Vilken ras ska jag välja?

För att det är en annan typ av hund. Polarhundar är framför allt gjorda för att dra, inte läras trix och konster. De är helt enkelt gjorda för (någorlunda) självständigt muskelarbete.
Ah okej! Så ingen större idé att ta sig an en mästare i draget, om jag också vill tävla i bruks med andra ord..?
 
Tycker definitivt du ska kolla på beauceron, rasen har gjort hyfsat bra ifrån sig inom barmarksdrag och stämmer väl in på dina önskemål. Överlag himla trevliga hundar. :)

Jag har skrivit en del om rasen här på forumet tidigare, i andra rastrådar. Här skrev jag en del för inte så länge sedan: http://www.bukefalos.com/threads/rastrad-som-vi-alskar-dom.1439134/page-5#post-18129914
Har faktiskt alltid varit extra svag för beauceron! Fy fan vad härligt det ser ut på videon när de drar :D
 
Om man inte aktivt avlar för att behålla arbetsegenskaper kommer de att urvattnas. Om utseendet är viktigast kommer något annat att få stryka på foten, för det finns inga hundar som är helt perfekta. Alla har någon brist.
Ah jag förstår! Men har alla bruksraser en tydlig distinktion mellan utställning och bruks, när det kommer till uppfödare..?
 
Ah jag förstår! Men har alla bruksraser en tydlig distinktion mellan utställning och bruks, när det kommer till uppfödare..?

Jag kan inte se några direkta skillnader mellan brukslinjer och utställningslinjer bland beauceronerna - man kan ta en hund direkt från skogen och in i utställningsringen, typ. Det finns, kanske framför allt utomlands, en del linjer som har mer "arbetshundar" än andra, men även dessa presterar bra i utställningsringen rent generellt, sen finns det ju individuella skillnader.
 
Nej. Då får du jobba i rejäl motvind i brukset.



Nej. En del satsar på "mellanmjölk", så att säga.

Varför gör man det? Jag tänker högt nu! Men som jag har förstått så är det en smärre skillnad mellan en bruksschäfer och en "utställningsschäfer", speciellt exteriört... varför vill man inte behålla en grupp som är enligt den heliga rasstandarden och en som är anpassad för hårt arbete..?
 
Jag kan inte se några direkta skillnader mellan brukslinjer och utställningslinjer bland beauceronerna - man kan ta en hund direkt från skogen och in i utställningsringen, typ. Det finns, kanske framför allt utomlands, en del linjer som har mer "arbetshundar" än andra, men även dessa presterar bra i utställningsringen rent generellt, sen finns det ju individuella skillnader.
Ah okej! Är det ett större problem med överdriven vakt inom den rasen?
 
Barmarksdrag, tänker du då på kickbike, löpning, cykel eller annat hjulfordon?

Är det canix, dvs linlöpning är hundras mindre viktigt sålänge den är dragvillig och snabbare än dig själv med viss styrka att dra upp din löpfart. Alla större lättare raser funkar.

Är det frågan om att träna med hjulfordon så är frågan om hur viktig FART är för dig. Stor skillnad på farten på en vorsteh, doberman, riesen, schäfer. Har ex lånat schäfer att åka skidor med och för mig med Scandivavian hound (som visserligen är "för liten" med sina 54cm/16-17kg, men med bra skalle) var det lite trist för det gick så långsamt.

Sedan tävling i drag med skidor/hjulfordon, här måste du ta hänsyn till vilken tävlingsgrupp rasen tillhör om det är viktigt för dig att ha changsen att nå toppen. Läs om A, B, C hundar.

Lite input om dragdelen. Bruks kan jag typ inget om...
 
Barmarksdrag, tänker du då på kickbike, löpning, cykel eller annat hjulfordon?

Är det canix, dvs linlöpning är hundras mindre viktigt sålänge den är dragvillig och snabbare än dig själv med viss styrka att dra upp din löpfart. Alla större lättare raser funkar.

Är det frågan om att träna med hjulfordon så är frågan om hur viktig FART är för dig. Stor skillnad på farten på en vorsteh, doberman, riesen, schäfer. Har ex lånat schäfer att åka skidor med och för mig med Scandivavian hound (som visserligen är "för liten" med sina 54cm/16-17kg, men med bra skalle) var det lite trist för det gick så långsamt.

Sedan tävling i drag med skidor/hjulfordon, här måste du ta hänsyn till vilken tävlingsgrupp rasen tillhör om det är viktigt för dig att ha changsen att nå toppen. Läs om A, B, C hundar.

Lite input om dragdelen. Bruks kan jag typ inget om...

Tanken är att köra kickbike! Samt att prova med skidor, är själv ingen höjdare på längdskidor (än ;) ) så främst barmark. Var jättesugen på en scandinavian hound, men eftersom bruks ändå är något som jag vill tävla i så är det tyvärr uteslutet. För visst är det så att blandraser inte får tävla i bruks? Men ja, fart är viktigt för mig. :)
 
Ah okej! Är det ett större problem med överdriven vakt inom den rasen?

Det är ju ursprungligen en vallande (fast vi pratar inte vallning som en BC vallar, utan mer kanske fösande/drivande) och vaktande ras och visst vaktar de, men jag skulle nog mer säga att de varnar än vaktar. Mina låter rent ut sagt för jäkligt om någon knackar på, men egentligen gillar de besökare (nå, med undantag från vår omplacering som tycker att främmande människor är läskiga, men så hade han också en mindre lyckad start i livet kombinerat med viss medfödd social osäkerhet).

Generellt är rasen vaken och uppmärksam, däremot sällan överdrivet vaktig, vad jag har sett i alla fall.

Snabba i tanke och handling, dock inte lika snabba som tex belgarna, vilket gör att man som hyfsat uppmärksam ägare oftast hinner reagera innan hunden agerar.
 
Jag hittar totalt tre malamutes i modern tid(alla på typ 90-talet) som ens startat bruks, två blev uppflyttade från appell, that's it. Så försöka kan man förstås alltid men jag skulle vilja påstå att det tillhör en av de sämsta typerna av hund att välja om man vill tävla bruks.
Håller med dig. Detta är ett exempel på det jag menar med folk som står och sliter i brukset med en ras lämpad för nått heeeelt annat.

Vill man bruksa och har förväntningar, skaffa en brukshund!
 
@cillabjork Var i landet bor du ?
Jag kan tex tipsa om vettiga dobbisuppf i rätt ände av landet om du vill hälsa på någon och andra bukare kanske kan tipsa om sin ras sas. Så blir det kanske enklare att välja iom att jag tror många raser kan passa dig, det är mest vilken du mest vill ha.
(Själv bor jag i Skåne om du vill träffa min dobermannidiot ;) )
 
Varför gör man det? Jag tänker högt nu! Men som jag har förstått så är det en smärre skillnad mellan en bruksschäfer och en "utställningsschäfer", speciellt exteriört... varför vill man inte behålla en grupp som är enligt den heliga rasstandarden och en som är anpassad för hårt arbete..?

Mellan utställningsschäfer och bruksschäfer är skillnaderna idag så stora att de inte ens delar DNA, MH-spindel eller samma resultat på HD och ED. Det är som två skillda raser.
 
Ah jag förstår! Men har alla bruksraser en tydlig distinktion mellan utställning och bruks, när det kommer till uppfödare..?
Det är inte helt ovanligt med utställningchampions i brukselitklass hos riesenschnauzern. Det går också att se på bilder från nittonhundratalets början att rasen ser ungefär likadan ut nu som den gjorde då. Lite mer päls och något längre huvuden har de moderna hundarna.
 
Det är inte helt ovanligt med utställningchampions i brukselitklass hos riesenschnauzern. Det går också att se på bilder från nittonhundratalets början att rasen ser ungefär likadan ut nu som den gjorde då. Lite mer päls och något längre huvuden har de moderna hundarna.
Jag tror Riesen har en fördel med att den inte är så "vacker"/"häftig" om du förstår hur jag menar?
(Jag tycker iofs de är fina :D )
 
Jag tror Riesen har en fördel med att den inte är så "vacker"/"häftig" om du förstår hur jag menar?
(Jag tycker iofs de är fina :D )
Va, va, va? Jag tycker deras utseende är perfekt med sin robusta elegans. Dessutom är det kul med en hund man kan frisera och få en helt ny eller annorlunda hund, från igenväxt mupp till deffad atlet på några timmar. Håller med om dobbisen har mer av formel 1-utseende, men den ser ju likadan ut jämnt.
 
Ja, har sett massa bilder på dalmatiner från den här solvallastafetten! Men gällande den rasen... blir det inte jättwkrångligt med foder? I och med deras speciella njurfunktion[/QUOTE. Ger man ett bra foder tex Standardt mild ( som dom flesta dallisar funkar på) och öser på mycket vatten, är det sällan ett problem. Hanarna är dock mer utsatta än tikar då dom har ett smalare urinrör. Viktigt att inte ge inälvsmat, helst ett foder baserat på lamm.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Behöver hjälp i att välja. Söker en liten hund, har en jaktlabbe idag på fem år och letar hund nr 2 som ska bli ”dottern” på 7 års hund...
Svar
15
· Visningar
1 336
Senast: Sofie.S
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 465
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 864
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp