Vilken ras?

Yeah

Trådstartare
Nu är jag återigen fruktansvärt sugen på att skaffa hund, och även om ingenting är bestämt ännu så har jag ändå börjat fundera på ras.
Har tidigare haft en blandrashane men skulle nu vilja ha en renrasig för att ha möjligheten att verkligen välja en hund som passar mig.

Min förra hund tränade jag en hel del lydnad med, något jag även skulle vilja göra med nästa hund. Dock vill jag inte ha en hund som kräver en massa aktivering. En hund som är lättsam att ta med sig.
Vill ha en hund i medelstorlek, lång/kortpäls är däremot oviktigt då jag gärna pysslar med pälsvård.

Någon som har några förslag på vilken ras som skulle kunna passa mig?
 
Sv: Vilken ras?

En pälsad Perro sin Pelo del Perú, kanske vore en idé. Pma mig om du vill ha en hemsida till en jättebra kennel. Kräver inte en massa aktivering men vill gärna använda huvudet, en mkt positiv sällskapshund som vill ha en speciell sysselsättning.

Sen finns cavalier king charles spaniel som är mkt positiva till träning. Inte krävande alls, anpassar sig till dig. Min hund tycker det är jättekul ifall jag vill träna lydnad, vill gärna vara mig till lags hela tiden.

Eller shetland sheepdog, ngt under medel men en mkt trevlig och arbetsvillig ras. Det märks att den gillar att jobba om man tittar på agilitytävlingar. :D

Jag ska inte säga så mkt. Nu tog jag bara några hundraser ur tomma intet.
Lycka till med rasvalet
 
Sv: Vilken ras?

Har du lagt ner staff-funderingarna?

Tycker den rasen verkar passa dig bra. :)
 
Sv: Vilken ras?

Nejdå, inte alls, vad jag läst hittills om staff så är den rasen
fortfarande intressant.
Vill dock läsa lite om andra raser också för att i slutändan verkligen
vara nöjd med mitt val.

Hur är staffarna gentemot andra hundar&djur? Rent generellt.
 
Sv: Vilken ras?

Pudel har jag faktiskt funderat på, även om dom inte tilltalar mig
utseendemässigt så gör dom det temperamentsmässigt.
 
Sv: Vilken ras?

Ok, ja det är ju alltid bra att läsa på om så många olika raser som möjligt. :)

Vissa staffar är hundaggressiva. De flesta jag har träffat har inte varit det, och min är inte heller det, hon funkar väldigt bra med de flesta hundar. Fast hon är ju fortfarande ung. Men jag tycker man ska tänka på vad de har för ursprung och vara väldigt uppmärksam när de leker med andra hundar, och inte låta hundarna "göra upp" om det blir lite gruff. Sen så behöver man ju inte hälsa på alla okända hundar, man kan ha några speciella hundkompisar som man vet att hunden går bra ihop med. :)

Jag tror de funkar bra med de flesta andra djur om de får lite träning. Vi gick vår valpkurs på en 4H-gård så Selma har fått se grisar, höns, kaniner, getter, hästar osv ända från när hon var liten. Hon bryr sig inte så mycket om djur nu, hon kan vara lite nyfiken men hon vet att de är tråkiga och inte vill leka med henne. Fast man ska tänka på att det är en terrier och kanske inte låta dem leka med marsvin och råttor. :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilken ras?

Jag har alltid haft som regel för mina hundar att dom INTE ska hälsa
på främmande hundar, så precis som du säger kommer även nästa hund att få ha speciella hundkompisar att leka med.
Min förra hund kunde vara skarp gentemot andra hundar och djur,
därför känner jag att jag vill ha en mer "lättsam" hund nu.

Vartifrån är det Selma kommer?
 
Sv: Vilken ras?

Ok. :)

Hon kommer från Schodiegun's utanför Norrtälje.

En sak som man ska tänka på är att en del staffar får HD-problem, det har alltid varit en frisk ras men tyvärr är det lite sämre nu. Om jag skaffar staff igen kommer jag köpa från en uppfödare som röntgat sina hundar. Tyvärr är det inte så många som gör det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, skulle behöva lite rastips på en hund ni tror skulle passa mig. Har tidigare haft boxer och älskar rasen men pga sjukdomsrisken...
2
Svar
33
· Visningar
2 723
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund skulle passa om man har Border Collie, men skulle vilja ha en något mindre, lättsam hund som fortfarande vill hänga med på långa...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 884
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 146
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 484
Senast: Krumben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • 🥂 VALBORG 🍾
  • Renovera badrum

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar 4st
  • Kön kattunge nr2
  • Kön katt nr1

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp