Vilken ras rider du distans på?

Sv: Vilken ras rider du distans på?

Kommer ett till kallblod snart, hon ska bara klämma ut sitt föl först. :)

Jag rider varmblodstravare annars.
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Verkar vara en salig blandning på distans hästarnas raser.
Vad kul. Men är det här på buke eller ser det ut så på tävlingarna också?
Har alltid trott att det mest var araber o travare.
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Du har fått mest svar från PP o CR . Inte så många tävlingsryttare.
Så i tävlingklasserna är det i stort sett bara araber o travare. O så Sven förståss!!!!
// Linda
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Jag klistrar in ett svar från Lennug:
"Hejsan! Ja rider ett kallblodtravarekorsning med 50%bruksnordis i sig.. Sven 'är väl ett begrepp nu inom distansvärlden.. Så du kanske vet vem han är.. Han är iallafall 1,62 hög.. Och det har funkat utmärkt med honom på de längre distanserna.. upp till 120km.. Vår första 120km tävling genomförde vi förra året och kom 3:a bland alla araber m.m. .. Sen har han gjort 2 tolvor till.. och vårt mål är en 160km tävling.. Han håller bra tempo.. och gillar att vara ute och tävla.. Nackdelen är väl att kallbloden har lite svårare att gå ner i puls, och har svårare med värmen.. Så är dom ju tyngre med.. Och det sliter väl en hel del på benen.. .. Sven har iofs aldrig varit skadad.. och detta är hans 4:e sässong nu iår.. .. Förra året tog vi vandringspriset idistans på flest godkända distanskm på samma häst med samma ryttare.. som vi delade med en annan inom distansen.. .. Fast större tyngre hästar som Shire och tyngre nordisar är väl mindre lämpade till distans.. Visst kan dom klara dom korta distanserna.. .. Men ett smidigt kallblod går alldeles utmärkt.. .. Det är vad jag har erfarenhet av iallafall.. Lyck till"
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Finns det någon bra hemsida där man kan läsa mer om distans, ag vill veta hur man börjar tävla distans vad man behöver för licenser och så.?
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Jag rider Araber samt har några Morgans i träning.
Men när jag började med distans red jag travare
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Det bästa är nog att gå in på ridsportsförbundet och läsa under distans, där står det mesta och numera uppdateras den oftare.
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Letar just nu ett varmblod och den ska jag nog ev. starta med :)
en travare
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Jag har startat distans med min gamla fjording Gusten. Hoppas att kunna göra några starter med min ungfjordis Atari född 2006 om ett par år.
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Kl

Kallblodstravare.
Sen har jag ju en arab på tillväxt. Han får starta 2011!
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

jag har en arab/travare som ska ut till hösten nästa år efter fölning =) Hon fyller 5 nästa år så då börjar alvaret =)

Hon är e: Majestic Prince ox. en underbar distans hingst som tyvärr ej finns med oss i dag.. så jag hoppas hon går i pappas fotspår =)
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Ville bara tillägga att mina starter med araben är 35PP och 40CR, Mina starter med fjordingen är tre st 50T, och i sommar blir det 80T enligt planerna med henne. Tävlingsklasser alltså. ;)
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

har alltid ridigt varmblod, men nu även arab .
har nu sedan jag börjat rida arab blivit helfrälst i denna varelse.
så nu blandat arab och varmblod.
men som jag tidigare alltid nämt.
min tro det är inte rasen som avgör det är indeviden.
mvh anne
 
Sv: Vilken ras rider du distans på?

Min första distanshäst var ett fullblod (engelskt) och hans puls var enormt bra. Tyvärr fick han bekymmer med hältor så vi pensionerade honom som 16 åring. Han lever än idag och är snart 28 år gammal.

I vår räknar jag med att debutera med min travartjej, 9 år gammal, efter Giant Chill (hon är långbent och hög).

Min kompis tävlar med sin tinker (tyngre häst/ponny) och de har hittills alltid fullföljt även om ridsällskapet ibland varit av betydligt lättare typ.:bump::banana::banana:
 

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 043
Skola & Jobb Själv har jag sökt två olika kurser för att jobba med skrivprojekt. Sen har jag sökt en kurs om brödbakets kemi . Alla är på distans...
2
Svar
26
· Visningar
874
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 719
Hundavel & Ras Blev fundersam av rasvalstråd och undrar vad du hsr kompromissar med i val av ras på din hund? Vilka egenskaper var viktigast och vilka...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 420
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Problemhund
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp