan se i någon annan tråd att näe, egentligen bör man inte ha en sån här hund om man inte gör si och så.

Ursäkta @Valerianovna för OT, det är fritt fram att flagga för utbrytning av det här sidospåret om du vill.
Oj. Ja jag har verkar ju verkligen ha uttryckt mig otydligt om du förstått mig så.

Poäng: vill man jobba med sin hund: ta vilken som helst. Vill man ha en soffpotatis eller extremt enkel hund: ta inte en ur arbetande linje.
 
Jag tycker ju att folk brukar ta i lite i överhand när de beskriver hur skälliga "spetsar" är. Jag menar, grannens finne som stod i hundgården hela dagarna var en pest och mormors väninnans pomme gav olåt tjugofyra-sju, men annars har de vardagsspetsar jag känt i olika varianter varit som vilken hund som helst egentligen. De låter, men inte vansinnigt, och naturligtvis beroende på situation och person. Då brukar pudlarna, schäfrarna och sheltiesarna vara värre liksom. :p
Det finns ju utöver mitteln till exempel keeshonden, japansk spets och schipperken som nämnts redan också. Kanske norsk buhund men där har jag hemskt lite på fötterna gällande hur krävande de kan vara, eller inte vara.
Jag har en spets, en isländsk fårhund. Han skäller ju, men absolut inte konstant. Inne är han tyst om det inte kommer någon in på gården, ute skäller han på passerande bilar och en del annat som rör sig. Skulle väl säga att han har lättare att ta till rösten än andra raser jag haft, men absolut inget ostoppbart skällande. Och som sagt tyst och lugn inne, annars hade jag blivit tokig! Dock ingen hund jag skulle rekommendera till TS, lite för hög energinivå för att passa tror jag! 😁
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 651
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 605
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp