Bukefalos 28 år!

Vilken ras kan passa mina föräldrar?

Mittelspitz är spanad på redan men de har funderat lite på just hur lätt till skall man menar från SSK med sin rasbeskrivning?

Jag skulle säga att om hög skalltröskel är ett krav så kan de omedelbart sålla bort allt vad spets heter. De är, eh... inte kända för att vara fåordiga. :angel: Ett möjligt undantag är eurasier som inte ska vara skällig men jag har förstått att det finns stora variationer inom rasen så isåfall får de vara noga med att fråga uppfödare hur det ser ut med ljudnivån i deras linjer.
 
Kan man släppa det kravet på icke pälsras finns mängder trevliga små hundar i grupp 9.
Bichoner,shih tzu, lhasa apso, tibetansk spaniel är några exempel på perfekta små sällskapshundar :)
Ja alltå jag tror funderingarna där grundar sig i att det blir en hel del smuts, buskage, lerpölar, dynghögar och annat kul i hundens liv som kanske kan försvåra/utvidga pälsens behov av underhåll 🙈
 
Normalt får de inte sådan päls. De får ca 7 cm päls på kroppen och lite längre ”byxor” och på svansen.
Googlar du Papillon så får du se hur de ser ut. Det är inte bara unghundar etc som kommer upp.

Så här har mina 7 pappisar sett ut vad gäller längd på päls:
Visa bifogad fil 87940

Okej, så de som ser ut som pälsskynken med ögon är ömt vårdade utställningshundar kan jag anta? För den kortare pälsvarianten kan nog vara okej för dem att handskas med.
 
Jag skulle säga att om hög skalltröskel är ett krav så kan de omedelbart sålla bort allt vad spets heter. De är, eh... inte kända för att vara fåordiga. :angel: Ett möjligt undantag är eurasier som inte ska vara skällig men jag har förstått att det finns stora variationer inom rasen så isåfall får de vara noga med att fråga uppfödare hur det ser ut med ljudnivån i deras linjer.

De får kanske åka på studieläger hos någon uppfödare för att avgöra själva. De är ju lite lomhörda båda två men jag vet inte var deras smärtgräns ligger :rofl:
 
Det går att klippa ner dem själv för en enklare vardagsfrisyr. Men jag förstår om den typen av underhåll inte lockar, har av den anledningen själv valt bort flera raser som annars skulle kunna passa.

Ja en vän till mig hade en Cocker för en del år sedan vi i familjen passade en del, och hon helklippte honom (till cockerkvinnan som klippte honoms stora förtret) ett par gånger om året.
 
Vad tror ni om Whippet?

:love::love::love:
(Det är troligen denna jag landat på som min blivande aktiva sällskapshund :idea:)

Inte alls en pjåkig kandidat, men de får räkna med att hårdträna inkallning och att inte kunna ha hunden lös alls utom på inhägnat område. Vinthundar jagar med synen och om de ser något så är de snabba nog att försvinna som en avlöning innan man själv hinner blinka. Och de är frusna av sig, så det kommer att behövas täcke en stor del av året. Men själv tar jag hellre det än en massa pälsvård, alltid får man ju kompromissa med något.
 
Jag vidarebefordrar till dem så får de avgöra hur de känner inför det :) Förklara gärna för en stackars kattmänniska, hur kommer det sig att pälsen behöver trimmas när den är så kort?
Pälsen är inte så kort om den får växa fritt! Dessutom är pälsen väldigt tydligt i två lager - underull och täckhår - där man bara vill trimma ena lagret. Därav att man inte maskinklipper hela hunden :)
 
Jag skickar vidare men blir det inte en hel del pälsvård på i alla fall Bichon Havanese och Löwchen? Tänker om de springer genom ett par snår och en lerpöl dagligen :nailbiting:
Hur är det med tibetansk spaniel, finns det någon skola/inriktning där som inte avlar kortare nosar och underbett? Har haft en vän som hade en jättetrevlig tibetansk spaniel nu när jag tänker efter, det kanske vore något, men jag vet att mamma nog inte är intresserad av en kortnosig hund.

Jag klippte min löwchen med ca 3 mån mellanrum :) med dusch (schampo, balsam) och klippning tog det väl drygt 1 h. Och så gott som ingen pälsvård däremellan. De fäller ju inte, och drar inte in en massa bös kortklippta. Så jag lägger/la helt klart mindre tid på det än schäferns pälsvård vad gäller fällande och städande.

Min var med i stall, på ridturer, skogen, cykelturer, lagård etc dagligen utan problem :)
 
Mittelspitz är spanad på redan men de har funderat lite på just hur lätt till skall man menar från SSK med sin rasbeskrivning?
Yorshire är spanad på men hälsodeklarationen var lite väl lång för deras nerver var första intrycket...

Jag skulle säga att om hög skalltröskel är ett krav så kan de omedelbart sålla bort allt vad spets heter. De är, eh... inte kända för att vara fåordiga. :angel: Ett möjligt undantag är eurasier som inte ska vara skällig men jag har förstått att det finns stora variationer inom rasen så isåfall får de vara noga med att fråga uppfödare hur det ser ut med ljudnivån i deras linjer.
Jag tycker ju att folk brukar ta i lite i överhand när de beskriver hur skälliga "spetsar" är. Jag menar, grannens finne som stod i hundgården hela dagarna var en pest och mormors väninnans pomme gav olåt tjugofyra-sju, men annars har de vardagsspetsar jag känt i olika varianter varit som vilken hund som helst egentligen. De låter, men inte vansinnigt, och naturligtvis beroende på situation och person. Då brukar pudlarna, schäfrarna och sheltiesarna vara värre liksom. :p
Det finns ju utöver mitteln till exempel keeshonden, japansk spets och schipperken som nämnts redan också. Kanske norsk buhund men där har jag hemskt lite på fötterna gällande hur krävande de kan vara, eller inte vara.

Tråkigt att yorkien inte verkar passa, jag ska erkänna att jag inte läst på om hälsan där.... jag har bara umgåtts med en drös i och med att fd svägerskan är uppfödare och hon hade en himla trevlig skock! :)
 
En granne har en korsning Tysk Spets-Jack Russel och den skäller, mycket och alltid. Bra larmhund, man går inte förbi deras hus obemärkt.
 
Vad tror ni om Whippet?
Jättetrevlig ras (har tre). Men titta helst efter utställningslinje, det finns sådana som knappt springer alls. Det kan vara svårt att hitta ordentligt hälsotestade sådana eftersom det envisas med att sägas att rasen är så frisk. De har dock lite ögonproblem (PRA utan möjlighet till gentest, pannus) lite tandproblen och sånt smått. Rätt mycket biljud på hjärta, men det behöver inte alltid betyda något.

Persoligen tycker jag att de verkligen är flockdjur men det beror säkert på individ och vad familjen har att erbjuda. De är lite mer som katter än hundar.
 
Det låter ju trevligt och vid en snabb googling känns det inte helt tokigt! Hur är det med deras päls, finns det en typ som inte blir lika långhårig eller är det yngre djur jag får upp när jag googlar? Jag tror inte de är så sugna på raser med päls som går hela vägen ned till marken eller som behöver klippas ofta för att inte släpa i backen.
Det finns inte olika typer, bara olika linjer och uppfödare. Några uppfödare tycker om den långa pälsen. Inte alla.
Den är opraktisk på landet....
 
Jättetrevlig ras (har tre). Men titta helst efter utställningslinje, det finns sådana som knappt springer alls.

Med risk för OT, vill du utveckla varför du rekommenderar detta? Jag tänker att vill man inte ha en hund som springer så ska man nog inte välja vinthund alls? Jag tittar själv på mer allroundlinjer eftersom de som är show/sällskapsavlade verkligen bara verkar funka som just sällskap (baserat på nära noll meriter på de jag har sett), och jag ändå vill köra lite hundsport på enklare nivå. Jag vill dessutom gärna se BPH och hälsostatus och det finns som du säger knappt alls på annat än de som är sportavlade.
 
Med risk för OT, vill du utveckla varför du rekommenderar detta? Jag tänker att vill man inte ha en hund som springer så ska man nog inte välja vinthund alls? Jag tittar själv på mer allroundlinjer eftersom de som är show/sällskapsavlade verkligen bara verkar funka som just sällskap (baserat på nära noll meriter på de jag har sett), och jag ändå vill köra lite hundsport på enklare nivå. Jag vill dessutom gärna se BPH och hälsostatus och det finns som du säger knappt alls på annat än de som är sportavlade.
Ja alltså det går egentligen emot alla mina principer! Men har någon ändå bestämt sig för Whippet, så tänker jag ändå att det bästa är att ta av (förstörd) linje.

Jag har två allround (sk mixad linje) och en raceavlad. Ingen av dem skulle någonsin kunna få cert på utställning men däremot både på race och LC. Min yngsta blev champion i höst. Äldsta har två mästerskapstitlar.
 
Ja alltså det går egentligen emot alla mina principer! Men har någon ändå bestämt sig för Whippet, så tänker jag ändå att det bästa är att ta av (förstörd) linje.

Oj, där håller jag verkligen inte med. Jag hoppas att jag missförstår dig nu, eller ska det enligt dig helst bara vara LC- och raceentusiaster som får ha annat än dessa så kallade sönderavlade exemplar? Så länge man kan tillgodose hundens behov av att få springa på ett eller annat sätt så förstår jag inte vad problemet är?

Men jag vet inte, jag tycker ju att hundfolk ofta utser sig till grindvakter. Trist attityd, att om man inte är helt säker på att man vill satsa på en specifik sport innan hundköpet så ska man nöja sig med en urvattnad och underförstått lite sämre version av den ras man är intresserad av. Jag borde inte ta det personligt, men det gör jag ändå.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Tänkte att det skulle vara kul och höra vad ni tyckte vilka raser som skulle passa mig. Jag är 21år och haft hund sen jag var...
Svar
5
· Visningar
1 334
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 651
Senast: LaMagia
·
Övr. Hund Har letat hundras under en lång tid nu och börjar bli väldigt less på att ständigt bli besviken. När vi tror att vi läst på ordentligt...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 605
Senast: Riru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp