Bukefalos 28 år!

Vilken sexualitet har du?

Vilken sexualitet har du?

  • Homosexuell

    Röster: 4 2,6%
  • Bisexuell

    Röster: 34 22,1%
  • Pansexuell

    Röster: 5 3,2%
  • Asexuell

    Röster: 2 1,3%
  • Heterosexuell

    Röster: 100 64,9%
  • Annat (förtydliga gärna i tråden)

    Röster: 0 0,0%
  • Vet inte

    Röster: 9 5,8%

  • Antal omröstningsdeltagare
    154
B

Borttaget konto

Har varit en del trådar om sexualitet på sistone, här är frågeställningen ganska enkel (?), vad är din sexualitet, vilken är din sexuella läggning?

Utveckla gärna i tråden, är du öppen med din sexualitet? Hur är det att ha din sexuella läggning i dagens samhälle tycker du? Lätt, svårt?
 
Jag kan ju googla, men vad är pansexuell?
Enligt Wikipedia:

Pansexualitet är ett uttryck myntat av den radikalfeministiska teoretikern Shulamith Firestone. Teorin pansexualitet var ett svar på Sigmund Freuds teori om polymorf perversion. Pansexualitet innebär att det biologiska könet och sexualiteten ges underordnad betydelse, och står därmed i polemik mot Freuds uppfattning om att sexualiteten genomsyrar allt.[1]

Precis som i teorin om den polymorfa perversionen så betecknas pansexualitet som det mänskliga sexuella grundtillståndet. Skillnaden mot Freud är i grunden den, att de stadier som under barndomen genomgås, och som enligt honom formar individens sexualitet, inte ses som någonting naturligt utan som sociala konstruktioner, skapade av samhälleliga relationer, och då främst patriarkatet. Pansexualiteten ska enligt teorin förverkligas genom att den mänskliga sexualiteten fråntas den maktdimension som man anser att patriarkatet och klassamhället belagt den med, vilket benämns som en sexuell revolution.
 
Jag valde med viss tvekan "bisexuell", då jag ju faktiskt lever i en relation med en person som är transsexuell och numera lever i sitt "nya" kön, vilket är samma kön som jag tillhör...

Men jag är lite emot att stoppa in mig själv och andra i fack sådär...

Min syn på min egen sexualitet är att jag de senaste typ 40 åren levt i tron att jag är 100% heterosexuell, men att jag nu träffat den person som är undantaget i mitt liv, och som gör att jag kanske bara är heterosexuell till 99%. Och därmed definieras som bi...?

Inte vet jag, jag är ju samma person i vilket fall, oavsett könstillhörigheten på den person jag råkar vara kär i... En intressant spaning är ju också att jag är lika sexuellt attraherad av min partner oavsett om hen är man eller kvinna. Även den attraktionen verkar alltså sitta någon annanstans än mellan benen... :D
 
Grejen är ju att jag har aldrig funderat så mkt över vad jag har för sexualitet.
Jag blir attraherad av både kvinnor oh män. Jag har haft sex enbart med män. De få korta relationer jag haft har varit med män. Men jag har liksom ingen aning om vem jag vill vara med imorgon. Och det är inget jag funderar så mkt på.
Jag tycker nog mest det blir märkligt att dela in människor i fack och kalla dem saker utifrån sexualitet.
 
Jag har hittils bara varit kär och sexuellt attraherad av män, så jag antar att jag är hetro. Det ska dock sägas att det inte är något jag funderat jättemycket över, jag ligger med folk jag blir kåt på helt enkelt (och som vill ligga med mig givetvis :D).
 
Har varit en del trådar om sexualitet på sistone, här är frågeställningen ganska enkel (?), vad är din sexualitet, vilken är din sexuella läggning?

Utveckla gärna i tråden, är du öppen med din sexualitet? Hur är det att ha din sexuella läggning i dagens samhälle tycker du? Lätt, svårt?
Nu är det ju det här med definitioner igen...;) Pratar vi hela paketet inklusive känslor eller bara sexuell attraktion angående bisexualitet?
 
Jag brukar inte etikettera min sexualitet, finns sällan eller aldrig anledning till det. Förutom det där med vilket kön man föredrar så finns det så många andra saker som fetischer och kinks av olika slag som för mig är mer intressanta. Jag har nuppat med olika kön, åldrar och inriktningar och uppskattat det mesta så kanske "pervo" är en bra etikett på mig :D
 
Nu är det ju det här med definitioner igen...;) Pratar vi hela paketet inklusive känslor eller bara sexuell attraktion angående bisexualitet?

Jag har väldigt svårt att skilja på det. Har sällan eller aldrig varit sexuellt attraherad av någon som jag inte är kär i... Helt ointresserad av kortare, enbart sexuella relationer som ONS och liknande - jag har helt enkelt aldrig förstått poängen. Men inser förstås att det finns andra som fungerar på annat vis.

Menar du också att det, för de personer som olikt mig kan "skilja på" sexuell attraktion och kärlek/förälskelse, också kan vara en skillnad i "läggning" för de olika fallen? Dvs någon blir homosexuellt förälskad, men bisexuellt attraherad till exempel...?
 
Nu är det ju det här med definitioner igen...;) Pratar vi hela paketet inklusive känslor eller bara sexuell attraktion angående bisexualitet?
:D Jag pratar sex, för mig har sexualitet med sexuell attraktion att göra, men alla får förstås definiera som de vill.
 
Jag skulle nog benämna mig som människosexuell. Jag har bara haft relationer, känslomässiga och sexuella, med män men jag attraheras även av kvinnor ibland. Jag tänder på människan och personligheten- inte vad de sportar för kön. Jag tycker inte man ska hänga upp sig på vad man attraherats av innan och gör nu för man vet inte vem man får upp ögonen för imorgon. Var glad om du hittar någon du vill vara med som vill vara med dig tänker jag mest.

Kanske allsexuell är ett bättre ord :)
 
Jag brukar inte etikettera min sexualitet, finns sällan eller aldrig anledning till det. Förutom det där med vilket kön man föredrar så finns det så många andra saker som fetischer och kinks av olika slag som för mig är mer intressanta. Jag har nuppat med olika kön, åldrar och inriktningar och uppskattat det mesta så kanske "pervo" är en bra etikett på mig :D
Kanske skulle ha gett "Pervers" som alternativ.
 
Jag ser mig som bisexuell.

Har haft det där resonemanget som många i tråden nämner, att inte vilja definiera, dela in i fack, sätta etikett osv (är det bara jag eller verkar majoriteten av de som resonerar så vara just de som attraheras av fler än ett kön?), men jag är nog ganska nöjd med att kalla mig bisexuell ändå, att använda en benämning på sin sexualitet kan ju vara ett sätt att synliggöra den i en värld där människor rent generellt antas vara hetero iom hetero-normen.
 
Jag är vad man skulle kunna kalla bisexuell. Har haft olika varianter relationer med både män och kvinnor. Lever med en man nu och planerar att göra det för resten av livet, samma man alltså.

En intressant sak är att jag efter att jag träffade min man i princip aldrig känner sexuell attraktion till andra män, som om jag har min kvot liksom uppfylld. Kvinnor däremot attraheras jag av. Men när det gäller män är det bara min jag finner attraktiv. :D
 
Övervägande heterosexuell? Eller bisexuell? Eller asexuell? Vet inte, men inte bilsexuell iallafall. :)

Är öppen, men tycker inte min sexuella läggning är så intressant.
 
Jag har väldigt svårt att skilja på det. Har sällan eller aldrig varit sexuellt attraherad av någon som jag inte är kär i... Helt ointresserad av kortare, enbart sexuella relationer som ONS och liknande - jag har helt enkelt aldrig förstått poängen. Men inser förstås att det finns andra som fungerar på annat vis.

Menar du också att det, för de personer som olikt mig kan "skilja på" sexuell attraktion och kärlek/förälskelse, också kan vara en skillnad i "läggning" för de olika fallen? Dvs någon blir homosexuellt förälskad, men bisexuellt attraherad till exempel...?
Så här då: Bland mina homosexuella vänner finns det flera som, innan dom "kom ut", har haft relationer med människor av motsatt kön. Dom har (uppenbarligen) kunnat tända sexuellt på det motsatta könet fast dom rätta känslorna har inte funnits där. Dom ser sig inte som bisexuella eftersom dom enbart kan bli kära i människor av samma kön.

Det samma gäller motsatsen. Har flera vänner, mig själv inräknad, som kan tända sexuellt på någon av samma kön men den djupare känslomässiga attraktionen finns helt och hållet hos det motsatta könet, vilket gör att man ser sig som heterosexuell. Jag har i och för sig inget emot att kalla mig bisexuell men jag känner att jag inte är det fullt ut eftersom jag har svårt att föreställa mig att jag skulle kunna bli kär i en kvinna. För mig är det skillnad på sex och kärlek.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 140
Senast: Norma
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 190
Senast: mars
·
  • Omröstning
Tjatter Nu som jag äntligen lyckats med mitt "flytta till Sverige"-projekt, vill jag såklart träffa flera bukefalister! :love: Vem är med? Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 935
Senast: Habina
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 826
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp